Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Volkswagen Sharan

Używany Volkswagen Sharan II 2.0 TSI (2015) – test długodystansowy

archiwum

Używany Volkswagen Sharan II 2.0 TSI (2015) – test długodystansowy

Tego Sharana kupiono z myślą o jeździe miejskiej, ale życie jest przewrotne i auto jeździło w długie trasy częściej niż wiele diesli. Jak to się skończyło?

Volkswagen Sharan 2.0 TSI  – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport z 211 tys. km: start – 0 km, meta – 211 tys. km
  • rok produkcji: 2015
  • obecny przebieg: 211 tys. km
  • obecna wartość: 54 tys. zł

Volkswagen Sharan II (7N) – o modelu

  • w produkcji: od 2010 r.
  • silniki benzynowe: 1.4-2.0 (150-220 KM)
  • silniki Diesla: 2.0 (115-184 KM)

Plany życiowe to jedno, a co życie z nimi zrobi – to drugie. Mieszkający od lat w Polsce Francuz, pan Hubert, ze względu na plany zawodowe planował powrót na stałe do swojej ojczyzny. Jednak jeszcze przed przeprowadzką musiał kupić nowe auto, ponieważ rodzina miała się powiększyć, i to nie o jedno dziecko, a dwójkę.

Ponieważ pan Hubert ma już 12-letniego syna i doskonale pamięta, jak uciążliwe było zapinanie go w foteliku dziecięcym w kompaktowym aucie, postanowił, że jeśli tak samo ma to wyglądać teraz z dwójką dzieci, nie będzie się bawił w półśrodki.

Oglądał wyłącznie duże minivany i – jak mówi – szybko zrozumiał, że olbrzymim plusem niektórych z nich są odsuwane tylne drzwi. A to spowodowało, że ze swojej listy musiał skreślić Fordy S-Max i Galaxy. Lancia Voyager wydała mu się przestarzała, a Mercedes klasy V za duży.

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_16

Nikt się tutaj nie pogubi – tablica przyrządów jest przejrzysta i uporządkowana. Nie wszystkie tworzywa są odpowiednio miękkie. Bardzo dobra widoczność.

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_5

Schowki są użyteczne, ale w minivanie przydałoby się ich więcej. 

Volkswagen Sharan II 2.0 TSI: wyposażenie

Po powrocie do Francji auto miało służyć do jazdy miejskiej na niezbyt długich dystansach i kilka razy w roku do wyjazdów na wakacje. Dlatego pan Hubert chciał, aby pod maską pracował silnik benzynowy.

W salonie Volkswagena udało się zamówić Sharana w wersji Highline z dwulitrowym silnikiem TSI i skrzynią DSG, z szybkim terminem odbioru. Pan Hubert nie nawet rozważał wersji 7-osobowej, szczególnie że wymagałyby dopłaty.

Zdziwiło go jednak, że w najwyższej wersji wyposażenia musiał dopłacić za elektrycznie odsuwane drzwi boczne (według cennika 2900 zł), elektrycznie podnoszoną klapę (2200 zł), „biksenony” czy kamerę cofania. Gdyby miał zapłacić za wszystkie opcje, jakie chciał zamówić, do ceny auta trzeba by doliczyć ok. 20 tys. zł. Jednak dostał spory rabat, a część opcjonalnego wyposażenia zawierała się w atrakcyjnych cenowo pakietach.

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_6

Fotele są dość twarde, ale wygodne, nawet gdy jedzie się cały dzień.

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_8
Indywidualne fotele, szeroka kabina, świetnie montuje się tutaj foteliki. 

 

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_9

Mechanizm drzwi przesuwnych nie sprawił problemów, co nie jest oczywiste w minivanach. 

Volkswagen Sharan II 2.0 TSI: silnik, spalanie

Życie szybko zweryfikowało plany – pan Hubert dostał jednak lepszą ofertę pracy w Polsce, ale musiał w ramach obowiązków często wyjeżdżać do Belgii i Francji. Do tego Sharan kilka razy odwiedził uwielbiane przez całą rodzinę Chorwację i Słowenię.

Przy pokonywanych przebiegach diesel byłby lepszym wyborem, z drugiej strony benzynowy silnik nigdy nie zawiódł. Jednostka CCZA uchodzi za dużo lepszą niż starsze wersje silników 2.0 TSI. W tym aucie dolewano ok. 0,5 l oleju na 15 tys. km. Silniki wyprodukowane po 2013 roku rzadko miewają też problemy z łańcuchami rozrządu.

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_10

Jednostka CCZA pochodzi z drugiej, poprawionej generacji silników z rodziny EA888. Zastąpił ją silnik DEDA (220 KM).

A jak podczas takiej „diesloweskiej” eksploatacji kształtowało się spalanie? Na autostradzie przy dopuszczalnych prędkościach wynosiło zwykle ok. 10 l na 100 km. W mieście od 9 l aż do 14 l zimą, a na drogach lokalnych czasami nawet niewiele ponad 7 l.

Diesel byłby znacznie oszczędniejszy, ale w Sharanie jest też wyraźnie głośniejszym źródłem napędu. Do tego benzynowy, 200-konny minivan okazuje się bardzo żwawy i elastyczny.

DANE TECHNICZNE Volkswagen Sharan II 2.0 TSI
Silnik  benz., turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 200 KM
Maks. moment obrotowy 280 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 221 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Średnie zużycie paliwa 8,4 l/100 km

Volkswagen Sharan II 2.0 TSI: prowadzenie i komfort

Jednak dobre osiągi można wykorzystać raczej tylko na prostej. Panu Hubertowi bardzo podobało się to, jak zwinnie i pewnie po zakrętach jeździ Ford S-Max. Mimo tego, że doposażył swojego Sharana w adaptacyjne zawieszenie DCC, nawet w trybie Sport o takich doznaniach z jazdy jak w Fordzie – jak mówi – trzeba zapomnieć. Sharan dość mocno przechyla się w łukach, zbyt lekko pracuje układ kierowniczy. Jednak mimo to zachowanie VW jest pewne i stabilne. Na gorszych drogach auto nieźle filtruje nierówności.

Bardzo porządne okazało się zawieszenie, ale oczywiście trzeba pamiętać, że to auto większość przebiegu pokonało autostradami.

Właściciel mówi, że nawet na kiepskim asfalcie rzadko używał innego trybu zawieszenia niż Sport. Aktualnie daje się już odczuć, że amortyzatory trzeba wymienić – Sharan buja się nawet w najtwardszym ustawieniu. Niestety ich koszt do auta z systemem DCC to minimum 1 tys. zł za sztukę (cena zamiennika).

Volkswagen Sharan II 2.0 TSI: zalety, wady, usterki

Pan Hubert jest z Sharana zadowolony. Na co dzień to przyjemne auto w użytkowaniu i nigdy nie zabrakło w nim miejsca dla rodziny. Bardzo chwali np. seryjną w wersji Highline podświetlaną przestrzeń nóg – to niezwykle przydatne w dużym rodzinnym aucie z ciemnym wnętrzem.

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_3

Skrzynia DSG nie oczarowała swoją pracą i miała jedną usterkę elektroniki. Aktualnie uwidocznił się z niej wyciek oleju.

Jednak kilka rzeczy go w Sharanie drażni. Już od drugiego biegu dmuchawy wentylacja działa dość głośno, co zresztą – jak słusznie zauważa – jest problemem wielu nowoczesnych aut. Przez pewien czas wydawało się też, że praca wentylacji stała się jeszcze głośniejsza, ale tylko podczas szybkiej jazdy. Jednak winnym problemu okazało się jedno z łożysk kół. Pan Hubert nie do końca polubił też pracę skrzyni DSG, jak mówi – „trochę nadpobudliwej”.

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_2

Bagażniki ma aż 885 l pojemności, jest szeroki i wzorcowo ustawny.

Volkswagen Sharan II 2.0 TSI: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Prostota obsługi
  • Indywidualne fotele w drugim rzędzie
    Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_13

    Odsuwane drzwi to coraz większa rzadkość na rynku – szkoda, bo są bezkonkurencyjnie funkcjonalne.

To się nam nie podoba

  • Przeciętne lusterka boczne – wysokie, ale krótkie
  • Głośna praca wentylacji
Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_4

Pokrywa schowka jest porysowana, niektóre tworzywa są zbyt twarde. 

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_12

Wentylacja pracuje dosyć głośno, ale nawiewy w dachu pomagają bardzo sprawnie schładzać kabinę Sharana. 

Volkswagen Sharan II 2.0 TSI: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
15 200 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego. 1230 zł
29 800 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtra powietrza oraz kabinowego, diagnostyka skrzyni DSG (szarpanie). 1480 zł
45 600 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego. 1400 zł
61 000 km Przegląd, wymiana oleju w silniku i skrzyni DSG, filtra powietrza i kabinowego, przednich klocków hamulcowych. 2320 zł
71 800 km Naprawa pogryzionej przez kunę wiązki elektrycznej.  1300 zł
76 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego, na gwarancji poprawiono mocowania konsoli środkowej. 1420 zł
90 300 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtrów powietrza i kabinowego, czyszczenie klimatyzacji. Wymieniono też komplet świec i przednie tarcze z klockami hamulcowymi.  2780 zł
107 000 km Przegląd w nieautoryzowanym serwisie, wymiana oleju silnikowego oraz filtrów, diagnostyka skrzyni DSG. 1050 zł
121 100 km Przegląd, wymiana oleju w silniku i skrzyni DSG, wymiana tylnych klocków hamulcowych i płynu hamulcowego. 1660 zł
138 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra powietrza, zakup opon zimowych oraz ich montaż.  2640 zł
149 700 km Przegląd, wymiana oleju, wymiana jednego z przednich wahaczy ze sworzniem (po uderzeniu w krawężnik), zakup felgi i opony, wymiana przednich klocków hamulcowych, zakup nowego ogumienia letniego i jego wymiana.  5700 zł
156 000 km Diagnostyka i naprawa elektroniki sterującej skrzynią DSG.  1100 zł
166 500 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, serwis układu klimatyzacji, wymiana filtrów powietrza i kabinowego. 900 zł
181 000 km Przegląd, wymiana oleju w silniku i skrzyni DSG, filtra kabinowego, świec zapłonowych, przednich klocków i płynu hamulcowego, montaż kół zimowych. 1830 zł
196 200 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego i jednego z łożysk tylnych kół, filtra powietrza oraz kół na letnie. 880 zł
209 000 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego, diagnostyka skrzyni DSG. Wymieniono też filtr kabinowy, jeden żarnik ksenonowy, przednie tarcze oraz przednie i tylne klocki hamulcowe. Oczyszczono tylne zaciski hamulcowe. 2300 zł
SUMA WYDATKÓW   29 990 zł

Używany Volkswagen Sharan II 2.0 TSI: podsumowanie

Volkswagen-Sharan-2.0-TSI_14

To nie jest konkurent Forda S-Maxa, nawet w trybie Sport zawieszenie Sharana okazuje się komfortowe. Auto przechyla się w zakrętach, ale mimo to jest bardzo stabilne.

Sharan ma niezaprzeczalne zalety – ogromną i wygodną kabinę, potężny bagażnik i odsuwane drzwi. A w tej wersji także niezłe osiągi. I jak widać, nie zawsze trzeba bać się silników „podwyższonego ryzyka”. Zwłaszcza gdy jeździ się mniej niż właściciel tego auta.

Czytaj także