Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Tourneo Connect 2022 tył na łuku drogi

Ford Tourneo Connect (2022) – pierwsza jazda

Ford Tourneo Connect (2022) – pierwsza jazda

Nowa generacja Forda Tourneo Connect bazuje na dopracowanym VW Caddy. I tak jak kombivan Volkswagena produkowana jest w Polsce – w zakładach w Poznaniu.

  • Nowy model to udany efekt współpracy Forda i Volkswagena
  • Do wyboru dwie długości nadwozia, warianty 5- i 7-osobowe oraz trzy wersje silnikowe
  • W opcji dostępny napęd na obie osie

Współpraca między firmami w segmencie aut dostawczych jest dziś tak powszechna, że już nikogo nie dziwi. A segment kombivanów składa się dziś w zasadzie z samych pokrewnych modeli.

Przykłady? Proszę bardzo – Renault Kangoo, Mercedes Citan/klasa T i Nissan Townstar to jedna konstrukcja, druga powstaje w koncernie Stellantis (Citroen Berlingo, Opel Combo, Peugeot Rifter, Fiat Doblo), który poza tym produkuje Proace City Verso dla Toyoty.

Do niedawna niezależność na tym polu zachowywały Ford i Volkswagen, ale tu też zaszła zmiana, bo obie marki rozpoczęły współpracę. Jej pierwszym efektem jest kombivan Tourneo Connect, bazujący na modelu Caddy i, podobnie jak Volkswagen, produkowany w polskiej fabryce VW. Drugą odsłoną tej kooperacji jest nowy Amarok, oparty na Fordzie Rangerze.

Po kilkuset kilometrach spędzonych za kierownicą nowego Tourneo Connecta można stwierdzić, że ta współpraca jest strzałem w dziesiątkę. Ford zmodyfikował nadwozie Caddy'ego, nadając mu własny styl, a cała reszta, dodajmy że bardzo udana, została bez większych zmian.

Ford Grand Tourneo Connect  – bok i przód

Ford Grand Tourneo Connect w wersji Titanium wyróżnia się chromowanymi elementami.

Przejęto więc dopracowany produkt. Sprężyste zawieszenie, udane silniki (benzynowy 1.5 turbo i diesel 2.0), skrzynie biegów (manualna i dwusprzęgłowy automat). To wszystko razem daje spójny efekt w postaci jednego z najlepszych kombivanów obecnych aktualnie na rynku. A warto przy tym wspomnieć, że konkurencja w tym segmencie jest nowoczesna i wymagająca.

Dane techniczne* 1.5 EcoBoost 2.0 EcoBlue 2.0 EcoBlue 2.0 EcoB. AWD
Silnik  benzynowy, turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1498 cm3 1968 cm3 1968 cm3 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 114 KM/4500 102 KM/2750 122 KM/2750 122 KM/2750
Maks. moment obrotowy 220 Nm/1750 280 Nm/1500 320 Nm/1600 320 Nm/1600
Osiągi
Prędkość maksymalna 181 km/h 175 km/h 187 km/h 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 13,5 s 11,2 s 12,1 s
Średnie zużycie paliwa 6,4-6,6 l/100 km 4,9-5,0 l/100 km 4,9-5,0 l/100 km 5,2-5,3 l/100 km
CENA 123 150 zł 127 575 zł 131 265 zł 143 565 zł

* dane dla wersji krótkiej z manualną skrzynią biegów

Zdecydowana większość pokonanej trasy przypadła na drogi ekspresowe i autostrady. Jazda z wysokimi prędkościami to nie jest może środowisko naturalne tego typu samochodu, ale Tourneo Connect broni się całkiem nieźle. Jest stabilne, w wersji 1.5 EcoBoost (114 KM) z automatyczną, 7-biegową skrzynią całkiem dynamiczne i zużywa akceptowalne ilości paliwa. Przy jeździe autostradowej to około 7 l/100 km, a w ruchu lokalnym spalanie spada poniżej 6 l. Jedyną niedogodnością przy prędkościach powyżej 120 km/h jest poziom hałasu, ale trudno się temu dziwić, bo bryła kombivana daleka jest od ideału aerodynamiki.

Ford Tourneo Connect – przód

Tourneo Connect w wersji krótkiej mierzy 4,5 m przy rozstawie osi 275 cm. Odmiana Grand ma 485 cm długości (rozstaw osi to 297 cm). Wariant Active wyróżnia się nielakierowanymi osłonami nadkoli i zmodyfikowanymi zderzakami.

Na plus wyróżniają się za to widoczność z miejsca kierowcy i bardzo wygodne fotele, sprzyjające pokonywaniu dłuższych tras. Po stronie atutów Forda znalazły się jeszcze napęd na 4 koła (występuje z silnikiem 2.0 EcoBlue 122 KM i manualną skrzynią biegów) oraz wersja Active, z terenowymi akcentami i dodatkową osłoną podwozia.

Ford Tourneo Connect – naszym zdaniem

Tourneo Connect to modelowy przedstawiciel nowego pokolenia kombivanów. Funkcjonalny, dobrze wykonany i dostępny w licznych odmianach. Do tego daje możliwość wyboru automatycznej skrzyni biegów i napędu na obie osie. Czy jest lepszą ofertą niż Caddy? O tym zadecydują cennik i... dostępność.

Ford Tourneo Connect – bok

W gamie lakierów nie zabrakło żywych barw, a dopłata za metalik to rozsądne 2460 zł.

OCENA 4,5/5

Może trudno sobie wyobrazić, że Tourneo Connect zastąpi schodzącego powoli ze sceny S-Maxa, ale stanowi ciekawą propozycję dla osób szukających wielozadaniowego auta, także w wersji 7-osobowej. Dopłata do odmiany Grand (3690 zł) jest okazyjna. 

Wojtek Jurko, „Motor”

Czytaj także