Sprzedaż nowych samochodów dostawczych była w 2021 roku – zarówno w całej Europie, jak i w Polsce – wyższa niż w 2020 r.
Rynek pojazdów użytkowych w mniejszym stopniu odczuł niekorzystny wpływ pandemii koronawirusa niż ten aut osobowych. ACEA podała, że w 2021 r. w krajach Unii Europejskiej oraz EFTA i Wielkiej Brytanii zarejestrowano 1 981 412 nowych samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony. To więcej o 10,5% niż w 2020 r. Sprzedaż „osobówek” w 2020 r. spadła za to o 1,5%.
Podobnie sytuacja kształtowała się w naszym kraju. W 2020 r. na rodzimym rynku sprzedano 73 926 pojazdów użytkowych, a to przekłada się na wzrost o 23,9% w stosunku do 2020 r. (w tym samym czasie popyt na auta osobowe na szczęście nie spadł, ale wzrósł – jednak o zaledwie 4,3%).
Liderem wśród marek oferujących pojazdy użytkowe w Europie pozostał Ford (po raz siódmy z rzędu jest najpopularniejszą marką). Amerykańska firma opiera się przy tym na danych z 20 rynków (ale są wśród nich wszystkie największe), bo ACEA nie publikuje już danych dotyczących najchętniej kupowanych marek „dostawczaków”. Poza pierwszym miejscem w ogólnym rankingu Ford był także najchętniej kupowaną marką w 9 krajach: Wielkiej Brytanii, Irlandii, Danii, Finlandii, Grecji, Turcji, Rumunii, Czechach oraz na Węgrzech.
W Polsce w 2021 roku bezapelacyjnym zwycięzcą jeśli chodzi o sprzedaż samochodów dostawczych zostało Renault. Francuskie pojazdy znalazły 14 121 klientów – aż o 58,2% więcej niż w 2020 r. Na drugim miejscu uplasował się Ford (9954 szt.; +25,9%), a najniższy stopnień podium przypadł Fiatowi (8990 szt.; +12,2%). Wśród modeli wyraźnie przewodzi Renault Master – ze sprzedażą 10 784 szt. stanowi 75% wszystkich zakupionych dostawczych aut tej francuskiej marki.
Poniżej prezentujemy sprzedaż samochodów dostawczych w 2021 r. na 10 największych rynkach w Europie (dane: ACEA)
Pozycja | Państwo | Rejestracje 2021 r. (szt.) | Zmiana do 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1. | Francja | 431 385 | +7,5 |
2. | Wielka Brytania | 355 380 | +21,4 |
3. | Niemcy | 265 732 | -0,8 |
4. | Włochy | 183 093 | +14,7 |
5. | Hiszpania | 151 904 | -4,0 |
6. | Polska | 73 926 | +23,9 |
7. | Belgia | 71 562 | +0,4 |
8. | Holandia | 68 443 | +13,3 |
9. | Austria | 58 806 | +60,9 |
10. | Szwecja | 36 238 | +16,8 |
A oto 10 najchętniej kupowanych modeli aut dostawczych w Polsce w 2021 r. (dane: PZPM)
Pozycja | Marka/model | Rejestracje 2021 r. (szt.) | Zmiana do 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1. | Renault Master | 10 784 | +44,8 |
2. | Iveco Daily | 6667 | +55,4 |
3. | Fiat Ducato | 5247 | -14,4 |
4. | Mercedes Sprinter | 5178 | -11,8 |
5. | Ford Transit | 3345 | +8,7 |
6. | Opel Movano | 2816 | +85,3 |
7. | Peugeot Boxer | 2670 | -7,4 |
8. | Toyota Proace City | 2483 | +125,1 |
9. | Volkswagen Crafter | 2425 | +5,9 |
10. | Ford Transit Custom | 2279 | +28,2 |