Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
RAM 1500 REV

Tak to się robi w Ameryce – elektryczny pick-up RAM 1500 REV z gigantyczną baterią i zasięgiem 800 km

Tak to się robi w Ameryce – elektryczny pick-up RAM 1500 REV z gigantyczną baterią i zasięgiem 800 km

Obecnie już cała wielka trójka marek rozdających karty na rynku pick-upów, czyli Ford, Chevrolet i RAM, ma elektryczne samochody tej klasy. Jako ostatni dołączył należący do koncernu Stellantis RAM – z modelem 1500 REV.

Pick-upy są w Europie zjawiskiem rynkowo marginalnym, zaś w USA czymś tak powszechnym jak Coca Cola czy hamburger. I nie są to tylko opowieści, ale fakty poparte twardymi danymi, które mówią jasno: w 2022 r. w Stanach Zjednoczonych najpopularniejszymi samochodami były: Ford serii F (653 957 szt.), Chevrolet Silverado (520 936 szt.), Ram pick-up (468 344 szt.). Dopiero na czwartym miejscu znajduje się model typowo osobowy – Toyota RAV4 ze sprzedażą 399 941 szt. (dane: Focus2Move).

Nic zatem dziwnego, że także producenci pick-upów postanowili, że trzeba wziąć udział w elektrycznej rewolucji i skorzystać z okazji poszerzenia grona odbiorców. Najnowszym modelem, właśnie pokazanym na salonie samochodowym w Nowym Jorku jest RAM 1500 REV (RAM należy do koncernu Stellantis).

Wcześniej prezentowano już ten model w wersji prototypowej, ze spektakularnie rozwiązaną kabiną – bez słupka B i tylnymi drzwiami otwieranymi "pod wiatr". Jak można się było spodziewać, to rozwiązanie nie trafiło do seryjnego modelu.

O ile design elektrycznego RAM-a nie wyróżnia się niczym szczególnym, o tyle od strony technicznej 1500 REV ma się czym pochwalić. Zbudowany w oparciu o nową architekturę STLA (konstrukcja ramowa) samochód imponuje przede wszystkim akumulatorami trakcyjnymi, które dla niego przeznaczono.

Już podstawowy ma ogromną pojemność 168 kWh i ma zapewniać zasięg do ok. 560 km. Ponadto będzie oferowana bateria 229 kWh, dzięki której RAM ma przejechać dystans około 800 km bez ładowania. Co ciekawe, zapowiedziano, że później pojawi się także odmiana 1500 REV XR, która ma legitymować się jeszcze większym zasięgiem. Na razie nie zdradzono, ile on wyniesie, ale można zakładać, iż w okolicach 1000 km.

Instalacja elektryczna jest 800-woltowa, zaś maksymalna moc, z jaką można uzupełniać energię w akumulatorach wynosi 350 kW. W efekcie po 10 minutach ładowania można zwiększyć zasięg ok. 180 km.

Silniki RAM-a 1500 REV rozwijają łącznie 654 KM i 841 Nm, zapewniając napęd na cztery koła. Pickup ma się rozpędzać od 0 do 96 km/h w czasie 4,4 sekundy. Auto jest w stanie holować przyczepę o masie ponad 6,3 tony i ma ładowność wynoszącą ponad 1200 kg. Mimo że to pojazd elektryczny, głębokość brodzenia to 61 cm.

RAM został wyposażony w pneumatyczne adaptacyjne zawieszenie (z tyłu zastosowano niezależny układ wielowahaczowy) i 22-calowe felgi z oponami Pirelli Scorpion o rozmiarze 275/50.

ram-1500-rev-przod
Z przodu pod maską znajduje się 425-litrowy bagażnik. 
RAM
ram-1500-rev-tyl
W tylnych błotnikach wygospodarowano miejsce na praktyczne zamykane schowki. 
RAM
ram-1500-rev--deska-rozdzielcza
RAM korzysta z systemu multimedialnego Uconnect 5. Wskaźniki mają 12,3 cala, a centralny ekran 14,5-cala. System nagłośnienia marki Klipsch wyposażono w 23 głośniki. 
RAM
ram-1500-rev--ekran-przed-pasazerem
Wyświetlacz przed pasażerem ma przekątną 10,25 cala. 
RAM
ram-1500-rev--ladowarka-indukcyjna
W potężnej konsoli zamontowano ładowarkę bezprzewodową swobodnie mieszczącą dwa smartfony.
RAM
ram-1500-rev--wnetrze
RAM 1500 REV ma pięcioosobową kabinę.
RAM
ram-1500-rev--gniazdo-ladowania
Baterie można ładować z mocą do 350 kW.
RAM

Czytaj także