Czworo drzwi, cztery cylindry – tego Bronco jeszcze nie miało. Po 24 latach przerwy pojawiają się od razu dwa Fordy o tej nazwie: Bronco i o niemal ćwierć metra krótszy od Kugi Bronco Sport.
Zobaczysz go w przeszło 1200 filmach, usłyszysz o nim w ponad 200 piosenkach. W salonach sprzedaży nie było jednak o nim ani widu, ani słychu od blisko ćwierć wieku. W 1996 r. Ford zakończył produkcję Bronco, zastępując go modelem Expedition. W 1990 r. Explorer wyparł z gamy Bronco II, o segment mniejsze od „zwykłego” Bronco.
Skoro Ford produkuje dziś 6. generację Explorera i 4. wcielenie Expedition, to po co wracać do Bronco? Po co oferować Bronco i Bronco Sport razem z dwoma hitami na E? Przecież w IV kwartale zeszłego roku Explorer był najlepiej sprzedającym się SUV-em Forda w USA, a popyt na Expedition skoczył o prawie 72%.
Bo Bronco i Bronco Sport to zupełnie inne auta. Mają więcej off-roadowego zapału i bardziej się spodobają tym, którzy cenią design ze szczyptą retro. Choć obie nowości nawiązują wyglądem do Bronco sprzed 55 lat, to są na wskroś produktem naszych czasów.
Po 24 latach przerwy debiutują więc dwa osobne modele: Bronco i mniejsze Bronco Sport. Oba z 4x4, przy czym Bronco ma ramę nośną i sztywną tylną oś, a Bronco Sport – samonośne nadwozie i niezależne tylne zawieszenie. Najmniejszy silnik Bronco liczy tyle cylindrów, ile topowa jednostka Bronco Sport – cztery. To nowość, bo do tej pory wszystkie Bronco miały co najmniej sześć tłoków. Mało tego, Bronco Sport jest oferowane także z trzycylindrową konstrukcją (protoplastę, czyli Bronco II, napędzały R4 i V6).
Epoka wyśrubowanych norm emisji spalin zrobiła swoje. Największa jednostka nowego Bronco (2.7 V6) jest i tak mniejsza od najmniejszego dotychczas silnika w historii tego modelu (2.8 R6 z gamy pierwszej generacji Bronco z 1965 r.). Inna sprawa, że obecna konstrukcja ma prawie trzy razy wyższą moc (310 vs 105 KM) i turbodoładowanie.
To kolejna nowość. Żadne wcześniejsze Bronco nie korzystało z tego rozwiązania (zastosowano je wyłącznie w jednej wersji Bronco II). Teraz trafi ono do wszystkich odmian Bronco i Bronco Sport.
Niestety, to wciąż za mało. Wydaje się, że jednym z powodów, dla których Ford nie planuje na razie sprzedaży modeli Bronco i Bronco Sport w Europie, są rygorystyczne unijne normy, nakładające wysokie kary za przekroczenie średniej emisji dwutlenku węgla wyznaczanej osobno każdemu producentowi aut. Nowe SUV-y niepotrzebnie podwyższałyby tę średnią. Czy Ford zmieni zdanie, kiedy gamy obu Bronco uzupełnią wersje z napędem hybrydowym?
Historia nie zna seryjnych czterodrzwiowych Bronco. Nowa generacja dokonuje przełomu, do gamy trafią odmiany nie tylko z jedną, ale i dwiema parami bocznych drzwi. Bronco Sport będzie mieć wyłącznie pięciodrzwiowe nadwozie.
Dwu- i czterodrzwiowe Bronco dzieli 40 cm różnicy w długości i rozstawie osi (odpowiednio: 441 i 255 oraz 481 i 295 cm). „Krótkie” Bronco jest przy tym o 20 cm krótsze od Forda Kugi, „długie” – o 2 cm krótsze od Edge’a. „Krótkie” Bronco ma za to o 15 cm wyższą od Kugi karoserię (183 vs 168 cm), „długie” Bronco przewyższa Edge’a o 12 cm (185 vs 173 cm).
Bronco Sport jest z kolei tylko o niecały centymetr dłuższe od Focusa hatchbacka i o blisko 23 cm krótsze od Kugi. Mimo to jego 439 cm i tak stawia go w gronie kompaktowych SUV-ów. Na dodatek auto jest o 11 cm wyższe od Kugi (ma 178 cm), a po złożeniu tylnych siedzeń do bagażnika na odpowiednim stojaku zmieszczą się dwa rowery z 27,5-calowymi kołami.
Jak jest z tym terenowym zapałem? Pokażą to testy, na razie znamy jedynie podstawowe dane. Bronco 2d ma prześwit 21,3 cm, Bronco Sport – 19,8 cm. Kąt natarcia Bronco 2d wynosi 35,5 st., Bronco Sport zaś 21,7 st. Kąty rampowe – odpowiednio 21,1 oraz 18,2 st. Kąty zejścia: 29,8 i 30,4 st.
Jest jeszcze mnóstwo nazw, którym Ford mógłby zafundować równie spektakularny comeback. Ostatnio jednak przytrafiło się to tylu słowom (Puma i Mach, a w Europie Explorer), że chyba nadszedł czas na przerwę.
Ford Bronco
Pierwsze Bronco w historii niedostępne z V8, przynajmniej na razie. Początkowo w gamie znajdą się dwa turbodoładowane silniki: R4 (2.3, 270 KM, 420 Nm) i V6 (2.7, 310 KM, 542 Nm). Oparte na ramie nośnej Bronco będzie sprzedawane z dwoma rodzajami napędu 4x4, a do menu trybów jazdy trafią aż trzy do poruszania się w terenie. Produkcja ruszy na początku 2021 r., Ford zaoferuje do auta ponad 200 akcesoriów. Rywal: Jeep Wrangler.
Ford Bronco Sport
Kompakt o klasę mniejszy od Bronco. Mierzący 439 cm długości samochód będzie dostępny wyłącznie z napędem 4x4, a jego kąt zejścia jest lepszy niż w „dużym” Bronco. Początkowo do gamy trafią dwa turbodoładowane silniki: trzycylindrowy (1.5, 181 KM, 258 Nm) i czterocylindrowy (2.0, 245 KM, 373 Nm). Z czasem można liczyć na wersję z napędem hybrydowym (to samo dotyczy większego Bronco). Sprzedaż w USA zacznie się pod koniec tego roku. Rywal: Jeep Compass.