Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Uniknij zimowych rozterek

10 pytań dotyczących zimowej eksploatacji auta

Z użytkowaniem auta w okresie zimowym, zwłaszcza w okresie tak niskich temperatur, z jakimi mieliśmy ostatnio do czynienia, może wiązać się wiele wątpliwości. Rozwiewamy te najczęściej się pojawiające.

  1. Czy warto kupować droższy akumulator o podwyższonych parametrach?

    AA15a-10_07_mega

    Jeżeli samochód nie ma systemu start-stop (automatycznego gaszenia na postoju) ani odzysku energii przy hamowaniu (niektóre nowe modele), to w większości przypadków w zupełności wystarczy zwykły akumulator, bez żadnych wyrafinowanych technologii. Nasze obserwacje pokazują, że proste akumulatory spisują się zupełnie dobrze.

  2. Czy żarówki o zwiększonym strumieniu świetlnym coś dają?

    IMG_1587

    Deklarowana poprawa oświetlenia (wyliczana ze specjalnego wzoru) dotyczy wyłącznie wybranych punktów, a nie całej plamy światła. Oświetlenie subiektywnie będzie lepsze, ale nie np. dwukrotnie. Można je wybierać, ale nie należy liczyć na tak znaczną poprawę. I jeszcze jedna uwaga: zwykle mają one mniejszą trwałość od konwencjonalnych.

  3. Czy na arktycznym ON silnik będzie lepiej pracował zimą?

    IMG_3558

    Jeżeli temperatury nie spadną poniżej punktu mętnienia paliwa zimowego, to olej arktyczny w niczym nie będzie lepszy. Z zasady nie powoduje on wzrostu osiągów silnika.

  4. Czy paliwo może zamarznąć podczas jazdy?

    DSC_4598 (2)

    Benzyna nigdy nie zamarza, natomiast niewłaściwy ON raczej krzepnie na postoju. Podczas jazdy paliwo w systemie common rail nagrzewa się nawet do kilkudziesięciu stopni i realnie ryzyko blokady filtra jest niskie.

  5. Czy oleje silnikowe 0W lub 5W dają przewagę zimą nad olejami 10W?

    SH ultra diesel

    Jeżeli tylko producent auta dopuszcza stosowanie olejów o niskiej lepkości zimowej, to lepszy będzie olej 5W, a tym bardziej 0W, bo z uwagi na mniejszą lepkość na zimno skraca czas tzw. suchego startu (pracy silnika niemal na sucho, zanim olej przeciśnie się przez wszystkie kanały w silniku). Zimne rozruchy odpowiadają za większą część zużycia silnika.

  6. Czy na mrozie ma sens wstępne rozgrzewanie uruchomionego silnika na postoju?

    IMG_5167

    Długie rozgrzewanie silnika na postoju było praktykowane w starych silnikach gaźnikowych, które na zimno miały bardzo niską kulturę pracy i ledwo jechały. We współczesnym aucie (z wtryskiem paliwa, zarówno benzynowym, jak i dieslu) najlepiej rozpocząć jazdę niedługo po uruchomieniu. Podczas jazdy wyzwala się więcej energii, co skraca okres nagrzewania jednostki. Oczywiście do nagrzania silnik należy traktować delikatnie. Poza wszystkim, rozgrzewanie auta na postoju w obszarze zabudowanym zagrożone jest mandatem w wysokości 100 zł.

  7. Czy to prawda, że zimą silnik ma lepsze osiągi?

    11C545_137_D227274

    O ile tylko sam silnik i jego olej będą odpowiednio rozgrzane (opory), to niska temperatura zasysanego powietrza zwiększa moc silnika (zimne powietrze ma więcej tlenu).

  8. Czy bezpieczniejsze jest zakładanie lepszych opon na tył?

    D3X_2315

    Taka tendencja obowiązuje obecnie zarówno w autach tylno-, jak i przednionapędowych. Lepsze opony z tyłu mają stabilizować tylną oś, zmniejszając ryzyko zarzucenia bokiem. Auta mają bowiem mocne strefy zgniotu z przodu i kiepską ochronę boczną. Uderzenia bokiem są bardzo niebezpieczne.

  9. Czy mróz szkodzi silnikowi?

    DSC_9282

    Pracującemu silnikowi mróz absolutnie nie szkodzi, natomiast problemem są zimne rozruchy i okres nagrzewania, kiedy to zużycie silnika jest zdecydowanie największe (każdy rozruch jest jak 200 km jazdy).

  10.  Czy gaz LPG jest wrażliwy na mróz?

    _79A1087

    Gaz LPG to mieszanina dwóch głównych składników: propanu i butanu. Pierwszy z nich ma temperaturę parowania -42°C, natomiast butan zaledwie około 0°C. Dlatego na zimę w sprzedawanym autogazie musi być więcej propanu. Jeżeli gaz jest fałszowany i ma więcej butanu (butan jest tańszy), to może na mrozie pozostać w fazie ciekłej, uniemożliwiającej jego przepływ do parownika.

Czytaj także