Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Kodiaq i Kia Sorento – przody

Kia Sorento 2.2 CRDi kontra Skoda Kodiaq 2.0 TDI – rodzinne SUV-y dla rozsądnych | PORÓWNANIE

fot. Daniela Loof/AZ

Kia Sorento 2.2 CRDi kontra Skoda Kodiaq 2.0 TDI – rodzinne SUV-y dla rozsądnych | PORÓWNANIE

Druga odsłona Skody Kodiaq kontra świeżo zmodernizowana Kia Sorento czwartej generacji. Który z tych dużych SUV-ów 4x4 z dieslem będzie lepszym wyborem dla rodziny?

Skoda Kodiaq i Kia Sorento to obecnie jedne z najpopularniejszych i najbardziej wszechstronnych samochodów na rynku. Ich imponujące wymiary zewnętrzne przekładają się na przestronne wnętrza, które na życzenie wyposażymy nawet w siedem siedzeń.

W obu przypadkach za ponad 200 tys. zł otrzymujesz SUV-a z silnikiem wysokoprężnym o mocy prawie 200 KM i z napędem na wszystkie koła. Pomimo zasadniczo zbliżonego podejścia każdy z tych samochodów wyróżnia się innymi atutami.

Dla każdej rodziny

Nadwozie nowej odsłony czeskiego bestsellera wydłużono o 6 cm, pozostawiając ten sam rozstaw osi. Dzięki temu Skoda oferuje dużo miejsca – nie tylko w przestrzeni ładunkowej: jej kufer standardowo pomieści 910 l, a maksymalnie – ponad 2100 l. Jeśli w Kodiaqu nie dokupimy za 850 zł ruchomego dna bagażnika, po złożeniu kanapy nie uzyskamy równej powierzchni.

Warto zauważyć, że kanapa jest przesuwna i ma trójdzielne oparcie. Skoda błyszczy też licznymi, dobrze rozplanowanymi schowkami.

Przekonują także dobór materiałów i fachowe wykonanie. Kodiaq nie radzi sobie jednak w dwóch obszarach: tył ekranu dotykowego skrzypi, a inteligentne, przyjemnie intuicyjne w obsłudze pokrętła Smart Dials wydają się mniej solidne niż obszary, których dotyka się znacznie rzadziej.

Kia Sorento, Skoda Kodiaq - 2
Oba auta są sporymi, 4,8-metrowymi SUV-ami dostępnymi w wariantach 7-osobowych ze składanym trzecim rzędem siedzeń.
fot. Daniela Loof/AZ

Kia nie pozwala sobie na takie niedociągnięcia i robi wrażenie dopracowanej w każdym detalu. Choć konsola środkowa jest masywna, w szerokim pierwszym rzędzie nie brakuje przestrzeni. Z tyłu Sorento również znajdziemy seryjnie zamontowane przesuwne fotele, a testowany egzemplarz dodatkowo wyposażono w dwa siedzenia w bagażniku, choć te ostatnie nadają się tylko dla dzieci lub do podróżowania na krótkich odcinkach.

Kufer Kii pojemnością nie dorównuje temu w Skodzie, ale i tak jest bardzo obszerny. Użyteczność dodatkowo poprawia mały schowek, dostępny także z siedmiomiejscową konfiguracją. Koreańskie auto przekonuje też ładownością i możliwościami holowania. Maksymalny nacisk na (opcjonalny) hak w obu przypadkach wynosi 100 kg, co umożliwia bezproblemowy transport rowerów elektrycznych.

Wygodna podróż

Oba SUV-y mają komfortowe fotele z licznymi funkcjami zwiększającymi wygodę podróżowania. Siedzenia Kii ujawniają pełnię swoich zalet podczas postoju – obszerne rozkładane podparcie ud pozwala na przyjęcie odprężającej pozycji. Skoda zdobywa jednak więcej punktów, jej fotele mają dłuższe siedziska i przyjemniejszą tapicerkę, przez co lepiej sprawdzają się zarówno podczas krótszych, jak i dłuższych podróży.

Kia Sorento – zdjęcia

Diesle obu aut pracują przyjemnie cicho, dobrze wytłumiono ich klekotanie. W dolnym zakresie obrotów bardziej słychać odgłosy wytwarzane przez jednostkę czeskiego auta, ale od ok. 100 km/h brzmi ona nieco przyjemniej niż diesel rywala.

Testowaną Skodę wyposażono w zawieszenie DCC Plus (pakiet Performance, 4400 zł) z regulacją sztywności. Zestrojenia Kii nie zmienimy przyciskiem na sportowo sztywne lub wygodnie miękkie, lecz korzystające z konwencjonalnego, stalowego zawieszenia Sorento robi subiektywnie minimalnie lepsze wrażenie – jest bardziej niewzruszone. Kodiaq kontruje szerokim zakresem regulacji siły tłumienia i tylko czasem zaskakuje gwałtowniejszymi reakcjami na uskoki.

TDI wydajniejsze niż CRDi

Mimo zbliżonych danych Kodiaq w kwestii dynamiki wzdłużnej gra w zupełnie innej lidze. Po przełamaniu początkowego letargu dysponujący niższym momentem obrotowym silnik TDI robi żwawsze wrażenie. Harmonijnie współpracuje z szybko reagującą dwusprzęgłową skrzynią, a maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerszym zakresie obrotów.

Skoda Kodiaq – zdjęcia

Przekładnia w Sorento zmienia biegi nieco wolniej, ale robi to niezwykle miękko, co pasuje do bardziej przytulnego charakteru koreańskiego auta i znajduje odzwierciedlenie w osiągach. Kia traci do Skody 1,5 s podczas przyspieszania do 100 km/h i prawie 5 s do 150 km/h. Kodiaq ma też znacznie wyższą prędkość maksymalną.

Czeski pojazd przekonuje także w teście spalania: o 1,1 l/100 km mniejsze zapotrzebowanie na olej napędowy wyraźnie ogranicza emisję spalin oraz wydatki. Ale ponieważ zbiornik Kodiaqa mieści tylko 55 l, to dysponująca 67-litrowym bakiem Kia zapewnia podobny zasięg.

DANE TECHNICZNE I CENY Kia Sorento 2.2 CRDi 8DCT AWD L Skoda Kodiaq 2.0 TDI 193 4x4 Selection
Silnik  turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 2151 cm3 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 193 KM/3800 193 KM/3500
Maks. moment obrotowy 440 Nm/1750 400 Nm/1750
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 482/190/170 cm 476/186/168 cm
Rozstaw osi 282 cm 279 cm
Średnica zawracania 11,6 m 12,0 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 1854/746/2500 kg 1771/639/2400 (opc. 2500) kg
Poj. bagażnika (za 7/5/2 os.) 179/813/1996 l –/910/2105 l
Poj. zbiornika paliwa 67 l (ON) 58 l (ON)
Opony 235/60 R18 235/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 201 km/h 217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,0 s
Średnie zużycie paliwa 6,5-6,7 l/100 km 6,0-6,6 l/100 km
Zasięg teoretyczny 1030 km 960 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem od 245 900 zł od 211 500 zł
Cena testowanej wersji 245 900 zł
211 500 zł

Czeska zwinność

Udany napęd gwarantuje Skodzie również przewagę w testach z zakresu dynamiki. Szybciej pokonuje ona tor Contidrom, sprawniej radzi sobie także ze slalomem. Obiektywnie lepsze wyniki potwierdzają jeszcze wyraźniejsze wrażenia subiektywne. Skoda prowadzi się o wiele lżej niż Kia. Jej czuły progresywny układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a dobra trakcja zapewnia szybkie i zawsze bezpieczne prowadzenie.

Kia również gwarantuje wysokie bezpieczeństwo jazdy, ale jej podobnie precyzyjny układ kierowniczy wymaga większego wysiłku. Systemy kontroli interweniują z takim samym wyczuciem jak te w Skodzie, czasem 7-miejscowe auto staje się lekko i przewidywalnie podsterowne – taka konfiguracja sprawia, że nawet w rękach niedoświadczonego kierowcy pozostaje łatwe do opanowania w trudniejszych sytuacjach. Dzięki krótszym drogom hamowania Sorento ostatecznie prawie dogania w tej kategorii bardziej dynamiczną Skodę Kodiaq.

DANE TESTOWE Kia Sorento 2.2 CRDi 8DCT AWD Skoda Kodiaq 2.0 TDI 193 4x4
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 2,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 7,7 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 22,0 s 17,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,1 m 35,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,2 m 34,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,0 dB 60,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 68,0 dB 65,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:53,6 min 1:52,3 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 62,1 km/h 62,9 km/h
Średnie testowe zużycie paliwa 8,0 l/100 km 6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 830 km 840 km

Więcej za mniej

Każde z tych aut kosztuje co najmniej 200 tys. zł. To sporo, zwłaszcza dla rodziny. Producenci prezentują różną politykę cenową. Kia ma o ok. 15% wyższą cenę bazową, żąda też większych dopłat od chcących bogatszego wyposażenia. Dla przykładu, cyfrowe lusterko albo felgi 20'' wymagają dopłacenia 48 000 zł do najwyższej linii Prestige Line.

W Skodzie więcej się dokupuje, ale ostatecznie wypada ona znacznie taniej. Dopłaca się na przykład za standardowo montowane w Kii ogrzewanie kierownicy, częściowo skórzaną tapicerkę czy nawigację.

Jedną z mocnych stron Kii jest 7-letnia gwarancja. Skoda obejmuje swoje samochody tylko dwuletnią ochroną. Poza dieslem oba SUV-y oferują wiele innych wersji silnikowych – od klasycznej jednostki benzynowej po bardziej skomplikowaną hybrydę plug-in.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Kia Skoda
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 30 27
Wykończenie i ergonomia 10 9 8
Wyciszenie 10 4 5
Multimedia i obsługa 10 9 10
Bagażnik 30 26 29
SUMA 110 78 79
Układ napędowy
Osiągi 30 12 16
Praca silnika 10 8 8
Skrzynia biegów/napęd 10 9 9
Zużycie paliwa 30 19 21
SUMA 80 48 54
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 18 21
Komfort jazdy 30 24 24
Układ kierowniczy 10 8 8
Hamulce 20 13 12
SUMA 90 63 65
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 18 23
Poziom wyposażenia 30 12 11
Systemy bezpieczeństwa 30 17 17
Wyposażenie dodatkowe 10 1 6
SUMA 120 48 57
RAZEM 400 237 255
MIEJSCA   2 1

Kia Sorento, Skoda Kodiaq - 3

Kia Sorento, Skoda Kodiaq – podsumowanie porównania wysokoprężnych SUV-ów

Skoda Kodiaq przybyła, zobaczyła i zwyciężyła. Czeski SUV przekonuje przestronnością, zachowaniem na drodze i wydajnością napędu. Choć został śmiało wyceniony, to i tak Kia jest wyraźnie droższa, a w dodatku zmusza do kupowania opcji w kosztownych pakietach. A to niejedyne minusy Sorento, które w naszym porównaniu zajęło drugą pozycję. Auto z Korei przekonuje jednak jeszcze większą niż u rywala ilością miejsca, licznymi udogodnieniami z zakresu komfortu i 7-letnią gwarancją. 

Czytaj także