Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo XC60 B4  – benzynowe i diesel w ruchu

Volvo XC60 B4 benzyna kontra diesel – TEST

Volvo XC60 B4 benzyna kontra diesel – TEST

Te dwa SUV-y nie tylko wyglądają niemal identycznie, również nazywają się tak samo: Volvo XC60 B4. Ale pod ich maskami kryją się różne silniki – benzynowy i wysokoprężny. Sprawdzamy, która odmiana najpopularniejszego auta klasy premium w Polsce ma większy sens.

Silniki wysokoprężne przeżywają trudne czasy. Pierwszy cios wymierzył im ponad 6 lat temu Volkswagen, gdy wyszło na jaw, że instalował w autach oprogramowanie pozwalające zakłamać wyniki testów emisji spalin. Wywołało to aferę „dieselgate” i nadszarpnęło reputację silników z zapłonem samoczynnym.

Dwa lata później w Europie rozpoczęto weryfikację wyników laboratoryjnych pomiarów zużycia paliwa podczas testów w realnym ruchu drogowym, a po kolejnych dwóch latach wszystkie sprzedawane w UE samochody zaczął obowiązywać nowy cykl pomiaru zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń WLTP, lepiej oddający rzeczywistość niż starszy NEDC.

Jednocześnie coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin przyspieszyły nowy trend – elektryfikację. Poza wprowadzaniem do swoich ofert aut „na prąd” producenci zaczęli wspomagać silniki (głównie benzynowe, którym trudniej było zmieścić się w zaostrzonych limitach) jednostkami elektrycznymi, tworząc różnego rodzaju hybrydy.

Volvo XC60 x2 przod
Volvo XC60 oferuje wybór 3 silników benzynowych i 2 diesli (wszystkie z mild hybrid) oraz 2 hybryd plug-in.

Najprostsze, tzw. mild hybrid, odzyskują energię elektryczną podczas hamowania i wykorzystują ją, by lekko wspomagać przyspieszanie. Typowe hybrydy dysponują większymi akumulatorami i potrafią przejechać krótkie odcinki „na prądzie”, a te typu plug-in mają największe baterie, ładowane z zewnętrznego źródła prądu, i zwykle mogą pokonać w trybie elektrycznym kilkadziesiąt kilometrów.

Część klientów (i producentów) straciła zainteresowanie silnikami Diesla i alternatywę dla nich znalazła właśnie w hybrydach lub benzynowych jednostkach po downsizingu. Jednak dotyczy to głównie mniejszych aut. W większych oszczędne diesle nie oddają tak szybko pola paliwożernym wersjom benzynowym i drogim hybrydom.

Nie do rozpoznania – nadwozie, wnętrze

Volvo należy do nielicznych producentów, którzy właściwie wszystkie swoje modele nadal oferują z wysokoprężnymi jednostkami. Ale towarzyszą im wersje benzynowe i hybrydowe plug-in. Tak jest właśnie w przypadku testowanego XC60.

W teście wzięły udział dwa egzemplarze tego SUV-a. Nazywają się tak samo: Volvo XC60 B4, ale jeden z nich na stacji paliw podjeżdża pod dystrybutor z benzyną, a drugi tankuje olej napędowy.

Volvo XC60 x2 tyly
Choć z tyłu oba testowane auta mają znaczek B4, jedno napędza silnik benzynowy, a drugie - diesel

Z zewnątrz opisywane samochody nieznacznie się różnią – niebieskawy mimo mniejszych o cal felg ma bardziej sportowy charakter (agresywniej stylizowane zderzaki, czarne wykończenie grilla, relingów i lusterek), a ten o brązowym odcieniu, ozdobiony sporą ilością chromu, prezentuje się bardziej elegancko. Ale to wyłącznie kwestia różnych wersji wyposażeniowych, w jakich trafiły one do testu – gdyby były w tej samej odmianie, wyglądałyby identycznie. Ale i teraz patrząc z zewnątrz, nie sposób stwierdzić, jakie paliwo zużywają.

DANE TECHNICZNE Volvo XC60 B4 benzyna Volvo XC60 B4 diesel
Silnik benzynowy, turbo turbodiesel
Pojemność skokowa 1969 cm3 1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 197 KM/4800 + 14 KM 197 KM/4000 + 14 KM
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1500 420 Nm/1750
Napęd przedni 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 471/190/165 cm 471/190/165 cm
Rozstaw osi 287 cm 287 cm
Średnica zawracania 11,4 m 11,4 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 1850/550/2300 kg 1968/572/2400 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 483/1410 l 483/1410 l
Poj. zbiornika paliwa 71 l (Pb 95) 71 l (ON)
Opony 235/60 R18 235/55 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 180 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 8,3 s
Średnie zużycie paliwa 7,4-8,3 l/100 km 6,2-7,2 l/100 km
Zasięg 950 km 1140 km
Cena od 199 900 zł 206 900 zł

Próżno szukać różnych końcówek wydechu – przy okazji ubiegłorocznego liftingu XC60 zniknęły pod zderzakiem (a i wcześniej we wszystkich wersjach były takie same). Jeszcze niedawno napędy Volvo można było odróżnić po znaczku na tylnej klapie: benzynowe (także hybrydowe) oznaczano literą T, a wysokoprężne D. Ponad 2 lata temu do gamy dołączyły diesle mild hybrid ze znaczkiem B z tyłu, a zaraz potem także benzynowe silniki mild hybrid, które... również oznaczono B. Gdy z oferty zniknęły silniki bez „elektrowsparcia”, zostały w niej wersje T (hybrydy plug-in) i B (cała reszta).

DANE TESTOWE (opony zimowe) Volvo XC60 B4 benzyna Volvo XC60 B4 diesel
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 9,3 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 19,9 s 22,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,0 m 44,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,8 m 44,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 52,2 dB 55,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 60,4 dB 61,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,0 3,0
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 9,8/6,6/8,2 9,4/6,4/7,9
Rzeczywisty zasięg 860 km 890 km

Także w środku niemal nic nie zdradza tego, jaki silnik kryje się pod maską – zwłaszcza że obrotomierz nie w każdym trybie wyświetla skalę obrotów. Kabiny różnią się wyłącznie konfiguracją (rodzaj tapicerki czy elementów dekoracyjnych) i liczbą dodatków. Znaczące różnice pomiędzy testowanymi SUV-ami ograniczają się zatem do widoku po otwarciu ich masek oraz tego, jak jeżdżą.

Podobne odczucia – silnik, osiągi

Choć granatowe XC60 B4 zużywa benzynę, a brązowe XC60 B4 olej napędowy, ich napędy wykazują wiele cech wspólnych. Obydwa silniki mają aluminiowe blok i 16-zaworową głowicę, te same średnicę i skok tłoka (82x93,2 mm), a co za tym idzie – identyczną pojemność skokową: 1969 cm3. Oba rozwijają po 197 KM mocy i korzystają z dodatkowych 14 KM i 40 Nm zapewnianych przez jednostki elektryczne. Diesel może się jednak pochwalić aż 420 Nm momentu, podczas gdy w benzynowym odpowiedniku sięga on „tylko” 300 Nm. Oba auta korzystają z tego samego 8-biegowego automatu, ale diesel dotarł do nas w odmianie 4x4.

Skuteczne wyciszenie wnętrz i bezwibracyjne uruchamianie obu silników przez 48-woltowy układ mild hybrid sprawiają, że dopiero po ruszeniu z miejsca udaje się dostrzec nieco głośniejsze, bardziej warkotliwe brzmienie diesla (daleko mu jednak do męczącego).

Przy niższych obrotach większą werwą i żywszą reakcją na dodanie gazu wykazuje się wariant wysokoprężny. Ale benzynowy już po chwili ma równie dużo sił i traci je dopiero tuż przed „odcinką” przy 6400 obrotów (diesel „odpuszcza” zaraz po tym, gdy wskazówka jego obrotomierza minie czwórkę).

Katalogowo benzynowy wariant rozpędza się do 100 km/h w 8,1 s, a wysokoprężny zarówno w wersji przednionapędowej, jak i w testowanej AWD potrzebuje na to 8,3 s. Jednak podczas naszych pomiarów, na zimowych oponach i wilgotnym asfalcie, obydwa Volvo osiągały „setkę” w 9,3 s (benzynowa wersja całą swoją potencjalną przewagę traciła, buksując przez moment przednimi kołami na starcie). Powyżej 100 km/h obie wersje rozpędzają się sprawnie, ale ta zużywająca „95-oktanówkę” – sprawniej.

Obydwa auta prowadzą się równie lekko, ale nie imponują zwinnością, lecz komfortem. Zwłaszcza testowany diesel, wyposażony w opcjonalną „pneumatykę”.

Zbliżone koszty – spalanie, cena

Zbliżone okazują się nie tylko osiągi obu Volvo, ale także ich spalanie. Benzynowy wariant zużywa od 6,6 l/100 km w spokojnie pokonywanej trasie do 9,8 l w mieście i 10,8 l na autostradzie. Diesel, odpowiednio, 6,4, 9,4 i 10,7 l. Dopiero przy dynamicznej jeździe przewaga tego drugiego staje się znacząca.

Volvo XC60 x2 stacja
Oba warianty silnikowe XC60 są na tyle zbliżone ceną i spalaniem, że przy wyborze można się kierować upodobaniami.

Wielkich różnic nie ma też w cenniku obu wariantów XC60. Ceny benzynowej wersji zaczynają się poniżej 200 tys. zł, wysokoprężnej – o 7 tysięcy wyżej. Ale tylko do niej dokupimy napęd 4x4 (10 tys. zł). Tak małe różnice między obiema odmianami sprawiają, że przy wyborze można się zdać na preferencje.

Volvo XC60 B4 benzyna kontra diesel: podsumowanie

OCENA Volvo XC60 B4 benzyna Volvo XC60 B4 diesel
Osiągi 4,0/5,0 3,5/5,0
Elastyczność 3,5/5,0 4,0/5,0
Zużycie paliwa 4,0/5,0 4,5/5,0
Kultura pracy 4,0/5,0 3,5/5,0
Cena 4,0/5,0 3,0/5,0
ŁĄCZNIE 4,0/5,0 3,5/5,0

Oba wydania XC60 okazują się zaskakująco podobne. Nie różnią się znacznie wrażeniami z jazdy, osiągami, zapotrzebowaniem na paliwo ani ceną przednionapędowych wersji. Volvo godzi zatem zwolenników diesla z jego przeciwnikami – w obu odmianach okazuje się właściwie równie udane.

Volvo XC60 B4 benzyna: galeria zdjęć

 

Volvo XC60 B4 diesel: galeria zdjęć

 

Czytaj także