Tego Sharana kupiono z myślą o jeździe miejskiej, ale życie jest przewrotne i auto jeździło w długie trasy częściej niż wiele diesli. Jak to się skończyło?
Volkswagen Sharan 2.0 TSI – egzemplarz w teście
Volkswagen Sharan II (7N) – o modelu
Plany życiowe to jedno, a co życie z nimi zrobi – to drugie. Mieszkający od lat w Polsce Francuz, pan Hubert, ze względu na plany zawodowe planował powrót na stałe do swojej ojczyzny. Jednak jeszcze przed przeprowadzką musiał kupić nowe auto, ponieważ rodzina miała się powiększyć, i to nie o jedno dziecko, a dwójkę.
Ponieważ pan Hubert ma już 12-letniego syna i doskonale pamięta, jak uciążliwe było zapinanie go w foteliku dziecięcym w kompaktowym aucie, postanowił, że jeśli tak samo ma to wyglądać teraz z dwójką dzieci, nie będzie się bawił w półśrodki.
Oglądał wyłącznie duże minivany i – jak mówi – szybko zrozumiał, że olbrzymim plusem niektórych z nich są odsuwane tylne drzwi. A to spowodowało, że ze swojej listy musiał skreślić Fordy S-Max i Galaxy. Lancia Voyager wydała mu się przestarzała, a Mercedes klasy V za duży.
Po powrocie do Francji auto miało służyć do jazdy miejskiej na niezbyt długich dystansach i kilka razy w roku do wyjazdów na wakacje. Dlatego pan Hubert chciał, aby pod maską pracował silnik benzynowy.
W salonie Volkswagena udało się zamówić Sharana w wersji Highline z dwulitrowym silnikiem TSI i skrzynią DSG, z szybkim terminem odbioru. Pan Hubert nie nawet rozważał wersji 7-osobowej, szczególnie że wymagałyby dopłaty.
Zdziwiło go jednak, że w najwyższej wersji wyposażenia musiał dopłacić za elektrycznie odsuwane drzwi boczne (według cennika 2900 zł), elektrycznie podnoszoną klapę (2200 zł), „biksenony” czy kamerę cofania. Gdyby miał zapłacić za wszystkie opcje, jakie chciał zamówić, do ceny auta trzeba by doliczyć ok. 20 tys. zł. Jednak dostał spory rabat, a część opcjonalnego wyposażenia zawierała się w atrakcyjnych cenowo pakietach.
Życie szybko zweryfikowało plany – pan Hubert dostał jednak lepszą ofertę pracy w Polsce, ale musiał w ramach obowiązków często wyjeżdżać do Belgii i Francji. Do tego Sharan kilka razy odwiedził uwielbiane przez całą rodzinę Chorwację i Słowenię.
Przy pokonywanych przebiegach diesel byłby lepszym wyborem, z drugiej strony benzynowy silnik nigdy nie zawiódł. Jednostka CCZA uchodzi za dużo lepszą niż starsze wersje silników 2.0 TSI. W tym aucie dolewano ok. 0,5 l oleju na 15 tys. km. Silniki wyprodukowane po 2013 roku rzadko miewają też problemy z łańcuchami rozrządu.
A jak podczas takiej „diesloweskiej” eksploatacji kształtowało się spalanie? Na autostradzie przy dopuszczalnych prędkościach wynosiło zwykle ok. 10 l na 100 km. W mieście od 9 l aż do 14 l zimą, a na drogach lokalnych czasami nawet niewiele ponad 7 l.
Diesel byłby znacznie oszczędniejszy, ale w Sharanie jest też wyraźnie głośniejszym źródłem napędu. Do tego benzynowy, 200-konny minivan okazuje się bardzo żwawy i elastyczny.
DANE TECHNICZNE | Volkswagen Sharan II 2.0 TSI |
---|---|
Silnik | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 200 KM |
Maks. moment obrotowy | 280 Nm |
Osiągi (dane fabryczne) | |
Prędkość maksymalna | 221 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,4 l/100 km |
Jednak dobre osiągi można wykorzystać raczej tylko na prostej. Panu Hubertowi bardzo podobało się to, jak zwinnie i pewnie po zakrętach jeździ Ford S-Max. Mimo tego, że doposażył swojego Sharana w adaptacyjne zawieszenie DCC, nawet w trybie Sport o takich doznaniach z jazdy jak w Fordzie – jak mówi – trzeba zapomnieć. Sharan dość mocno przechyla się w łukach, zbyt lekko pracuje układ kierowniczy. Jednak mimo to zachowanie VW jest pewne i stabilne. Na gorszych drogach auto nieźle filtruje nierówności.
Bardzo porządne okazało się zawieszenie, ale oczywiście trzeba pamiętać, że to auto większość przebiegu pokonało autostradami.
Właściciel mówi, że nawet na kiepskim asfalcie rzadko używał innego trybu zawieszenia niż Sport. Aktualnie daje się już odczuć, że amortyzatory trzeba wymienić – Sharan buja się nawet w najtwardszym ustawieniu. Niestety ich koszt do auta z systemem DCC to minimum 1 tys. zł za sztukę (cena zamiennika).
Pan Hubert jest z Sharana zadowolony. Na co dzień to przyjemne auto w użytkowaniu i nigdy nie zabrakło w nim miejsca dla rodziny. Bardzo chwali np. seryjną w wersji Highline podświetlaną przestrzeń nóg – to niezwykle przydatne w dużym rodzinnym aucie z ciemnym wnętrzem.
Jednak kilka rzeczy go w Sharanie drażni. Już od drugiego biegu dmuchawy wentylacja działa dość głośno, co zresztą – jak słusznie zauważa – jest problemem wielu nowoczesnych aut. Przez pewien czas wydawało się też, że praca wentylacji stała się jeszcze głośniejsza, ale tylko podczas szybkiej jazdy. Jednak winnym problemu okazało się jedno z łożysk kół. Pan Hubert nie do końca polubił też pracę skrzyni DSG, jak mówi – „trochę nadpobudliwej”.
To nam się podoba
To się nam nie podoba
Przebieg | Opis czynności | Koszt |
---|---|---|
15 200 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego. | 1230 zł |
29 800 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtra powietrza oraz kabinowego, diagnostyka skrzyni DSG (szarpanie). | 1480 zł |
45 600 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego. | 1400 zł |
61 000 km | Przegląd, wymiana oleju w silniku i skrzyni DSG, filtra powietrza i kabinowego, przednich klocków hamulcowych. | 2320 zł |
71 800 km | Naprawa pogryzionej przez kunę wiązki elektrycznej. | 1300 zł |
76 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego, na gwarancji poprawiono mocowania konsoli środkowej. | 1420 zł |
90 300 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtrów powietrza i kabinowego, czyszczenie klimatyzacji. Wymieniono też komplet świec i przednie tarcze z klockami hamulcowymi. | 2780 zł |
107 000 km | Przegląd w nieautoryzowanym serwisie, wymiana oleju silnikowego oraz filtrów, diagnostyka skrzyni DSG. | 1050 zł |
121 100 km | Przegląd, wymiana oleju w silniku i skrzyni DSG, wymiana tylnych klocków hamulcowych i płynu hamulcowego. | 1660 zł |
138 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra powietrza, zakup opon zimowych oraz ich montaż. | 2640 zł |
149 700 km | Przegląd, wymiana oleju, wymiana jednego z przednich wahaczy ze sworzniem (po uderzeniu w krawężnik), zakup felgi i opony, wymiana przednich klocków hamulcowych, zakup nowego ogumienia letniego i jego wymiana. | 5700 zł |
156 000 km | Diagnostyka i naprawa elektroniki sterującej skrzynią DSG. | 1100 zł |
166 500 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, serwis układu klimatyzacji, wymiana filtrów powietrza i kabinowego. | 900 zł |
181 000 km | Przegląd, wymiana oleju w silniku i skrzyni DSG, filtra kabinowego, świec zapłonowych, przednich klocków i płynu hamulcowego, montaż kół zimowych. | 1830 zł |
196 200 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego i jednego z łożysk tylnych kół, filtra powietrza oraz kół na letnie. | 880 zł |
209 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, diagnostyka skrzyni DSG. Wymieniono też filtr kabinowy, jeden żarnik ksenonowy, przednie tarcze oraz przednie i tylne klocki hamulcowe. Oczyszczono tylne zaciski hamulcowe. | 2300 zł |
SUMA WYDATKÓW | 29 990 zł |
Sharan ma niezaprzeczalne zalety – ogromną i wygodną kabinę, potężny bagażnik i odsuwane drzwi. A w tej wersji także niezłe osiągi. I jak widać, nie zawsze trzeba bać się silników „podwyższonego ryzyka”. Zwłaszcza gdy jeździ się mniej niż właściciel tego auta.