Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Land Rover Discovery 3, 4

Land Rover Discovery 3, 4

Zachował świetne właściwości terenowe, ale nieźle jeździ też po asfalcie. Szkoda tylko, że bywa kapryśny i kosztowny.

  • Lata produkcji: 2004-2016
  • Silniki: benz. 3.0-5.0 (219-375 KM), diesle 2.7-3.0 (190-256 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 484/289 cm, szerokość/wysokość: 192/188-189 cm, bagażnik: 550 l (7 os. 280 l) – 2560 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Tylko podstawowe wersje Discovery 3 nie wyglądają w środku świetnie. Właściwości terenowe są bardzo dobre, a konstrukcja solidna – opiera się na ramie nośnej. Nie wszyscy lubią dzieloną tylną klapę. Ciężko za to nie docenić przestronnej kabiny.

Land-Rover-Discovery-4_3
Stylowy wygląd, świetne materiały – szczególnie w Discovery 4. Trochę za dużo tu małych przycisków.

SILNIKI

Dominujący na rynku diesel 2.7 V6 nie grzeszy trwałością. Często słychać o zacierających się panewkach, problemach z napędem rozrządu (napinacze) oraz układem EGR. Nowszy 3.0 V6 nie jest ideałem, ale odpowiednio serwisowany sprawia dużo mniej problemów i lepiej sobie radzi z ciężkim autem. Benzynowy 4.0 V6 oferowany tylko w USA nie jest szczególnie mocny, ale przynajmniej ma prostą konstrukcję. V8 4.4 i 5.0 mają niezła opinię, ale palą bardzo dużo. 3.0 V6 z kompresorem dostępny od 2013 roku to biały kruk na rynku.

AWARYJNOŚĆ

Warto znać dobry warsztat wyspecjalizowany w Land Roverach. Psują się kompresory zawieszenia. W silnikach 2.7 psują się zawory EGR (są dwa). Nietrwałe są tuleje przednich wahaczy. W Discovery 4 jest lepiej, ale we znaki daje się elektronika.

KOSZTY

Nie wszystkie części są drogie, ale robocizna nie będzie tania. Sama eksploatacja, również diesli, też pochłonie spore fundusze.

SYTUACJA RYNKOWA

Nie brakuje niedrogich ofert, ale trzeba do nich podchodzić z niezwykłą ostrożnością. Krajowe Discovery są drogie.

Land-Rover-Discovery-4_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Producent zaleca wymianę oleju w automatycznych skrzyniach co 240 tys. km, wyspecjalizowane warsztaty radzą wymieniać go nawet co 60 tys. km.
  • Wszystkie Discovery3 i 4 mają stały napęd, reduktor i blokadę międzyosiową. Opcjonalna była blokada tylnego mostu.
  • Niektórzy specjaliści twierdzą, że zacieranie się panewek w 2.7 V6 to skutek zbyt małej zalecanej fabrycznie ilości oleju.

CENY

24 000 zł – Znalezienie wśród tanich Discovery 3 takiego, który nie wymaga kosztownych napraw graniczy z cudem.
52 000 zł – Krajowe Discovery 4 z niezbyt małymi przebiegami. Zdarzają się też benzynowe wersje Discovery 3.
75 000 zł – Wczesne Discovery 4 z mniejszymi przebiegami. Auta z końca produkcji mogą kosztować nawet 170 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.0 V6 (4 gen.) 4.0 V6 (3 gen.) 4.4 V8 (3 gen.) 5.0 V8 (4 gen.) 2.7 TDV6 (3 i 4 gen.) 3.0 SDV6 (4 gen.) 3.0 SDV6 (4 gen.) 3.0 SDV6 (4 gen.)
Pojemność skokowa 2995 cm³ 4009 cm³ 4394 cm³ 5000 cm³ 2720 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³ 2993 cm³
Zasilanie benz. kompresor benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel biturbodiesel biturbodiesel biturbodiesel
Moc maks. 340 KM 219 KM 300 KM 375 KM 190 KM 211 KM 245 KM 256 KM
Maks. moment obr. 450 Nm 360 Nm 425 Nm 510 Nm 440 Nm 520 Nm 600 Nm 600 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,1 s 11,2 s 9,3 s 7,9 s 11,6-12,7 s 10,7 s 9,6 s 9,3 s
Prędkość maks. 195 km/h 185 km/h 195 km/h 195 km/h 180 km/h 180 km/h 180 km/h 180 km/h
Średnie zuż. paliwa 11,5 l/100 km 15 l/100 km 15,8 l/100 km 14,1 l/100 km 9,4-10,2 l/100 km 7,8 l/100 km 9,3 l/100 km 8,0 l/100 km

HISTORIA MODELU

2004 - Discovery 3 wchodzi na rynek
2007 - silnik TDV6 spełnia normę Euro 4, lifting
2009 - debiut Discovery 4, nowy diesel 3.0 245 KM oraz benzynowy silnik V8 5.0
2010 - 211-konny silnik 3.0 zastępuje 2.7 TDV6
2013 - lifting, V8 5.0 zastępuje doładowany 3.0 V6, 8-biegowe skrzynie automatyczne

Land-Rover-Discovery-3_4
Land Rover Discovery 3.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problematyczny elektryczny hamulec
    Elektryczny hamulec pomocniczy często nie działa prawidłowo. Zapiekają się linki, psuje się siłownik, ale często wystarcza jedynie oczyszczenie sprężonym powietrzem.
  • Wymiana rozrządu w 2.7 TDV6
    Jeden pasek jest z przodu, drugi z tyłu silnika.
    Wymiana rozrządu: od 2000 zł
  • Zawieszenie pneumatyczne
    Miechy są trwałe, ale psuje się instalacja elektryczna. Najczęściej psują się kompresory układu pneumatycznego.
    Kompresor zawieszenia: 1200-4500 zł
  • Nietrwałe sprzęgło w 2.7 TDV6
    Trzeba je wymieniać z kołem dwumasowym.
    Sprzęgło kompletne: od 2000 zł

ZALETY I WADY

+ Niezwykle wygodna, obszerna kabina.
+ Dobre właściwości terenowe.
+ Niezła kultura pracy diesli V6.

- Problemy silnika 2.7 TDV6.
- Kosztowna obsługa serwisowa.
- Bardzo wysokie spalanie silników benzynowych, diesle też nie są najoszczędniejsze.

WARTO KUPIĆ

Discovery od świadomych użytkowników, którzy serwisowali je u specjalistów i zadbali o typowe bolączki tego modelu.

UWAŻAJ NA

Każda odmiana może okazać się „skarbonką”, ale szczególnie niedrogie 2.7 TDV6 mogą okazać się finansową katastrofą.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 2/6
Koszty: 1/6

SUMA 12/24 pkt

Czytaj także