Druga odsłona Skody Kodiaq kontra świeżo zmodernizowana Kia Sorento czwartej generacji. Który z tych dużych SUV-ów 4x4 z dieslem będzie lepszym wyborem dla rodziny?
Skoda Kodiaq i Kia Sorento to obecnie jedne z najpopularniejszych i najbardziej wszechstronnych samochodów na rynku. Ich imponujące wymiary zewnętrzne przekładają się na przestronne wnętrza, które na życzenie wyposażymy nawet w siedem siedzeń.
W obu przypadkach za ponad 200 tys. zł otrzymujesz SUV-a z silnikiem wysokoprężnym o mocy prawie 200 KM i z napędem na wszystkie koła. Pomimo zasadniczo zbliżonego podejścia każdy z tych samochodów wyróżnia się innymi atutami.
Nadwozie nowej odsłony czeskiego bestsellera wydłużono o 6 cm, pozostawiając ten sam rozstaw osi. Dzięki temu Skoda oferuje dużo miejsca – nie tylko w przestrzeni ładunkowej: jej kufer standardowo pomieści 910 l, a maksymalnie – ponad 2100 l. Jeśli w Kodiaqu nie dokupimy za 850 zł ruchomego dna bagażnika, po złożeniu kanapy nie uzyskamy równej powierzchni.
Warto zauważyć, że kanapa jest przesuwna i ma trójdzielne oparcie. Skoda błyszczy też licznymi, dobrze rozplanowanymi schowkami.
Przekonują także dobór materiałów i fachowe wykonanie. Kodiaq nie radzi sobie jednak w dwóch obszarach: tył ekranu dotykowego skrzypi, a inteligentne, przyjemnie intuicyjne w obsłudze pokrętła Smart Dials wydają się mniej solidne niż obszary, których dotyka się znacznie rzadziej.
Kia nie pozwala sobie na takie niedociągnięcia i robi wrażenie dopracowanej w każdym detalu. Choć konsola środkowa jest masywna, w szerokim pierwszym rzędzie nie brakuje przestrzeni. Z tyłu Sorento również znajdziemy seryjnie zamontowane przesuwne fotele, a testowany egzemplarz dodatkowo wyposażono w dwa siedzenia w bagażniku, choć te ostatnie nadają się tylko dla dzieci lub do podróżowania na krótkich odcinkach.
Kufer Kii pojemnością nie dorównuje temu w Skodzie, ale i tak jest bardzo obszerny. Użyteczność dodatkowo poprawia mały schowek, dostępny także z siedmiomiejscową konfiguracją. Koreańskie auto przekonuje też ładownością i możliwościami holowania. Maksymalny nacisk na (opcjonalny) hak w obu przypadkach wynosi 100 kg, co umożliwia bezproblemowy transport rowerów elektrycznych.
Oba SUV-y mają komfortowe fotele z licznymi funkcjami zwiększającymi wygodę podróżowania. Siedzenia Kii ujawniają pełnię swoich zalet podczas postoju – obszerne rozkładane podparcie ud pozwala na przyjęcie odprężającej pozycji. Skoda zdobywa jednak więcej punktów, jej fotele mają dłuższe siedziska i przyjemniejszą tapicerkę, przez co lepiej sprawdzają się zarówno podczas krótszych, jak i dłuższych podróży.
Sorento dobrze trzyma się drogi i prowadzi się tak samo spokojnie, jak wygląda. / fot. Daniela Loof/AZ
Przeprojektowany kokpit z ekranem w nowej oprawie w zasięgu ręki. Niezbyt wygodny w użyciu dwufunkcyjny, częściowo dotykowy panel klimatyzacji i audio. / fot. Daniela Loof/AZ
Umieszczone na konsoli centralnej osobne przyciski najczęściej używanych funkcji ułatwiają obsługę. / fot. Daniela Loof/AZ
Kia ma cztery tryby przeznaczone do jazdy po asfalcie: Normal, Eco, Sport oraz Smart. / fot. Daniela Loof/AZ
Po wciśnięciu pokrętła dostępne są dodatkowe trzy tryby terenowe: Snow, Mud i Sand. / fot. Daniela Loof/AZ
Wygodne fotele zapewniają niewystarczające trzymanie boczne. Podnóżków używa się tylko na postoju. / fot. Daniela Loof/AZ
Sporo miejsca w drugim rzędzie, na wygodnej kanapie z regulacją wzdłużną i pochylenia oparcia. / fot. Daniela Loof/AZ
Diesle obu aut pracują przyjemnie cicho, dobrze wytłumiono ich klekotanie. W dolnym zakresie obrotów bardziej słychać odgłosy wytwarzane przez jednostkę czeskiego auta, ale od ok. 100 km/h brzmi ona nieco przyjemniej niż diesel rywala.
Testowaną Skodę wyposażono w zawieszenie DCC Plus (pakiet Performance, 4400 zł) z regulacją sztywności. Zestrojenia Kii nie zmienimy przyciskiem na sportowo sztywne lub wygodnie miękkie, lecz korzystające z konwencjonalnego, stalowego zawieszenia Sorento robi subiektywnie minimalnie lepsze wrażenie – jest bardziej niewzruszone. Kodiaq kontruje szerokim zakresem regulacji siły tłumienia i tylko czasem zaskakuje gwałtowniejszymi reakcjami na uskoki.
Mimo zbliżonych danych Kodiaq w kwestii dynamiki wzdłużnej gra w zupełnie innej lidze. Po przełamaniu początkowego letargu dysponujący niższym momentem obrotowym silnik TDI robi żwawsze wrażenie. Harmonijnie współpracuje z szybko reagującą dwusprzęgłową skrzynią, a maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerszym zakresie obrotów.
Kodiaq jest solidny i prowadzi się bardzo bezpiecznie, to idealny samochód dla rodziny. / fot. Daniela Loof/AZ
Uporządkowany kokpit ze sprytnymi pokrętłami, które ułatwiają obsługę, nie tylko klimatyzacji. Wnętrze wykończono i wyciszono trochę lepiej niż w Kii, obsługa jest równie przyjazna, za to ergonomia – nieco gorsza. / fot. Daniela Loof/AZ
Czeski SUV nie ustępuje koreańskiemu konkurentowi bogactwem oferowanych trybów jazdy (też 7). / fot. Daniela Loof/AZ
Mnóstwo miejsca w drugim rzędzie. Kanapa jest przesuwna nawet w pięciomiejscowym wariancie Kodiaqa. / fot. Daniela Loof/AZ
Skoda oferuje zauważalnie większą przestrzeń bagażową, mieszczącą 910 litrów pod roletą. / fot. Daniela Loof/AZ
Przekładnia w Sorento zmienia biegi nieco wolniej, ale robi to niezwykle miękko, co pasuje do bardziej przytulnego charakteru koreańskiego auta i znajduje odzwierciedlenie w osiągach. Kia traci do Skody 1,5 s podczas przyspieszania do 100 km/h i prawie 5 s do 150 km/h. Kodiaq ma też znacznie wyższą prędkość maksymalną.
Czeski pojazd przekonuje także w teście spalania: o 1,1 l/100 km mniejsze zapotrzebowanie na olej napędowy wyraźnie ogranicza emisję spalin oraz wydatki. Ale ponieważ zbiornik Kodiaqa mieści tylko 55 l, to dysponująca 67-litrowym bakiem Kia zapewnia podobny zasięg.
DANE TECHNICZNE I CENY | Kia Sorento 2.2 CRDi 8DCT AWD L | Skoda Kodiaq 2.0 TDI 193 4x4 Selection |
---|---|---|
Silnik | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2151 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 193 KM/3800 | 193 KM/3500 |
Maks. moment obrotowy | 440 Nm/1750 | 400 Nm/1750 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa | aut./7-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 482/190/170 cm | 476/186/168 cm |
Rozstaw osi | 282 cm | 279 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m | 12,0 m |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 1854/746/2500 kg | 1771/639/2400 (opc. 2500) kg |
Poj. bagażnika (za 7/5/2 os.) | 179/813/1996 l | –/910/2105 l |
Poj. zbiornika paliwa | 67 l (ON) | 58 l (ON) |
Opony | 235/60 R18 | 235/55 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 201 km/h | 217 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 8,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,5-6,7 l/100 km | 6,0-6,6 l/100 km |
Zasięg teoretyczny | 1030 km | 960 km |
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem | od 245 900 zł | od 211 500 zł |
Cena testowanej wersji | 245 900 zł |
211 500 zł |
Udany napęd gwarantuje Skodzie również przewagę w testach z zakresu dynamiki. Szybciej pokonuje ona tor Contidrom, sprawniej radzi sobie także ze slalomem. Obiektywnie lepsze wyniki potwierdzają jeszcze wyraźniejsze wrażenia subiektywne. Skoda prowadzi się o wiele lżej niż Kia. Jej czuły progresywny układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a dobra trakcja zapewnia szybkie i zawsze bezpieczne prowadzenie.
Kia również gwarantuje wysokie bezpieczeństwo jazdy, ale jej podobnie precyzyjny układ kierowniczy wymaga większego wysiłku. Systemy kontroli interweniują z takim samym wyczuciem jak te w Skodzie, czasem 7-miejscowe auto staje się lekko i przewidywalnie podsterowne – taka konfiguracja sprawia, że nawet w rękach niedoświadczonego kierowcy pozostaje łatwe do opanowania w trudniejszych sytuacjach. Dzięki krótszym drogom hamowania Sorento ostatecznie prawie dogania w tej kategorii bardziej dynamiczną Skodę Kodiaq.
DANE TESTOWE | Kia Sorento 2.2 CRDi 8DCT AWD | Skoda Kodiaq 2.0 TDI 193 4x4 |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 2,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 7,7 s |
Przyspieszenie 0-150 km/h | 22,0 s | 17,1 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 34,1 m | 35,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 34,2 m | 34,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 60,0 dB | 60,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 68,0 dB | 65,0 dB |
Okrążenie toru testowego | 1:53,6 min | 1:52,3 min |
Prędkość w slalomie (co 18 m) | 62,1 km/h | 62,9 km/h |
Średnie testowe zużycie paliwa | 8,0 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 830 km | 840 km |
Każde z tych aut kosztuje co najmniej 200 tys. zł. To sporo, zwłaszcza dla rodziny. Producenci prezentują różną politykę cenową. Kia ma o ok. 15% wyższą cenę bazową, żąda też większych dopłat od chcących bogatszego wyposażenia. Dla przykładu, cyfrowe lusterko albo felgi 20'' wymagają dopłacenia 48 000 zł do najwyższej linii Prestige Line.
W Skodzie więcej się dokupuje, ale ostatecznie wypada ona znacznie taniej. Dopłaca się na przykład za standardowo montowane w Kii ogrzewanie kierownicy, częściowo skórzaną tapicerkę czy nawigację.
Jedną z mocnych stron Kii jest 7-letnia gwarancja. Skoda obejmuje swoje samochody tylko dwuletnią ochroną. Poza dieslem oba SUV-y oferują wiele innych wersji silnikowych – od klasycznej jednostki benzynowej po bardziej skomplikowaną hybrydę plug-in.
PUNKTACJA | maksymalna liczba punktów | Kia | Skoda |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 30 | 27 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 9 | 8 |
Wyciszenie | 10 | 4 | 5 |
Multimedia i obsługa | 10 | 9 | 10 |
Bagażnik | 30 | 26 | 29 |
SUMA | 110 | 78 | 79 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 12 | 16 |
Praca silnika | 10 | 8 | 8 |
Skrzynia biegów/napęd | 10 | 9 | 9 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 21 |
SUMA | 80 | 48 | 54 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 18 | 21 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 24 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 8 |
Hamulce | 20 | 13 | 12 |
SUMA | 90 | 63 | 65 |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 18 | 23 |
Poziom wyposażenia | 30 | 12 | 11 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 17 | 17 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 1 | 6 |
SUMA | 120 | 48 | 57 |
RAZEM | 400 | 237 | 255 |
MIEJSCA | 2 | 1 |
Skoda Kodiaq przybyła, zobaczyła i zwyciężyła. Czeski SUV przekonuje przestronnością, zachowaniem na drodze i wydajnością napędu. Choć został śmiało wyceniony, to i tak Kia jest wyraźnie droższa, a w dodatku zmusza do kupowania opcji w kosztownych pakietach. A to niejedyne minusy Sorento, które w naszym porównaniu zajęło drugą pozycję. Auto z Korei przekonuje jednak jeszcze większą niż u rywala ilością miejsca, licznymi udogodnieniami z zakresu komfortu i 7-letnią gwarancją.