Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto z popsutym zawieszeniem

Mogą generować wielkie koszty

Nietypowe zawieszenia: pneumatyczne, hydro, aktywne, nivomat. Usterki, naprawy, eksploatacja

Mogą generować wielkie koszty

Nietypowe zawieszenia: pneumatyczne, hydro, aktywne, nivomat. Usterki, naprawy, eksploatacja

Podpowiadamy, jak uchronić się przed finansową katastrofą spowodowaną awarią zaawansowanych zawieszeń.

Obok tradycyjnego systemu resorowania pojazdu, który składa się ze sprężyn resorujących oraz amortyzatorów, istnieje kilka rozwiązań alternatywnych. Zazwyczaj służą one poprawie właściwości jezdnych lub komfortu. Dopóki działają, kierowca nie zdaje sobie sprawy z ich zaawansowania technicznego i kosztów eksploatacji. Ale wszystko się kiedyś psuje i wtedy zaczynają się kłopoty.

Jak rozpoznać awarię zawieszenia?

Objawy usterek mogą być różne. Czasem jest to tylko zapalona kontrolka awarii zawieszenia na desce rozdzielczej. Czasem samochód „opada” i dalsza podróż lub nawet wyjazd z parkingu stają pod znakiem zapytania. W takiej sytuacji jedynym słusznym rozwiązaniem jest telefon do wyspecjalizowanego w danej marce mechanika, który poradzi jak bezpiecznie dojechać do warsztatu. Czasem jazda będzie możliwa. Czasem może tylko pogorszyć sprawę, ponieważ w trakcie podróży dojdzie do mechanicznego uszkodzenia innych elementów zawieszenia, które nie są przystosowane do eksploatacji bez odpowiedniego ciśnienia w układzie.

Zdarza się także, że koszty naprawy podwyższy nieumiejętny transport samochodu. Niebezpieczne może być nie tylko holowanie, ale także niewłaściwy załadunek na lawetę.

Co zrobić, gdy zawieszenie się zepsuje

Zepsuć samochód z zaawansowanym zawieszeniem można nawet podczas zmiany opon – wystarczy nieumiejętnie podnieść auto.

Nasza rada – w większości przypadków najlepszym rozwiązaniem jest transport lawetą, przy czym osoba, która ją obsługuje, musi mieć doświadczenie w transporcie nietypowych pojazdów. Najlepiej wprost przez telefon zapytać, czy kierowca pomocy drogowej ma doświadczenie w załadunku i transporcie Citroena C5, Audi Q7 czy innych modeli, w których występują nietypowe zawieszenia. Zdarza się, że wymagane są specjalnie niskie najazdy, bez których „opadniętego” nadwozia nie da się wtoczyć na platformę.

Typowe zawieszenie

Typowe zawieszenie przednie

W popularnych zawieszeniach wykorzystuje się stalowe sprężyny resorujące oraz amortyzatory olejowe lub olejowo-gazowe do tłumienia drgań. Tego typu zawieszenia są relatywnie tanie w obsłudze. Sprężyny wytrzymują często 10-15 lat. Producenci zalecają wymianę amortyzatorów co 3-4 lata, ale w praktyce wymienia się je co 6-8 lat.

  • Typowa cena sprężyny: 150 zł
  • Typowa cena amortyzatora: 250 zł

Zawieszenie pneumatyczne (np. AirMatic, Quadra-Lift, AAS)

Zawieszenie pneumatyczne

Budowa, zalety, wady, zastosowanie

W uproszczeniu: instalacja pneumatyczna składa się z poduszek (lub amortyzatorów, jeżeli są zintegrowane z poduszkami) kompresora ciśnienia, bloku zaworowego, czujników wysokości, elektroniki sterującej całym układem i przewodów ciśnieniowych.

Zalety i wady zawieszenia pneumatycznego

  • gwarantuje utrzymanie nominalnego prześwitu niezależnie od obciążenia samochodu
  • pozwala na zmianę charakterystyki prowadzenia w zależności od szybkości jazdy
  • umożliwia podniesienie pojazdu w celu pokonania niewielkich przeszkód terenowych lub obniżenie prześwitu podczas szybkiej jazdy autostradą
  • wysokie koszty obsługi serwisowej
  • rozszczelnienie choćby jednego miecha w zasadzie uniemożliwia jazdę, ponieważ grozi to uszkodzeniami mechanicznymi instalacji (w przypadku rozszczelnienia tradycyjnego amortyzatora ostrożna jazda do serwisu jest możliwa)

Zastosowanie

  • instalacje pneumatyczne doskonale sprawdzają się w uterenowionych kombi – sztandarowym przykładem są modele Audi Allroad  
  • to także idealne rozwiązanie do ciężkich aut luksusowych (SUV-ów), limuzyn

Najczęściej wymieniane elementy

Pierwszym newralgicznym elementem okazują się miechy – są trwałe, ale ze starości rozszczelniają się. Drugi punkt to kompresor – zużywa się równie szybko jak cały samochód. Trzeci element to oczywiście sama instalacja i jej połączenia, które z biegiem lat tracą szczelność. Podczas napraw mechanicy ratują się często częściami używanymi lub sięgają po zamienniki, które i tak nie są tanie.

Przykładowe koszty

 

  • Kolumny z miechami i amortyzatorami

Kolumna z miechem i amortyzatorem
Te elementy wymienia się wówczas, kiedy stare się rozszczelnią.
Cena: ok. 4000 zł za sztukę*
*do Audi A8 D3 (2002-2009)

  • Kompresor instalacji pneumatycznej

    Kompresor instalacji pneumatycznej
Jego zużycie przyspiesza częsta zmiana wysokości zawieszenia.
Cena: ok. 2500 zł za sztukę*
* do Audi A8 D3 (2002-2009)

Konwersja na zawieszenie tradycyjne

W przypadku niektórych modeli samochodów możliwa jest wymiana zużytego zawieszenia pneumatycznego na zawieszenie tradycyjne.

Na własne ryzyko

Niektórzy mechanicy próbują po prostu usuwać całą pneumatykę i adaptować elementy mechaniczne z prostszej wersji danego modelu samochodu, ale zazwyczaj wiąże się to z wieloma problemami natury technicznej – na desce świeci się kontrolka niesprawności układu, niektóre układy wspomagania trakcji działają niewłaściwie itp.

W oparciu o specjalne zestawy

Na szczęście istnieją firmy, które specjalizują się w produkcji tzw. zestawów do konwersji, które obejmują wszystkie niezbędne elementy mechaniczne oraz emulatory elektroniczne, które należy wpiąć w instalację elektryczną.

Zestawy do konwersji zawieszeń

Zestawy do konwersji zawieszeń pneumatycznych

  • Mercedes E W211 (2003-2009)
    Cena: ok. 10 000 zł za komplet

  • Audi A6 C6/Allroad (00-06)
    Cena: ok. 6500 zł za komplet

  • Audi Q7 (07-10)
    Cena: ok 8500 zł za komplet

  • Jaguar XJ X350 (04-07)
    Cena: ok. 9000 zł za komplet

  • Mercedes klasy S W220 (99-06)
    Cena: ok. 9700 zł za komplet

Zawieszenie hydropneumatyczne (głównie Citroen)

Zawieszenie hydropneumatyczne

Budowa, zalety, wady, zastosowanie

Instalacja hydropneumatyczna składa się z kolumn resorująco-tłumiących zakończonych sferami wypełnionymi płynem i gazem (oba czynniki są rozdzielone membraną). Ilość gazu jest stała, prześwit reguluje się wtłaczaniem większej ilości płynu do kolumn.

Zalety i wady zawieszenia hydropneumatycznego

  • umożliwia zmianę prześwitu (uniesienie nadwozia podczas jazdy po nierównościach oraz opuszczenie podczas jazdy autostradą)
  • utrzymuje prześwit niezależnie od obciążenia
  • zmienia charakterystykę tłumienia w zależności od tempa jazdy
  • zawieszenie hydropneumatyczne współczesnych modeli Citroena należy obecnie do najtrwalszych i najtańszych w obsłudze „zawieszeń  nietypowych”
  • Koszty wymiany elementów eksploatacyjnych są porównywalne do kosztów obsługi zawieszenia tradycyjnego.
  • wymaga obsługi w wyspecjalizowanych serwisach
  • utrudnione poważne naprawy powypadkowe

Zastosowanie

Instalacje hydrauliczne stosowane są głównie w wybranych modelach Citroena klasy średniej i wyższej. Zawieszenie hydro-pneumatyczne było także stosowane na licencji w wybranych modelach Rolls-Royce'a.

Najczęściej wymieniane elementy

Zwyczajna eksploatacja ogranicza się do okresowej kontroli ciśnienia w układzie oraz objętości płynu. Po kilku latach pojawia się konieczność wymiany lub regeneracji sfer. Ich wytrzymałość jest analogiczna jak klasycznych amortyzatorów lub większa. Koszty – bardzo podobne. Sfery można wymieniać lub regenerować pojedynczo, amortyzatory należy zawsze wymieniać parami.

sfera zawieszenia hydropneumatycznego

  • Sfera zawieszenia
    Przykładowe ceny do modelu C5 z 2010 roku.
    Cena: 200 zł za sztukę
    Cena regeneracji: 150-180 zł za sztukę (w zależności od serwisu)

Amortyzatory regulowane/aktywne

Amortyzatory regulowane/aktywne

Budowa, zalety, wady, naprawy

W tym przypadku chodzi o zmianę charakterystyki pracy amortyzatorów poprzez elektryczną zmianę ustawień zaworów tłumiących przepływ oleju. Zazwyczaj do dyspozycji są trzy tryby pracy: sport, komfort i normal. Aktywne zawieszenie to takie, w którym komputer na bieżąco koryguje ustawienia amortyzatorów.

Zalety i wady zawieszenia aktywnego

  • zmienia charakterystykę tłumienia w zależności od życzenia kierowcy
  • wysoki koszt wymiany amortyzatorów
  • brak możliwości regulacji prześwitu

Regeneracja

Okazuje się, że są firmy, które podejmują się regeneracji amortyzatorów do zawieszeń aktywnych, np. oplowskiego IDS+/FlexRide. W przypadku Astry III, IV są to kwoty rzędu 500 zł za jeden amortyzator, a w przypadku Insignii – ok. 700 zł za sztukę.

Konwersja na zawieszenie tradycyjne

Osoby, które nie dysponują budżetem ani na nowe regulowane amortyzatory, ani na ich regenerację, na własne ryzyko zastępują je amortyzatorami tradycyjnymi. Nie popieramy tego, ponieważ może to wpłynąć negatywnie na działanie systemów kontroli trakcji.

Najczęściej wymieniane elementy

Wymianie podlegają zazwyczaj amortyzatory. Ich ceny zależą od konkretnych modeli samochodów. Elektronika sterująca nie sprawia większych problemów. Zazwyczaj koszt jednego amortyzatora do zawieszenia aktywnego do popularnego samochodu klasy kompaktowej to ok. 1000 zł.

Nivomat

Zawieszenie Nivomat

Budowa, zalety, wady, zastosowanie

Nivomat to popularna nazwa tylnego zawieszenia z układem samopoziomowania. Czasem jest to układ miechów współpracujących z amortyzatorami, czasem specjalne (zasilane z zewnątrz lub niezależne) amortyzatory.

Zalety i wady nivomatu

  • utrzymuje prześwit tylnej części samochodu niezależnie od obciążenia
  • wysoki koszt napraw

Zastosowanie

Nivomaty stosowane są w większości droższych modeli kombi, a także w niektórych minivanach. Mogą być wyposażeniem opcjonalnym.

Koszty napraw

Zależą od konkretnych modeli samochodów. Zazwyczaj koszt jednego miecha do nivomatu to ok. 1400 zł. Amortyzatory „nivo” kosztują ok. 1000 zł za sztukę.

Zestaw do konwersji

Zestaw do konwersji nivomat

W wybranych modelach nivomat można zastąpić zestawem tradycyjnym. Na zdjęciu zestaw konwersji do Mercedesa klasy E W211 kombi.
Cena: 1700 zł za komplet

PODSUMOWANIE

Wydatki na serwis po zakupie używanego samochodu z nietypowym zawieszeniem mogą poważnie uszczuplić budżet kierowcy. Najtańsze i najpewniejsze okazują się hydropneumatyczne konstrukcje Citroena. W pozostałych przypadkach (pneumatyka, amortyzatory aktywne, nivomaty) radzimy daleko idącą ostrożność i wnikliwą kontrolę stanu technicznego przed dokonaniem transakcji.

Czytaj także