Nieużywany samochód też się zużywa i w trakcie postoju wiele elementów może odmówić posłuszeństwa. Co najczęściej się psuje, jak temu zapobiec i jak sobie poradzić w razie awarii?
Ograniczenia w przemieszczaniu związane z pandemią koronawirusa spowodowały, że większość aut została odstawiona na parkingi. Tymczasem wiele podzespołów samochodu zaprojektowano tak, że długotrwały postój im nie służy. To podczas pracy silnika ładowany jest akumulator, w trakcie obracania rozprowadzany jest smar w łożyskach, a ruch powietrza i wzrost temperatury w trakcie jazdy zapobiegają gromadzeniu się wilgoci.
Negatywne skutki długiego postoju dotyczą wszystkich samochodów, jednak najbardziej są na nie narażone auta starsze, a przede wszystkim te parkowane „pod chmurką”. Wilgoć i zmiany temperatury to główne czynniki odpowiedzialne za usterki wielu elementów.
Co zatem zrobić z autem, którego przez najbliższy czas nie będziemy używać? Przede wszystkim taki samochód powinno się odpowiednio przygotować. Usunięcie liści z podszybia czy gruntowne posprzątanie wnętrza pozwolą ograniczyć gromadzenie się wilgoci w kabinie. Dopompowanie opon opóźni ich deformację, a wsadzenie klina pod koła zamiast zaciągania hamulca ręcznego pozwoli uniknąć konsekwencji zapieczenia szczęk czy linek. Nie wolno zapomnieć o zatankowaniu baku „pod korek”. Zbyt dużo powietrza w zbiorniku sprzyja skraplaniu się wody na ściankach, co jest niezdrowe dla silnika i układu paliwowego.
Jednak zapobieganie nie zwalnia nas z obowiązku dbania o samochód na bieżąco, zwłaszcza gdy ten nie jest używany. Okazuje się, że wystarczy poświęcić kilkanaście minut raz w tygodniu, by skutecznie ograniczyć ryzyko wystąpienia usterek związanych z postojem auta. Najlepiej byłoby co tydzień przejechać się samochodem na dystansie kilkunastu kilometrów. W trakcie takiej jazdy powinno się intensywnie hamować, często zmieniać biegi, a przede wszystkim rozgrzać silnik do optymalnej temperatury pracy.
Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości, o większość podzespołów możemy zadbać także na postoju. Aby ograniczyć korozję wewnątrz łożysk, wystarczy przepchnąć auto o kilka metrów, a także skręcić kilkakrotnie kierownicą do oporu w obie strony. Na postoju rozruszać też można linki zmiany biegów czy hamulca ręcznego. Regularne uruchamianie silnika na kilka minut pozwoli utrzymać rozrusznik w dobrym stanie oraz wymusić ruch mających właściwości antykorozyjne oleju i płynu chłodniczego. Odłączenie akumulatora zabezpieczy go przed rozładowaniem.
Warto też wiedzieć, jak sobie poradzić, gdy jednak dojdzie do usterki, a musimy jechać autem. Często wystarczy ostukanie czy rozruszanie zapieczonego elementu, by doraźnie nadawał się do eksploatacji.
AKUMULATOR
Nawet sprawny akumulator podłączony do nieużywanego samochodu z czasem ulegnie rozładowaniu. Tym szybciej, im więcej prądu pobiera auto. Problemy z nadmiernym upływem prądu dotyczą zwykle starszych samochodów, szczególnie tych z nieoryginalnymi instalacjami, takimi jak np. radio, alarm czy czujniki parkowania.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
OPONY
Do odkształcenia opon może dojść podczas postoju dłuższego niż 3-4 miesiące. Wtedy ogumienie kwalifikuje się do wymiany
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
POŁĄCZENIA ELEKTRYCZNE
Podczas postoju samochodu w jego wnętrzu oraz w komorze silnika zbiera się wilgoć. To nie służy kostkom i połączeniom elektrycznym, które śniedzieją.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
ROZRUSZNIK
Jak większości podzespołów elektrycznych auta rozrusznikowi nie służy wilgoć. Nieużywany zawiesza się lub przestaje działać.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
CEWKI ZAPŁONOWE
Awaria cewki zapłonowej praktycznie unieruchamia samochód.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
PRZEWODY ZAPŁONOWE
Z czasem dochodzi do pękania izolacji przewodów. Po długim postoju mogą wystąpić problemy z przekazywaniem iskry.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
SZCZĘKI HAMULCOWE
Podczas długiego postoju auta może dojść do skorodowania powierzchni styku elementów ruchomych szczęk hamulcowych (m.in. rozpieraków hamulca ręcznego). W skrajnej sytuacji może dojść do zablokowania kół.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
APARAT ZAPŁONOWY
W starszych samochodach podczas postoju często dochodzi do usterki aparatu zapłonowego. Zwykle winne są zaśniedziałe styki.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
UKŁAD WTRYSKOWY
W trakcie postoju może dojść do cofnięcia paliwa z układu wtryskowego do baku.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
LINKI ZMIANY BIEGÓW
Używane na co dzień linki zmiany biegów, nawet jeżeli mają nieszczelny pancerz, nie ulegają zatarciu. Jednak gdy przestaną pracować, mogą się zapiec po kilkunastu dniach.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
ODPŁYWY PODSZYBIA
Problem dotyczy samochodów stojących „pod chmurką”. Gromadzące się w podszybiu liście zapychają kanały odpływowe, a woda przedostaje się do wnętrza auta.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
ZACISKI HAMULCOWE
Zaciski hamulcowe są szczególnie narażone podczas długiego postoju samochodu. Gdy są nieużywane, dochodzi do korodowania powierzchni tłoczków, co skutkuje ograniczeniem ich przesuwania lub całkowitym unieruchomieniem. W trakcie postoju mogą też zapiec się prowadniki w jarzmach. Kolejnym problemem jest unieruchomienie klocków hamulcowych. Wszystkie te usterki objawiają się ograniczeniem swobodnego toczenia się kół i grzaniem hamulców.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
PODWOZIE I NADWOZIE
Zwłaszcza starsze pojazdy mogą nie przetrwać próby czasu. Zwiększony poziom wilgoci w zanieczyszczonych wnękach karoserii sprzyja rozwojowi korozji. Zaniedbanie grozi perforacją.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
GÓRNE MOCOWANIE AMORTYZATORÓW
Rozszczelnione łożyska górnych mocowań amortyzatorów używane na co dzień funkcjonują dość długo. Z czasem zaczynają wydawać charakterystyczne stuki, jednak pomimo to nie odmawiają posłuszeństwa. Co innego, gdy nie pracują. Po pewnym czasie wewnątrz łożysk rozwija się korozja, blokując je.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
WNĘTRZE
Nadmierna wilgoć prowadzi do rozwijania się grzybów i pleśni we wnętrzu samochodu.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
LINKI HAMULCA RĘCZNEGO
Nieszczelne pancerze linek sprzyjają rozwojowi korozji wewnątrz. Gdy linka przyrdzewieje do pancerza, zwolnienie hamulca ręcznego jest mocno utrudnione.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
UKŁAD PALIWOWY
Problem dotyczy wszystkich aut, ale szczególnie tych parkowanych na zewnątrz i w nieogrzewanych garażach. Jeżeli w zbiorniku jest mało paliwa, to resztę jego objętości wypełnia powietrze zawierające wilgoć. Na ściankach baku osadza się skroplona w skutek zmian temperatur woda, która przedostaje się do paliwa. To zaburza prawidłową pracę silnika oraz przyspiesza procesy korozyjne w układzie paliwowym.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
ŁOŻYSKA KÓŁ
W starszych autach łożyska są często nieszczelne, co przyspiesza korozję.
Objawy usterki
Jak sobie poradzić
Jak zapobiegać
By uniknąć konsekwencji długiego postoju, wystarczy raz w tygodniu poświęcić kilkanaście minut na rozruszanie mechanizmów samochodu. W przeciwnym razie auto może odmówić posłuszeństwa, gdy będzie potrzebne.