Nowy model Dacii to kombi łączące cechy auta rodzinnego i SUV-a. Jogger jest bardzo przestronny i może pomieścić nawet do 7 osób. W gamie – turbodoładowany silnik 1.0 TCe, także w wersji zasilanej LPG. W 2023 roku pojawi się hybryda.
Jogger oficjalnie został następcą Lodgy, z tym że zmienił koncepcję. Stał się crossoverem, o czym świadczą seryjne osłony błotników, a także prześwit (20 cm). Auto najprędzej można by uznać jako nowe wcielenie Logana MCV, które powróciło do korzeni – bowiem 1. generacja również była 7-osobowym kombi.
Owa „7-osobowość” Dacii wcale nie jest przy tym na wyrost. Dodatkowe fotele w bagażniku są niemalże pełnowymiarowe i mimo że siedzi się na nich wyżej niż na pozostałych, dorosłym pasażerom nie brakuje miejsca na głowy i ramiona (odczują niewielki deficyt w okolicach nóg). Biorąc pod uwagę wymiary Joggera (dł. 4,55 m, szer. 1,85 m, wys. 1,67 m), trzeci rząd siedzeń zasługuje na uznanie.
Na brak przestronności nie sposób narzekać na pozostałych miejscach. Dacia postawiła na wyprofilowaną pod 3 osoby kanapę, dzieloną w układzie 2/3 i 1/3. Tunel środkowy jest minimalny, co daje dużo swobody na nogi. Przednie fotele przyjemnie podpierają ciało, choć przydałoby się dłuższe siedzisko. Jogger w standardzie oferuje regulację wysokości, w opcji także podgrzewanie.
Do bagażnika zmieści się, przy 7/5/2 os., odpowiednio 160/696/1807 l pakunków. Z kolei odmiana 5-osobowa oferuje 708/1819 l przestrzeni bagażowej. Prowadzi do niej szeroki otwór załadunkowy z nisko umieszczonym progiem.
Twarde materiały wykończeniowe to w Dacii żadna nowość i występują one również w Joggerze. Kokpity bogatszych wariantów (Comfort, Extreme) zdobią srebrne wstawki i tapicerowany pas na całej szerokości deski. Obsługa – bardzo prosta dzięki standardowej wielofunkcyjnej kierownicy i „tradycyjnemu” panelowi klimatyzacji.
Jogger w bazowej specyfikacji (Essential) oferuje solidny uchwyt na smartfona „trzymający” go w pozycji poziomej. Droższe odmiany wyposażono w dotykowy ekran 8” z systemami Android Auto/Apple CarPlay i nawigacją (w Extreme).
System multimedialny Dacii ma przejrzystą, choć niewyszukaną grafikę. By obsługa przebiegała sprawnie, trzeba wyrobić sobie nawyk mocniejszego stukania w ikonki.
Do napędu Joggera przewidziano silnik 1.0 TCe (wtrysk bezpośredni; 110 KM), także w wersji z LPG (wtrysk pośredni; 100 KM). 3-cylindrowa jednostka, niezależnie od rodzaju paliwa, ochoczo wkręca się na obroty i nie irytuje hałasem.
Przy wyższych prędkościach (od 100 km/h) traci jednak nieco wigoru. Współpracuje ze skrzynią ręczną (6 biegów), w niedalekiej przyszłości pojawi się automat. W cyklu mieszanym należy nastawić się na spalanie ok. 7 l na 100 km benzyny lub 8,5 l LPG.
DACIA JOGGER | TCe 110 | TCe 100 LPG |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/12 |
Moc maksymalna | 110 KM/5000 | 100 KM/4600 |
Maks. moment obrotowy | 190 Nm/1750 | 170 Nm/2000 |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 183 km/h | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5/11,2* s | 12,3/13,0* s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-6,0 l/100 km | 7,4-7,7 l/100 km** |
CENA od | 68 000 zł | 66 000 zł |
* 5-os./7-os.; ** zużycie LPG |
Cennik Joggera otwiera kwota 66 000 zł za 5-osobową wersję Essential (TCe 100 LPG). Topowa SL Extreme (7 os., TCe 110) to wydatek 84 100 zł. Dacia nie proponuje wielu płatnych opcji, dlatego jest to cena w zasadzie ostateczna.
Nowy model Dacii zaskakuje przestronnością, właściwościami jezdnymi i wyciszeniem i przynosi lepszy efekt, niż uporczywe tworzenie 7-osobowych SUV-ów. Po dociążeniu auta mały silnik może się jednak okazać trochę za słaby.
Jogger nie ma wielu bezpośrednich konkurentów, a na pewno nie w tej cenie. Konfiguracja z LPG to krok w kierunku polskich odbiorców.