W najnowszej serii testów Euro NCAP z bardzo dobrej strony po raz kolejny pokazali się chińscy producenci, w tym Omoda z modelem 9. Wyjątek od reguły stanowi Chery, którego Tiggo 7 i 8 nie zdołały zdobyć maksymalnej noty. Co zawiniło?
Do najnowszej serii testów zderzeniowych Euro NCAP przystąpiło 10 samochodów. Spośród nich większość pochodziła z Chin. To Chery Tiggo 7 i 8, Lynk & Co. 02, MG P9 EV, Omoda 9, Polestar 4 oraz Zeekr 7X.
Wszystkie z wymienionych modeli, oprócz Chery Tiggo 7 i 8, zapracowały na maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Pod względem ochrony dorosłych najlepiej wypadł Polester 4, który otrzymał notę 92%.
Bardzo dobrze spisały się także Lynk & Co.2 oraz Omoda 9. W każdej z kategorii, czyli bezpieczeństwo dorosłych, dzieci, pieszych oraz działania systemów wsparcia, otrzymały bowiem ocenę cząstkową przynajmniej 80%.
O 5 gwiazdek otarły się oba modele Chery. Ich zdobycie uniemożliwiła jednak wpadka związana z kurtynową poduszką powietrzną, która chroni pasażerów przy uderzeniu bocznym.
Podczas pierwszego testu z wykorzystaniem obu tych aut poduszka nie zadziałała prawidłowo, co zmniejszyło jej skuteczność w przypadku ochrony dziecka siedzącego na kanapie. Wada została zidentyfikowana, o czym poinformowano chińskiego producenta, który otrzymał możliwość jej usunięcia.
Ale pomimo przeprojektowana wadliwego elementu w powtórzonych testach kurtynowa poduszka powietrzna odczepiła się od szyn mocujących, co spowodowało, że oba modele Chery straciły punkty w ogólnym rozrachunku i nie mogły otrzymać maksymalnej noty. Efekt to 4 gwiazdki.
Identyczną ocenę otrzymały również kolejne testowane samochody. W Hyundaiu Insterze Euro NCAP zaniżyło ocenę z powodu problemu z drzwiami, które teoretycznie mogą się otworzyć przy uderzeniu z boku.
W powtórzonym badaniu Ford Tourneo Courier poprawił swoją ocenę z 3 na 4 gwiazdki, w czym zasługa ulepszonej ochrony głowy pasażera z tyłu. Elektryczna Puma Gen-E z kolei potwierdziła „formę” spalinowych odpowiedników.
Poniżej podajemy wyniki, jakie badane auta zdobyły w poszczególnych kategoriach testowych Euro NCAP.