Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Bronco i Jeep Wrangler – przody

Nowy Ford Bronco kontra Jeep Wrangler – legendarne amerykańskie „terenówki” w starciu na polskiej ziemi

fot. Kacper Szczepański/Motor

Nowy Ford Bronco kontra Jeep Wrangler – legendarne amerykańskie „terenówki” w starciu na polskiej ziemi

Wrangler przez lata zuchwale rzucał wyzwanie innym „terenówkom”, ale żadna nie potrafiła zaoferować równie interesującego pakietu. Aż na arenie pojawił się Ford Bronco. Czy niezwyciężonego dotąd Jeepa pokona rodzimy konkurent?

Osoby chcące kupić auto terenowe nie mają dziś łatwo. Większość prawdziwych „terenówek” zniknęła już z rynku, inne koszmarnie podrożały. Wranglera Unlimited jeszcze 4-5 lat temu można było kupić za nieco ponad 200 tys. zł, dzisiaj potrzeba już co najmniej 325 tys. zł.

Ale fani off-roadu mieli w ostatnich latach także okazje do świętowania. Jedną z nich był ubiegłoroczny debiut na europejskim rynku Forda Bronco, znanego w USA od 1966 r. (do nas trafiła jego szósta generacja).

I tak Jeep przestał być bezkonkurencyjny. Jeszcze w ubiegłym roku wykroił wyraźnie większy (choć i tak mały) kawałek rynkowego „tortu”: w Europie nabywców znalazło wówczas 336 Bronco i 3392 Wranglerów. Ale dystans między nimi maleje – w pierwszej połowie tego roku sprzedaż wyniosła już, odpowiednio, 459 i 1655 szt.

Nierówna walka? – wersja, cena

Obydwa auta są na naszym kontynencie oferowane w dwóch wersjach – bardziej szosowej i stricte off-roadowej. Niestety do testu nie trafiły pasujące do siebie warianty – Ford przyjechał w „mniej terenowej” odmianie (Outer Banks), a Jeep w „bardziej terenowej” (Rubicon). Takie zestawienie mocno wpłynęło na ocenę terenowych zdolności opisywanej dwójki, ale nie przeszkodziło porównać pozostałych cech obu tych ciekawych koncepcji.

Ford Bronco, Jeep Wrangler 6
Jeep trafił do testu w wersji lepiej przystosowanej do terenowej jazdy, ale w piachu Ford niewiele mu ustępował.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Co ważne, ten dobór pozwolił zniwelować różnice w cennikach testowanych samochodów. Choć od czasu debiutu potaniał, Ford jest droższy od Jeepa (Outer Banks: 374 300 zł, Badlands: 395 300 zł), ale obecnie owe ceny obniżono o 35 tys. zł, więc testowane Bronco kosztuje 339 300 zł. Niewiele więcej niż opisywany Wrangler Rubicon za 334 200 zł (wersja Sahara: 325 200 zł).

W teren! – zachowanie poza asfaltem

Porównywanie terenowych zdolności obu aut miałoby więcej sensu w topowych odmianach, m.in. z bardziej zaawansowanym napędem z blokadami przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego, większym prześwitem czy ogumieniem z „klockowym” bieżnikiem. A że zestawem tym na testowych bezdrożach mógł się pochwalić tylko Jeep, to nie musiał się on bać wyniku tej części porównania.

Ford Bronco, Jeep Wrangler 4
Poza asfaltem łatwo docenić koła umieszczone w narożnikach nadwozia, a także osłony podwozia i progów.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Choć nie obyło się bez zaskoczeń. Tam, gdzie piasek był bardziej zbity, np. w cieniu, obydwa auta zachowywały się równie swobodnie. Ale w kopnym piachu spodziewaliśmy się ogromnej przewagi Wranglera, tymczasem Bronco zdawało się skuteczniej rozdzielać napęd (bez zdarzającego się Jeepowi szarpania) i ruszało nawet nieco sprawniej od niego. Jednak tylko na płaskim terenie – podjazdy wymagały w Fordzie znacznie dłuższego rozpędu.

A po drodze... – komfort, prowadzenie

Ale w teren zwykle trzeba dojechać, poza tym wiele „terenówek” na co dzień pełni rolę samochodu rodzinnego, często w mieście. Dlatego co najmniej równie ważne jest to, jak spisują się na asfalcie.

Codzienne użytkowanie nie jest domeną Wranglera. Dobrze, że model ten ma tyle stylu i talentu – dzięki temu łatwiej wybacza się mu „brak ogłady” na drodze czy nieergonomiczne wnętrze (kierowca siedzi wciśnięty w drzwi, nie ma podnóżka itp.).

Ford pokazuje, że terenowemu autu wcale nie trzeba tyle wybaczać. W jego wnętrzu siedzi się wygodniej, ciesząc większą swobodą ruchów, przełączniki są tu dogodniej rozmieszczone, a ekran centralny – przyjaźniejszy w obsłudze. Do tego jazda nim okazuje się płynniejsza (automat gładziej zmienia biegi i nie szarpie przy ruszaniu), a dzięki trochę skuteczniej i wyraźnie ciszej pracującemu zawieszeniu – także wygodniejsza. Jakby tego było mało, Bronco chętniej skręca oraz stabilniej pokonuje szybsze zakręty.

I nie jest to tylko zasługą opon o bardziej przystosowanym do szosy bieżniku – Ford okazuje się po prostu lepiej wyważony, dzięki czemu wykazuje więcej naturalnej zwinności i posłuszniej wykonuje polecenia kierowcy, a jego elektronika działa subtelniej. Zresztą ma mniej roboty – w Jeepie musi się mierzyć z większą skłonnością do podsterowności.

Ford Bronco, Jeep Wrangler 3
Tych samochodów nie tworzono z myślą o jeździe po asfalcie, ale Ford odnajduje się na nim dobrze, a Jeep znośnie.
fot. Kacper Szczepański/Motor

Co więcej, mimo że Wrangler zyskał niedawno bogatsze wyposażenie (na liście pojawiły się np. nowy system multimedialny, elektrycznie sterowane fotele czy więcej systemów wsparcia), to w tej kwestii i tak wygrywa Ford, umilający użytkowanie m.in. bardziej zaawansowanym pakietem bezpieczeństwa, większą liczbą kamer wokół nadwozia czy obecnością ładowarki indukcyjnej.

Wielkość ma znaczenie – silnik, osiągi, spalanie

Bronco trafiło na europejski rynek tylko z jednym silnikiem. Ale nie byle jakim – 2,7 l pojemności i podwójne doładowanie zapewniają tej „V-szóstce” 335 KM mocy i 563 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że jednostce zdaje się nie przeszkadzać wysoka masa auta (2219 kg) – Ford rozpędza się jak modele typu GTI. Producent obiecuje osiągnięcie 100 km/h w zaledwie 6,7 s, ale podczas naszych pomiarów trwało to 7,2 s, co i tak jest fantastycznym rezultatem (zza kierownicy auto wydaje się jeszcze szybsze). Do autostradowej prędkości nie brakuje dynamiki, przy tym tempie trzeba się jednak pogodzić ze sporym hałasem spowodowanym pudełkowatą sylwetką Bronco.

DANE TECHNICZNE I CENY Ford Bronco V6 2.7 EcoBoost Outer Banks Jeep Wrangler Unlimited 2.0 Turbo GME Rubicon
Silnik  benzynowy, biturbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 2694 cm3 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24 R4/16
Moc maksymalna 335 KM/5250 272 KM/5250
Maks. moment obrotowy 563 Nm/3000 400 Nm/3000
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./10-biegowa aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 481/193/185 cm 488/189/185 cm
Rozstaw osi 295 cm 301 cm
Prześwit 23,7 cm 25,2 cm
Średnica zawracania 12,1 m 12,3 m
Masa/ładowność 2219/481 kg 2028/546 kg
Masa przyczepy 1250 kg 2495 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 504/1780 l 533/2050 l
Poj. zbiornika paliwa 79 l (Pb 95) 81 l (Pb 95)
Opony 255/70 R18 255/75 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 161 km/h 159 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,7 s 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 13,7-14,2 l/100 km 11,9 l/100 km
Zasięg teoretyczny 570 km 680 km
Cena od 374 300 zł 325 200 zł
Cena testowanej wersji 374 300 zł
334 200 zł

Ale to samo dotyczy Jeepa. Przednia szyba jest w nim ustawiona właściwie równie pionowo, więc przy wysokiej prędkości opływające ją powietrze też huczy (i również zbiera się na niej mnóstwo śladów po owadach), ale dochodzi do tego wycie terenowego ogumienia i mniej stabilne, chwilami wręcz nerwowe zachowanie na uskokach czy pofałdowaniach jezdni. Wrangler Unlimited na naszym rynku jest dostępny w dwóch wersjach silnikowych. Mocniejsza hybryda plug-in (380 KM, 637 Nm; ceny w okolicy 400 tys. zł) jest jeszcze szybsza niż Ford, jednak – co niewskazane w terenie – także znacznie cięższa (niemal 2,4 t).

Testowana odmiana ma skromniejsze 272 KM i 400 Nm, ale waży „tylko” nieco ponad 2 tony, dzięki czemu nie odstaje osiągami od Forda. Zwłaszcza „na papierze”, gdzie pod względem przyspieszenia do 100 km/h ustępuje mu o niecałą sekundę. Nasze pomiary dały jednak wynik 8,7 s – o 1,7 s gorszy od rywala, choć wciąż więcej niż wystarczający w takim aucie. Samo przyspieszanie zdaje się jednak sprawiać Wranglerowi większy wysiłek, częściej musi on korzystać z wysokich obrotów, przy których jego 4-cylindrowy silnik nie brzmi najprzyjemniej, w przeciwieństwie do V6 konkurenta.

DANE TESTOWE Ford Bronco V6 2.7 EcoBoost Outer Banks Jeep Wrangler Unlimited 2.0 Turbo GME Rubicon
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,2 s 8,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 41,6 m 46,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 41,2 m 48,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,1 dB 58,1 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,5 dB 66,6 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 95 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,5 3,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 15,5/9,5/12,5 l/100 km 15,9/9,5/12,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 630 km 630 km

W dodatku nie jest oszczędniejszy. Oczywiście terenowe opony testowanego Jeepa nie pozostają bez wpływu na spalanie, na szosowo-terenowych zużyłby mniej. Ale w testowanej konfiguracji, mimo sporych różnic na jego korzyść w katalogowych wynikach, palił w teście tyle samo co Ford w trasie (9,5 l przy jeździe ok. 90 km/h, 17-18 l przy 140 km/h) i nieco więcej w mieście.

Kosztowne gadżety – ciekawostki

Dla nabywców tak drogich aut spore wydatki na paliwo są jednak do zaakceptowania. Zwłaszcza jeśli jeżdżą ciekawym samochodem – a ta dwójka z pewnością do takich należy. Poza olbrzymimi terenowymi zdolnościami mają one także inne talenty. Pozwalają szybko zdjąć panele dachowe (w Jeepie nad przednimi siedzeniami, w Fordzie nad wszystkimi) lub – poświęcając trochę czasu – cały dach oraz drzwi (te z kolei można za dopłatą wymienić na skromniejsze, bez szyb). Oferują wiele fabrycznych akcesoriów terenowych i turystycznych, a do tego cieszą masą przemyślanych detali. W tym wieloma drobiazgami rozsianymi po całym samochodzie, zwłaszcza w Fordzie.

Ford Bronco, Jeep Wrangler 8

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Ford Bronco Jeep Wrangler Unlimited
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 24 19
Wykończenie i ergonomia 10 7 5
Wyciszenie 10 6 5
Multimedia i obsługa 10 8 7
Bagażnik 20 15 16
SUMA 100 60 52
Układ napędowy
Osiągi 30 17 13
Praca silnika 10 8 7
Skrzynia biegów/napęd 10 7 9
Zużycie paliwa 30 10 10
SUMA 80 42 39
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 18 15
Komfort jazdy 30 21 15
Układ kierowniczy 10 7 6
Hamulce 20 12 6
SUMA 90 58 42
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 4 7
Poziom wyposażenia 40 14 13
Systemy bezpieczeństwa 30 16 13
Wyposażenie dodatkowe 10 4 2
SUMA 130 38 35
RAZEM 400 198 168
MIEJSCA   1 2

Ford Bronco, Jeep Wrangler Unlimited – podsumowanie porównania aut terenowych

Najnowsze wydanie Jeepa wciąż zachwyca terenowymi zdolnościami i wyjątkowym charakterem. Jednak trudniej wybacza mu się jego liczne słabości, od kiedy Ford pokazał, że można żyć bez nich. Bronco potrafi właściwie wszystko to co Wrangler, ale wiele rzeczy robi lepiej, ma też liczne własne atuty, jak drzwi bez ramek czy wspaniały silnik. A przy tym jego nabywcy nie muszą przymykać oczu na tyle niedogodności, co klienci Jeepa – Ford zdecydowanie lepiej spisuje się w codziennym użytkowaniu. Pomijając umiejętności off-roadowe, które należałoby porównać w odpowiednich wersjach, Bronco właściwie pod każdym względem ogrywa Wranglera, w pełni uzasadniając trochę wyższą cenę i zasłużenie wygrywając to porównanie.

Ford Bronco – galeria zdjęć

Jeep Wrangler Unlimited – galeria zdjęć

Czytaj także