Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford F-150 Lightning – przód w ruchu

Ford F-150 Lightning – wrażenia z jazdy elektryczną odsłoną pick-upa legendy

Ford F-150 Lightning – wrażenia z jazdy elektryczną odsłoną pick-upa legendy

To może być przełomowy model w historii Forda. Amerykański bestseller w wersji elektrycznej ma prawie wszystkie atuty odmian spalinowych i dodaje do nich nowe. Czy Ford F-150 Lightning to Model T naszych czasów?

  • Elektryczny wariant jednego z najpopularniejszych samochodów na świecie
  • Prawie 6 m długości, ogromna przestrzeń ładunkowa, moc od 452 do 580 KM

Ford F-150 Lightning to prawdopodobnie nie tylko najważniejszy elektryczny samochód roku, dla jego producenta znaczy on zapewne tyle, co niegdyś Model T. Żaden inny samochód „na prąd” nie porusza mas w takim stopniu – w podwójnym znaczeniu tego słowa.

W porównaniu z nim bazujące na platformie MEB modele Volkswagena to samochody niszowe, a jakakolwiek Tesla to zaledwie mała seria. Ludzie z amerykańskiego oddziału Forda dostarczają dziś elektryczne wydanie modelu F-150, najlepiej sprzedającego się samochodu na największym na świecie rynku zbytu aut osobowych.

Ford F-150 Lightning – bok w terenie
Ford F-150 także w wersji elektrycznej robi wrażenie, jakby nikt nie był w stanie mu zaszkodzić.
AZ

Ford F-150 Lightning – stworzony z rozmachem

Jako że chodzi o model wyjątkowy, w Detroit nie tracili czasu, lecz postawili na rozmach i zafundowali nowemu pojazdowi silniki o łącznej mocy 452 KM lub 580 KM, które zawsze dysponują imponującymi 1050 Nm momentu.

Akumulator o pojemności 98 albo 130 kWh wystarczy według amerykańskiej normy na, odpowiednio, 370 lub 515 km. Konstruktorzy oszczędzili jedynie na mocy ładowania i maksymalnie wynosi ona 150 kW.

W USA ceny startują z poziomu niespełna 40 000 dolarów, bazowe odmiany nie są zatem dużo droższe od wersji spalinowych (tu nieuwzględniający płatnych opcji cennik mieści się w przedziale 32-78 tys. dolarów), ale ich spektrum okazuje się jeszcze większe. Górny poziom to 100 tysięcy dolarów bez dodatków.

Dane techniczne Ford F-150 Lightning
Silnik  2 x elektryczny
Napęd 4x4
Moc maksymalna 580 KM
Maks. moment obrotowy 1050 Nm
Pojemność akumulatora 130 kWh
Osiągi
Prędkość maksymalna ok. 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h ok. 5,0 s
Zasięg wg EPA 515 km
CENA 52 974 dol.

Na pierwszy rzut oka wszystko jest po staremu: Lightning, poza zdobiącym front łukiem świateł LED, wygląda jak „normalne” F-150. Emocje też są takie same: wszyscy podróżujący czują się, jakby byli ponad tym, co przyziemne, wolni od trosk i obowiązków.

Duży pick-up zapewnia odpowiednio dobrą widoczność, aby podczas podróży do celu nie zarysować 6-metrowego nadwozia. Podobnie jak w przypadku spalinowej wersji, wyjeżdża daleko na zewnątrz podczas szybkiego pokonywania zakrętów i wymaga dalekowzroczności przy hamowaniu.

Ford F-150 Lightning – bok w ruchu
AZ

I niezależnie od tego, czy zasilany jest paliwem, czy prądem, emanuje tym samym spokojem i pogodą ducha oraz niezawodnością, która czyni z tego samochodu przyjaciela, jeśli nie wręcz członka rodziny. W tym aucie nic podróżnym nie grozi, choćby walił się świat – takie przesłanie zdaje się sączyć z każdego pora atrakcyjnie wycenionej skóry.

Nawet atmosfera w środku jest znajoma, począwszy od znanego z Mach-E ogromnego wyświetlacza na konsoli środkowej, przez pół tuzina uchwytów na kubki i schowek wielkości lodówki pod podłokietnikiem, aż po bardzo obszerne, miękkie fotele.

Ford F-150 Lightning – wnętrze z kobietą za kierownicą
Bardzo przestronne i bogato, a zarazem nowocześnie wyposażone wnętrze F-150 Lightning okazuje się całkiem przyjazne w obsłudze.
AZ
Ford F-150 Lightning – ekran centralny
Ogromny, 15-calowy pionowo ustawiony monitor centralny amerykańskiego „elektryka” oferuje szybki i prosty w obsłudze interfejs.
AZ

Dzięki znakomitej pozycji za kierownicą prowadzący odnosi wrażenie, że nic nie jest w stanie zepchnąć go z kursu. Zarówno po autostradzie, jak i w szczerym polu samochód prowadzi się niezwykle spokojnie. I żaden ciężar na pace czy na haku zdaje się nie robić na F-150 wrażenia – do tego momentu to pick-up jak każdy inny.

Pick-up z genami błyskawicy

Ale kierowniczce projektu, Lindzie Zhang, która jako kobieta odpowiedzialna za chyba najbardziej męski samochód z Detroit jest przez amerykańskie media traktowana niczym gwiazda rocka, nie wystarczyło, że Lightning w niczym nie ustępuje konwencjonalnemu pick-upowi. Nie powinien być równie dobry, powinien być lepszy – a najlepiej, gdyby na nowo definiował ten gatunek pojazdu. I pod wieloma względami zespołowi Zhang się to udało.

Lightning rusza błyskawicznie, po gwałtownym wciśnięciu prawego pedału ponad 1000 Nm w niecałe 5 sekund katapultuje F-150 do 100 km/h, a 3 tony masy zdają się nie robić na nim żadnego wrażenia. Bo na pokładzie wreszcie panuje spokój, a na zniszczonych drogach nie czujesz się jak John Wayne w siodle, lecz raczej jak Kapitan Przyszłość w promie kosmicznym. I dlatego, że gigantyczny samochód nagle prowadzi się bardzo łatwo.

Samochód do wszystkiego

Przede wszystkim Lightning na nowy poziom podnosi jednak użyteczność tego typu pojazdu: największy spośród wszystkich aut elektrycznych przedni bagażnik (frunk) o pojemności 400 l pozwala uchronić cenny towar przed kradzieżą. Kilka gniazdek w środku i na zewnątrz zapewni prąd na każdej imprezie, budowie czy w schronisku górskim. A ponieważ swoją energią Ford potrafi też zasilać dom, w kraju o słabej sieci energetycznej może służyć jako generator prądu w razie blackoutów.

Ford F-150 Lightning – przód z otwartym bagażnikiem
Bagażnik pod maską, tzw. frunk, pomieści rekordowe 400 litrów. Dzięki temu można ukryć sporo rzeczy przed złodziejami bez konieczności zakrywania paki.
AZ

Choć nam zdarzają się one raczej rzadko, to Lightning dobrze pasowałby do naszych salonów Forda: jako lifestylowy, niebudzący wyrzutów sumienia pick-up, a jeszcze bardziej jako pojazd użytkowy o znacznie szerszym spektrum zastosowań niż jakikolwiek e-Transit.

W najbliższym czasie jest to jednak mało prawdopodobne. W obliczu wysokiego popytu za oceanem europejski Ford może długo czekać, aż ten samochód zawita u nas. W USA w ciągu kilku tygodni wpłynęło tyle zamówień, że po 200 000 zaprzestano ich przyjmowania.

Ford F-150 Lightning – naszym zdaniem

Ford F-150 Lightning to nie tylko najważniejszy samochód na rynku amerykańskim, który przygotowano na przyszłość. Ten pick-up jest też dowodem na to, że Detroit nie daje za wygraną i walka z Teslą nie jest jeszcze rozstrzygnięta. Tym bardziej że jej Cybertruck wciąż stoi pod znakiem zapytania.

ocena 5/5

Tak udany elektryczny wariant jest doskonałym uzupełnieniem bardzo szerokiej gamy wersji silnikowych, napędowych, nadwoziowych i wyposażeniowych Forda F-150, czyniąc tego wielkiego pick-upa jeszcze wszechstronniejszym niż dotychczas.

Czytaj także