Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Jogger w ruchu tył i bok

Dacia Jogger – pierwsza jazda

archiwum/Motor

Dacia Jogger – pierwsza jazda

Nowy model Dacii to kombi łączące cechy auta rodzinnego i SUV-a. Jogger jest bardzo przestronny i może pomieścić nawet do 7 osób. W gamie – turbodoładowany silnik 1.0 TCe, także w wersji zasilanej LPG. W 2023 roku pojawi się hybryda.

Jogger oficjalnie został następcą Lodgy, z tym że zmienił koncepcję. Stał się crossoverem, o czym świadczą seryjne osłony błotników, a także prześwit (20 cm). Auto najprędzej można by uznać jako nowe wcielenie Logana MCV, które powróciło do korzeni – bowiem 1. generacja również była 7-osobowym kombi.

Dacia Jogger przód i bok na szutrze

Owa „7-osobowość” Dacii wcale nie jest przy tym na wyrost. Dodatkowe fotele w bagażniku są niemalże pełnowymiarowe i mimo że siedzi się na nich wyżej niż na pozostałych, dorosłym pasażerom nie brakuje miejsca na głowy i ramiona (odczują niewielki deficyt w okolicach nóg). Biorąc pod uwagę wymiary Joggera (dł. 4,55 m, szer. 1,85 m, wys. 1,67 m), trzeci rząd siedzeń zasługuje na uznanie.

Dacia Jogger: fotele i bagażnik

Na brak przestronności nie sposób narzekać na pozostałych miejscach. Dacia postawiła na wyprofilowaną pod 3 osoby kanapę, dzieloną w układzie 2/3 i 1/3. Tunel środkowy jest minimalny, co daje dużo swobody na nogi. Przednie fotele przyjemnie podpierają ciało, choć przydałoby się dłuższe siedzisko. Jogger w standardzie oferuje regulację wysokości, w opcji także podgrzewanie.

Do bagażnika zmieści się, przy 7/5/2 os., odpowiednio 160/696/1807 l pakunków. Z kolei odmiana 5-osobowa oferuje 708/1819 l przestrzeni bagażowej. Prowadzi do niej szeroki otwór załadunkowy z nisko umieszczonym progiem.

Twarde materiały wykończeniowe to w Dacii żadna nowość i występują one również w Joggerze. Kokpity bogatszych wariantów (Comfort, Extreme) zdobią srebrne wstawki i tapicerowany pas na całej szerokości deski. Obsługa – bardzo prosta dzięki standardowej wielofunkcyjnej kierownicy i „tradycyjnemu” panelowi klimatyzacji.

Jogger w bazowej specyfikacji (Essential) oferuje solidny uchwyt na smartfona „trzymający” go w pozycji poziomej. Droższe odmiany wyposażono w dotykowy ekran 8” z systemami Android Auto/Apple CarPlay i nawigacją (w Extreme).

System multimedialny Dacii ma przejrzystą, choć niewyszukaną grafikę. By obsługa przebiegała sprawnie, trzeba wyrobić sobie nawyk mocniejszego stukania w ikonki.

Dacia Jogger: silniki i ceny

Do napędu Joggera przewidziano silnik 1.0 TCe (wtrysk bezpośredni; 110 KM), także w wersji z LPG (wtrysk pośredni; 100 KM). 3-cylindrowa jednostka, niezależnie od rodzaju paliwa, ochoczo wkręca się na obroty i nie irytuje hałasem.

Dacia Jogger przycisk LPG

Deklarowany zasięg wersji LPG wynosi ponad 1000 km (na dwóch zbiornikach).

Przy wyższych prędkościach (od 100 km/h) traci jednak nieco wigoru. Współpracuje ze skrzynią ręczną (6 biegów), w niedalekiej przyszłości pojawi się automat. W cyklu mieszanym należy nastawić się na spalanie ok. 7 l na 100 km benzyny lub 8,5 l LPG.

DACIA JOGGER TCe 110 TCe 100 LPG
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 999 cm3 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R3/12
Moc maksymalna 110 KM/5000 100 KM/4600
Maks. moment obrotowy 190 Nm/1750 170 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna 183 km/h 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5/11,2* s 12,3/13,0* s
Średnie zużycie paliwa 5,7-6,0 l/100 km 7,4-7,7 l/100 km**
CENA od 68 000 zł 66 000 zł
* 5-os./7-os.; ** zużycie LPG    

Cennik Joggera otwiera kwota 66 000 zł za 5-osobową wersję Essential (TCe 100 LPG). Topowa SL Extreme (7 os., TCe 110) to wydatek 84 100 zł. Dacia nie proponuje wielu płatnych opcji, dlatego jest to cena w zasadzie ostateczna.

Dacia Jogger: naszym zdaniem

Nowy model Dacii zaskakuje przestronnością, właściwościami jezdnymi i wyciszeniem i przynosi lepszy efekt, niż uporczywe tworzenie 7-osobowych SUV-ów. Po dociążeniu auta mały silnik może się jednak okazać trochę za słaby.

Jogger nie ma wielu bezpośrednich konkurentów, a na pewno nie w tej cenie. Konfiguracja z LPG to krok w kierunku polskich odbiorców.

Czytaj także