Długo wyczekiwany „baby Land Cruiser” w końcu ujrzał światło dzienne. To prawdziwe auto terenowe, tyle że w mniejszym i bardziej przystępnym formacie. Premiera rynkowa – w połowie 2026 roku.
Wraz z premierą tego modelu Japończycy przywrócili do życia oznaczenie FJ. Auto zaprojektowano jako nowego członka rodziny terenowych Toyot, ale z myślą o młodszych klientach. W rezultacie stylistyka FJ-a jest nowoczesna, a przy tym pełna odniesień do dawnych Land Cruiserów.
Ciekawostkę stanowią dwa warianty przodu – jeden w stylu retro z okrągłymi reflektorami, drugi z prostokątnymi lampami LED w kształcie litery C.
Nowa Toyota Land Cruiser FJ w swoim nadwoziu ma kilka sprytnych rozwiązań. Zarówno przednie, jak i tylne naroża zderzaków można łatwo zdemontować, co ułatwia wymianę uszkodzonych elementów po przygodach w terenie.
Toyota zapowiedziała także szeroką gamę akcesoriów – od progów ochronnych i snorkeli po platformę dachową oraz dodatkowe panele do montażu na tylnej pokrywie.
Wymiary FJ-a to 457 cm długości, 185 cm szerokości i 196 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 258 cm, czyli o 5,8 cm mniej niż w Corolli Cross, choć całe nadwozie jest od niej o 11 cm dłuższe.
W porównaniu z pełnowymiarowym Land Cruiserem różnice są jeszcze większe: długość okazuje się krótsza o 34,8 cm, a rozstaw osi – o 26,9 cm.
W przestrzeni pomiędzy przednimi kołami znalazł się 2,7-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy 2TR-FE, rozwijający 161 KM i 246 Nm momentu obrotowego. Współpracuje on z 6-biegową automatyczną skrzynią Super ECT i napędem 4×4.
Toyota podkreśla, że platforma IMV, na której oparto FJ-a, została gruntownie wzmocniona. Zastosowano bowiem dodatkowe elementy dla lepszych sztywności nadwozia i precyzji prowadzenia.
Japończycy zapewniają ponadto, że FJ zachowuje „osiągi w terenie godne Land Cruisera”, dzięki właściwym kątom natarcia, prześwitowi i długiemu skokowi zawieszenia. Toyota nie podała pełnej specyfikacji terenowej, ale FJ ma oferować podobny prześwit i kąt natarcia, co jego większy brat – odpowiednio, 21,5 cm i 31 stopni.
Przy tym promień skrętu wynosi zaledwie 5,5 m, co czyni Toyotę Land Cruiser FJ wyjątkowo zwrotną w terenie i w mieście.
Kabina Land Cruisera FJ łączy klasyczny, użytkowy charakter z nowoczesną technologią. Znajdziemy tu masywną kierownicę, cyfrowy zestaw wskaźników oraz ekran multimedialny o przekątnej 12,5 cala.
Oddzielny panel klimatyzacji, fizyczne przyciski, a także zwyczajna dźwignia automatu podkreślają solidność i prostotę obsługi. Materiały są twarde, odporne na zabrudzenia i łatwe do czyszczenia – dokładnie takie, jakich oczekują użytkownicy samochodów terenowych.
Drugi rząd siedzeń wydaje się dość ciasny, lecz prawdopodobnie będzie przesuwany, co pozwoli zwiększyć przestrzeń kosztem bagażnika.
Standardowo FJ otrzymał pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense.
Toyota zapowiedziała rozpoczęcie sprzedaży Land Cruisera FJ w Japonii w połowie 2026 roku. Nie potwierdzono jednak planów eksportu, ale oczekuje się, że samochód trafi także do innych zakątków naszego globu, w tym do Europy.