Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Bronco w ruchu w górzystym terenie bok

Ford Bronco – pierwsza jazda

Ford

Ford Bronco – pierwsza jazda

Ford Bronco wraca do gry. Zawadiacka amerykańska terenówka będzie najprawdopodobniej dostępna także u nas – jako hybryda typu plug-in powinna pojawić się w 2023 roku. Czy Jeep Wrangler ma się czego bać?

Jeep ma Wranglera, Land Rover – Defendera, Mercedes – klasę G. Do tej pory w ofercie największego na świecie producenta SUV-ów brakowało dla nich rywala.

Ale od zeszłego roku Ford znów sprzedaje w Ameryce Bronco, tak jak to robił już kiedyś, od lat 60. ubiegłego wieku. Wyceniono go okazyjnie – od 28 500 dolarów (ok. 113 tys. zł). Mustang dla twardzieli, podobnie jak Wrangler i Defender, jest dostępny jako wariant 2- lub 4-drzwiowy (zupełnie osobnym modelem jest typowy SUV – Bronco Sport).

Ford Bronco tył i bok w górach

Bronco oferowane jest w krótkiej wersji dwudrzwiowej lub wydłużonej czterodrzwiowej. Każda może mieć miękki dach lub hardtop. Oba rodzaje są zdejmowane.

Ford

Bronco Sport opiera się na platformie samochodu osobowego i zachowuje tylko kształt surowego brata, prawdziwe Bronco wykorzystuje architekturę z ramą i napędem na tylną oś, przednie koła są napędzane tylko w razie potrzeby. Decyduje o tym automat lub kierowca, który musi tylko sięgnąć do pokrętła na konsoli środkowej.

Za jego pomocą może się również przełączać pomiędzy różnymi trybami, które doskonale przystosowują auto do pokonywania piaszczystych ścieżek, skalistych podjazdów, brodzenia w błocie czy zabaw na śniegu. Na górze deski są jeszcze przyciski blokady dyferencjałów.

Siłę napędową zapewnia albo silnik 2.3 R4 EcoBoost, który znamy z Mustanga, albo również turbodoładowane 2.7 V6. Niezależnie od tego, czy Bronco dysponuje mocą 300, czy 330 KM, nie jest samochodem wyścigowym.

Ford Bronco silnik

Dostępne są dwa silniki benzynowe, oba wyposażone w turbodoładowanie: czterocylindrowe 2.3 oraz 2.7 V6. Oba współpracują ze skrzynią manualną lub automatem.

FORD

Nawet wariant V6 z dziesięciostopniowym automatem preferuje raczej spokojny kłus i tylko na autostradzie można go z trudem rozpędzić do 160 km/h.

Ford Bronco 2.3 EcoBoost 2.7 EcoBoost
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa 2264 cm3 2694 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 V6/24
Moc maksymalna 300 KM/5700 330 KM/5250
Maks. moment obrotowy 325 Nm/3400 415 Nm/3100
Wymiary
Dł./szer./wys. (2d; 4d) 441/193/183 cm; 481/193/185 cm 441/193/183 cm; 481/193/185 cm
Rozstaw osi (2d; 4d) 255 cm; 295 cm 255 cm; 295 cm
Prześwit 21-29 cm 21-29 cm

Ale dopiero na nieutwardzonym gruncie Bronco pokazuje, na co je stać: po aktywacji trybu z przełożeniem redukcyjnym brnie naprzód tak wyzywająco, że koniec świata wydaje się oddalony tylko o ilość paliwa w baku.

Bronco wygląda jak zabawka Playmobil, jest też całkiem podobnie skonstruowane. Niemal wszystko w środku wykonano z plastiku, a wnętrze można po prostu... spłukać wodą.

Ford Bronco wnętrze spłukiwane wodą

Wnętrze Bronco jest odporne na zabrudzenia: po brodzeniu w błocie można je po prostu umyć przy pomocy myjki.

FORD

Ponadto można je przebudować tak łatwo jak zabawkowe autko: niezależnie od tego, czy ma hardtop, czy miękki dach, wystarczy kilka ruchów i można wysunąć połówki dachu, a następnie ściany boczne. Można także wymontować drzwi.

O ile w terenie nikt łatwo nie dorówna Bronco, to na asfalcie robi się ono nieco buńczuczne. Po dołączeniu napędu na przednią oś Bronco opiera się płynnym zmianom kierunku, wymaga mocnej ręki i jak na auto o długości 4,4 m (2d) jest zaskakująco nieporęczne.

W USA Bronco już stało się ulubieńcem poszukiwaczy przygód, ale jego prawdziwy czas być może dopiero nadejdzie: w Detroit przygotowują się do eksportu. U nas będzie prawdopodobnie oferowane jako hybryda plug-in – od 2023 roku.

Ford Bronco kierownica

Stosownie do charakteru modelu w Bronco dziki koń wierzga, w Mustangu – pędzi galopem.

FORD

Ford Bronco – naszym zdaniem

Poza klasycznym Mustangiem dla automaniaków i Mach-E – dla fanów elektromobilności, w portfolio Forda nie ma samochodu, który miałby podobnie mocny charakter, a przy tym pozostawał tak sympatyczny.

Ford Bronco wersja dwu- i czterodrzwiowa
Najnowsze Bronco jest już szóstą generacją tego modelu.
Ford

Bronco ma wszystko, czego potrzeba, by stać się prawdziwym przebojem także u nas – świetnie wygląda i zapewnia znakomite właściwości terenowe.

Czytaj także