Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jaką trwałość mają podzespoły auta

Zobacz, kiedy można spodziewać się usterki

Jaką trwałość mają podzespoły auta

Zobacz, kiedy można spodziewać się usterki

Jaką trwałość mają podzespoły auta

Planując wydatki na utrzymanie samochodu, niektóre usterki można przewidzieć. Podpowiadamy, przy jakim przebiegu wzrasta ryzyko awarii poszczególnych podzespołów.

Usterka samochodu zawsze jest zaskoczeniem dla kierowcy, szczególnie gdy mówimy o awarii unieruchamiającej auto w  trasie. Podobnie jest z defektami drogimi w naprawach – one też są znienawidzone przez użytkowników samochodów.

Okazuje się, że w trakcie eksploatacji auta awarie wielu podzespołów da się przewidzieć. Zwłaszcza gdy znamy historię pojazdu i wiemy, co było naprawiane w przeszłości. Dzięki temu można odpowiednio zaplanować wydatki na utrzymanie samochodu, a po charakterystycznych objawach poznać zbliżającą się awarię.

Trwałość oryginalnych części

Na podstawie doświadczenia wielu mechaników przygotowaliśmy zestawienie, w którym określamy trwałość 26 części i podzespołów samochodu. Przestawione wartości dotyczą elementów z tzw. pierwszego montażu, pracujących w aucie od nowości. Ciężko mówić o  trwałości zamienników, ponieważ zależy ona od ich jakości. Najtańsze części nie wytrzymują nawet połowy przebiegu oryginalnych, a te z wyższej półki służą o około 30-40  proc. krócej od tych montowanych w fabryce. Poza tym warto wiedzieć, że na żywotność podzespołów wpływa też ogólny stan układu, w którym pracują. Na przykład filtr sadzy często wytrzymuje 200 tys. km od nowości, a po wymianie zaczyna przysparzać kłopotów już po 80 tys. km. Tu przyczyn należy szukać po stronie zużytego silnika (spalanie oleju, niesprawne wtryskiwacze itp.), a nie jakości filtra.

Przewidywanie usterek okazuje się też cenne w przypadku kupowania samochodu używanego. Przebieg 200-250 tys. km to moment, kiedy istnieje duże ryzyko wystąpienia wielu poważnych, kosztownych w naprawach awarii, takich jak np. zużycie elementów układu common rail, dwumasowego koła zamachowego czy turbosprężarki. Co więcej – w wielu przypadkach podobne awarie występują jednocześnie, a wycena warsztatu opiewa wtedy na kilka tysięcy złotych.

Nie ma co liczyć na to, że 10-letni samochód z przebiegiem ponad 200 tys. km, w którym dotychczas nie przeprowadzano poważnych napraw, będzie służył dalej bezawaryjnie.

Kiedy trzeba liczyć się z wymianą części

  • KLOCKI HAMULCOWE
    Trwałość: 40 000 km

klocki

Dociskane przez zaciski do tarcz hamulcowych okładziny cierne klocków ulegają zużyciu. Na każdy zacisk przypadają dwa klocki. Wymienia się je kompletami na danej osi – należy zamontować 4 nowe klocki.

Objawy usterki: zużyte klocki ocierają o tarcze przy hamowaniu. Zaleca się wymianę, gdy grubość okładziny spadnie do 2 mm.
Nasza rada: zalecamy wybór klocków renomowanych producentów. Tanie zamienniki nie gwarantują skuteczności.

  • TULEJE WAHACZY
    Trwałość: 200 000 km

tuleje

Te metalowo-gumowe elementy znajdują się w miejscach mocowania wahaczy do nieruchomych części podwozia. Ich zadaniem jest amortyzacja ruchów wahaczy. Guma z czasem parcieje, odkształca się i zrywa. Jazda na zużytych tulejach przyspiesza zużycie opon.

Objawy usterki: luzy na łączeniu gumy z metalem, stuki na nierównościach.
Nasza rada: zakładanie tanich tulei się nie opłaca. Ich wymiana (koszty demontażu i montażu wahaczy oraz ustawienia geometrii) to wydatek około 250 zł. Warto wybierać tuleje renomowanych producentów.

  • WTRYSKIWACZE
    Trwałość: 250 000 km

wtryski

Wtryskiwacze common rail to wykonane z  ogromną precyzją elementy odpowiadające za dawkowanie paliwa. Są wrażliwe na zanieczyszczenia i nawet jednokrotne zatankowanie oleju napędowego złej jakości może doprowadzić do ich uszkodzenia.

Objawy usterki: dymienie z wydechu, nierówna praca silnika, przechodzenie jednostki w tryb awaryjny, problemy z rozruchem, obniżenie kultury pracy silnika.
Nasza rada: by wydłużyć życie wtryskiwaczy, powinno się unikać tankowania paliwa z niepewnego źródła. Gdy ulegną zużyciu, zamiast wymiany można wybrać regenerację.

  • ŁĄCZNIKI STABILIZATORA
    Trwałość: 70 000 km

laczniki

Należą do najbardziej obciążonych elementów zawieszenia. Przenoszą ruchy wahaczy na drążek stabilizatora, skręcając go. Najczęściej pracują pod zmiennym kątem i są wyposażone w przeguby, które ulegają zużyciu. Im więcej auto jeździ po nierównych drogach, tym szybciej łączniki się zużywają.

Objawy usterki: głośne stukanie w trakcie przejeżdżania przez nierówności.
Nasza rada: różnica cenowa między tanimi a dobrymi zamiennikami nie jest duża, dlatego warto kupować łączniki o jakości porównywalnej z oryginalnymi.

  • ZACISKI HAMULCOWE
    Trwałość: 250 000 km

zaciski_ham

Hydrauliczne zaciski odpowiadają za dociskanie z odpowiednią siłą klocków do tarcz hamulcowych.

Objawy usterki: osłabienie siły hamowania, rdza na tarczy hamulcowej, wycieki płynu.
Nasza rada: Jeżeli nie doszło do uszkodzenia gładzi w zacisku, wystarczy wymienić gumki uszczelniające i osłonowe oraz tłok. W pozostałych wypadkach wymienia się cały zacisk. Oryginalne są drogie, można wybrać znacznie tańsze – po fabrycznej regeneracji.

  • CEWKI ZAPŁONOWE
    Trwałość: 150 000 km

cewki

Cewka zapłonowa może być wspólna dla kilku cylindrów – wtedy do świec doprowadzone są przewody zapłonowe. W  innych przypadkach pojedyncze cewki znajdują się bezpośrednio na świecach. Ich zadaniem jest wytworzenie iskry w odpowiednim momencie.

Objawy usterki: nierównomierna praca silnika, problemy z rozruchem (szczególnie w wilgotne dni).
Nasza rada: używanych cewek nie da się sprawdzić, dlatego powinno się ich unikać. Najtańsze zamienniki nie sprawdzają się w praktyce. Najlepiej wybrać te renomowanych producentów.

  • AMORTYZATORY
    Trwałość: 200 000 km

amor

Ich rolą jest tłumienie ruchów kół podczas jazdy po nierównościach tak, by opony nie odrywały się od podłoża. Amortyzatory stosowane na pierwszym montażu wytrzymują długo, zamienniki – nawet dwa razy krócej.

Objawy usterki: wycieki oleju, podrywanie się kół na nierównościach, pogorszenie prowadzenia auta, wydłużenie drogi hamowania.
Nasza rada: w miarę możliwości powinno się wybierać jak najlepsze amortyzatory.

  • KOMPRESOR KLIMATYZACJI
    Trwałość: 200 000 km

klima

Żywotność sprężarki klimatyzacji zależy od stanu szczelności układu. W większości przypadków to właśnie praca na sucho jest przyczyną awarii. Okresowe przeglądy układu pozwalają na czas wykryć i naprawić rozszczelnienie.

Objawy usterki: osłabienie lub zanik skuteczności chłodzenia.
Nasza rada: usterki klimatyzacji należy naprawiać możliwie jak najszybciej. Długotrwałe rozszczelnienie jest bardzo niezdrowe dla układu. W przypadku awarii kompresora można wybrać taki po regeneracji.

  • SKRZYNIA DSG
    Trwałość: 200 000 km

dsg

Do najczęstszych usterek skrzyń DSG należy zużycie sprzęgieł, koła dwumasowego oraz układu sterowania.

Objawy usterki: szarpanie i stuki podczas zmiany biegów, powolna zmiana przełożeń.
Nasza rada: aby wydłużyć żywotność skrzyni DSG, powinno się co 60 tys. km wymieniać olej. Podczas poszukiwań używanego auta z przebiegiem 200 tys. km i więcej warto wybrać egzemplarz po naprawie skrzyni.

  • SPRZĘGŁO
    Trwałość: 220 000 km

sprzeglo

Trwałość elementów sprzęgła zależy od warunków i stylu jazdy. Na trasach wytrzymują ponad 200 tys. km, w mieście mogą się zużyć nawet dwa razy szybciej.

Objawy usterki: ślizganie się sprzęgła, problemy z wyborem biegów (szczególnie pierwszego i wstecznego), stuki słyszalne podczas pracy na wolnych obrotach, szarpanie silnikiem (szczególnie przy gaszeniu).
Nasza rada: należy montować tylko nowe sprzęgła i koła zamachowe. Koszt wymiany wynosi minimum 500 zł, a kupno używanego to loteria.

  • SWORZNIE WAHACZY
    Trwałość: 180 000 km

sworzen

Sworzeń to kluczowy z punktu widzenia bezpieczeństwa element łączący za pomocą przegubu wahacz ze zwrotnicą. Jego zadaniem jest umożliwienie obrotu zwrotnicy podczas skręcania kół.

Objawy usterki: luzy wyczuwalne na kole, stuki podczas pokonywania nierówności.
Nasza rada: ze względu na wysoki wpływ na bezpieczeństwo jazdy zaleca się wybieranie sworzni renomowanych producentów. Nie trzeba ich wymieniać parami. Należy regularnie kontrolować ich stan. W przypadku gdy sworznie są niewymienne, po ich zużyciu trzeba zamontować nowy wahacz.

  • SPRĘŻYNY ZAWIESZENIA
    Trwałość: 250 000 km

sprezyny

Zadaniem sprężyn zawieszenia jest resorowanie pojazdu. Ich pękanie jest plagą w autach o przebiegu około 250 tys. km. Właściciele często nawet nie wiedzą o usterce, a dowiadują się o niej np. podczas badania technicznego.

Objawy usterki: brak fragmentu sprężyny, przechylenie nadwozia auta, ściąganie w bok podczas jazdy.
Nasza rada: nie zaleca się kupowania używanych sprężyn, ponieważ często w ramach jednego modelu montowane były różne rodzaje – można kupić nieodpowiednie. Nowe sprężyny ze średniej półki cenowej mają wystarczającą jakość. Nawet gdy uszkodzeniu uległa jedna sprężyna, należy je wymieniać parami.

  • TARCZE HAMULCOWE
    Trwałość: 70 000 km

tarcze

Współpracując z klockami hamulcowymi, odpowiadają za hamowanie pojazdu. Nowe tarcze zwykle wystarczają na dwa komplety klocków. Wymienia się je parami na osi.

Objawy usterki: osiągnięcie minimalnej dopuszczonej przez producenta grubości, rdza na powierzchni roboczej, bicie kół podczas hamowania.
Nasza rada: o ile w przypadku klocków hamulcowych warto wybierać produkty z górnej półki, o tyle w przypadku tarcz tańsze zamienniki spełniają swoją rolę. Należy unikać wjeżdżania w kałuże przy silnie rozgrzanych tarczach i dbać o stan zacisków 
hamulcowych.

  • ROZRUSZNIK
    Trwałość: 250 000 km

rozrusznik

Elektryczny silnik umożliwiający rozruch jednostki spalinowej. Zużywa się wraz z liczbą przepracowanych cykli. W autach eksploatowanych na trasach potrafi wytrzymać nawet 300 tys. km, w mieście – poniżej 200 tys. km.

Objawy usterki: przeskakiwanie podczas rozruchu, głośna praca, okresowy lub całkowity brak reakcji po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
Nasza rada: nie powinno się bagatelizować pierwszych objawów zużycia rozrusznika. Tanim i skutecznym sposobem przywrócenia sprawności jest regeneracja.

  • SKRZYNIA AUTOMATYCZNA
    Trwałość: 150 000 km

automat

Mechaniczne uszkodzenie elementów skrzyni biegów oznacza konieczność jej remontu (koszt 5-7 tys. zł). Jednak często przyczyną problemów jest zużycie konwertera momentu obrotowego pełniącego rolę sprzęgła.

Objawy usterki: szarpanie podczas zmiany przełożeń, przeciąganie na niższych biegach, niepokojące odgłosy.
Nasza rada: Sporo firm oferuje regenerację i daje na nią długą gwarancję. Usługa kosztuje 700-1200 zł, co pozwala zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych w stosunku do kupna nowego elementu.

  • KOŃCÓWKI DRĄŻKÓW KIEROWNICZYCH
    Trwałość: 180 000 km

koncowka_drazk

Przykręcona do drążka kierowniczego końcówka jest zakończona przegubem i umożliwia przenoszenie siły skrętu na zwrotnicę.

Objawy usterki: luzy na kołach, stuki podczas skręcania, spadek precyzji kierowania, nierównomierne zużycie opon.
Nasza rada: choć do przywrócenia sprawności samochodu wystarczy wymiana jedynie uszkodzonej końcówki, ze względu na dodatkowe koszty związane z ustawieniem geometrii (80-120 zł) zaleca się kontrolę stanu elementu z drugiej strony oraz obu drążków kierowniczych. Jeżeli ich stan sugeruje zaawansowane zużycie, warto wymienić komplet. Najtańsze zamienniki mają bardzo małą trwałość dlatego powinno się ich unikać.

  • PRZEGUBY NAPĘDOWE
    Trwałość: 180 000 km

przegub

Znajdujące się na końcach półosi napędowych elementy umożliwiają przenoszenie siły napędowej na koła pod różnym kątem (zarówno podczas skręcania, jak i ruchów koła w górę i w dół).

Objawy usterki: stuki podczas ruszania ze skręconymi kołami, wibracje kół w trakcie przyspieszania.
Nasza rada: najtańsze zamienniki są niedokładnie wykonane i mają ograniczoną trwałość. Jakość produktów ze średniej półki jest wystarczająca. Nie praktykuje się kupowania i montażu używanych przegubów. Wyjątkiem są sytuacje, gdy przegub wchodzi w skład kompletnej półosi. Przy małym przebiegu nadaje się do użytku.

  • TURBOSPRĘŻARKA
    Trwałość: 250 000 km

turbo

Pracujący z wysokimi obrotami wirnik turbosprężarki jest bardzo wrażliwym elementem. Zbyt niski poziom oleju lub jego słaba jakość prowadzą do przyspieszonego zużycia. Spore znaczenie ma też czystość zasysanego powietrza.

Objawy usterki: metaliczne odgłosy podczas przyspieszania, spadek osiągów silnika, przechodzenie jednostki w tryb awaryjny.
Nasza rada: w niektórych przypadkach da się kupić nową turbosprężarkę za ok. 2 tys. zł, jednak zwykle za ten element trzeba zapłacić kilkakrotnie więcej. Wtedy warto zregenerować zużytą turbinę. Koszt to 800-1200 zł.

  • ZAWÓR EGR
    Trwałość: 120 000 km

egr

Stworzony w celu obniżenia emisji toksycznych związków do środowiska zawór w określonych sytuacjach doprowadza odpowiednią dawkę spalin do komory spalania. Z czasem zapycha się charakterystycznym czarnym osadem.

Objawy usterki: ograniczona moc silnika, problemy z rozruchem, gaśniecie jednostki na wolnych obrotach, dymienie z rury wydechowej.
Nasza rada: w przypadku wystąpienia problemów z zaworem EGR powinno się zacząć od wyczyszczenia całego układu (zawór, przewody i kolektor dolotowy). Jeżeli problemy nie ustąpią, należy zamontować nowy EGR. Najtańsze zamienniki i produkty używane nie gwarantują sukcesu.

  • WYŚWIETLACZ
    Trwałość: 250 000 km

wyswietlacz

W niektórych samochodach po około 10 latach dochodzi do usterki wyświetlaczy, np. komputera pokładowego. Mogą one być montowane w desce rozdzielczej lub stanowić część zestawu wskaźników.

Objawy usterki: niewyświetlanie poszczególnych punktów lub całych linii, pogorszenie funkcjonowania wyświetlacza po nagrzaniu wnętrza.
Nasza rada: kupno używanego wyświetlacza jest ryzykowne. Problemy są typowe dla danych marek (m.in. Volkswagen, Citroen oraz Peugeot), więc istnieje duże ryzyko kupna wyświetlacza w podobnym stanie. Najbardziej opłaca się regeneracja. Koszt naprawy wyświetlacza to 150-300 zł.

  • ALTERNATOR
    Trwałość: 220 000 km

alternator

Trwałość alternatora w dużej mierze zależy od warunków, w jakich pracuje. W samochodach ze sprawną dolną osłoną silnika bez problemu wytrzymuje przebieg ponad 200 tys. km. Jednak gdy dostaje się do niego wilgoć, jego żywotność może się znacznie skrócić.

Objawy usterki: falowanie napięcia ładowania, okresowy lub całkowity zanik ładowania, opór na kole pasowym.
Nasza rada: w przypadku awarii alternatora warto oddać go do regeneracji. Specjalistyczne warsztaty są w stanie wymienić wszystkie jego elementy, przywracając pierwotną sprawność.

  • FILTR CZĄSTEK STAŁYCH
    Trwałość: 200 000 km

dpf

Współczesne filtry sadzy sprawiają coraz mniej kłopotów. Problemy dotyczą głównie aut użytkowanych w mieście i tych z usterkami silnika (niesprawne wtryskiwacze czy spalanie oleju).

Objawy usterki: spadek mocy, przechodzenie silnika w tryb awaryjny.
Nasza rada: w przypadku problemów z samooczyszczaniem filtra można zastąpić go nowym (wydatek minimum kilku tysięcy złotych) lub zregenerować zapchany. Regeneracja kosztuje około 450 zł i polega na płukaniu rdzenia gorącą woda z detergentami. Usuwanie filtra z samochodu jest nielegalne.

  • STEROWNIKI
    Trwałość: 300 000 km

sterownik

Największym wrogiem sterowników elektronicznych jest wilgoć. Powstające w nich tzw. zimne luty prowadzą do usterki.

Objawy usterki: nieregularne problemy z funkcjonowaniem elementów obsługiwanych przez sterowniki, po czasie całkowita awaria.
Nasza rada: kupno nowego sterownika to na ogół wydatki idące w tysiące złotych. Używany często nie współpracuje z innym samochodem. Warsztaty elektroniczne oferują naprawę sterowników – koszt to 300-1000 zł.

  • PRZEKŁADNIA KIEROWNICZA
    Trwałość: 300 000 km

przekladnia

Tzw. maglownica odpowiedzialna jest za zamianę obrotów wału kolumny kierowniczej na skręcanie zwrotnic przednich kół. Najczęściej zużywają się w niej uszczelnienia albo wycierają zęby na listwie.

Objawy usterki: luzy wyczuwalne na kołach, obniżenie precyzji prowadzenia samochodu, stuki podczas skręcania kół, blokowanie się kierownicy, wycieki.
Nasza rada: regeneracja jest bardzo popularna, kosztuje kilkaset zł i wykonuje ją wiele warsztatów. W przypadku awarii warto jednak sprawdzić ofertę hurtowni, bo często niewiele drożej da się kupić przekładnię renomowanego producenta.

  • POMPA COMMON RAIL
    Trwałość: 250 000 km

CR

Jej zadaniem jest sprężenie oleju napędowego do bardzo wysokiego ciśnienia (nawet 2500 barów). Wewnętrzne elementy są tu spasowane z ogromną precyzją, a każda usterka objawia się spadkiem skuteczności działania.

Objawy usterki: ograniczona moc silnika, nierównomierna praca, problemy z uruchomieniem jednostki, przechodzenie silnika w tryb awaryjny, wycieki oleju napędowego z pompy.
Nasza rada: uszkodzone pompy common rail da się regenerować. Na rynku dostępne są części zamienne oraz uszczelnienia. Naprawę powinno się zlecić specjalistycznemu zakładowi.

  • LAMPY LED
    Trwałość: 200 000 km

led

Coraz więcej samochodów jest wyposażonych w diodowe lampy tylne. Okazuje się, że już po kilku latach może dojść do ich awarii. Przyczyną przepalania się diod najczęściej jest wilgoć lub przegrzanie.

Objawy usterki: przepalenie pojedynczej diody lub usterka całego zespołu.
Nasza rada: wymiana lamp diodowych na nowe to wydatek nawet kilku tysięcy złotych za sztukę. Na rynku są firmy oferujące usługę naprawy takich lamp. Polega ona na rozcięciu obudowy, wymianie przepalonych diod i ponownym zaklejeniu lampy. Taka operacja pozwala sporo zaoszczędzić – naprawa jednej lampy to koszt 300-500 zł.

PODSUMOWANIE

Przebiegi, jakie wytrzymują poszczególne części, mogą się zmieniać, ponieważ zależą od dużej liczby czynników. Jednak w wielu przypadkach usterki podzespołów samochodu występują w określonym momencie i można je przewidzieć. Wiedza na temat wytrzymałości części może okazać się szczególnie przydatna podczas kupowania auta używanego.

Czytaj także