Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Leapmotor T03 – tył

To już koniec? Leapmotor wstrzymał produkcję T03 w Polsce

fot. Leapmotor

To już koniec? Leapmotor wstrzymał produkcję T03 w Polsce

Najpierw była wielka pompa, związana z początkiem produkcji Leapmotora T03, oraz zapowiedzi kolejnych inwestycji w tyskie zakłady koncernu Stellantis. Ale… wyszło jak zwykle. Chińczycy wstrzymali wytwarzanie tego auta w Polsce. Powód?

Leapmotor T03 to niewielkie auto elektryczne, które od czerwca 2024 roku montowano w naszym kraju. Obecnie można je nabyć w cenie 84 900 zł, pomniejszonej o dopłaty z programu NaszEauto (od 18 750 do 40 000 zł). 

Jak donosi Reuters, a potwierdził to Stellantis, 30 marca tego roku wstrzymano montaż Leapmotora T03 w Tychach. „Chociaż firma pozostaje w pełni zaangażowana we wprowadzanie pojazdów Leapmotor w Europie, w tej chwili rozważa różne opcje produkcji” – poinformował Stellantis w swoim oświadczeniu. Dalszych szczegółów jednak nie podał. 

Co ciekawe, produkcja Leapmotora T03 w aktualnym wydaniu wkrótce i tak dobiegnie końca. W przyszłym roku zostanie  bowiem zaprezentowany jego następca, którego montaż zapewne niedługo później rozpocznie się również poza Państwem Środka.

Względy polityczne?

Powszechnie uważa się, że wstrzymanie produkcji tego samochodu w Polsce wynika z kwestii politycznych. Nasz kraj znalazł się w grupie 10 państw, które głosowały za wprowadzeniem karnych ceł na samochody elektryczne importowane z Chin. 

W odpowiedzi na to Pekin zalecił firmom motoryzacyjnym zaprzestanie inwestycji w państwach europejskich opowiadających się za dodatkową daniną. Wstrzymanie montażu T03 stanowi zresztą drugą decyzję Chińczyków podyktowaną względami politycznymi. 

Leapmotor T03 (9)
Leapmotor to 95-konne auto miejskie o średnim zasięgu 265 km, według WLTP.
fot. Leapmotor

Pierwsza związana jest z niepowierzaniem polskim zakładom Leapmotora B10, który debiutował podczas zeszłorocznej wystawy motoryzacyjnej w Paryżu. Wcześniej donoszono, że będzie on wytwarzany w Tychach, co było naturalną decyzją z powodu odbywającej się tu produkcji T03. 

Poza tym Polska była atrakcyjna dla Chińczyków ze względu na koszty pracy niższe niż w krajach Europy Zachodniej. 

Trzy modele Leapmotora do kupienia w Polsce

Leapmotor w  Polsce zadebiutował pod koniec lutego bieżącego roku. Obecnie jego modele – T03 oraz C10 EV i REEV – można nabyć w 7 salonach. Zlokalizowano je w Białymstoku, Bydgoszczy, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie oraz w Warszawie. 

Leapmotor C10 EV kosztuje od 163 200 zł, ale jego nabywcy mogą liczyć na bonusy z programu NaszEauto. Z kolei za hybrydową odmianę REEV, wyróżniającą się zasięgiem 974 km, należy zapłacić od 149 900 zł. Takie auto jest wprawiane w ruch przez 215-konny silnik elektryczny, który do pary ma spalinowy generator prądu. 

Laepmotor C10 REEV
Leapmotor C10 REEV to pierwsza hybryda tego producenta, dostępna także w Polsce.
fot. Leapmotor

Firma Leapmotor w 21% należy do koncernu Stellantis, który nabył ją za kwotę w wysokości 1,5 mld dolarów. Za operacje tego wytwórcy poza Chinami odpowiada z kolei spółka Leapmotor International, w większości należąca do tego amerykańsko-francusko-włoskiego giganta.

Czytaj także