Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo XC60 I

Volvo XC60 I

Volvo XC60 I

Idealny rodzinny SUV według Volvo. Cieszył się wzięciem w salonach, jest poszukiwany na rynku wtórnym.

  • Lata produkcji: 2008-2017
  • Silniki: benz. 2.0-3.2 (203-306 KM), diesle 2.0-2.4 (136-215 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 463/277 cm, szerokość/wysokość: 189/171 cm, bagażnik: 495-1455 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

XC60 jest postrzegane jako alternatywa dla rodzinnych kombi i minivanów. To samochód uwielbiany przez kobiety. Początkowo oferowano go wyłącznie z napędem na cztery koła. Producent szybko zdał sobie sprawę, że tańsze odmiany FWD będą się sprzedawały jeszcze lepiej i w 2010 roku rozszerzył gamę.

Volvo-XC60-I_3
Schowek za konsolą centralną to w zasadzie jedyne nieergonomiczne rozwiązanie w tym kokpicie.

SILNIKI

W latach 2008-2010 oferowano sprawdzone, 5-cylindrowe diesle 2.4 (2.4 D AWD oraz 2.4D DRIVe). Później w ofercie pojawił się niezbyt udany 5-cylindrowy silnik dwulitrowy, w 2013 – 4-cylindrowa „dwulitrówka” biturbo, a w 2015 – 4-cylindrowy 2.0 z pojedynczym doładowaniem. Oznaczenia DRIVe, D3 i D4 trudno przypisać je poszczególnym pojemnościom. Najlepiej pytać sprzedających o liczbę cylindrów i pojemność. Polecamy wszystkie wersje za wyjątkiem 5-cylindrowej o pojemności 2 litrów. Wersje benzynowe mają doskonałe osiągi i raczej nie projektowano ich po to aby oszczędzać paliwo.

AWARYJNOŚĆ

Problemy są tylko dwa – awaryjna elektronika i zapychające się filtry cząstek.

KOSZTY

Volvo XC60 nie jest samochodem tanim w zakupie ani w serwisowaniu.

SYTUACJA RYNKOWA

Auta 4WD z początku produkcji kosztują czasem więcej niż te z 2010 roku (FWD). Udział diesli i benzyn – pół na pół.

Volvo-XC60-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Samochód jest seryjnie wyposażony w większość systemów podnoszących bezpieczeństwo jazdy. Przykładem jest City-Safety, który przy małych prędkościach wykrywa przeszkody i hamuje.
  • Części eksploatacyjne są tanie (wiele pasuje np. z Forda Mondeo, bo na jego płycie bazuje XC60). Wydatki gwałtownie rosną, kiedy trzeba wymienić sprzęgło albo naprawić silnik czy automatyczną skrzynię biegów.

CENY

40 000 zł – W stosunku do ubiegłego roku prawie nic się nie zmieniło. Za XC60 trzeba zapłacić min. 40 tys. zł.
60 000 zł – Jeśli samochód ma się ładnie prezentować i mieć pełną historię, przyda się przynajmniej 55-60 tys. zł.
160 000 zł – Najdroższe egzemplarze w ogłoszeniach oferowane w autoryzowanych salonach Volvo.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 T 3.0 T6 3.2 D3 2.4 D D5
Pojemność skokowa 1999 cm3 2953 cm3 3192 cm3 1984 cm3 2400 cm3 2400 cm3
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 203 KM 285 KM 243 KM 163 KM 163 KM 205 KM
Maks. moment obr. 300 Nm 400 Nm 320 Nm 400 Nm 420 Nm 420 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,9 s 7,5 s 9,1 s 10,3 s 10,5 s 8,5 s
Prędkość maks. 205 km/h 210 km/h 210 km/h 200 km/h 195 km/h 210 km/h
Średnie zuż. paliwa 9,0 l/100 km 11,9 l/100 km 9,9 l/100 km 6,1 l/100 km 6,7 l/100 km 7,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 premiera handlowa
2010 do gamy dołącza wersja z napędem przednim, koniec produkcji wersji oznaczonych symbolem 2.4 D
2013 modernizacja modelu
2015 nowe, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne
2017 nowa generacja modelu

Volvo-XC60-I_5

Volvo XC60 po liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Szybkie zużycie przednich tarcz i klocków hamulcowych
    Problemy wynikają po części z niemałej masy samochodu (1700 kg).
    Koszt tarcz i klocków kpl.: 750 zł
  • Rysy na lakierze
    To niestety norma. Karoseria jest podatna na zarysowania, ale zwykle nie rdzewieje.
  • Awarie elektroniki pokładowej
    Złe wskazania zegarów, nie działa elektryczne sterowanie tylną klapą, zacinają się okna.
    Koszt naprawy jest trudny do oszacowania i zależy od konkretnej usterki.
  • Problemy z filtrem cząstek stałych
    Dotyczą starszych aut.
    Koszt regeneracji filtra: 600 zł

ZALETY I WADY

+ Wyjątkowo solidne i bezpieczne nadwozie. Wnętrze jest przy tym bardzo funkcjonalne.
+ Szeroka gama silników benzynowych i wysokoprężnych.
+ Bogate wyposażenie.

- Wysokie ceny aut i części.
- Ograniczona podaż aut z polskich salonów.

Volvo-XC60-I_4

Bagażnik XC60 jest nie tylko pojemny, ale również dobrze wykończony.

WARTO KUPIĆ

Optymalny wybór to wersje wysokoprężne. Polecamy wszystkie, może z wyjątkiem 2-litrowej, 5-cylindrowej.

UWAŻAJ NA

Samochody z instalacjami LPG. Z rezerwą należy podchodzić także do egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 6/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 5/6
Koszty 3/6

SUMA 19/24 pkt

Czytaj także