Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane pick-upy – przegląd rynku, polecane wersje, usterki, ceny

Dobre do pracy i jazdy w terenie

Używane pick-upy – przegląd rynku, polecane wersje, usterki, ceny

Dobre do pracy i jazdy w terenie

Używane pick-upy – przegląd rynku, polecane wersje, usterki, ceny

Pick-upy wypełniają niszę między typowymi pojazdami osobowymi a dostawczymi. Na rynku wtórnym mamy w czym wybierać.

W Stanach Zjednoczonych pick-upy zajmują czołowe miejsca na liście najczęściej kupowanych samochodów. Są cenione za majestatyczny wygląd, przestronne wnętrze, dużą powierzchnię ładunkową, dzielność terenową i ponadprzeciętną zdolność do holowania – do największych pick-upów można zamówić nawet siodła do naczep. W Polsce zainteresowanie półciężarówkami długo ograniczało się do grona przedsiębiorców, rzemieślników czy rolników. Sytuację zmieniły przepisy podatkowe, które umożliwiły odliczenie całego podatku VAT od kupionego auta tego typu czy tankowanego do niego paliwa.

Po kilku latach eksploatacji pick-upy trafiły na rynek wtórny. W efekcie osoba zainteresowana zakupem półciężarówki w wieku około 10 lat ma zaskakująco duży wybór. Nie warto nastawiać się na znalezienie okazji – wiele aut służyło w firmach i ma 300-400 tys. km przebiegu. Zwykle realnego. Warto również pamiętać, że część modeli ma napęd na tylną oś, a ten na przód dołącza się „na sztywno”, bez pomocy mechanizmu różnicowego. Zapewnia to równy rozdział mocy na osie, ale z trybu 4x4 można korzystać tylko na śniegu czy piachu. Na przyczepnych nawierzchniach w układzie napędowych powstają niszczące jego elementy naprężenia.

Fiat Strada (1999-2012)

  • Ceny: od 13 do 25 tys. zł

_MG_0687

  • Polecany silnik: 1.3 M-Jet
    Pojemność: 1242 cm3, moc: 84 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 165 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

  • Prześwit: 170 mm
  • Ładowność: 685-705 kg
  • Masa przyczepy: 1000 kg

Bazujący na Palio i Sienie model to reprezentant niegdyś całkiem popularnego segmentu małych pick-upów – wystarczy wspomnieć o dostępnych w Polsce Polonezie Trucku, Skodzie Felicii czy Dacii Logan. Fiat kilkukrotnie modernizował Stradę. W 2012 r. została upodobniona do Fiata Grande Punto (te wersje praktycznie nie pojawiają się na naszym rynku wtórnym). Za Stradą przemawiają niskie koszty zakupu i serwisu. Z racji krótkiej, ale otwartej przestrzeni ładunkowej Fiat świetnie nadaje się do przewozu wysokich przedmiotów i sprzętu sportowego. Niektórzy montują tam też małe moduły kempingowe.

  • Możliwe usterki:
    – defekty elektryki i zużycie sprzęgła
    – rozciągnięcie łańcucha rozrządu.

Fiat Fullback (2016-2019)

  • Ceny: od 56 do 85 tys. zł

DSC_0124

  • Polecany silnik: 2.4 JTD
    Pojemność: 2442 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 430 Nm, prędkość maksymalna: 179 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

  • Prześwit: 205 mm
  • Ładowność: 935-960 kg
  • Masa przyczepy: 2700-3100 kg

Fiat Professional ma ogromne doświadczenie w produkcji aut użytkowych. Kiedy postanowił uzupełnić ich gamę pełnowymiarowym pick-upem, o pomoc poprosił jednego z ekspertów w tym zakresie – koncern Mitsubishi. Owocem mariażu jest Fullback, czyli „bliźniak” piątej odsłony L200 (oba modele powstawały w Tajlandii). Dostępne auta są dosyć świeże, niezbyt wyeksploatowane i drogie. Na razie liczba doniesień o awariach jest krótka. Interesujący nas pojazd warto dokładnie prześwietlić w ASO czy specjalistycznym serwie, bo części zamienne są drogie. Dość powiedzieć, że kompletne sprzęgło z wysprzęglikiem, dwumasowym kołem zamachowym i jego śrubami kosztuje 5,3 tys. zł.

  • Możliwe usterki:
    – problemy z oświetleniem i hamulcem ręcznym.

Ford Ranger III (2006-2012)

  • Ceny: od 28 do 40 tys. zł

_RM_4424

  • Polecany silnik: 2.5 TDCi
    Pojemność: 2499 cm3, moc: 143 KM, maksymalny moment obrotowy: 330 Nm, prędkość maksymalna: 158 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 14,1 s, średnie zużycie paliwa: 8,9 l/100 km

  • Prześwit: 207 mm
  • Ładowność: 1150-1240 kg
  • Masa przyczepy: 3000 kg

Ranger ma złożoną historię. W Ameryce model zadebiutował już w 1982 r. W Europie Ranger zawitał dopiero w 1999 r. Jego trzecia odsłona (na fot.) jest mechanicznym bliźniakiem Mazdy BT-50. Ford oferował trzy rodzaje kabiny i napęd na tył albo 4x4. Pod maskę trafiły diesle 2.5 (143 KM) oraz 3.0 (156 KM). Użytkownicy chwalą auto za wystarczająco trwałe silniki i układy przeniesienia napędu. Gorsze noty zbierają nadwozie (miękki lakier, ogniska korozji) i elementy wykończeniowe, które okazują się podatne na wycieranie. Dochodzi do tego dosyć obszerna lista zgłaszanych usterek, które jednak nie unieruchamiają auta (np. awarie elektryki sterującej lusterkami).

  • Możliwe usterki:
    – awarie elektryki, luzy w zawieszeniu
    – korozja nadwozia, defekt EGR.

Ford Ranger IV (od 2012 r.)

  • Ceny: od 38 do 140 tys. zł

D3X_8961

  • Polecany silnik: 3.2 R5 TDCi
    Pojemność: 3198 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 470 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 9,5 l/100 km

  • Prześwit: 229 mm
  • Ładowność: 1019-1206 kg
  • Masa przyczepy: 2200-3350 kg

Ta odsłona Rangera udowodniła, że samochód z „paką” także może być bogato wyposażony i dawać wiele przyjemności z jazdy – zwłaszcza w topowej wersji 3.2 R5 (200 KM, 470 Nm), która nie tylko świetnie brzmi, ale jest też bardzo dynamiczna. Alternatywa to jednostka 2.2 (125/150 KM). W 2015 r. Ranger przeszedł modernizację. Poprawiła ona i tak atrakcyjny wygląd nadwozia, a silnikom dodała mocy. Na liście opcji pojawił się 10-biegowy automat. Wizerunek modelu umocnił topowy Ranger Raptor z zawieszeniem przystosowanym do bardzo dynamicznej jazdy po bezdrożach. Warto dodać, że nie brakuje części do modyfikacji używanych Rangerów.

  • Możliwe usterki:
    – awarie czujników silnika
    – zużycie elementów pompy oleju.

Isuzu D-Max II (od 2012 r.)

  • Ceny: od 50 do 105 tys. zł

DSC_1136

  • Polecany silnik: 2.5
    Pojemność: 2499 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 7,4 l/100 km

  • Prześwit: 225 mm
  • Ładowność: 1105 kg
  • Masa przyczepy: 3000 kg

W jednym z brytyjskich badań D-Max został uznany za najmniej problematycznego pick-upa. Podobnie jak rywale, Isuzu było dostępne z trzema rodzajami kabiny. Jedną z opcji był dachowy namiot (na fot.). Do 2017 r. montowano diesla 2.5. Później jego miejsce zajął rozwijający o 40 Nm mniej silnik 1.9. Kto nie może pozwolić sobie na drugą odsłonę D-Maxa, powinien szukać „jedynki” oferowanej do 2012 r. Jej ceny startują z poziomu 30 tys. zł.

  • Możliwe usterki:
    – nieprawidłowe działanie układu EGR
    – pierwsze ogniska korozji nadwozia.

Mitsubishi L200 (2006-2015)

  • Ceny: od 30 do 70 tys. zł

_MG_3074

  • Polecany silnik: 2.5 Di-D
    Pojemność: 2477 cm3, moc: 178 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 179 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,1 s, średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km

  • Prześwit: 205 mm
  • Ładowność: 1005 kg
  • Masa przyczepy: 3000 kg

Rywal Nissana Navary. Przewagą L200 jest napęd z centralnym mechanizmem różnicowym. Z trybu 4x4 można więc korzystać np. na mokrym asfalcie. Lepiej odłączać go jednak na czas szybkiej jazdy. Właściciele pojazdu narzekają na pękające resory, wycieki oleju, często przepalające się żarówki, miękki lakier oraz rysujące się tworzywa. Części zamienne są niestety drogie.

  • Możliwe usterki:
    – zużycie elementów zawieszenia
    – ogniska rdzy
    – awarie silnika.

Nissan Navara D22 (1998-2012)

  • Ceny: od 12 do 23 tys. zł

DSC_8389

  • Polecany silnik: 2.5 dCi
    Pojemność: 2488 cm3, moc: 133 KM, maksymalny moment obrotowy: 294 Nm, prędkość maksymalna: b.d., przyspieszenie 0-100 km/h: 13,3 s, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km

  • Prześwit: 230 mm
  • Ładowność: 1080-1135 kg
  • Masa przyczepy: 2800-3000 kg

Model miał dwa życia. Najpierw był dostępny jako Navara, by po krótkiej przerwie powrócić na rynek w 2008 r. jako budżetowe auto do ciężkiej pracy. Źródłem mocy jest stosowany także w Navarze D40 diesel YD22, który potrafi zatrzeć się na panewkach. Podobnie jak w innych tak leciwych autach, konieczna jest wnikliwa przedzakupowa kontrola stanu wszystkich mechanizmów – w tym hamulców, zawieszenia, ramy czy napędu 4x4. Trudy pracy w terenie w połączeniu z zaniedbaniami serwisowymi są w stanie zniszczyć nawet najsolidniejszy model.

  • Możliwe usterki:
    – ryzyko poważnych awarii silnika
    – niezbyt trwałe zawieszenie.

Nissan Navara D40 (2005-2014)

  • Ceny: od 25 do 73 tys. zł

D3X_4114

  • Polecany silnik: 2.5 dCi
    Pojemność: 2488 cm3, moc: 171 KM, maksymalny moment obrotowy: 403 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s, średnie zużycie paliwa: 8,9 l/100 km

  • Prześwit: 230 mm
  • Ładowność: 1175 kg
  • Masa przyczepy: 3000 kg

Ramowa konstrukcja, dołączany na sztywno napęd z reduktorem i blokada tylnego mostu sprawiają, że Navara wypadów w teren się nie boi. Lifting z 2010 r. przyniósł nie tylko poprawki stylistyczne, ale także diesla 3.0 V6 (231 KM, 500 Nm). Trzonem oferty jest silnik 2.5 R4. Warto ustalić, jak był serwisowany. Jednostka jest bowiem podatna na uszkodzenia – z zatarciem włącznie. W USA model D40 był oferowany jako Nissan Frontier.

  • Możliwe usterki:
    – awarie silnika, zużycie sprzęgła
    – luzy w zawieszeniu i przegubach.

SsangYong Actyon Sports (2006-2018)

  • Ceny: od 10 do 40 tys. zł

DSC_9627

  • Polecany silnik: 2.0 XDi
    Pojemność: 1998 cm3, moc: 141 KM, maksymalny moment obrotowy: 310 Nm, prędkość maksymalna: 161 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 15,2 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100 km

  • Prześwit: 188 mm
  • Ładowność: 770-808 kg
  • Masa przyczepy: 2300 kg

Przeciętna rozpoznawalność marki i umiarkowanie atrakcyjna stylizacja przekładają się na rozsądne ceny ofertowe Actyona, który w wersji Sports miał wydzieloną przestrzeń ładunkową. Zakup Actyona powinien być świadomy – serwisowanie i odsprzedaż nietypowego auta to zawsze wyzwanie. SsangYong nieco odstaje od innych pick-upów ładownością czy prześwitem. Poradzi sobie jednak w terenie. Tak jak rywale ma dołączany napęd 4x4 z reduktorem (w bazowych wersjach napędzana jest tylko tylna oś). Wyposażenie czy wystrój wnętrza nie robią większego wrażenia. Trzeba zaakceptować także ograniczoną precyzję prowadzenia i przesadną miękkość zawieszenia.

  • Możliwe usterki:
    – problemy z elektryką i hamulcami
    – zużyte elementy zawieszenia.

Toyota Hilux VII (2005-2015)

  • Ceny: od 27 do 68 tys. zł

D3X_4810

  • Polecany silnik: 3.0 D-4D
    Pojemność: 2982 cm3, moc: 171 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s, średnie zużycie paliwa: 8,9 l/100 km

  • Prześwit: 212 mm
  • Ładowność: 850-1110 kg
  • Masa przyczepy: 1800-2250 kg

Hilux to legenda. Jest oferowany od 1968 r., a stał się powszechnie rozpoznawalny po serii występów w programie Top Gear, którego redakcja próbowała unieruchomić auto poprzez podpalenie, utopienie i zrzucenie z wyburzanego wieżowca. Hilux dzielnie zniósł wszystkie eksperymenty. Później ekipa Top Gear pojechała innym zmodyfikowanym Hiluxem na biegun północny. Kto czuje w sobie zew przygody, będzie zadowolony z siódmej odsłony modelu łączącej trwałość z bardziej satysfakcjonującymi osiągami i lepszym wykończeniem wnętrza. Na rynku wtórnym występują auta z trzema długościami kabiny, dieslami 2.5/3.0 oraz napędem na tył lub obie osie. Za typowe awarie modelu można uznać m.in. zapieczenie hamulców, uszkodzenie manszet półosi czy turbin silników 2.5 (sprzed 2008 r.).

  • Możliwe usterki:
    – korozja nadwozia
    – zużycie łożyska wału
    – awarie wtryskiwaczy (zwłaszcza 3.0).

Volkswagen Amarok (od 2010 r.)

  • Ceny: od 45 do 195 tys. zł

KPA_3117

  • Polecany silnik: 2.0 BiTDI
    Pojemność: 1968 cm3, moc: 180 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, prędkość maksymalna: 177 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 s, średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km

  • Prześwit: 192-230 mm
  • Ładowność: 545-1147 kg
  • Masa przyczepy: 2800-3500 kg

W latach 80. VW oferował model Caddy I, czyli Golfa I z otwartym przedziałem ładunkowym. Dekadę później dostępne było Taro – licencyjny bliźniak Toyoty Hilux. Jego spadkobiercą jest dopracowany i przyjemny w prowadzeniu Amarok. Do wyboru są wersje z napędem na tył oraz 4x4 – stałym (z mechanizmem różnicowym Torsen) lub dołączanym (bez centralnego „dyfra”). O diesle 2.0 TDI (122-140 KM) i 2.0 BiTDI (163-180 KM) można być spokojnym. Znany jest przypadek auta, w którym uległ on zatarciu po 860 tys. km. W 2016 r. odświeżono Amaroka. Pod maskę trafiły wyłącznie diesle 3.0 V6 (163-258 KM). Decydując się na takie auto, warto pamiętać o liczonym w tysiącach złotych koszcie wymiany rozrządu. Następca Amaroka (2022 r.) będzie spokrewniony z Fordem Rangerem.

  • Możliwe usterki:
    – awarie pompy wody, spalanie oleju
    – defekty zaworów EGR i filtrów DPF.

Modele z rynku amerykańskiego

W 2020 r. najczęściej wybieranymi modelami aut w USA były Fordy serii F, Chevrolet Silverado i Ram Pickup. Zostały sprzedane liczbie 1,94 mln szt. Te potężne modele można znaleźć także na naszym rynku wtórnym.

CHEVROLET SILVERADO III

2015-Chevrolet-SilveradoHighCtry-015

W europejskich realiach egzamin zdadzą tylko mniejsze i słabsze wersje Silverado. Topowy wariant to prawdziwa ciężarówka (DMC 5,9 t).

  • Lata produkcji: 2013-2018
  • Silniki: 4.3 V6-6.6 V8 (290-452 KM)
  • Ceny dostępnych u nas aut: 55-131 tys. zł

DODGE RAM IV

Dodge-Ram_1500_Sport-2009-1600-01

Do Europy trafia głównie najmniejszy model Ram 1500. Za Oceanem można spotkać pięć innych odmian. Ram 5500 6.7 V8 może holować nawet... 13 ton!

  • Lata produkcji: 2009-2018
  • Silniki: 3.0 V6-5.7 V8 (243-385 KM)
  • Ceny dostępnych u nas aut:  30-120 tys. zł

FORD F150 XI

Ford-F-150-2006-1600-04

Najmniejszy z amerykańskich Fordów z serii F. W XI generacji poprawiono komfort jazdy i prowadzenie. Udało się też zredukować zapotrzebowanie na paliwo.

  • Lata produkcji: 2003-2008
  • Silniki: 4.2 V6-5.4 V8 (214-305 KM)
  • Ceny dostępnych u nas aut: 43-47 tys. zł

FORD F150 XII

Ford-F-150_SFE-2009-1600-01

Twórcy kolejnego Forda F150 nie ograniczyli się do przestylizowania nadwozia. W 2011 r. auto otrzymało m.in. 350-konny silnik 3.5 V6 EcoBoost.

  • Lata produkcji: 2008-2014
  • Silniki: 4.6 V6-6.2 V8 (252-416 KM)
  • Ceny dostępnych u nas aut: 54-95 tys. zł

NISSAN TITAN

2014Titan4WD-1-source

Titan wygląda niczym powiększona Navara. Samochód dzieli jednak komponenty, w tym silnik, z amerykańskim Infiniti QX. Moc trafia na tylne lub wszystkie koła.

  • Lata produkcji: 2004-2015
  • Silniki: 5.6 V8 (309-321 KM)
  • Ceny dostępnych u nas aut: 115-150 tys. zł

TOYOTA TUNDRA II

03_10_Tundra_CrewMax_Platinum_Pkg

Także w Tundrze można doszukać się wizualnych analogii z Hiluxem. Auto kryje pod maską benzynowe silniki w Europie znane z większych Lexusów.

  • Lata produkcji: od 2007 r.
  • Silniki: 4.0 V6-5.7 V8 (237-381 KM)
  • Ceny dostępnych u nas aut: 75-190 tys. zł

PODSUMOWANIE

Segment pick-upów jest dużo bardziej różnorodny, niż wiele osób mogłoby przypuszczać. To nie tylko zasługa szerokiego spektrum dostępnych modeli. Wśród oferowanych samochodów można bowiem wyłowić pojazdy zmodyfikowane przez swoich właścicieli. Jedni przygotowują je do walki z poważnymi bezdrożami, inni stawiają na dodatki sprawdzające się podczas turystyki.

Czytaj także