Peugeot 208 został po raz pierwszy europejskim bestsellerem, natomiast Volkswagen utrzymał pozycję marki numer 1. Niemcy są zaś nadal największym rynkiem Starego Kontynentu. Co jeszcze wydarzyło się na rynku nowych aut w Europie w 2022 r.?
Niestety, tak jak można było się spodziewać, ubiegły rok był gorszy pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie niż – i tak przecież słaby – 2021 r.
Stało się tak mimo tego, że przez pięć ostatnich miesięcy z rzędu rejestrowano więcej aut niż w 2021 r. (w samym grudniu wzrost wyniósł niemal 15%). Nie wystarczyło to jednak do zniwelowania wcześniejszych spadków. I tak w ciągu 12 miesięcy w 30 krajach Europy (UE, EFTA i Wielka Brytania) przybyło 11 286 939 aut, czyli mniej o 4,1% niż w analogicznym okresie 2021 r.
Z trzydziestu krajów w 10 zanotowano jednak wzrost popytu na auta, w tym na największym rynku Starego Kontynentu, czyli w Niemczech (+1,1%). Pozostałe państwa, w których rok 2022 przyniósł poprawę sytuacji to jednak średnie rynki (np. Portugalia czy Rumunia), a większość małe, jak Islandia czy Bułgaria.
Wśród marek mimo znacznego, bo niemal 7-procentowego spadku sprzedaży na pozycji lidera pozostał Volkswagen, który jako jedyny sprzedał ponad milion aut. Na drugim miejscu uplasowała się zaś Toyota, która zaliczyła skok o jedną pozycję (wzrost sprzedaży o 7,6%). Na trzecie miejsce z czwartego awansowało z kolei BMW, które wyprzedza swojego najważniejszego rywala – Mercedesa (on też awansował w zestawieniu – z miejsca 6. na 4.). Zajmujący zaś w 2021 r. drugą pozycję Peugeot spadł na piątą.
Mimo to francuska marka ma powody do zadowolenie, bo to właśnie jej samochód – miejskie 208 – okazało się w tym roku najpopularniejszym autem w Europie. To prawdziwa sensacja (choć oczywiście w ciągu roku było już wiadomo, że się na nią zanosi), bo tym samym miejsce lidera stracił wieloletni murowany bestseller, czyli Volkswagen Golf. Co więcej, niemiecki kompakt spadł z podium i został jeszcze wyprzedzony przez Dacię Sandero i Volkswagena T-Roca. Trzeba też zauważyć, że Golf nie przegrał o włos, bo do 208 brakuje mu niemal 30 tys. szt.
Najpopularniejszym SUV-em na Starym Kontynencie został wspomniany VW T-Roc, a za nim uplasowały się VW Tiguan i Hyundai Tucson.
Najchętniej kupowanymi samochodami marek premium są zaś Tesla Model Y, Mini Hatch oraz Audi A3.
Wśród zyskujących coraz większą popularność samochodów elektrycznych karty rozdaje Tesla, której Model Y sprzedał się w liczbie aż 134 tys. szt. (zajmując przy tym ogólnie 12. miejsce wśród wszystkich aut!). Za nią znalazły się zaś Tesla Model 3 (90 tys. szt.) oraz VW ID. 4 (niemal 67 tys. szt.).
Poniżej dane dla dziesięciu najchętniej kupowanych nowych samochodów osobowych w Europie w 2022 r. (dane: Data Force za ANE)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż w 2022 r. (szt.) | Różnica do 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Peugeot 208 | 199 302 | +4,8 |
2 | Dacia Sandero | 191 499 | +1,3 |
3 | Volkswagen T-Roc | 174 663 | -3,7 |
4 | Volkswagen Golf | 170 689 | -13,3 |
5 | Toyota Yaris | 165 462 | -4,5 |
6 | Opel Corsa | 158 935 | -8,8 |
7 | Volkswagen Tiguan | 142 848 | -8,5 |
8 | Hyundai Tucson | 141 344 | +0,9 |
9 | Dacia Duster | 137 275 | +2,1 |
10 | Citroen C3 | 137 143 | -10,5 |
Tak zaś przedstawia się klasyfikacja 10 najpopularniejszych marek w Europie w 2022 r. (dane: ACEA)
Pozycja | Marka | Sprzedaż w 2022 r. (szt.) | Różnica do 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 197 455 | -6,9 |
2 | Toyota | 766 769 | +7,6 |
3 | BMW | 646 538 | -5,4 |
4 | Mercedes | 634 697 | -1,5 |
5 | Peugeot | 619 173 | -14,5 |
6 | Audi | 614 545 | +2,9 |
7 | Renault | 582 766 | -14,1 |
8 | Kia | 542 423 | +7,9 |
9 | Skoda | 538 623 | -8,5 |
10 | Hyundai | 518 566 | +0,5 |
A oto dziesięć największych rynków w Europie pod względem sprzedaży nowych aut osobowych w 2022 r. (dane: ACEA)
Pozycja | Państwo | Sprzedaż w 2022 r. (szt.) | Różnica do 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 651 357 | +1,1 |
2 | Wielka Brytania | 1 614 063 | -2,0 |
3 | Francja | 1 529 035 | -7,8 |
4 | Włochy | 1 316 702 | -9,7 |
5 | Hiszpania | 813 396 | -5,4 |
6 | Polska | 419 749 | -6,0 |
7 | Belgia | 366 303 | -4,4 |
8 | Holandia | 312 129 | -3,2 |
9 | Szwecja | 288 087 | -4,3 |
10 | Szwajcaria | 225 934 | -5,3 |