Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-60, Range Rover Velar – przody

Mazda CX-60 kontra Range Rover Velar – czy Mazda może się równać z Range Roverem? | PORÓWNANIE

fot. Kacper Szczepański/Motor

Mazda CX-60 kontra Range Rover Velar – czy Mazda może się równać z Range Roverem? | PORÓWNANIE

CX-60 jest jednym z modeli, którymi Mazda próbuje awansować do klasy premium. Czeka tam na niego m.in. Range Rover Velar. Jak japoński SUV wypada na tle szlachetnego rywala z Wielkiej Brytanii? W naszym porównaniu zmierzyły się wersje napędzane dieslami – o zupełnie różnym charakterze.

Mazda od pewnego czasu próbuje zerwać z wizerunkiem marki popularnej i stawić czoła bardziej prestiżowej konkurencji. Argumentów ma coraz więcej. Jej samochody otrzymują np. stosunkowo duże silniki, w tym 6-cylindrowe, i zdarza się im tylny napęd. Mają też wyposażenie niespotykane wśród najtańszych aut i wykończenie coraz bardziej zbliżone do modeli klasy premium (którym z kolei zdarzają się ostatnio oszczędności).

Do tego gama Mazdy „poważnieje” i obejmuje coraz więcej segmentów zagospodarowanych głównie przez marki prestiżowe – do roadstera czy oryginalnego „elektryka” (z tylnymi drzwiami otwieranymi „pod wiatr”) dołączyły niedawno SUV-y klasy średniej i wyższej, CX-60 i CX-80.

Mazda CX-60, Range Rover Velar 5
Range Rover Velar nieźle ukrywa to, że jest o 5,2 cm dłuższy i aż o 15,1 cm szerszy od Mazdy CX-60.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Porównaliśmy mniejszego z nich z brytyjskim rywalem. Velar to pełnoprawny Range Rover – elegancki, szlachetnie wykończony, komfortowy i dostępny w mocnych wersjach. Do porównania trafił jednak z bazowym dieslem: 2.0 R4 MHEV o mocy 204 KM. Auta tej marki należą bowiem do najdroższych w swoich klasach, więc tylko ten wariant, kosztujący od 328 100 zł, nie odbiega mocno ceną od Mazdy. I to nie takiej z 200-konnym dieslem (tylny napęd, 232,2-294,2 tys. zł), ale mocniejszej, wyposażonej w jednostkę 3.3 R6 MHEV o mocy 254 KM, kosztującej 262,2-314,2 tys. zł.

W teście drugie „od góry” wersje: Homura Plus u Mazdy (307 200 zł) i Dynamic SE u Range'a (366 700 zł). Czy warto dopłacić te niemal 60 tys. zł do Velara?

Walka na argumenty

Wnętrze CX-60 nie dorównuje temu w Range'u materiałami, wygłuszeniem i multimediami (choć wypada w tych kwestiach bardzo dobrze), lecz pod wieloma względami wcale mu nie ustępuje. Mazda ma np. równie... przeciętne fotele – wygodne, ale z krótkawymi siedziskami oraz słabym podparciem bocznym (za to w testowanej wersji seryjnie ogrzewane i wentylowane). Łatwiej się ją obsługuje. Smuklejsze słupki zasłaniają jej mniej widoku, a szersza o 4-5 cm kabina daje wrażenie prowadzenia większego auta.

Przestrzeń na nogi i nad głowami jest porównywalna, mimo że testowana odmiana Mazdy seryjnie ma okno dachowe, którego obudowa obniża podsufitkę. Oba auta wygodnie mieszczą 4 dość wysokie osoby (piątce lepiej będzie w CX-60).

W Range Roverze mogą one jednak liczyć na więcej komfortu. To zasługa, obecnego w opisywanym egzemplarzu, pneumatycznego zawieszenia. Kosztuje aż 17 200 zł (ale u rywala nie jest tańsze, lecz niedostępne), za to niemal odcina podróżnych od wybojów, a do tego pozwala zwiększyć o kilka cm prześwit na wyboistej drodze albo też o kilka obniżyć auto dla ułatwienia wysiadania.

Królestwo komfortu

W CX-60 właśnie nieznacznie zmodernizowano m.in. podwozie, co sprawiło, że teraz harmonijniej rozprawia się ono ze wstrząsami. Nadal nie przepada za powtarzającymi się krótkimi wybojami, ale subtelniej radzi sobie z wszystkimi pozostałymi.

Mazda CX-60, Range Rover Velar 2
Range jest bardziej komfortowy, zachowując przyzwoitą zwinność, Mazda lepiej się prowadzi, nie skazując na niewygody.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Poprawie uległo też prowadzenie. Mazda okazuje się zwinniejsza od Velara, mniej się przechyla, daje się precyzyjniej kierować, zapewnia większą stabilność przy gwałtownych manewrach i lepiej wspomaga się rozkładem napędu podczas ofensywnej jazdy. A do tego skuteczniej hamuje. Range Rover nie boi się krętych tras, dość żwawo reaguje na ruchy kierownicy, ale większe przechyły karoserii i bardziej odczuwalna podsterowność w ciasnych łukach wybijają jego kierowcy z głowy wszelkie próby mierzenia się z Mazdą na krętych odcinkach.

Co innego, gdy kończy się asfalt. Velar może się pochwalić nie tylko dużym prześwitem (standardowe zawieszenie: 21,4 cm, pneumatyczne: 20,5 cm z opcją chwilowego zwiększenia aż do 25,2 cm), przy którym 17,9 cm CX-60 wypada dość blado.

Range oferuje też głębokość brodzenia sięgającą 58 cm (i informuje o głębokości aktualnie pokonywanej przeszkody wodnej) oraz wyjątkowo zaawansowany napęd 4x4 z wieloma trybami dostosowującymi jego pracę do warunków. W terenie brytyjski SUV zawstydza nie tylko Mazdę, ale i większość rywali.

Kwestia manier

Pod maskami obu testowanych samochodów pracują diesle wspomagane układami mild hybrid 48 V. Ten w Range'u niczym się nie wyróżnia – ma 4 cylindry, 2 l pojemności i 204 KM mocy, wykazuje spory ciąg w zakresie 2000-4000 obr./min, ale żeby rozpędzić brytyjskie 2 tony (z kierowcą) od 0 do 100 km/h, potrzebuje niemal 9 sekund. Podczas maksymalnego rozpędzania pracuje z pewnym wysiłkiem, a w dodatku wykazuje się większym „apetytem” niż jednostka Mazdy.

DANE TECHNICZNE I CENY Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254 Homura Plus Range Rover Velar D200 Dynamic SE
Silnik  turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 3283 cm3 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/24 R4/16
Moc maksymalna 254 KM/3750 204 KM/3750
Maks. moment obrotowy 550 Nm/1500 430 Nm/1750
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 475/189/169 cm 480/204/168 cm
Rozstaw osi/prześwit 287/17,9 cm 287/21,4 cm
Średnica zawracania 11,7 m 12,0 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 2019/497/2500 kg 1928/662/2400 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 570/1726 l 552/1358 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (ON) 62 l (ON)
Opony 235/50 R20 255/50 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 219 km/h 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s 8,3 s
Średnie zużycie paliwa 5,5 l/100 km 6,4 l/100 km
Zasięg teoretyczny 1050 km 960 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem od 262 200 zł od 328 100 zł
Cena testowanej wersji 307 200 zł
366 700 zł

Co może zaskakiwać, gdy weźmie się pod uwagę, że japoński silnik ma 6 cylindrów (w rzędzie, jak w BMW czy Mercedesie) i aż 3,3 l pojemności. Rozwija 254 KM, o 50 więcej niż Velar, a momentem obrotowym 550 Nm pokonuje rywala aż o 120 Nm. Choć CX-60 waży o 91 kg więcej niż Range, zdecydowanie wygrywa z nim porównanie dynamiki (100 km/h osiąga o 1,5 s szybciej, w „sprincie” do 140 km/h różnica rośnie do 4 s). Do tego spod maski Mazdy dochodzą przyjemne dźwięki, a jej jednostka zadowala się imponująco małymi ilościami paliwa. Podczas płynnej jazdy pozamiejskiej bez przekraczania „setki” wystarcza jej 4,4-4,8 l/100 km, jazda 120 km/h przynosi wynik w okolicy 6 l, a miejskie korki podnoszą go tylko do 7,5 l. Dopiero 140 km/h powoduje spalanie ok. 8,5 l na 100 km.

DANE TESTOWE Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254 Range Rover Velar D200
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 8,8 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 13,4 s 17,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,7 m 38,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,2 m 38,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,4 dB 55,3 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,3 dB 60,8 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,3 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 7,5/4,6/6,1 l/100 km 9,0/5,4/7,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 950 km 860 km

Range Rover, choć lżejszy i wyposażony w mniejszy silnik, porównywalne ilości zużywa tylko przy autostradowym tempie. Podczas jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością „ekspresówką” potrzebuje ponad 7 l, spokojna podróż typową drogą krajową oznacza spalanie na poziomie ok. 5,5 l, a ruch miejski winduje je aż do 9 l.

Mazda CX-60, Range Rover Velar 4
Mimo mniejszego silnika Velar zużywa średnio o ok. litra paliwa na 100 km więcej niż CX-60 (w mieście o 1,5 l).
fot. Kacper Szczepański/Motor

Różnice te byłyby do przełknięcia, gdyby oba SUV-y „grały” w tej samej lidze cenowej. Tymczasem Range Rover nie dość, że kosztuje o ponad 60 tys. zł więcej, to nie dorównuje Maździe specyfikacją. Wyposażony na jej poziomie jest już o ponad 83 tys. zł droższy.

Czy warto tyle dopłacać? Obiektywnie – nie. CX-60 w paru kwestiach nie dorównuje rywalowi, ale w wielu zdecydowanie go przewyższa. Jak to często bywa, zwłaszcza w segmencie premium, o wyborze często zdecydują jednak subiektywne odczucia, niejedną osobę przekona zapewne szlachetniejsza aura Velara.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Mazda Range Rover
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 22 20
Wykończenie i ergonomia 10 8 9
Wyciszenie 10 6 7
Multimedia i obsługa 10 9 8
Bagażnik 20 18 17
SUMA 100 63 61
Układ napędowy
Osiągi 30 17 13
Praca silnika 10 8 7
Skrzynia biegów/napęd 10 8 9
Zużycie paliwa 30 23 20
SUMA 80 56 49
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 21 18
Komfort jazdy 30 21 24
Układ kierowniczy 10 8 7
Hamulce 20 12 10
SUMA 90 62 59
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 20 15
Poziom wyposażenia 40 20 14
Systemy bezpieczeństwa 30 17 16
Wyposażenie dodatkowe 10 2 5
SUMA 130 59 50
RAZEM 400 240 219
MIEJSCA   1 2

Mazda CX-60, Range Rover Velar – podsumowanie porównania wysokoprężnych SUV-ów

Wykwintny charakter i nieprzeciętne zdolności terenowe brytyjskiego SUV-a czy dynamika, solidność i lepszy silnik tego z Japonii? Na punkty zdecydowanie wygrała Mazda – i to jeszcze zanim wzięliśmy pod uwagę cenniki. Tańsze CX-60 przekonuje nie tylko swoim jędrnym zawieszeniem i świetnym silnikiem, ale także przyjazną obsługą, bogatym wyposażeniem i niedużym spalaniem. Na tym tle Velar nie ma wielu argumentów, ma jednak nimb królewskiej marki, który pozwoli wielu osobom przymknąć oko na jego niedoskonałości.

Mazda CX-60, Range Rover Velar 3
fot. Kacper Szczepański/Motor

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254 Homura Plus – galeria zdjęć

Range Rover Velar D200 Dynamic SE– galeria zdjęć

Czytaj także