W przypadku niektórych elementów szczególnie ważne są wymiary czy wytrzymałość. Takie parametry gwarantują tylko części oryginalne.
W większości przypadków do napraw samochodów – szczególnie kilkuletnich i starszych – mechanicy stosują zamienniki oryginalnych części. Właściciele pojazdów zwykle mogą wybierać pomiędzy wieloma produktami z różnych półek jakościowych i cenowych. Zdarzają się jednak sytuacje, w których pracownicy warsztatu informują klientów o konieczności zamówienia oryginalnych części w autoryzowanej stacji obsługi. Szczególnie w przypadku starszych aut budzi to wątpliwości ich właścicieli.
Z doświadczenia mechaników wynika, że w niektórych sytuacjach zamienniki części nie spełniają swojej funkcji. Ma to miejsce np. w przypadku tanich spinek tapicerskich. Są one wykonane ze słabej jakości materiałów, co powoduje, że zamontowane elementy nie są dobrze spasowane i trzeszczą podczas jazdy. Podobnie jest z zamiennikami korków wlewu paliwa czy zbiorniczków wyrównawczych. Po zamontowaniu takich elementów pojawiają się często problemy z odpowietrzeniem.
Podczas niektórych napraw bardzo istotne są odpowiednie wymiary części. Co więcej, czasami nie da się zwymiarować zdemontowanych elementów. Np. zmierzenie używanego oringu gumowego jest praktycznie niemożliwe.
Zdarzają się też sytuacje, w których nie można ufać, że poprzedni mechanik zamontował część o odpowiednich wymiarach. Ma to miejsce np. w przypadku podkładek pod wtryskiwacze. Jako zamienniki najpopularniejsze są te o grubości 1,5 oraz 2 mm, tymczasem w niektórych samochodach powinno się zastosować podkładki o grubości 1,75 mm. Co ciekawe, zdarza się, że w ramach jednego modelu mogły być stosowane podkładki o wszystkich trzech grubościach. W tym przypadku jedyną metodą na kupno właściwych elementów jest zamówienie ich na podstawie numeru VIN w autoryzowanym serwisie.
Nie bez znaczenia jest też trwałość montowanych części. W przypadku elementów wykonanych z gumy, takich jak m.in. węże układu chłodzenia czy rurki przelewowe wtryskiwaczy, założenie zamiennika wiąże się ze znacznym skróceniem czasu eksploatacji. Nieoryginalne części są często wykonane z dużo słabszej gumy, która nie wytrzymuje temperatury lub okazuje się mało odporna na działanie np. oleju napędowego.
Funkcja
Prowadzą płyn z silnika do elementów układu chłodzenia, takich jak chłodnica czy termostat. Stosowane są też w innych układach, np. paliwowym, wspomagania czy dolotowym.
Gumowe węże montowane w nowych samochodach są bardzo wytrzymałe. Wystarczają często na kilkaset tysięcy kilometrów lub kilkanaście lat. Tymczasem zamienniki są dużo gorszej jakości – ich trwałość jest znacznie krótsza. Ponadto oryginalne węże mają właściwy kształt i wymiary, co w przypadku tanich produktów nie jest regułą.
Funkcja
Zapobiegają wyciekom płynów w miejscach osadzenia przewodów w ich gniazdach. Stosowane są najczęściej przy połączeniach „na wcisk”.
Tzw. oringi znajdują zastosowanie w uszczelnianiu elementów układu chłodniczego, paliwowego czy klimatyzacji. Są też stosowane m.in. na przewodach powietrznych układu dolotowego. Muszą idealnie pasować w miejsce montażu, a dobór uniwersalnych jest bardzo trudny (ciężko zwymiarować używany oring). Z jakością zamienników bywa różnie.
Funkcja
Odprowadzają nadmiar oleju napędowego z wtryskiwaczy.
Układ przelewowy systemu wtryskowego składa się z króćców montowanych we wtryskiwaczach oraz łączących je gumowych rurek. System musi być szczelny i odporny na działanie paliwa, a to zapewniają jedynie oryginalne produkty.
Funkcja
Umożliwiają stałe połączenie elementów z odpowiednią siłą i wytrzymałością.
Do wielu połączeń w aucie można stosować uniwersalne śruby. Niektóre części wymagają jednak śrub o nietypowym kształcie, długości czy wytrzymałości. Takie elementy to m.in. koło pasowe wału, wahacze z regulacją czy pompowtryskiwacze.
Funkcja
Umożliwiają sterowanie obwodami elektrycznymi o większym natężeniu prądu.
Aby przekaźnik funkcjonował właściwie, musi być odpowiednio wykonany – liczą się m.in. grubość lakieru na uzwojeniu cewki czy ilość srebra na stykach. Niestety, zamienniki często są słabej jakości. Ponadto ważne jest dobre zabezpieczenie wnętrza przed wilgocią.
Funkcja
Doprowadzają olej napędowy pod wysokim ciśnieniem do wtryskiwaczy.
Metalowe przewody doprowadzające paliwo do wtryskiwaczy rzadko ulegają awariom, jednak gdy zaistnieje konieczność wymiany, powinno się zamontować oryginalne. Tu ważna jest jakość wykonania – rurki muszą mieć odpowiedni kształt i wytrzymałe gwinty.
Funkcja
Umożliwiają połączenie elementów układu elektrycznego.
Zaletą oryginalnych wiązek elektrycznych są szczelne gniazda i wtyczki połączeniowe. Dodatkowo liczy się tu jakość tworzywa, z którego wykonane są kostki. Zamienniki często pękają, co prowadzi do utraty kontaktu na połączeniu. Oryginalne wiązki mają też odpowiednią długość.
Funkcja
Poza zamknięciem zbiornika z płynem często odpowiadają też za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w układzie.
W przypadku konieczności wymiany korków zbiorniczka wyrównawczego układu chłodzenia czy zbiornika paliwa warto kupić oryginalne. Będą pasowały i spełniały dodatkowe funkcje (np. odpowietrzanie).
Funkcja
Doprowadzają olej napędowy pod dużym ciśnieniem do wtryskiwaczy.
W niektórych autach, np. Oplach Insigniach pękają zgrzewy przy gwintowanych króćcach. Listwa common rail musi być idealnie czysta i wytrzymała – trzeba kupić oryginalną.
Funkcja
Mocują elementy wnętrza oraz „galanterię” na zewnątrz pojazdu
Choć na rynku dostępnych jest sporo zamienników, to w praktyce jedynie oryginalne spinki zdają egzamin. Są wytrzymałe, a zamontowane przy ich użyciu elementy nie skrzypią. Oryginały umożliwiają kilkukrotny montaż.
Funkcja
Zabezpieczają połączenie silnika ze skrzynią biegów.
W niektórych samochodach pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów montowana jest tzw. blacha osłonowa uszczelniająca połączenie. Używana nie nadaje się do ponownego montażu. Trzeba kupić oryginalną w ASO.
Funkcja
Uszczelniają miejsce połączenia wtryskiwacza z gniazdem w głowicy silnika. Są jednokrotnego montażu.
Choć na rynku są dostępne zamienniki, warto kupować oryginalne podkładki. Nawet w ramach jednego modelu mogą różnić się grubością, a ta jest ważna.