Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Czego unikać, żeby zwiększyć żywotność auta

Chcesz mieć sprawny samochód, nie popełniaj tych błędów

Czego unikać, żeby zwiększyć żywotność auta

archiwum

Chcesz mieć sprawny samochód, nie popełniaj tych błędów

Czego unikać, żeby zwiększyć żywotność auta

Wielu kierowców w trakcie eksploatacji auta, świadomie bądź nie, popełnia błędy skracające jego żywotność. Czego przede wszystkim się wystrzegać, aby uniknąć usterek?

Każdy kierowca chciałby jak najrzadziej odwiedzać ze swoim autem serwis samochodowy. Tym bardziej jeżeli chodzi o usterki, których usunięcie wiąże się z dużymi wydatkami. Napraw samochodu – zwłaszcza używanego – nie da się uniknąć, ale dzięki odpowiedniemu traktowaniu auta można wydłużyć trwałość poszczególnych elementów, opóźniając wystąpienie ich awarii.

Kiedy nie stosować się do zaleceń producenta

Warto wiedzieć, że do kosztownych w skutkach awarii w niektórych przypadkach może prowadzić stosowanie się do zaleceń producentów samochodów. Specjaliści od napraw skrzyń biegów twierdzą, że regularna wymiana oleju znacznie przedłuża żywotność elementów przekładni. Tymczasem w przypadku wielu aut nie znajdziemy zalecenia wymiany oleju w ręcznej skrzyni.

Podobnie jest z wydłużonymi okresami międzyprzeglądowymi. Mechanicy obserwują częstsze występowanie poważnych usterek w silnikach aut, których właściciele stosują się do zaleceń wymiany oleju w tzw. trybie Long Life i jeżdżą na nim 30 tys. km. Aby utrzymać jednostkę napędową w dobrym stanie, zaleca się wymieniać olej nie rzadziej niż co 15 tys. km, a w przypadku pracy w trudnych warunkach, takich jak m.in. wykorzystywanie mocy w autach po chiptuningu czy jazda na krótkich dystansach turbodieslami z filtrem cząstek stałych, okresy między przeglądami powinno się skrócić nawet do 10 tys. km.

Awarie spowodowane błędami użytkowania

Jednak najwięcej eksploatacyjnych błędów prowadzących do przedwczesnego wystąpienia awarii kierowcy popełniają świadomie i łatwo ich uniknąć. A niektóre usterki mogą być bardzo kosztowne w naprawach. Na przykład zaniedbanie serwisu instalacji gazowej nie pozwala zawczasu wychwycić niesprawności wtryskiwacza. W takiej sytuacji jazda na zbyt ubogiej mieszance może prowadzić nawet do uszkodzenia tłoka w silniku.

Zostawianie samochodu na górce bez zaciągniętego hamulca ręcznego może spowodować przeskoczenie łańcucha lub paska rozrządu, a umycie samochodu z rozgranymi hamulcami często kończy się pogięciem tarcz.

Okazuje się, że w wielu przypadkach zaniedbanie kierowcy może prowadzić nawet do kolizji. Osoby jeżdżące zimą na letnich oponach powinny pamiętać, że nawet pomimo braku silnych mrozów i śniegu nie zapewniają one wtedy należytej przyczepności. Już poniżej 7ºC droga hamowania na mokrej nawierzchni ulega znacznemu wydłużeniu.

Jakich błędów unikać?

  • NIE STOSUJ WYDŁUŻONYCH OKRESÓW MIĘDZYPRZEGLĄDOWYCH

ART_5323

Konsekwencje
Kluczem do trwałości silnika jest regularna wymiana oleju. Przy normalnych warunkach eksploatacji w starszych jednostkach powinno się to robić co 10 tys. km, a w nowoczesnych co 15 tys. km. Tymczasem wielu producentów samochodów wydłuża okresy międzyprzeglądowe do 30 tys. km, a nawet bardziej. Mimo że w takich sytuacjach stosowane są specjalne oleje (typu Long Life), rzadsza wymiana nie służy silnikom. W autach, których właściciele stosują się do wydłużonych odstępów między przeglądami, znane są przypadki zbierania się osadu w układzie smarowania, zacierania wałków rozrządu czy panewek. Podobnie jest z automatycznymi skrzyniami biegów. Tu także stosowanie się do zaleceń producenta nie pomaga wydłużyć trwałości. Np. w przypadku przekładni DSG zaleca się wymianę oleju co 60 tys. km.

Koszty naprawy
Kupno używanego silnika to zwykle wydatek 2-3 tys. zł. Na jego wymianę trzeba przygotować około 1500 zł. Remont zużytej jednostki napędowej to z kolei koszt około 4-5 tys. zł. Naprawa automatycznej skrzyni biegów najczęściej kosztuje około 2 tys. zł, a jej remont to już wydatek na poziomie 6 tys. zł. W przypadku przekładni DSG koszty są podobne.

  • NIE PARKUJ SAMOCHODU NA TRAWIE

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-9

Konsekwencje
Znajdująca się w nieutwardzonych nawierzchniach – szczególnie tych porośniętych trawą – wilgoć sprzyja przyspieszonemu rozwojowi rdzy. Korozja pojawia się najczęściej na progach i podłodze.

Koszty naprawy
W przypadku niegroźnego nalotu korozji koszt jego usunięcia i zabezpieczenia podwozia to około 600-1000 zł. Gdy w grę wchodzi remont blacharski, wydatki rosną do kilku tysięcy złotych.

  • NIE WCISKAJ SPRZĘGŁA NA POSTOJU

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-19

Konsekwencje
Złym nawykiem wielu kierowców jest trzymanie wciśniętego sprzęgła i wrzuconego biegu podczas postoju na światłach. W takiej sytuacji dochodzi do przedwczesnego zużycia okładziny ciernej na tarczy sprzęgłowej.

Koszty naprawy
W zależności od samochodu koszt robocizny to wydatek 400-600 zł. Do tego dochodzi sprzęgło – kolejne 350-600 zł.

  • UNIKAJ ODPALANIA „NA ZACIĄG”

IMG_0067

Konsekwencje
Awaryjne uruchamianie silnika „z popychu” czy poprzez ciągnięcie na lince niesie ryzyko przeskoczenia lub zerwania rozrządu. Taki sposób należy traktować jako ostateczność, a silnik zapalać na 3. biegu.

Koszty naprawy
Naprawa zerwanego rozrządu w bezkolizyjnych silnikach to koszt rzędu 500-700 zł. W pozostałych przypadkach dochodzi dodatkowo remont głowicy. Wtedy wydatki rosną do około 2 tys. zł.

  • NIE ZAPOMINAJ O HAMULCU RĘCZNYM NA WZNIESIENIU

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-33

Konsekwencje
Zostawienie samochodu na stromym wzniesieniu z włączonym biegiem, ale bez hamulca ręcznego niesie ryzyko przeskoczenia rozrządu.

Koszty naprawy
Ustawienie rozrządu to wydatek 400-500 zł. Remont głowicy zwiększa koszty do około 2 tys. zł.

  • NIE ZAPOMINAJ O REGULACJI ZAWORÓW

lu zaworowy

Konsekwencje
Właściciele samochodów takich jak m.in. wiele Fiatów wyposażonych w ręczną regulację zapominają o okresowym sprawdzaniu luzu zaworowego. Gdy jest on nieprawidłowy, pojawiają się problemy z rozruchem silnika.

Koszty naprawy
Ustawienie luzu zaworowego to zwykle wydatek 100-200 zł.

  • NIE OSZCZĘDZAJ NA WYMIANIE FILTRÓW

273

Konsekwencje
Wielu kierowców przeciąga terminy wymiany filtrów – zwłaszcza powietrza i paliwa. To nie służy silnikowi. Producenci układów wtryskowych i turbosprężarek zalecają skracanie okresów między wymianami.

Koszty naprawy
Filtr powietrza do popularnego samochodu kosztuje 30-60 zł, za filtr paliwa trzeba zapłacić 60-100 zł. Nieszczelny filtr powietrza skróci m.in. trwałość turbosprężarki. Jej regeneracja to koszt co najmniej 1000 zł.

  • NIE UŻYWAJ OPON LETNICH ZIMĄ

D3X_0953

Konsekwencje
Współczesne zimy są coraz łagodniejsze, dlatego wielu kierowców rezygnuje z sezonowej zmiany opon. Przeprowadzane przez nas testy pokazują, że w temperaturze poniżej 7°C letnie ogumienie traci swoje właściwości. Na mokrej nawierzchni droga hamowania ulega wtedy znacznemu wydłużeniu.

Koszty naprawy
Po nieudanym awaryjnym hamowaniu w najlepszym wypadku do wymiany będzie zderzak – koszt około 1000 zł. Po mocniejszej kolizji koszty rosną.

  • NIE PRZEKRACZAJ ŁADOWNOŚCI

test-przeladowania-OPF-20191008-11

Konsekwencje
W przypadku przeładowania samochodu drastycznie obniża się precyzja jego prowadzenia.

Koszty naprawy
Koszt naprawy powypadkowej auta zależy od zakresu uszkodzeń. Malowanie elementu to wydatek około 500 zł, poważniejsze naprawy idą w tysiące.

  • NIE MYJ SAMOCHODU Z GORĄCYMI HAMULCAMI

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-20

Konsekwencje
O ile w przypadku pogięcia tarcz hamulcowych po wjechaniu w kałużę można mówić o „niefarcie” użytkownika samochodu, o tyle polanie rozgrzanych hamulców wodą jest już ewidentnym błędem ze strony kierowcy.

Koszty naprawy
W przypadku pogięcia tarcz hamulcowych wskutek szoku termicznego trzeba je wymienić na nowe. To zwykle oznacza koszt 400-700 zł. Przy okazji trzeba też zamontować nowe klocki hamulcowe, a to wiąże się z dodatkowym wydatkiem 150-300 zł.

  • NIE IGNORUJ ŚWIECĄCYCH KONTROLEK

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-5

Konsekwencje
Ignorowanie świecących kontrolek jest nagminnym zachowaniem wśród kierowców. W praktyce oznaczają one niesprawności, których zaniedbanie może nawet unieruchomić auto.

Koszty naprawy
Wykasowanie przypadkowego błędu kosztuje w warsztacie 50 zł. Zwykle jeśli klient decyduje się na naprawę auta, opłata za diagnostykę komputerową nie jest w ogóle pobierana. Jednak kontrolki mogą zwiastować poważniejsze usterki. Na przykład wymiana zaworu EGR będzie kosztowała 300-700 zł, a regeneracja turbosprężarki nawet 2 tys. zł. Za naprawę wtryskiwaczy zapłacimy po około 500 zł od sztuki, a za montaż nowego czujnika ABS 200 zł.

  • NIE ZANIEDBUJ INSTALACJI GAZOWEJ

_MG_6967 2

Konsekwencje
Wielu kierowców traktuje instalację LPG jako sposób na oszczędność, zapominając przy tym, że powinno się ją regularnie serwisować. Niesprawna instalacja może przysporzyć wydatków.

Koszty naprawy
Montaż nowych wtryskiwaczy to wydatek 400-1000 zł. Za wymianę reduktora zapłacimy 400-600 zł, a za nowe przewody gumowe około 150 zł. Wymiana wypalonej świecy z naprawą gwintu w głowicy to koszt około 500 zł. Gdy w wyniku niewłaściwej pracy wtryskiwaczy dojdzie do uszkodzenia silnika (np. wypalenia dziury w tłoku), trzeba go wymienić na używany lub wyremontować. To oznacza wydatki rzędu kilku tysięcy złotych.

  • NIE ZAPOMINAJ O WYMIANIE OLEJU W SKRZYNI BIEGÓW

IMG_4880

Konsekwencje
Choć wielu producentów tego nie zaleca, olej w ręcznej skrzyni biegów powinno się wymieniać co około 100 tys. km.

Koszty naprawy
Wymiana synchronizatorów to wydatek około tysiąca złotych. Kompletny remont przekładni kosztuje około 2-3 tys. zł. Trzeba jeszcze doliczyć 500 zł na jej demontaż i montaż.

  • NIE PRZERYWAJ WYPALANIA DPF-u

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-13

Konsekwencje
Wyłączanie silnika w trakcie procesu samooczyszczania filtra cząstek stałych prowadzi do gromadzenia się sadzy w jego rdzeniu. W takich warunkach silnik traci moc.

Koszty naprawy
Chemiczne czyszczenie w aucie to koszt około 350 zł. Płukanie rdzenia w specjalnej maszynie oznacza wydatek 600-700 zł. Wymiana DPF-u może kosztować kilkanaście tysięcy złotych.

  • NIE ZAPOMINAJ O WYMIANIE ŁAŃCUCHA ROZRZĄDU

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-2

Konsekwencje
Wielu kierowców traktuje rozrząd napędzany łańcuchem jako rozwiązanie wieczne. To błąd. W przeciwieństwie do konstrukcji z lat 80. czy 90. współczesne łańcuchy trzeba regularnie wymieniać. Zwykle co 100-200 tys. km.

Koszty naprawy
Remont głowicy po zerwaniu łańcucha rozrządu najczęściej oznacza koszt 2-3 tys. zł.

  • NIE OBCIĄŻAJ ZIMNEGO SILNIKA

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-14

Konsekwencje
Dynamiczna jazda tuż po uruchomieniu silnika nie jest zdrowa dla samochodu. W takich warunkach dochodzi do przyspieszonego zużywania się głównie elementów smarowanych, takich jak jednostka napędowa, skrzynia biegów, mosty czy turbosprężarka. Dopóki olej nie osiągnie optymalnej temperatury pracy, podzespoły te nie powinny być forsowane.

Koszty naprawy
Regeneracja turbosprężarki z demontażem i montażem w warsztacie to wydatek około 2 tys. zł. Remont zużytego silnika oznacza koszty na poziomie 4-5 tys. zł. Montaż używanego nigdy nie daje gwarancji sukcesu, a kosztuje 2-3 tys. zł. Gdy uszkodzeniu ulegnie skrzynia biegów, koszty naprawy to około 2 tys. zł w przypadku przekładni ręcznej i nawet 6 tys. zł dla automatycznej.

  • NIE „DOBIJAJ” NIESZCZELNEJ KLIMATYZACJI

uzywanym autem na wakacje-OPF-20200715-45 2

Konsekwencje
Wielu kierowców dobija klimatyzację, gdy przestaje ona odpowiednio chłodzić, nie wnikając w przyczyny ubywania gazu. Takie działanie nie dość, że jest niezdrowe dla środowiska, to nie służy też układowi w aucie. Nadmierny ubytek czynnika oznacza nieszczelność systemu. Warto wiedzieć, że usunięcie usterki zawczasu pozwala zachować pozostałe elementy układu w sprawności. Odkładanie naprawy i jazda z nieszczelnym układem prowadzi do przedostawania się do niego wilgoci, co powoduje uszkodzenie m.in. osuszacza czy chłodnicy.

Koszty naprawy
Wymiana uszczelnień skraplacza czy przewodów to koszt 50-200 zł. Naprawa nieszczelnego przewodu kosztuje zwykle około 150 zł, a jego wymiana około 300 zł. Montaż nowego osuszacza to wydatek rzędu 150-300 zł, a wymiana uszkodzonej chłodnicy – 400-600 zł.

  • NIE JEŹDŹ NA REZERWIE

OPF20170811-2

Konsekwencje
Jazda z niskim stanem paliwa to zły nawyk wielu kierowców. W takiej sytuacji może dojść do zassania brudu z dna, co jest niezdrowe dla układu wtryskowego. Ponadto na ściankach pustego baku zbiera się wilgoć, przyspieszając korozję układu paliwowego oraz samego zbiornika, jeśli jest stalowy.

Koszty naprawy
Regeneracja wtryskiwaczy to koszt 450-600 zł za sztukę. Wymiana metalowego zbiornika paliwa oznacza wydatek 200-400 zł.

  • NIE TANKUJ NIEPEWNEGO PALIWA

jak nie traktowac auta-OPF-20200919-10

Konsekwencje
Oferowane w atrakcyjnych cenach paliwo transportowane jest w bańkach, co sprzyja dostawaniu się do niego zanieczyszczeń. Poza tym nie mamy pewności co do jakości takiego paliwa.

Koszty naprawy
Wymiana filtra paliwa kosztuje 60-100 zł. Gdy trzeba regenerować wtryskiwacze, koszty rosną do 450-600 zł za sztukę. Do tego trzeba zapłacić 200-300 zł za ich demontaż i montaż. Jeśli są zapieczone, koszty demontażu rosną do 400 zł za sztukę.

PODSUMOWANIE

Odpowiednie traktowanie samochodu pozwala na przedłużenie trwałości jego elementów, a co za tym idzie – uniknięcie wielu przedwczesnych i kosztownych napraw. Dlatego warto zastanowić się, czy podświadomie nie popełniamy błędów podczas codziennej eksploatacji auta.

Czytaj także