Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze auta do LPG

Nowoczesne samochody dobrze tolerujące instalacje gazową

Najlepsze auta do LPG

archiwum

Nowoczesne samochody dobrze tolerujące instalacje gazową

Najlepsze auta do LPG

Oto 10 idealnych młodych konstrukcyjnie używanych samochodów w wersjach, które doskonale współpracują z prostymi instalacjami LPG.

Instalacja gazowa pozwala odczuwalnie zredukować wydatki na paliwo. Należy jednak uważać, by za takie oszczędności nie trzeba było zapłacić podwyższonymi kosztami serwisowymi samochodu. I jeszcze jedno – filarami ekonomicznymi całego przedsięwzięcia muszą być umiarkowane ceny zakupu auta i instalacji. Oczywiście – słowo „umiarkowane” można rozumieć na wiele sposobów, ale my patrzymy na tę sprawę z punktu widzenia osoby, która miesięcznie wydaje na paliwo 500-800 zł i chciałaby jakoś zredukować tę kwotę, kupując instalację za ok. 2500-2800 zł.
Najtańszym rozwiązaniem wydaje się zakup używanego samochodu, który jest już przerobiony. Niestety typowy samochód z gazem z ogłoszenia przejechał już na alternatywnym paliwie 100 czy 200 tys. km i wkrótce będzie wymagał jakichś napraw, choćby wymiany kluczowych podzespołów instalacji. Jeśli przebieg na LPG jest niższy, należy jednak traktować taką ofertę w kategorii okazji. Ponieważ takie rzadko się zdarzają, łatwiej jest kupić zadbany egzemplarz bez LPG i zlecić przeróbkę we własnym zakresie.

Auto z pośrednim wtryskiem paliwa i instalacja sekwencyjnego wtrysku LPG to najlepszy „zestaw”, jaki można polecić oszczędnym kierowcom.

Alfa Romeo Giulietta (od 2010 r.)

  • Ceny: od 25 000 zł
    Spadek wartości – typowy dla Alfy, jakość – zaskakująco dobra. Warto wiedzieć, że ten model dostępny był także z „fabrycznym LPG”.

D3X_2775

  • Polecany silnik: 1.4 TB
    Pojemność: 1368 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 206 Nm, prędkość maksymalna: 195  km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie gazu: 9,0  l/100  km

Montowany w modelu Giulietta silnik benzynowy 1.4 TB wyposażony w turbodoładowanie doskonale nadaje się do zasilania gazem LPG. Potwierdził to zresztą sam producent, który przez pewien czas oferował taką konfigurację u dealerów. Na małym zdjęciu – fabryczny przełącznik gaz/benzyna obok selektora DNA.
Giuletta jest solidnie wykonanym samochodem. Zadbane auta bez LPG kosztują ok. 25-30 tys. zł, a te z fabryczną instalacją... tyle samo. Ważne tylko, żeby się nie pomylić i nie kupić wersji 1.4 MultiAir lub 1.7 TBI – są wyposażone w zupełnie inne silniki. Uwaga – Giuletta nie jest Fiatem Bravo ze znaczkiem Alfy. Oba modele mają np. inne zawieszenie.

RB0_7923

Chevrolet Cruze (2008-2014)

  • Ceny: od 20 000 zł
    W swoim czasie Cruze był hitem, a wersja z LPG (dostępnym u dealerów) sprzedawała się na pniu.

KPA_6712

  • Polecany silnik: 1.8
    Pojemność: 1796 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 176 Nm, prędkość maksymalna: 200 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie gazu: 9,5 l/100 km

Chevrolet Cruze dzieli szereg rozwiązań konstrukcyjnych z Oplem Astrą IV. Nic dziwnego, że kiedyś skutecznie odbierał klientów swojej droższej „kuzynce”. Model 1.8z fabryczną instalacją LPG okazał się przebojem i wciąż jest poszukiwany na rynku wtórnym. Auta były wyposażane w instalacje BRC (na małym zdjęciu przełącznik na tunelu środkowym). Osoby, które postanowiły kupić wersję 1.8 bez gazu i zamontować system we własnym zakresie ostrzegamy – nie wszystkie egzemplarze mają głowice przystosowane do alternatywnego paliwa. Trzeba to ustalić w ASO na podstawie numeru VIN. Szukając używanego egzemplarza z LPG, również warto sprawdzić, o jaką wersję silnika chodzi w ogłoszeniu.

KPA_7389

Dacia Logan II (2012-2020)

  • Ceny: od 23 000 zł
    Druga generacja modelu nie jest już tak siermiężna jak pierwsza i wciąż ma w gamie silniki dobre do taniej instalacji LPG.

KPA_6782

  • Polecany silnik: 0.9 TCe
    Pojemność: 898 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 135 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 11,3 s, średnie zużycie gazu: 7,6 l/100 km

Kierowcy z powodzeniem montują gaz do silników 1.2, 1.4 i 1.6 (chodzi nam o obie generacje Logana). W opisywanej, drugiej, instalację LPG przyjmują jednostki 1.2/75 KM i 0.9 TCe/90 KM. Obie pojawiają się na rynku wtórnym z instalacjami fabrycznymi. Wolnossąca (ceny od 23 000 zł) jest tania w naprawach, ale oferuje słabe osiągi. Polecamy młodszą, 3-cylindrową z turbodoładowaniem – jest szybsza, ale i droższa (jej ceny zaczynają się od 35 000 zł). Tak jak we wszystkich prezentowanych w zestawieniu samochodach, zawór do tankowania LPG można schować pod klapką wlewu paliwa. W Loganie jest na to bardzo dużo miejsca.

KPA_6674

Fiat Bravo II (2007-2014)

  • Ceny: od 17 000 zł
    Włoski model jest ładny, solidny i tani w serwisowaniu. Dużym plusem jest prostota konstrukcji.

D3X_6411k

  • Polecany silnik: 1.4 T
    Pojemność: 1368 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 197 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 9,6 s, średnie zużycie gazu: 9,0 l/100 km

Obustronnie ocynkowane nadwozie nieźle znosi próbę czasu. Jakość wnętrza także można zaakceptować. Ale najważniejsze są sprawdzone rozwiązania techniczne i niskie koszty serwisowania. Auto ma bardzo proste i wyjątkowo tanie w naprawach zawieszenie. Bazowy, wolnossący silnik 1.4 jest wystarczający i idealnie nadaje się do LPG. My polecamy jego turbodoładowaną odmianę, która także doskonale współpracuje z instalacjami gazowymi, ale gwarantuje przy tym dobre osiągi. Przed zakupem używanego Bravo radzimy zwrócić uwagę na pracę mechanicznej skrzyni biegów. Jej typową usterką jest zużycie łożysk. Objawy to hałas oraz wyraźne ruchy lewarka podczas jazdy.

Opel Astra IV (2009-2016)

  • Ceny: od 20 000 zł
     Wyjątkowo udany model Opla, na dodatek bardzo popularny na naszym rynku. Jest w czym wybierać!

D3X_3048

  • Polecany silnik: 1.4 Turbo
    Pojemność: 1364 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 202 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie gazu: 9,0 l/100 km

Opel Astra, tak jak Fiat Bravo, ma w swojej gamie silnikowej turbodoładowany benzynowy silnik 1.4. Ta jednostka także doskonale współpracuje z instalacjami gazowymi i jest najchętniej wybieraną wersją na rynku wtórnym. Powszechna usterka – pękanie obudowy turbosprężarki – nie jest jakimś wielkim dramatem. Niektóre stacje ASO sprzedając nowy podzespół za ok. 3500 zł, przyjmują w rozliczeniu stary za ok. 1500 zł. Niezłą opcją jest także regeneracja starej obudowy. Wiele osób jeździ z tym pęknięciem nawet cały sezon, bo usterka nie unieruchamia pojazdu. Właśnie takie Astry były dostępne także z fabryczną instalacją LPG (niestety obsługują ją tylko komputery w ASO).

RB0_7744

Opel Insignia I (2008-2017)

  • Ceny: od 25 000 zł
    Auto kusi oryginalną linią nadwozia. Najlepiej sprzedają się diesle, ale jest także jedna wersja idealna do zasilania LPG.

DSC_6439

  • Polecany silnik: 1.4 Turbo
    Pojemność: 1364 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 195 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 12,4 s, średnie zużycie gazu: 10,0 l/100 km

Ważne, żeby się nie pomylić. Wolnossący benzynowy silnik 1.8 nie ma hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, więc często dopisywane w ogłoszeniach hasło „doskonały do LPG” jest pewnym nadużyciem. Jeśli ktoś myśli o zasilaniu Insigni alternatywnym paliwem, powinien wybrać wersję 1.4 Turbo (to ta sama jednostka co w opisywanej powyżej Astrze). W tym przypadku ma do rozpędzania o ponad 100 kg więcej, ale i tak daje sobie z tym radę. Podobnie jak Astra, Insignia w tej wersji była oferowana z instalacją fabryczną (1.4 Turbo EcoFlex LPG). Auto ma nawet wskaźnik poziomu LPG w menu komputera pokładowego (na zdjęciu obok).

Peugeot 301 (od 2012 r.)

  • Ceny: od 20 000 zł
    Interesująca alternatywa dla Skody Rapid. Auto ma znacznie mniej funkcjonalne nadwozie  (to niepraktyczny sedan), ale dużo lepszy silnik do zasilania LPG.

D3X_4351

  • Polecany silnik: 1.6
    Pojemność: 1587 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 150 Nm, prędkość maksymalna: 188 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 9,4 s, średnie zużycie gazu: 8,3 l/100 km

W porównaniu ze Skodą Rapid nadwozie Peugeota 301 jest po prostu niefunkcjonalne. Można także mieć zastrzeżenia do jakości wykonania i stylizacji. Ale sam układ napędowy jest dla odmiany dużo lepszy niż w Skodzie. Tu mamy cztery cylindry (a nie trzy) i moc 115 KM, czyli jak najbardziej wystarczającą do ekonomicznej jazdy. Na rynku wtórnym trafiają się egzemplarze wyposażone w instalację BRC, montowaną na zlecenie importera przez polską firmę Czakram (ceny od 30 tys. zł). Warto podkreślić, że Peugeot 301 z LPG był jedną z najtańszych tego typu konfiguracji – dopłata wynosiła ok. 3 tys. zł, czyli niewiele więcej niż faktycznie kosztuje taka instalacja. Realne zużycie gazu przy spokojnej jeździe wynosi od 6,5  l/100 km w trasie do niespełna 10 litrów w mieście. Toroidalny zbiornik na gaz ma użyteczną pojemność ok. 40 l.

DSC_6575

Renault Megane III  (2008-2015)

  • Ceny: od 21 000 zł
    Atrakcyjne nadwozie, wysoki poziom bezpieczeństwa, niezły komfort jazdy. A do tego dwa silniki, które świetnie nadają się do LPG.

_RM_6663k

  • Polecany silnik: 1.6
    Pojemność: 1598 cm3, moc: 101 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie gazu: 8,0 l/100 km

Jest w czym wybierać. Całkiem niezły do LPG jest popularny wolnossący silnik 1.6. Polecić możemy także jednostkę 1.4 TCe. Ma turbodoładowanie, nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa i choć sporo pali, pozytywnie zaskakuje osiągami oraz niezawodnością. Megane jest bez wątpienia jedną z ciekawszych propozycji w tym zestawieniu,
ponieważ, tak jak Astra IV, oprócz wyboru silników daje też całą gamę nadwoziową, a zatem precyzyjnie dopasowuje się do potrzeb.

Skoda Rapid (2012-2019)

  • Ceny: od 20 000 zł
    Uwaga: podstawowy Rapid z LPG ma 3-cylindrowy silnik 1.2 MPI i nieskomplikowaną instalację gazową. Ale dostępne są także Rapidy 1.2/1.4 TSI z gazem, tyle że to już zaawansowane modele z bezpośrednim wtryskiem i drogimi instalacjami.

KPA_5476

  • Polecany silnik: 1.2 MPI
    Pojemność: 1198 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obrotowy: 112 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 13,9 s, średnie zużycie gazu: 7,5 l/100  km

Jeśli komuś zależy na niskich kosztach eksploatacji, powinien pogodzić się z fatalnymi osiągami 3-cylindrowego, 75-konnego modelu i rekompensować niedostatki dynamiki radością z niskich rachunków za tankowanie. Alternatywne wersje 1.2/1.4 TSI z LPG były wprawdzie oferowane w salonach, co sugeruje ich niezawodność, ale to zupełnie inna technologia – droższa w zakupie, droższa w naprawach i mniej ekonomiczna.

KPA_6231

Skoda Octavia II (2004-2013)

  • Ceny: od 7000 zł
    To wyjątkowo udany model Skody, który na rynku wtórnym odbiera klientów nowszemu Rapidowi. Wersji, które można przystosować do LPG jest kilka. My polecamy najtańszą – 1.6 8V.

_MG_2043k

  • Polecany silnik: 1.6 MPI
    Pojemność: 1595 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna: 190 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 12,3 s, średnie zużycie gazu: 9,0 l/100 km

Większość potencjalnych nabywców rozgląda się za udanymi odmianami 1.9 TDI. Ale bardzo trudno trafić na zadbany egzemplarz z niskim przebiegiem. Praktycznie każda wysokoprężna Octavia II ma już na liczniku prawie 300 tys. km. Interesującą alternatywą są znacznie mniej wyeksploatowane odmiany benzynowe, do których da się zamontować instalację LPG. Najtańszą w zakupie i w serwisowaniu jest 8-zaworowa wersja 1.6. Ma kiepskie osiągi (choćby w porównaniu z turbodieslem), ale należy do najtańszych w naprawach aut używanych. Ten sam silnik spotkamy także w polecanych, choć droższych krewniakach konstrukcyjnych Octavii II – Audi A3 II, Seacie Leonie II i VW Golfie V.

Toyota Auris II Hybrid (2012-2019) 

  • Ceny: od 37 000 zł
    Ktoś może powiedzieć, że to już przesada, ale skoro się sprawdza, to czemu nie? Oto hybryda z LPG!

KPH_5498

  • Polecany silnik: 1.8 HSD
    Pojemność: 1798 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 207 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie: 0-100 km/h: 10,9 s, średnie zużycie gazu: 4,5-7,5 l/100 km

Samochody hybrydowe słyną ze znikomej awaryjności i niskiego zużycia paliwa. W naszych testach Toyoty Prius III lub hybrydowe Aurisy II zużywały ok. 5,5-6 l benzyny na 100 km w cyklu miejskim. W przypadku Toyoty wydatki na paliwo da się jeszcze obniżyć, montując do niej instalację LPG. Przeróbka tak oszczędnego i zaawansowanego technicznie samochodu nie jest żadnym wyzwaniem, choć opinie serwisów ASO w tej kwestii są spolaryzowane. W przypadku Aurisa II czy Priusa III benzynowy silnik ma 4 cylindry, hydrauliczną kompensację luzu zaworowego, wyjątkowo trwałą konstrukcję i pośredni wtrysk benzyny. Duża grupa takich aut jeździ bezproblemowo jako taksówki. Jedyną niedogodnością eksploatacyjną może być „cykanie” zaworu LPG w chwili przełączania trybów spalinowego i elektrycznego.

PODSUMOWANIE

Na rynku wtórnym wciąż można kupić wiele nowoczesnych samochodów, które doskonale nadają się do zasilania gazem. Jeśli ktoś jest zainteresowany taką opcją i nie spieszy się z zakupem, proponujemy cierpliwe przeglądanie ogłoszeń w poszukiwaniu polecanych powyżej modeli w możliwie jak najlepszym stanie. Nawet w grupie „10-latków” trafiają się takie, które wyglądają jak nowe i mają autentyczny przebieg ok. 100 tys. km. Naszym zdaniem warto się skusić.


Czytaj także