Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
dodge ram w lesie ujęcie z boku

Używany Dodge Ram – klasyczny amerykański pick-up. Wielki i z wieloma zaletami

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Dodge Ram – klasyczny amerykański pick-up. Wielki i z wieloma zaletami

Dodge Ram jest absurdalnie potężny, ma ogromne silniki i wydaje się bardzo nie pasować do europejskich warunków. Sporo osób w Polsce ceni jednak ten model. Nie tylko za styl. Bierzemy pod lupę wersję 1500 – najpopularniejszą na naszym rynku wtórnym.

Ram 1500

  • lata produkcji: 2009-2018
  • ceny od: 55 000 zł
uzywany-dodge-ram-znaczek-hemi
Legendarne silniki Hemi koncernu Chryslera powstawały w latach 1951-1971. Powrócono do takiej konstrukcji w 2003 roku.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Na krajowych portalach ogłoszeniowych pick-upów Dodge'a (od 2013 roku sprzedawanych pod samodzielną marką Ram) jest więcej niż wielu innych modeli oferowanych na naszym rynku.

Wszystkie amerykańskie pick-upy kategorii full-size oferowane są w wielu wersjach, różne są typy kabin, długości przestrzeni ładunkowych, rodzaje napędu. Ale najważniejsze różnice zawarte są w oznaczeniach 1500, 2500, 3500, 4500 i 5500. Kiedyś odnosiły się wprost do ładowności. Ale od dekad pozwalają odróżnić najcięższe robocze odmiany od tych bardziej komfortowych, przeznaczonych nie tylko do pracy.

uzywany-dodge-ram-heavy-duty
Wersje Heavy Duty, czyli 2500 i 3500, to wielka rzadkość w Europie, szczególnie z bliźniaczymi kołami. 
fot. Ram

Bazowy rozmiar pick-upa

Olbrzymia większość takich aut na naszym rynku to wersje 1500 – i na nich się skupiamy. Producent w tej odmianie zastosował na tylnej osi sprężyny zamiast powszechnych resorów piórowych (są też w 2500). A to diametralnie wpłynęło na komfort jazdy. Nawet gdy Ram 1500 nie jest załadowany, tylna oś świetnie wybiera nierówności. Do tego takie rozwiązanie poprawia też trakcję w terenie.

uzywany-dodge-ram-tylne-zawieszenie
Nietypowo jak na pick-up'a Ramy 1500 i 2500 mają z tyłu sprężyny.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Mało tego, potężny pick-up miło zaskakuje na asfalcie. Prowadzi się pewnie, przewidywalnie. Nie jest oczywiście królem zakrętów, ale zawstydza na nich mniejsze, oferowane u nas auta tego typu.

Gdy dodamy do tego przestronną kabinę, często bogate wyposażenie, napęd 4x4 i mocne silniki, okazuje się, że Ram może być świetnym kompanem na co dzień. Z jednym zastrzeżeniem – niekoniecznie w mieście. A niezależnie od sposobu użytkowania warto zamontować w tym aucie kamerę cofania, jeśli nie ma jej seryjnie.

Legendarne silniki Hemi

Podczas miejskiej eksploatacji trudno też liczyć na niskie spalanie widlastej „ósemki” Hemi (z półkolistymi komorami spalania). A to właśnie odmiana 5.7 zdecydowanie rządzi na naszym rynku. Ale w jeździe mieszanej i w trasie Hemi miło zaskakuje. Co więcej, silnik 5.7 według użytkowników świetnie spisuje się na LPG.

Podobne opinie krążą na temat również udanego 3.6 V6, znanego u nas dobrze choćby z Jeepów. Z nich znany jest też V6 EcoDiesel, projektu VM Motori. Nie zbiera on jednak tak dobrych opinii jak jednostki benzynowe.

Ram 1500: silniki, osiągi, spalanie
Dane techniczne 3.6 5.7 Hemi 3.0 EcoDiesel 6.7 TD*
Silnik benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 3604 cm3 5654 cm3 2988 cm3 6690 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24 V8/16 V6/24 R6/24
Moc maksymalna 305 KM/6400 395 KM/5600 240 KM/3600 385 KM/2800
Maks. moment obrotowy 364 Nm/4175 548 Nm/3950 569 Nm/2000 1152 Nm/1700
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 7,5 s 8,7 s 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 11,6 l/100 km 14,2 l/100 km 10,2 l/100 km 12,2 l/100 km

* diesle Cumminsa są dostępne jedynie w odmianach 2500 i większych

Problemy z silnikami

uzywany-dodge-ram-silnik
Silnik 5.7 jest trwały, ale warto posłuchać, jak pracuje, gdy jest zimny.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Sporo słychać na temat postukujących na zimno popychaczy zaworowych i wałków rozrządu w 5.7. Prawda jest taka, że w olbrzymiej większości przypadków to wina oleju – złej lepkości, jego zużycia. Poza tym nie warto wpadać w panikę, gdy ubędzie chłodziwa. Z reguły to skutek wycieków, a nie problemów z uszczelką pod głowicą.

Doskonały holownik

Potężny moment obrotowy i spora moc V8 przekładają się na świetne osiągi oraz imponujące możliwości holowania. A przy okazji 5.7 to jeden z najlepiej brzmiących silników V8. W naszych warunkach klimatycznych warto szukać egzemplarzy z opcją napędu 4WD Auto (przód dołącza się automatycznie w razie problemów z przyczepnością, można z tego korzystać również na asfalcie). Tej opcji nie miał najbardziej terenowy Rebel. Skrzynie automatyczne w V8 były 6- lub 8-biegowe, uchodzą za trwałe.

uzywany-dodge-ram-rebel
Rebel to najbardziej terenowa odmiana szeregu 1500. Terenową wersją 2500 jest Power Wagon.
fot. Ram
uzywany-dodge-ram-przelacznik-napedow
Warto szukać egzemplarzy z 4WD Auto, można w nich używać 4x4 na asfalcie. 
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Prosta, solidna konstrukcja

Następnymi zaletami Rama są trwałość i prostota konstrukcji. Do tego części zamienne okazują się stosunkowo tanie. Trzeba się jednak pogodzić z tym, że wiele aut na naszym rynku miało wcześniej w USA kolizje. Z drugiej strony ich stan i historię łatwo sprawdzić. Kupując samodzielnie z amerykańskich aukcji, można trafić na okazję. Ale może się też okazać, że w praktyce auto wymaga znacznie więcej pracy, niż zakładaliśmy.

Co ciekawe, zupełnie nowe Ramy można aktualnie kupować w Polsce od niezależnych dealerów.

Historia modelu

  • 2009: pojawia się czwarta, opisywana przez nas, generacja Dodge'a Rama, po raz pierwszy zamiast resorów piórowych z tyłu zastosowano sprężyny
  • 2012: stary silnik 3.7 V6 zostaje zastąpiony przez mocniejszy 3.6 V6 Pentastar 
  • 2013: lifting, Ram staje się oddzielną marką, znika niezbyt popularny silnik 4.7 V8, opcjonalnie można zamówić 8-biegowe skrzynie i zawieszenie pneumatyczne
  • 2014: debiutuje wysokoprężny EcoDiesel V6
  • 2016: pojawia się Rebel
  • 2018: debiut piątej generacji

Typowe usterki

  • Wycieki chłodziwa z pomp wody, chłodnic, przewodów do nagrzewnicy
  • Postukiwanie 5.7 i 3.6 na zimno, często wystarczy wymienić olej na lepszy
  • W 5.7 Hemi potrafią pękać kolektory wydechowe
  • Nieszczelności opcjonalnego pneumatycznego zawieszenia

Sytuacja rynkowa

Diesle to rzadkość, jeśli się zdarzają, to odmiany 1500 z V6. Bardzo mało jest też egzemplarzy z jedynie tylnym napędem i wersji 3.6 V6. A jeszcze rzadsze są potężne 2500 występujące też z silnikiem 6.4. Wielkich diesli Cumminsa prawie się nie spotyka. Nawet 30-40% aut ma już instalacje LPG.

Dodge Ram 1500: orientacyjne ceny rynkowe (zł)
60 000-70 000 Wersje z krótką kabiną, czasami 3.6, ale raczej z 4x4. Sporo aut do napraw blacharskich.
90 000-110 000 Lepsze wyposażenie, prawie tylko 5.7 z podwójnymi kabinami. Zdarzają się z „pneumatyką”.
140 000-160 000 Roczniki 2016-2018, często odmiany Longhorn czy Rebel, można liczyć na niskie przebiegi.

Używany Dodge Ram 1500: podsumowanie

uzywany-dodge-ram-tyl
Poza asfaltem Ram radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Problemem np. w lesie może się jednak okazać szerokość nadwozia, a w grząskim terenie masa auta.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Jest olbrzymi, ma potężne silniki i na pozór wydaje się zupełnie nie pasować do europejskich dróg. W praktyce oferuje jednak komfort oraz możliwości nieosiągalne dla oferowanych u nas pick-upów. Do tego sporo swoistej przyjemności z jazdy i niezłą niezawodność. Dinozaur, ale współczesny.

Ocena: 4/5

Czytaj także