Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Wskaźnik temperatury pokazuje maksimum

Gdy silnik się „gotuje”

Jak się zachować, gdy silnik zaczyna się przegrzewać?

Gdy silnik się „gotuje”

Jak się zachować, gdy silnik zaczyna się przegrzewać?

Wzrost temperatury silnika zwykle oznacza awarię. Kiedy można kontynuować jazdę, jak postępować w takiej sytuacji i jak znaleźć źródło usterki?

Wielu kierowcom wydaje się, że problem przegrzania silnika nie dotyczy ich auta. Takie awarie kojarzone raczej są ze starymi, zaniedbanymi samochodami, które słabo znoszą upalne dni. W rzeczywistości „zagotowanie” silnika może się przytrafić każdemu, i to bez względu na temperaturę otoczenia.

Najbardziej uciążliwe, a zarazem najłatwiejsze do zdiagnozowania, jest przegrzanie związane z ubytkiem płynu. Pół biedy, jeżeli wyciek jest niewielki, bo wtedy po uzupełnieniu płynu można autem dojechać do warsztatu. Gorzej jak do wycieku dojdzie nagle, np. wskutek pęknięcia węża chłodnicy. Wtedy, pomimo że usterkę widać jak na dłoni, dalsza jazda jest niemożliwa.

Inną przyczyną podnoszenia się temperatury silnika może być usterka któregoś z podzespołów. Tego rodzaju usterki są trudniejsze do zlokalizowania, jednak w ich przypadku najczęściej możliwe jest kontynuowanie podróży.

Warto wiedzieć, jak zachować się w sytuacji, gdy kontrolka temperatury silnika poinformuje kierowcę o przegrzaniu.

Wzrost temperatury silnika: jak się zachować

684X9836

Wielu kierowcom wydaje się, że przy przegrzaniu silnika powinno się natychmiast zatrzymać auto i wyłączyć jednostkę napędową. W rzeczywistości, wbrew pozorom, należy kontynuować jazdę, po wcześniejszym włączeniu ogrzewania i nawiewu na maksimum. Jeżeli w układzie jest płyn, nagrzewnica schłodzi go.

684X9879

Następnie należy kontynuować jazdę, delikatnie operując pedałem gazu, a hamując silnikiem.

684X9954

Po zatrzymaniu auta należy uzupełnić poziom płynu chłodniczego. Doraźnie można użyć wody.

Przegrzewanie silnika: jak znaleźć przyczynę awarii

W układzie jest płyn

Gdy w układzie chłodniczym auta znajduje się odpowiednia ilość płynu, oznacza to, że za przegrzanie odpowiada usterka inna niż nieszczelność. Często po ostudzeniu silnika można kontynuować jazdę z niższą prędkością.

684X9911
Po wyłączeniu silnika należy odczekać kilka minut. Korek trzeba odkręcać powoli, z przerwami na upuszczenie ciśnienia z układu.

Za przegrzanie zwykle odpowiadają:

  • zakamieniona chłodnica
  • „lejące” wtryskiwacze
  • zacięty termostat
  • uszkodzona pompa wody
  • awaria wentylatora
  • zerwany pasek osprzętu silnika

W układzie nie ma płynu

684X9745
Komunikat o niskim poziomie płynu chłodniczego zwykle oznacza wyciek z układu.

Jeżeli w chłodnicy brakuje płynu, należy uzupełnić jego poziom (w awaryjnych sytuacjach można użyć wody) i obserwować okolice komory silnika. Jeżeli nie ma silnego wycieku, można kontynuować jazdę z niższą prędkością, a wycieku szukać już w warsztacie.

Najczęstsze przyczyny wycieków:

  • rozszczelnienie chłodnicy
  • pęknięcie węży gumowych
  • nieszczelność obudowy termostatu
  • uszkodzenie pompy wody
  • rozszczelnienie parownika LPG

Czytaj także