Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używany Opel Meriva 1.4 Turbo LPG (2015) – test długodystansowy

Używany Opel Meriva 1.4 Turbo LPG (2015) – test długodystansowy

archiwum

Używany Opel Meriva 1.4 Turbo LPG (2015) – test długodystansowy

Auto rodzinne powinno być przede wszystkim praktyczne. Ale to wcale nie oznacza, że producent powinien trzymać się konwencjonalnych rozwiązań.

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 186 tys. km: start – 0 km, meta – 186 tys. km
  • rok produkcji: 2015
  • obecny przebieg: 186 tys. km
  • obecna wartość: 33 tys. zł

Opel Meriva B – o modelu

  • lata produkcji: 2010-2017
  • silniki benzynowe: 1.4 (100-140 KM)
  • silniki Diesla: 1.3-1.7 (95-136 KM)

Drzwi otwierane „pod prąd” to rozwiązanie popularne wiele dekad temu. W ostatnich latach stosowano je raczej tylko w przypadku mniejszych dodatkowych tylnych drzwi, w modelach bez słupka środkowego (np. BMW i3, Mazda RX-8 czy Toyota FJ Cruiser) lub luksusowych Rolls-Royce'ach oraz limitowanej odmianie Lincolna Continentala.

Opel_Meriva_2

Kabina jest przestronna, wsiadanie i wysiadanie wygodne, a możliwości konfiguracji tylnych siedzeń nie zabraknie. Oryginalny układ drzwi ma sporo plusów, ale też wady.

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG: nadwozie

W drugiej generacji Opla Merivy jest jednak środkowy słupek, a tylne drzwi mają normalne rozmiary. Producent zdecydował się na takie rozwiązanie, bo, jak twierdził, znacznie podnosi ono praktyczność – do tyłu wsiada się łatwiej. Wygodniej też zapiąć pasy dzieciom siedzącym w fotelikach. W praktyce rozwiązanie ma sporo zalet, ale, jak się okazuje, ma też pewne minusy.

Właściciele prezentowanej Merivy raczej chwalą nietypową konstrukcję tylnych drzwi. Jednak w pewnych warunkach oryginalne rozwiązanie się nie sprawdza. Na wąskich miejscach parkingowych, gdy jednocześnie ktoś wysiada z przodu i z tyłu pojazdu po tej samej stronie, pasażerowie po prostu wchodzą na siebie.

Drugi problem dotyczy spasowania samych drzwi. Dosyć szybko zaczęły one wpadać w wibracje podczas szybszej jazdy. ASO walczyło z tym problemem na gwarancji, ale niewiele to dało. Skutecznie wyregulował drzwi dopiero zaprzyjaźniony serwis blacharsko-lakierniczy.

Opel_Meriva_4

Mocno pochylone koło kierownicy, trochę jak w autach dostawczych. Tworzywa nie są szczególnie urodziwe, ale okazały się odporne na trudy eksploatacji.

Opel_Meriva_8

Pozycja za kierownicą jest wysoka i nie każdemu odpowiada.

Opel_Meriva_9

Dwóm osobom siedzi się z tyłu naprawdę wygodnie. Fotele można przesuwać.

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG: diagnostyka

Jednak to nie nietypowy układ drzwi i nie wysoka funkcjonalność przekonały właścicieli do zakupu. Kluczowa okazała się niezła cena, a przede wszystkim fabryczna instalacja LPG dostępna za jedyne 2 tys. zł. W przeciwieństwie do innych instalacji tego typu oferowanych w nowych autach ta naprawdę jest fabryczna, a nie montowana u dilera czy w wybranej przez importera firmie. Dzięki temu komputer pokładowy pokazuje zasięg na obu paliwach, a wskaźnik paliwa przełącza się zależnie od aktualnego źródła zasilania.

Za sterowanie silnikiem na LPG odpowiada ten sam komputer, który zarządza pracą jednostki na benzynie. Przez długi czas sprawiało to sporo problemów dla niezależnych serwisów instalacji gazowych. Ale z diagnostyką nie najlepiej według właścicieli radziło sobie też ASO. Silnik sporadycznie tracił moc, do tego zapalały się kontrolki sygnalizujące problem ze wspomaganiem kierownicy. Podczas wizyty w serwisie nie znaleziono jednak w pamięci komputera żadnych błędów. Niezależny warsztat podszedł do sprawy inaczej – po dłuższej jeździe z komputerem diagnostycznym udało się wskazać pewne błędy. A to doprowadziło do rozwiązania problemu – okazało się, że uszkodzona była wiązka elektryczna.

Opel_Meriva_12
Wtryskiwacze LPG wymieniono jeszcze na gwarancji (najpierw jeden, potem komplet), następnie dopiero przy 165 tys. km przebiegu.

Z czasem ze zbiorniczka wyrównawczego zaczął znikać płyn chłodniczy. Autoryzowany serwis szybko znalazł przyczynę – wymieniono reduktor w instalacji gazowej. Niestety po przeglądzie nadal ubywało płynu. Podczas kolejnej wizyty w ASO zasugerowano, że ponieważ nie widać wycieków, prawdopodobnie uszkodzeniu uległa uszczelka pod głowicą. Wówczas właściciele postanowili dokładnie zweryfikować problem na własną rękę. Zakupiony tester na obecność CO2 w układzie chłodzenia nie wskazał niczego niepokojącego. A niezależny serwis wyspecjalizowany w Oplach szybko znalazł źródło problemu – pęknięty zbiorniczek wyrównawczy. Jak usłyszeli właściciele, to bardzo typowa usterka i dosyć groźna – gdy wyciek robi się duży, chłodziwo może uszkodzić moduł układów ABS i ESP.

Sama instalacja gazowa też nie okazała się bezawaryjna. Szybko zepsuł się jeden z wtryskiwaczy (wymiana gwarancyjna). Od przebiegu około 40 tys. km problemy jednak wróciły – auto nie chciało przełączać się na LPG, a nawet gdy się udało, instalacja nie działała prawidłowo. Do tego doszła nierówna praca silnika na gazie. ASO wymieniło więc komplet wtryskiwaczy i definitywnie zakończyły się problemy.

Opel_Meriva_11
Silnik nie sprawia problemów występujących w konkurencyjnych konstrukcjach (np. z rozrządem czy dużym zużyciem oleju). Meriva jest niestety ciężka – stąd przeciętna dynamika. 

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG: spalanie gazu, osiągi

Mimo usterek instalacji gazowej właściciele bardzo sobie chwalą wybór takiej wersji auta. Po prostu oszczędności przy ich bardzo intensywnej eksploatacji Merivy są olbrzymie. Szczególnie że silnik bardzo szybko przełącza się na gaz po porannym rozruchu – benzynę tankuje się niesamowicie rzadko. Zbiornik LPG starcza na około 340 km, a średnie spalanie gazu według obliczeń właścicieli to 9,3 l/100 km.

DANE TECHNICZNE 1.4 Turbo
Silnik benz., turbo
Pojemność skokowa 1364 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 120 KM
Maks. moment obrotowy 175 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km

Trochę zawodzą za to osiągi Merivy. Nikt oczywiście nie oczekiwał niesamowitych przyspieszeń, ale inne nowoczesne turbodoładowane jednostki o podobnej mocy są bardziej elastyczne. Według użytkowników Meriva jeździ tak, jakby miała po prostu wolnossący silnik o pojemności 1,6-1,8 litra. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest w szerokim zakresie obrotów, od 1750 obr./min do 4800 obr./min, ale wynosi jedynie 175 Nm. Jednak właściciele mimo to nie żałują, że nie dopłacili do mocniejszej, 140-konnej wersji. Ich wybór był pragmatyczny, nie uważają się za dynamicznie jeżdżących kierowców, a priorytetami były komfort jazdy, niskie koszty eksploatacji i bezproblemowość.

Z tą ostatnią bywało różnie, ale jak mówią, naprawdę nieduże koszty podróży Merivą pomagają przełknąć wpadki w tej dziedzinie.

Opel_Meriva_10

Foremny bagażnik ma 397 litrów pojemności (maksymalnie 1497 l).

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Komfortowy, ale przy okazji pewny i bezpieczny układ jezdny
  • Bardzo łatwe zajmowanie miejsc

To się nam nie podoba

  • Układ drzwi jest niewygodny na wąskich miejscach parkingowych
  • Zbyt mało wydajna klimatyzacja
Opel_Meriva_7

Przeładowana przyciskami konsola środkowa – obsługa nie jest prosta. 

Opel Meriva 1.4 Turbo LPG: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
12 000 km Na gwarancji wymieniono jeden wtryskiwacz LPG. 0 zł
14 900 km Przegląd w ASO, wymiana oleju i filtrów, również od LPG. 710 zł
30 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, filtrów, regulacja drzwi. 880 zł
45 600 km Przegląd w ASO, wymiana wtryskiwaczy LPG (gwarancja). 840 zł
60 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, filtrów, kompletu świec. 1060 zł
75 800 km Przegląd w ASO, wymiana klocków hamulcowych. 1200 zł
79 000 km Regulacja drzwi i tylnej klapy w niezależnym serwisie. 400 zł
89 800 km Przegląd w ASO, wymiana oleju i filtrów, również od LPG. 900 zł
90 000 km Naprawa instalacji elektrycznej w niezależnym warsztacie. 550 zł
105 000 km Przegląd w ASO, wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych oraz reduktora gazu. 2560 zł
108 000 km Wizyta w ASO – nadal ubywał płyn chłodniczy, podejrzenie uszkodzenia uszczelki pod głowicą. 220 zł
109 000 km W niezależnym serwisie zlokalizowano wyciek z ze zbiornika płynu chłodniczego i dokonano jego wymiany. 320 zł
120 000 km Przegląd w niezależnym warsztacie, wymiana jednego wahacza przedniego, świec i klocków hamulcowych tylnych. 1100 zł
134 300 km Przegląd w niezależnym serwisie, regulacja geometrii. 520 zł
150 000 km Przegląd, wymiana świec zapłonowych, przednich amortyzatorów i klocków hamulcowych oraz sprężyn z tyłu. 1240 zł
165 000 km Przegląd w niezależnym serwisie, wymiana oleju (również w skrzyni biegów), filtrów, wtryskiwaczy LPG oraz łącznika i gum stabilizatora przy przedniej osi. Oczyszczono i uzupełniono też układ klimatyzacji. 1180 zł
180 000 km Przegląd w niezależnym warsztacie, wymiana oleju, filtrów oraz przednich tarcz i klocków hamulcowych. 830 zł
RAZEM   14 510 zł

Używany Opel Meriva 1.4 Turbo LPG: podsumowanie

Opel_Meriva_3

Rodzinny i komfortowy charakter nie musi kłócić się z pewnym prowadzeniem. Meriva nie służy do dynamicznej jazdy, ale porusza się pewnie.

Meriva nie jest wybitnie niezawodna, ale jej usterki nie rujnują budżetu. Turbodoładowany silnik bez wtrysku bezpośredniego dobrze znosi zasilanie LPG, a to pozwala przy niewielkich wydatkach cieszyć się wysoką funkcjonalnością i przestronnością tego modelu. 

Czytaj także