Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używana Skoda Octavia II 1.4 TSI (2009) – test długodystansowy

Używana Skoda Octavia II 1.4 TSI (2009) – test długodystansowy

Używana Skoda Octavia II 1.4 TSI (2009) – test długodystansowy

Wczesna odmiana jednostki 1.4 TSI nawet w najsłabszej wersji nie jest bezproblemowa, ale to wcale nie oznacza wysokich kosztów eksploatacji.

Skoda Octavia II 1.4 TSI – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 188 tys. km: start – 0 km, meta – 188 tys. km
  • rok produkcji: 2009
  • obecny przebieg: 188 tys. km
  • obecna wartość: 18,5 tys. zł

Skoda Octavia II – o modelu

  • lata produkcji: 2004-2013
  • silniki benzynowe: 1.2-2.0 (75-200 KM)
  • silniki Diesla: 1.6-2.0 (105-170 KM)

Kilka egzemplarzy pierwszej generacji Skody Octavii bardzo dzielnie służyło w średniej wielkości prywatnej firmie. Przedstawiciele handlowi każdego tygodnia jeździli nimi do klientów w Polsce oraz do Niemiec, Czech i Austrii.

Kiedy przebieg jednego z egzemplarzy przekroczył 450 tys. km, postanowiono zmienić flotę na nowszy model. Był to czas, w którym dzięki niedrogim liniom lotniczym znacząco spadły koszty przelotów zagranicznych. Przedstawiciele firmy coraz częściej zamiast jeździć za granicę samochodami – latali samolotami. Nowe auta miały służyć jedynie na krótszych trasach krajowych. Dlatego zdecydowano się na tańsze w zakupie Octavie z benzynowymi silnikami 1.4 TSI. Znaczenie miała też cichsza i bardziej miękka praca tych jednostek – po latach pracownicy mieli dosyć niezbyt kulturalnie pracujących diesli.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_5

Nudno i poprawnie – do funkcjonalności nie można mieć zastrzeżeń. Ale wygląd tworzyw tej wersji nie pozostawia wątpliwości, że to auto budżetowe.

Skoda Octavia II 1.4 TSI: wyposażenie, silnik, komfort, bezpieczeństwo

Zamówione auta mają jedynie wystarczające wyposażenie – elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, klimatyzację, tylne czujniki parkowania i przydatne w trasie tempomaty.

Z początku auta bardzo chwalono. Silnik 1.4 TSI udanie łączy niezłą dynamikę z dosyć niskim spalaniem, szczególnie w trasie. Komfort jazdy jest wyższy niż u poprzednika, a podczas podróży w kilka osób bardzo doceniono przestronność kabiny.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_9

Długie siedziska oraz bardzo dobrze wyprofilowane oparcia.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_10

Z tyłu miejsca nad głową i na nogi nie zabraknie nawet wysokim pasażerom.

Niestety, szybko okazało się, że są też wady – wszystkie auta wymagają uzupełniania oleju pomiędzy przeglądami. Dwie z sześciu Octavii szybko wyeliminowali z ruchu inni kierowcy, uderzając w nie, a trzecia wypadła z drogi, gdy kierowca zasnął za kierownicą. Przy okazji okazało się, że to dosyć bezpieczna konstrukcja.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_2

Aż 585 l pojemności – Octavia bije na głowę wiele aut klasy średniej.

Skoda Octavia II 1.4 TSI: łańcuch rozrządu, wtryskiwacze

Dwa z pozostałych egzemplarzy okazały się awaryjne. W jednym łańcuch rozrządu wymieniono jeszcze na gwarancji, w drugim niedługo po jej zakończeniu, a dodatkowo zmieniono w ASO komplet wtryskiwaczy.

Usterkowość łączono z dynamicznym stylem jazdy kierowców, dlatego postanowiono pozostawić w firmie jedynie opisywany przez nas egzemplarz – z najmniejszym przebiegiem, użytkowany przez spokojnie jeżdżącego pracownika.

W mieście spalanie nie przekraczało 9 l/100 km, w trasie było niewiele wyższe niż w dieslach.

Niestety, dosyć szybko okazało się, że problem rozciągającego się łańcucha rozrządu dotknął również tego auta. Wprawdzie 122-konne odmiany silnika 1.4 TSI uchodzą za nieporównywalnie mniej awaryjne niż mocniejsze wersje (szczególnie te doładowane turbosprężarką i kompresorem), ale z wymianą napędu rozrządu trzeba się w nich prędzej czy później liczyć.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_rozrzad_16

Napęd rozrządu miał być „niewymienny”. W praktyce okazało się, że jest zupełnie inaczej. Na szczęście koszt części znacząco spadł, teraz kompletny rozrząd można kupić już za 900 zł.

Specjaliści od serwisu aut z grupy VW zwracają uwagę, że to w bardzo dużej mierze wina długich interwałów wymiany oleju. Polecają wymieniać go co 10 do 15 tys. km, a nie – jak sugeruje producent – co 30 tys. km. Wielu użytkowników profilaktycznie stosuje też olej silnikowy rzadszy od zalecanego fabrycznie.

Na szczęście przez lata znacząco spadła cena układu napędu rozrządu. Początkowo koszt wymiany w ASO oscylował w granicach 3 tys. zł. Cena jednak dość szybko spadła poniżej 2 tys. zł, a obecnie w niezależnym warsztacie, ale korzystając z oryginalnych części, można wykonać taką operację za ok. 1500 zł. Oryginalny zestaw części wraz z wariatorem czy uszczelnieniami można kupić już za 900 zł. Z wymianą poradzi sobie każdy mechanik, musi mieć jedynie do dyspozycji blokadę i czujnik zegarowy niezbędny do właściwego ustawienia wału korbowego.

Producent auta twierdzi, że od 2010 roku układ rozrządu jest już bezproblemowy. Ale za naprawdę bezawaryjne można uznać dopiero jednostki 1.4 TSI, w których łańcuch rozrządu zastąpiono paskiem.

DANE TECHNICZNE 1.4 TSI
Silnik  benz., turbo
Pojemność skokowa 1390 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 122 KM
Maks. moment obrotowy 200 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km

Skoda Octavia II 1.4 TSI: pompa wody, turobosprężarka, układ wydechowy, drobne usterki

Jeszcze podczas gwarancji, przy przebiegu 44 tys. km ten egzemplarz przestraszył użytkownika dziwnymi dźwiękami dochodzącymi spod maski. Pierwsze podejrzenia padły oczywiście na rozrząd, szczególnie że na wolnych obrotach jednostka napędowa wpadała w wyraźne drgania. W ASO okazało się jednak, że winna była wadliwa pompa wody i wymieniono ją w ramach gwarancji.

Przy ponad 140 tys. km przebiegu użytkownik auta zgłosił, że wyraźnie słychać „gwizd” turbosprężarki. Obsługujący auta firmowe niezależny warsztat szybko stwierdził, że należy ją zregenerować, co kosztowało w sumie 1900 zł. Jednak po wyjechaniu z warsztatu praca turbosprężarki była słyszalna tak samo jak przed naprawą. W innym serwisie wskazano przyczynę – rozszczelniony układ wydechowy. Przy okazji stwierdzono, że mało prawdopodobne, aby regeneracja była w ogóle potrzebna, bo turbosprężarki w tych silnikach uchodzą akurat za dosyć trwałe.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_3

Bardzo dobry jest dostęp do osprzętu. Turbosprężarkę w tym aucie regenerowano, jak się okazało – niepotrzebnie.

Poza tymi usterkami eksploatacja przebiegała bez niespodzianek. Z czasem wymieniono manetkę kierunkowskazów, bo oryginalna potrafiła się zacinać – zamiennik okazał się niedrogi. Niedawno podczas jazdy zaświeciła się kontrolka poduszek powietrznych. Na szczęście okazało się, że problem dotyczył jednej z wtyczek i ASO usunęło go bezpłatnie. Do dzisiaj w aucie pracuje oryginalne sprzęgło, co jest o tyle ciekawe, że chciano je wymieniać już dawno temu. Okazało się jednak, że regulacja wodzików rozwiązała problem słabo wchodzących biegów.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_8

Po otwarciu auta z pilota oraz uchyleniu którychkolwiek drzwi, samochód nie powinien się już zamknąć. Mimo to czasami gdy otworzy się inne drzwi niż kierowcy Octavia ponownie się zatrzaskuje. Problem wystąpił dopiero niedawno i jeszcze go nie diagnozowano.

Skoda Octavia II 1.4 TSI: zawieszenie, korozja

Aktualnie solidnych napraw domaga się w większości oryginalne zawieszenie Octavii. Niestety zużycie tulei to jedno, problemem jest znaczna korozja, również belki pełniącej funkcję ramy pomocniczej z tyłu.

Skoda_Octavia_1.4_TSI_16

Tylne wahacze poprzeczne są w zaskakująco słabym stanie, w wielu starszych Octaviach wyglądają dużo lepiej.

Czuć też luzy na maglownicy, a tylne łożyska wyraźnie huczą podczas jazdy. Opiekujący się autem pracownik szczerze mówi, że nie wie, co dalej zrobić. Gdyby był pewny auta, zleciłby wszystkie naprawy. Ale czy ma to sens, gdy zaraz okaże się, że znowu trzeba wymienić łańcuch rozrządu?

Skoda Octavia II 1.4 TSI: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba:

  • Dobra widoczność – auto ma mocno przeszkolone nadwozie
  • Olbrzymi, foremny bagażnik
  • Duże, szeroko otwierające się drzwi
  • Obszerne kieszenie w drzwiach
Skoda_Octavia_1.4_TSI_11

Lusterka zewnętrzne przy okazji liftingu zmieniono na większe. Widoczność dzięki nim jest dużo lepsza, a martwe pole mniejsze.

To się nam nie podoba

  • Z tyłu mogłoby być szerzej
  • Podatność na boczny wiatr

Używana Skoda Octavia II 1.4 TSI: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
0 km Odbiór auta, montaż podłokietnika. 450 zł
29 900 km Przegląd w ASO, pierwsza wymiana oleju silnikowego.  1050 zł
44 000 km Wymiana pompy wody w ramach gwarancji. Usterka objawiała się drganiem silnika na wolnych obrotach oraz metalicznymi odgłosami. 0 zł
60 500 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, świec oraz wkładu filtra powietrza. W ramach gwarancji poprawiono pracę mechanizmu wybieraka skrzyni biegów.  1320 zł
89 700 km Przegląd w ASO, wymiana oleju, filtra paliwa oraz płynu hamulcowego. Na życzenie klienta wymieniono również olej w skrzyni biegów.  1580 zł
102 800 km W niezależnym serwisie wymieniono olej silnikowy, filtr powietrza, świece, pasek zębaty wraz z napinaczem.  650 zł
109 000 km Wymiana przednich klocków hamulcowych w ASO.  540 zł
128 700 km  W niezależnym warsztacie wymieniono układ napędu rozrządu, olej silnikowy, filtry paliwa, powietrza i kabinowy.  3100 zł
141 000 km Regeneracja turbosprężarki, wymiana oleju silnikowego.  1900 zł
142 000 km Naprawa nieszczelnego układu wydechowego.  120 zł
158 000 km Przegląd, wymiana oleju, wymiana manetki kierunkowskazów (na zamiennik, koszt części: 120 zł). 570 zł
167 300 km Wymiana wszystkich tarcz i klocków hamulcowych w ASO, dodatkowo zmieniono płyn hamulcowy.  2100 zł
172 400 km W niezależnym serwisie wykonano przegląd, zmieniono olej silnikowy, filtr powietrza oraz kabinowy i oczyszczono układ klimatyzacji oraz uzupełniono czynnik chłodzący.  1100 zł
176 900 km  Naprawa jednej z wtyczek poduszek powietrznych w ASO.  0 zł
186 600 km Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra paliwa. 650 zł
SUMA WYDATKÓW   15 130 zł

Skoda Octavia II 1.4 TSI: podsumowanie

Skoda_Octavia_1.4_TSI_13

Ogłoszeń o sprzedaży używanej Octavii jest zatrzęsienie, ale ogromna większość aut ma przeszłość poflotową, a potem miała już jednego czy dwóch prywatnych właścicieli.

Ten model ma mnóstwo zalet, tym bardziej szkoda, że producent nie dopracował nowoczesnego silnika. Mimo awaryjności rozrządu z taką Octavią da się dzisiaj żyć, bo koszty napraw znacznie już spadły. Popyt nie jest zbyt duży, może więc warto zapolować na okazje?

Czytaj także