Nowa generacja Forda Tourneo Connect bazuje na dopracowanym VW Caddy. I tak jak kombivan Volkswagena produkowana jest w Polsce – w zakładach w Poznaniu.
Współpraca między firmami w segmencie aut dostawczych jest dziś tak powszechna, że już nikogo nie dziwi. A segment kombivanów składa się dziś w zasadzie z samych pokrewnych modeli.
Przykłady? Proszę bardzo – Renault Kangoo, Mercedes Citan/klasa T i Nissan Townstar to jedna konstrukcja, druga powstaje w koncernie Stellantis (Citroen Berlingo, Opel Combo, Peugeot Rifter, Fiat Doblo), który poza tym produkuje Proace City Verso dla Toyoty.
Do niedawna niezależność na tym polu zachowywały Ford i Volkswagen, ale tu też zaszła zmiana, bo obie marki rozpoczęły współpracę. Jej pierwszym efektem jest kombivan Tourneo Connect, bazujący na modelu Caddy i, podobnie jak Volkswagen, produkowany w polskiej fabryce VW. Drugą odsłoną tej kooperacji jest nowy Amarok, oparty na Fordzie Rangerze.
Po kilkuset kilometrach spędzonych za kierownicą nowego Tourneo Connecta można stwierdzić, że ta współpraca jest strzałem w dziesiątkę. Ford zmodyfikował nadwozie Caddy'ego, nadając mu własny styl, a cała reszta, dodajmy że bardzo udana, została bez większych zmian.
Przejęto więc dopracowany produkt. Sprężyste zawieszenie, udane silniki (benzynowy 1.5 turbo i diesel 2.0), skrzynie biegów (manualna i dwusprzęgłowy automat). To wszystko razem daje spójny efekt w postaci jednego z najlepszych kombivanów obecnych aktualnie na rynku. A warto przy tym wspomnieć, że konkurencja w tym segmencie jest nowoczesna i wymagająca.
Dane techniczne* | 1.5 EcoBoost | 2.0 EcoBlue | 2.0 EcoBlue | 2.0 EcoB. AWD |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1498 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 114 KM/4500 | 102 KM/2750 | 122 KM/2750 | 122 KM/2750 |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1750 | 280 Nm/1500 | 320 Nm/1600 | 320 Nm/1600 |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 181 km/h | 175 km/h | 187 km/h | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 13,5 s | 11,2 s | 12,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,4-6,6 l/100 km | 4,9-5,0 l/100 km | 4,9-5,0 l/100 km | 5,2-5,3 l/100 km |
CENA | 123 150 zł | 127 575 zł | 131 265 zł | 143 565 zł |
* dane dla wersji krótkiej z manualną skrzynią biegów
Zdecydowana większość pokonanej trasy przypadła na drogi ekspresowe i autostrady. Jazda z wysokimi prędkościami to nie jest może środowisko naturalne tego typu samochodu, ale Tourneo Connect broni się całkiem nieźle. Jest stabilne, w wersji 1.5 EcoBoost (114 KM) z automatyczną, 7-biegową skrzynią całkiem dynamiczne i zużywa akceptowalne ilości paliwa. Przy jeździe autostradowej to około 7 l/100 km, a w ruchu lokalnym spalanie spada poniżej 6 l. Jedyną niedogodnością przy prędkościach powyżej 120 km/h jest poziom hałasu, ale trudno się temu dziwić, bo bryła kombivana daleka jest od ideału aerodynamiki.
Na plus wyróżniają się za to widoczność z miejsca kierowcy i bardzo wygodne fotele, sprzyjające pokonywaniu dłuższych tras. Po stronie atutów Forda znalazły się jeszcze napęd na 4 koła (występuje z silnikiem 2.0 EcoBlue 122 KM i manualną skrzynią biegów) oraz wersja Active, z terenowymi akcentami i dodatkową osłoną podwozia.
Tourneo Connect to modelowy przedstawiciel nowego pokolenia kombivanów. Funkcjonalny, dobrze wykonany i dostępny w licznych odmianach. Do tego daje możliwość wyboru automatycznej skrzyni biegów i napędu na obie osie. Czy jest lepszą ofertą niż Caddy? O tym zadecydują cennik i... dostępność.
OCENA 4,5/5
Może trudno sobie wyobrazić, że Tourneo Connect zastąpi schodzącego powoli ze sceny S-Maxa, ale stanowi ciekawą propozycję dla osób szukających wielozadaniowego auta, także w wersji 7-osobowej. Dopłata do odmiany Grand (3690 zł) jest okazyjna.
Wojtek Jurko, „Motor”