Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Land Rover Range Rover Sport I

Land Rover Range Rover Sport I

Jest luksusowy, nie boi się zjechać z asfaltu i ma niepowtarzalny styl. Szkoda tylko, że potrafi mocno nadszarpnąć budżet.

  • Lata produkcji: 2005-2013
  • Silniki: benz. 4.2-5.0 (290-510 KM), diesle 2.7-3.6 (190-272 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 478/274 cm, szerokość/wysokość: 200/178,9 cm, bagażnik: 450-2013 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Nie jest to auto ciasne, ale konkurenci potrafią oferować więcej przestrzeni. Jednak na wygodę i komfort jazdy narzekać nie można. Napęd 4x4 jest sprawny, a konstrukcja auta opiera się na solidnej ramie. Ale na niskoprofilowych oponach nie ma co zapuszczać się w teren. Nazwa „Sport” jest trochę na wyrost – auto waży 2,5 tony.

Land-Rover-Range-Rover-Sport-I_3
Dużo tu przycisków, nie wszystko logicznie rozplanowano. Ale tworzywa są szlachetne, a montaż dobry.

SILNIKI

Najlepszy wybór wśród diesli to jednostka 3.0. Jest mniej problematyczna niż znany też z Discovery 2.7 i nie tak koszmarnie droga w serwisie jak diesel 3.6 V8. Ten ostatni nie jest też zbyt oszczędny, ale i tak bije na głowę jednostki benzynowe. Oferowane po 2010 roku silniki 5.0 mają już wtrysk bezpośredni. Tym jednostkom nie służą długie interwały wymiany oleju (problemy z łańcuchem rozrządu).

AWARYJNOŚĆ

Ramy nośne korodują bardziej niż w Discovery. Tak samo jak w większym modelu sporo problemów może sprawiać pneumatyka – głównie kompresory i czujniki wysokości, ale coraz częściej też same miechy. W mocnych wersjach psują się czasami przednie dyferencjały, a w 3.6 V8 zacierają turbosprężarki.

KOSZTY

To drogi samochód jeśli chodzi o części, a szczególnie robociznę. Nie ma co liczyć na niskie spalanie czy tanie ubezpieczenie.

SYTUACJA RYNKOWA

Z rynku prawie zniknęły jednostki benzynowe, dużo mniej jest też diesli 2.7, sprowadza się raczej mniej awaryjne 3.0.

Land-Rover-Range-Rover-Sport-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Warto zdać się na wyspecjalizowane serwisy. Tym bardziej, że w tym modelu miesza się technologia Land Rovera, Jaguara oraz Forda i PSA.
  • Trzylitrowy diesel to zupełnie inna jednostka niż w Range Roverze L322 (tamta pochodzi z BMW).
  • W terenie kierowcę może wspomagać układ Terrain Response sterujący pracą silnika, skrzyni biegów, układem kontroli trakcji oraz zawieszeniem.

CENY

23 000 zł – Ceny drastycznie spadły, ale dotyczy to diesli 2.7 i 3.6. Tanie egzemplarze na pewno wymagają inwestycji.
40 000 zł – Można znaleźć przedliftingowe wersje benzynowe, najtańsze diesle 3.0 kosztują o 5 tys. zł więcej.
90 000 zł – Bogato wyposażone auta z końca produkcji, zdarzają się też krajowe egzemplarze. Dominują diesle 3.0 V6.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 4.2 4.4 5.0 5.0 2.7 TDV6 3.0 TDV6 3.0 TDV6 3.0 SDV6 3.6 TDV8
Pojemność skokowa 4197 cm³ 4393 cm³ 5000 cm³ 5000 cm³ 2720 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 3628 cm³
Zasilanie benz., kompresor benzynowy benzynowy benz., kompresor turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel, biturbo
Moc maks. 390 KM 299 KM 375 KM 510 KM 190 KM 211 KM 245 KM 256 KM 272 KM
Maks. moment obr. 550 Nm 425 Nm 510 Nm 625 Nm 440 Nm 520 Nm 600 Nm 600 Nm 640 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,6 s 9,4 s 7,6 s 6,2 s 12,7 s 10,3 s 9,3 s 8,9 s 9,2 s
Prędkość maks. 225 km/h 211 km/h 221 km/h 225km/h 193 km/h 193 km/h 193 km/h 200 km/h 209 km/h
Średnie zuż. paliwa 15,9 l/100 km 14,9 l/100 km 15,7 l/100 km 14,9 l/100 km 9,9 l/100 km 8,5 l/100 km 9,2 l/100 km 8,8 l/100 km 11,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - pojawia się pierwsza generacja Range Rovera Sport, z dieslem 2.7 oraz benzynowymi V8 – 4.4 i 4.2 z kompresorem
2006 - do gamy dołącza 3.6 TDV8
2009 - debiut diesla TDV6 3.0 V6
2010 - face lifting, nowe jednostki benzynowe
2011 - diesle 3.0 211 KM oraz 3.0 256 KM
2013 - prezentacja drugiej generacji modelu

Land-Rover-Range-Rover-Sport-II_4
Następca, również z silnikami R4.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Cieknące szyberdachy
    Nieszczelne okazują się szyberdachy, ale nie jest to największy problem. Bywa, że przewody odpływowe w przednich słupkach się przesuwają. W konsekwencji woda może zalać nawet wiązkę elektryczną.
  • Zużycie zawieszenia pneumatycznego
    Kolumna resorująca: od 1400 zł/szt.
  • Awarie skrzyń automatycznych
    Do usterek przekładni przyczyniają się właściciele nie wymieniając oleju.
    Remont skrzyni: od 7000 zł
  • Awaryjne świece żarowe
    Same świece żarowe nie są kosztowne, ale bardzo często niezwykle trudno je wykręcić.
    Demontaż zapieczonych świec: od 300 zł/szt.

ZALETY I WADY

+ Duża uniwersalność – auto jest niezłe na asfalcie i poza nim.
+ Oryginalny styl, luksusowe wykończenie.
+ Świetne osiągi wersji benzynowych.

- Problemy starszych silników diesla.
- Wysokie koszty utrzymania.
- Awaryjność, wymagający serwis.

WARTO KUPIĆ

Trzylitrowe diesle to najlepszy wybór, chyba że spalanie przedliftingowej odmiany 4.4 V8 nie robi na kimś wrażenia.

UWAŻAJ NA

Niesprawne auta, doprowadzenie ich do dobrego stanu może się nie opłacać. Diesle 2.7 V6 i 3.6 V8 – są problematyczne.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 2/6
Koszty: 1/6

SUMA: 10/24 pkt

Czytaj także