Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Amarok przód

Druga generacja Volkswagena Amaroka – przygotowana z Fordem, większa, z „tradycyjnymi” silnikami

Druga generacja Volkswagena Amaroka – przygotowana z Fordem, większa, z „tradycyjnymi” silnikami

Amarok powraca po niemal dwóch latach przerwy. Drugą generację opracowano z wykorzystaniem wielu rozwiązań z Forda Rangera, ale pick-up Volkswagena wyraźnie się od niego różni wyglądem.

Współpraca Volkswagena i Forda jest szeroka i obejmuje m.in. samochody dostawcze (nowy Tourneo Connect to odmiana Caddy'ego), a także elektryczne (Ford będzie produkował swój model oparty na platformie MEB Volkswagena).

W jej ramach powstał również nowy Amarok, którego najważniejsze rozwiązania techniczne, jak platforma (czyli rama), a także układy napędowe, pochodzą z Forda Rangera (poprzedni model, oferowany w Europie od 2010 do 2020 r., był samodzielną konstrukcją VW). Auto będzie też produkowane w fabryce Forda, w RPA. Wizualnie (także w kabinie) Amarok różni się jednak bardziej od Rangera niż wspomniany Tourneo Connect od modelu Caddy.

Amarok drugiej generacji ma 535 cm długości (+9,6 cm w porównaniu z poprzednikiem) i 327 cm rozstawu osi (+17,3 cm). Będzie oferowany zarówno w odmianie z podwójną, jak i pojedynczą kabiną. W tej pierwszej skrzynia ładunkowa ma 154,4 cm długości, a w drugiej jest dłuższa o 76 cm i pomieści dwie europalety. W obu szerokość to 122,4 cm (120,6 cm pomiędzy nadkolami), a wysokość 52,9 cm. Ładowność wynosi 1,16 tony, a maksymalna masa przyczepy to 3,5 tony. Dach można statycznie obciążyć masą do 350 kg, co pozwoli np. zamontować na nim wyposażenie kempingowe.

Do wyboru przewidziano szeroką gamę silników. Będą to dwulitrowe turbodiesle R4 o mocy 150, 170 oraz 2.0 biturbo 204 KM (ten pierwszy najpewniej pojawi się tylko na rynkach afrykańskich, ale szczegóły gamy poznamy zapewne bliżej rynkowego debiutu auta, pod koniec roku), trzylitrowy turbodiesel V6 (241 KM), a także jednostka benzynowa 2.3 R4 turbo (302 KM). Jeśli chodzi o skrzynie biegów, są to przekładnie manualne i automatyczne, w tym 10-biegowa. Amarok będzie oferowany (w zależności od rynku i wersji silnikowej) z napędem na tylne koła lub jednym z dwóch systemów 4x4 – dołączanym i stałym. W obu przypadkach zastosowano reduktor.

Najważniejsze parametry terenowe są następujące: głębokość brodzenia wzrosła z 50 do 80 cm, kąt natarcia wynosi 29 stopni, zejścia 21 stopni, a rampowy – 21 stopni.

Jak przystało na nowoczesny samochód Amarok otrzyma wiele systemów bezpieczeństwa aktywnego, m.in. adaptacyjny tempomat.

Amarok będzie oferowany w pięciu wersjach wyposażenia: Amarok, Life, Style, PanAmericana (najbardziej off-roadowej) oraz Aventura.

volkswagen_amarok_przod_2
PanAmaericana to najbardziej terenowa odmiana Amaroka, wyposażona m.in. w mechaniczną blokadę mostu.
Volkswagen
volkswagen_amarok_bok
Na razie pokazano tylko wersję z podwójną kabiną, ale oferowana będzie także odmiana dwudrzwiowa. 
Volkswagen
volkswagen_amarok_tyl
Do wyboru przewidziano osiem kolorów nadwozia.
Volkswagen
volkswagen_amarok_deska_rozdzielcza
Część elementów, jak dźwignia biegów czy przełączniki szyb, jest taka sama, jak w Fordzie Rangerze. Deska rozdzielcza ma jednak inną stylizację. Wskaźniki mają 8 lub 12 cali, a centralny ekran – 10 lub 12 cali. 
Volkswagen
volkswagen_amarok_sterowanie_napedem
Sterowanie trybami pracy napędu 4x4 odbywa się pokrętłem umieszczonym na konsoli pomiędzy siedzeniami.
Volkswagen
volkswagen_amarok_bagaznik
Skrzynia ładunkowa może być wyposażona w różne akcesoria do mocowania (np. rowerów), elektrycznie lub ręcznie obsługiwaną zasłonę, a także pełną zabudowę. 
Volkswagen
volkswagen_amarok_przod
Wariant Aventura jest najbardziej zorientowany na jazdę szosową. Felgi mogą mieć maksymalnie 21 cali.
Volkswagen

Czytaj także