Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Auto po długim postoju

Odstawienie auta na dłuższy czas jest dla niego wyjątkowo niezdrowe. Co się może zepsuć i jak sobie wtedy poradzić?

Ograniczenia w przemieszczaniu związane z pandemią koronawirusa spowodowały, że większość aut została odstawiona na parkingi. Tymczasem wiele podzespołów samochodu zostało zaprojektowanych tak, że długotrwały postój im nie służy. To podczas pracy silnika ładowany jest akumulator, w  trakcie obracania rozprowadzany jest smar w łożyskach, a ruch powietrza i wzrost temperatury w trakcie jazdy zapobiegają przed gromadzeniem się wilgoci.
Negatywne skutki długiego postoju dotykają wszystkich samochodów, jednak najbardziej są na nie narażone auta starsze, a przede wszystkim te parkowane „pod chmurką”. Wilgoć i zmiany temperatury to główne czynniki odpowiedzialne za usterki wielu elementów.

Odpowiednie przygotowanie

Co zatem zrobić z autem, którego przez najbliższy czas nie będziemy używać? Przede wszystkim taki samochód powinno się odpowiednio przygotować. Usunięcie liści z podszybia czy gruntowne posprzątanie wnętrza pozwolą ograniczyć gromadzenie się wilgoci w kabinie. Dopompowanie opon opóźni ich deformację, a wsadzenie klina pod koła zamiast zaciągania hamulca ręcznego pozwoli uniknąć konsekwencji zapieczenia szczęk czy linek. Nie wolno zapomnieć o zatankowaniu baku „pod korek”. Zbyt dużo powietrza w zbiorniku sprzyja skraplaniu się wody na ściankach, co jest niezdrowe dla silnika i układu paliwowego.
Jednak zapobieganie nie zwalnia nas z obowiązku dbania o samochód na bieżąco, zwłaszcza gdy ten nie jest używany. Okazuje się, że wystarczy poświęcić kilkanaście minut raz w  tygodniu, by skutecznie ograniczyć ryzyko wystąpienia usterek związanych z postojem auta. Najlepiej byłoby co tydzień przejechać się samochodem na dystansie kilkunastu kilometrów. W trakcie takiej jazdy powinno się intensywnie hamować, często zmieniać biegi, a przede wszystkim rozgrzać silnik do optymalnej temperatury pracy.

Ograniczanie negatywnych efektów

Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości, o większość podzespołów możemy zadbać także na postoju. Aby ograniczyć korozję wewnątrz łożysk, wystarczy przepchnąć auto o  kilka metrów, a także skręcić kilkakrotnie kierownicą do oporu w  obie strony. Na postoju rozruszać też można linki zmiany biegów czy hamulca ręcznego. Regularne uruchamianie silnika na kilka minut pozwoli utrzymać rozrusznik w dobrym stanie oraz wymusić ruch mających właściwości antykorozyjne oleju i płynu chłodniczego. Odłączenie akumulatora zabezpieczy go przed rozładowaniem.
Warto też wiedzieć, jak sobie poradzić, gdy jednak dojdzie do usterki, a musimy jechać autem. Często wystarczy ostukanie czy rozruszanie zapieczonego elementu, by doraźnie nadawał się do eksploatacji.

Elementy narażone na usterkę

AKUMULATOR

akumulator

Nawet sprawny akumulator podłączony do nieużywanego samochodu z czasem ulegnie rozładowaniu. Tym szybciej, im więcej prądu pobiera auto. Problemy z nadmiernym upływem prądu dotyczą zwykle starszych samochodów, szczególnie tych z  nieoryginalnymi instalacjami, takimi jak m.in. radio, alarm czy czujniki parkowania.

Objawy usterki

  •  powolne kręcenie rozrusznika
  • przygasanie kontrolek
  • brak reakcji na przekręcenie kluczyka w stacyjce

Jak sobie poradzić

  • uruchomić silnik za pomocą kabli rozruchowych od innego auta

Jak zapobiegać

  • odłączyć akumulator od auta, podłączyć automatyczny prostownik w tryb podtrzymania, doładowywać akumulator co 2-3 tygodnie

OPONY

opony

Do odkształcenia opon może dojść podczas postoju dłuższego niż 3-4 miesiące. Wtedy ogumienie kwalifikuje się do wymiany

Objawy usterki

  • wibracje podczas jazdy

Jak sobie poradzić

  • w razie potrzeby można jechać autem nie przekraczając 80 km/h

Jak zapobiegać

  • uzupełnić ciśnienie w kołach do wartości o 0,5 bara wyższej niż zaleca producent samochodu, przestawiać auto co 2 tygodnie.

POŁĄCZENIA ELEKTRYCZNE

Podczas postoju samochodu w jego wnętrzu oraz w komorze silnika zbiera się wilgoć. To nie służy kostkom i połączeniom elektrycznym, które śniedzieją.

Objawy usterki

  • zaburzenia w funkcjonowaniu układów elektrycznych
  • nierówna praca silnika

Jak sobie poradzić

  • oskrobać zaśniedziałe połączenia i spryskać preparatem wypierającym wilgoć

Jak zapobiegać

  • nie stawiać auta w wilgotnym miejscu, okresowo uruchamiać silnik

ROZRUSZNIK

rozrusznik

Jak większości podzespołów elektrycznych auta, rozrusznikowi nie służy wilgoć. Nieużywany zawiesza się lub przestaje działać.

Objawy usterki

  • stukot podczas próby rozruchu
  • praca rozrusznika bez „obracania” silnika

Jak sobie poradzić

  • ostukać rozrusznik za pomocą młotka lub metalowej rurki

Jak zapobiegać

  • nie stawiać samochodu w wilgotnym miejscu, uruchamiać silnik raz w tygodniu

CEWKI ZAPŁONOWE

cewki

Awaria cewki zapłonowej praktycznie unieruchamia samochód.

Objawy usterki

  • nierówna praca silnika
  • błąd wypadania zapłonów
  • brak możliwości uruchomienia silnika

Jak sobie poradzić

  • spryskać kostki preparatem do połączeń elektrycznych, często pomaga wysuszenie cewek

Jak zapobiegać

  • nie stawiać auta w wilgotnym miejscu

PRZEWODY ZAPŁONOWE

przewody

Z czasem dochodzi do pękania izolacji przewodów. Po długim postoju mogą wystąpić problemy z przekazywaniem iskry.

Objawy usterki

  • nierówna praca silnika
  • przeskakujące iskry pod maską

Jak sobie poradzić

  • zostawić jednostkę napędową na wolnych obrotach do ustabilizowania pracy

Jak zapobiegać

  • regularnie wietrzyć komorę silnika, uruchamiać silnik co tydzień

SZCZĘKI HAMULCOWE

Podczas długiego postoju auta może dojść do skorodowania powierzchni styku elementów ruchomych szczęk hamulcowych (m.in. rozpieraków hamulca ręcznego). W skrajnej sytuacji może dojść do zablokowania kół.

Objawy usterki

  • opór podczas obracania koła
  • grzanie się koła w czasie jazdy
  • odgłos obcierania w trakcie jazdy

Jak sobie poradzić

  • ostukać młotkiem bębny hamulcowe

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu kilka razy zaciągnąć i spuścić hamulec ręczny, nie zostawiać auta na hamulcu ręcznym


APARAT ZAPŁONOWY

aparat_zaplonowy

W starszych samochodach podczas postoju często dochodzi do usterki aparatu zapłonowego. Zwykle winne są zaśniedziałe styki.

Objawy usterki

  • nierówna praca silnika
  • problemy z uruchomieniem silnika

Jak sobie poradzić

  • oczyścić drobnym papierem ściernym styki przerywacza

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu uruchamiać silnik, unikać parkowania w wilgotnych miejscach


UKŁAD WTRYSKOWY

uklad_wtryskowy

W trakcie postoju może dojść do cofnięcia paliwa z układu wtryskowego do baku.

Objawy usterki

  • konieczność długiego kręcenia rozrusznikiem

Jak sobie poradzić

  • napompować układ za pomocą zewnętrznej pompki lub tej przy filtrze paliwa, uruchomić silnik, psikając w rurę dolotową samostartem lub preparatem Plak

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu uruchamiać jednostkę napędową samochodu

LINKI ZMIANY BIEGÓW

linki_biegow

Używane na co dzień linki zmiany biegów, nawet jeżeli mają nieszczelny pancerz, nie ulegają zatarciu. Jednak gdy przestaną pracować, mogą się zapiec po kilkunastu dniach.

Objawy usterki

  • problemy z wybieraniem biegów
  • nieruchomienie dźwigni zmiany biegów

Jak sobie poradzić

  • wprowadzić do pancerza linki preparat odrdzewiająco-smarujący, rozruszać linki ręcznie, po odpięciu od wybieraka

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu kilkakrotnie wybrać wszystkie biegi oraz poruszać dźwignią w pozycji luzu do skrajnych położeń po prawej i  lewej stronie

ODPŁYWY PODSZYBIA

odplywy


Problem dotyczy samochodów stojących „pod chmurką”. Gromadzące się w podszybiu liście zapychają kanały odpływowe, a woda przedostaje się do wnętrza auta.

Objawy usterki

  • stojąca w podszybiu woda  wilgoć we wnętrzu samochodu
  • odgłos przelewającej się wody na zakrętach

Jak sobie poradzić

  • po oczyszczeniu podszybia udrożnić kanały odpływowe i spuścić zgromadzaną wodę

Jak zapobiegać

  • nie parkować pod drzewami, usunąć z podszybia zalegające zanieczyszczenia, sprawdzić drożność kanałów odpływowych

ZACISKI HAMULCOWE

zaciski

Zaciski hamulcowe są szczególnie narażone podczas długiego postoju samochodu. Gdy są nieużywane, dochodzi do korodowania powierzchni tłoczków, co skutkuje ograniczeniem ich przesuwania lub całkowitym unieruchomieniem. W trakcie postoju mogą też zapiec się prowadniki w jarzmach. Kolejnym problemem jest unieruchomienie klocków hamulcowych. Wszystkie te usterki objawiają się ograniczeniem swobodnego toczenia się kół i grzaniem hamulców.

Objawy usterki

  • opór podczas obracania koła
  • grzanie się koła podczas jazdy
  • odgłos obcierania w trakcie jazdy

Jak sobie poradzić

  • ostukać zacisk hamulcowy młotkiem, przesunąć zacisk za pomocą śrubokręta, zapierając go o jarzmo

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu przejechać się samochodem, intensywnie hamując


PODWOZIE I NADWOZIE

nadwozie


Zwłaszcza starsze pojazdy mogą nie przetrwać próby czasu. Zwiększony poziom wilgoci w zanieczyszczonych wnękach karoserii sprzyja rozwojowi korozji. Zaniedbanie grozi perforacją.

Objawy usterki

  • nalot rdzy na powierzchni blachy

Jak sobie poradzić

  • oczyścić rdzę za pomocą papieru ściernego, zamalować lakierem zaprawkowym.

Jak zapobiegać

  • usunąć zanieczyszczenia z wnęk nadwozia, nie stawiać auta w wilgotnym miejscu

GÓRNE MOCOWANIE AMORTYZATORÓW

gorne_mocowania_amor

Rozszczelnione łożyska górnych mocowań amortyzatorów używane na co dzień funkcjonują dość długo. Z czasem zaczynają wydawać charakterystyczne stuki, jednak pomimo to nie odmawiają posłuszeństwa. Co innego gdy nie pracują. Po pewnym czasie wewnątrz łożysk rozwija się korozja, blokując je.

Objawy usterki

  • stuki podczas ruchów kierownicą
  • przeskakiwanie sprężyn w trakcie skręcania kół

Jak sobie poradzić

  • przed rozpoczęciem jazdy rozruszać łożyska, skręcając kołami w obie strony

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu kilkakrotnie skręcić kołami w obie skrajne pozycje

WNĘTRZE

Nadmierna wilgoć prowadzi do rozwijania się grzybów i pleśni we wnętrzu samochodu.

Objawy usterki

  • zapach stęchlizny w aucie
  • plamy pleśni na tapicerce

Jak sobie poradzić

  • wywietrzyć i odkurzyć wnętrze samochodu

Jak zapobiegać

  • posprzątać wnętrze auta, regularnie wietrzyć

LINKI HAMULCA RĘCZNEGO

linka_recznego


Nieszczelne pancerze linek sprzyjają rozwojowi korozji wewnątrz. Gdy linka przyrdzewieje do pancerza, zwolnienie hamulca ręcznego jest mocno utrudnione.

Objawy usterki

  • opór podczas obracania koła
  • grzanie się koła podczas jazdy
  • odgłos obcierania w trakcie jazdy

Jak sobie poradzić

  • wypiąć linkę z zacisku lub dźwigni i ręcznie, np. za pomocą długiego śrubokręta, przesunąć dźwignię przy zacisku, zwalniając mechanizm

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu kilka razy zaciągnąć i spuścić hamulec ręczny, nie zostawiać auta na hamulcu ręcznym

UKŁAD PALIWOWY

Problem dotyczy wszystkich aut, ale szczególnie tych parkowanych na zewnątrz i  w  nieogrzewanych garażach. Jeżeli w  zbiorniku jest mało paliwa, to resztę jego objętości wypełnia powietrze zawierające wilgoć. Na ściankach baku osadza się skroplona w skutek zmian temperatur woda, która przedostaje się do paliwa. To zaburza prawidłową pracę silnika oraz przyspiesza procesy korozyjne w  układzie paliwowym.

Objawy usterki

  • nierówna praca jednostki napędowej
  • spadek mocy silnika

Jak sobie poradzić

  • zatankować do pełna, dodając do paliwa dodatek pochłaniający wilgoć

Jak zapobiegać

  • przed postojem zatankować zbiornik „pod korek”

ŁOŻYSKA KÓŁ

lozyska_kol

W starszych autach łożyska są często nieszczelne, co przyspiesza korozję.

Objawy usterki

  • hałas z okolicy koła podczas jazdy

Jak sobie poradzić

  • w razie potrzeby z wyjącym łożyskiem można jechać, jednak nie należy przekraczać prędkości 80 km/h

Jak zapobiegać

  • raz w tygodniu przejechać się autem lub przepchnąć je o minimum kilka metrów

PODSUMOWANIE

By uniknąć konsekwencji długiego postoju, wystarczy raz w tygodniu poświęcić kilkanaście minut na rozruszanie mechanizmów samochodu. W przeciwnym razie auto może odmówić posłuszeństwa, gdy będzie potrzebne.

Czytaj także