Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Awaria auta w zimie

Awarie układu chłodzenia

Układ chłodzenia także zimą może przysporzyć wielu problemów. Zwróć uwagę na newralgiczne punkty

Awarie układu chłodzenia

Układ chłodzenia także zimą może przysporzyć wielu problemów. Zwróć uwagę na newralgiczne punkty

Wbrew pozorom nie tylko latem kondycja układu chłodzenia jest bardzo ważna. Nawet przy ujemnych temperaturach niesprawności mogą doprowadzić do zagotowania silnika.

Wielu użytkownikom samochodów wydaje się, że układ chłodzenia w samochodzie potrzebny jest tylko latem, w upalne dni. W rzeczywistości silniki spalinowe generują tyle ciepła, że bez względu na temperaturę pwietrza układ chłodzenia musi to ciepło odebrać i za pomocą chłodnicy oddać do otoczenia.

Jednak chłodzenie silnika musi odbywać się w kontrolowany sposób – tak, by jednostka nagrzewała się możliwie szybko, a potem pracowała we właściwej temperaturze. Odpowiada za to termostat, który dawkuje przepływ płynu do chłodnicy w zależności od jego temperatury.

Ale odbieranie ciepła z silnika nie jest jedynym zadaniem układu chłodzenia. Należy pamiętać, że system ten ma także doprowadzać gorący płyn do takich elementów, jak m.in. nagrzewnica wnętrza auta, parownik instalacji LPG czy gaźnik, a nawet korpus przepustnicy w autach z jednopunktowym wtryskiem benzyny.

Chłodzenie zimą

Dlatego zimą kondycja układu chłodzenia jest szczególnie ważna. Wystarczy, że ulegnie on zapowietrzeniu, by przestało działać ogrzewanie wnętrza samochodu.

Problemy mogą się też pojawić w autach zasilanych gazem, który podczas zmiany stanu skupienia z ciekłego na lotny w tzw. parowniku znacznie obniża swoją temperaturę. Dlatego reduktor musi być stale podgrzewany przez gorący płyn z układu chłodzenia. W przeciwnym razie parownik pokrywa się grubą warstwą lodu, blokując przepływ gazu, co uniemożliwia dalszą pracę silnika na gazie. Wielu kierowców jeżdżących na LPG ma zwykle w baku bardzo mało benzyny, więc w takiej sytuacji samochód zostaje kompletnie unieruchomiony.

Warto wiedzieć, że np. niesprawność termostatu powodująca niedogrzewanie się silnika wpływa na podwyższenie zużycia paliwa.

Oznaki uszkodzeń układu chłodzenia

Poza sytuacjami, gdy któryś z elementów układu chłodniczego ulega mechanicznemu uszkodzeniu, większość niedomagań można zauważyć wcześniej.

Nawet jeżeli nie widać niepokojących objawów, przed zimą warto zbadać kondycję płynu chłodniczego. Trzeba sprawdzić temperaturę jego zamarzania, która nie powinna być wyższa niż -30°C. Często podczas napraw auta latem mechanicy uzupełniają płyn wodą, co może prowadzić do jego zamarznięcia w chłodnicy i zagotowania silnika. Poza tym należy ocenić przejrzystość cieczy – nie może być mętna. Ważne jest też, aby płyn nie był starszy niż 5 lat, ponieważ poza oddawaniem ciepła ma jeszcze właściwości antykorozyjne, a nawet odpowiada za smarowanie pompy cieczy chłodzącej.

Podczas wymiany płynu chłodniczego należy pamiętać o właściwym odpowietrzeniu układu. Po wymianie płynu, nawet w warsztacie, warto sprawdzać jego poziom przez 3 kolejne dni – przy zimnym silniku, przed uruchomieniem auta.

Utrata właściwości płynu

badanie plynu chlodzacego

Wielu producentów aut nie określa terminu wymiany płynu chłodniczego. Nalanie nowego płynu wchodzi za to w skład czynności wykonywanych podczas wymiany rozrządu. Ciecz chłodząca z czasem traci właściwości antykorozyjne i podnosi się temperatura jej zamarzania.

  • Objawy
    Wyeksploatowany płyn często traci intensywny kolor. Dodatkowo z czasem staje się mętny. Temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej należy badać specjalnym przyrządem.
  • Naprawa
    W podobnych sytuacjach zużyty płyn chłodniczy należy zastąpić nowym.

Niesprawność termostatu

termostat

Termostat to urządzenie odpowiadające za utrzymanie temperatury silnika poprzez regulację przepływu płynu chłodniczego do chłodnicy.

  • Objawy
    Jeżeli silnik osiąga normalną temperaturę na postoju lub podczas jazdy w korku, a po rozpędzeniu auta strzałka wskaźnika zaczyna opadać, oznacza to zbyt duże uchylenie termostatu. Towarzyszy temu podwyższone spalanie. Gdy auto zaczyna się przegrzewać podczas jazdy, winny jest zamknięty termostat.
  • Naprawa
    Termostat należy wymienić na nowy. Wcześniej warto zbadać kondycję płynu chłodniczego, bo można go wymienić przy okazji.

Rozszczelnienie nagrzewnicy

nagrzewnica

Nagrzewnica to niewielka chłodnica umieszczona we wnętrzu auta, służąca do ogrzewania powietrza.

  • Objawy
    Awarię można poznać po zawilgoceniu wykładziny podłogi w przedniej części auta, charakterystycznym zapachu wilgoci i wzmożonym parowaniu szyb. 
  • Naprawa
    Nagrzewnicę należy wymienić najlepiej na nową. Ciężko ocenić stan używanej.

Awaria systemu dogrzewania płynu

dogrzewanie plynu chlodzacego

Wiele turbodiesli jest wyposażonych w elektryczne urządzenia podgrzewające płyn chłodniczy po uruchomieniu silnika. Np. w przypadku jednostek TDI są to świece żarowe wkręcone w obudowę termostatu.

  • Objawy
    Wydłużone nagrzewanie się silnika, bez tendencji do wahań temperatury podczas jazdy.
  • Naprawa
    Zepsuty elektryczny podgrzewacz należy wymienić. Można na sprawny używany.

Usterka czujników elektrycznych

czujnik

W układzie chłodzenia znajdują się elektryczne czujniki temperatury. Dają one sygnał m.in. do komputera silnika i na wskaźnik w zegarach, odpowiadają też za włączenie wentylatora chłodnicy.

  • Objawy
    Zaburzenia pracy wentylatora, błędne wskazania zegarów, falowanie obrotów silnika.
  • Naprawa
    Czujniki elektryczne należy wymienić na nowe, o odpowiednich parametrach.

Te problemy zdarzają się przez cały rok

Wycieki płynu z układu chłodzenia

wyciek plynu chlodzacego

W układzie chłodzenia jest dużo połączeń elementów gumowych, metalowych czy plastikowych. We wszystkich takich miejscach mogą pojawić się wycieki wskutek osłabienia materiału.

  • Objawy
    Obniżanie się poziomu płynu, mokre plamy pod autem, ślady płynu na chłodnicy, obudowie termostatu, przy czujnikach czy połączeniach węży gumowych (zwłaszcza w przypadku aut z LPG).
  • Naprawa
    Sparciałe węże czy uszkodzone opaski należy wymienić na nowe. Podobnie z chłodnicą – kupowanie używanej jest ryzykowne. W przypadku termostatu i czujników pomaga wymiana uszczelek.

Niedrożność chłodnicy

chlodnica

W cienkich kanalikach chłodnicy z czasem odkłada się brud i kamień, obniżając jej wydajność.

  • Objawy
    Przegrzewanie się silnika, gotowanie się płynu przy zimnej chłodnicy, mętny płyn.
  • Naprawa
    Jeżeli chłodnica jest zakamieniona, trzeba ją wymienić. Jeżeli jest zapchana szlamem, może pomóc czyszczenie wodą ze specjalnym preparatem, tzw. płukanką.

Konieczność uzupełnienia płynu

dolewanie plynu chlodzacego

Kierowcy czasem muszą uzupełnić płyn, np. po usunięciu wycieku. Często zastanawiają się, jakiej cieczy użyć.

  • Objawy
    Zbyt niski poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym lub w chłodnicy.
  • Uzupełnienie
    Generalnie należy dolać cieczy o takim samym kolorze. Jeśli nie można tego ustalić, trzeba sprawdzić, jaki płyn zaleca producent lub szukać oznaczeń np. na zbiorniczku czy korku.

Zapowietrzenie układu

odpowietrznik chlodzenie

Bąbel powietrza może znajdować się np. w nagrzewnicy nawet przez kilka dni.

  • Objawy
    Osłabione działanie ogrzewania wnętrza, zafałszowane działanie wskaźnika temperatury.
  • Naprawa
    Jeżeli auto ma odpowietrznik na wężu lub w chłodnicy, należy go odkręcić przy pracującym silniku aż wypłynie z niego płyn. W innych przypadkach układy odpowietrzają się samoczynnie nawet przez 2-3 dni. Trzeba dolewać płynu.

PODSUMOWANIE

Układ chłodzenia poza utrzymywaniem odpowiedniej temperatury silnika odpowiada też za ogrzewanie wnętrza pojazdu. Dlatego jego kondycja jest tak samo ważna latem, jak i zimą. Temperatura wydzielana przez silnik spalinowy jest na tyle wysoka, że nawet przy ujemnych temperaturach otoczenia jego chłodzenie jest niezbędne. Nie warto bagatelizować niepokojących objawów, bo awaria układu chłodzenia zimą może być szczególnie uciążliwa.

Czytaj także