Toyota Land Cruiser nowej generacji nawiązuje do przeszłości, ale i wybiega w przyszłość. Choć na razie w Europie do jej napędu musi wystarczyć jedynie silnik wysokoprężny.
Patrząc na zdjęcia nowej Toyoty Land Cruiser, można dostrzec dwa różne przody. Jeden ma okrągłe lampy, natomiast drugi – prostokątne. Absolutnie nie należy "regulować odbiorników”, ponieważ to celowy zabieg japońskich stylistów.
Otóż nowa Toyota Land Cruiser z okrągłymi światłami to premierowy model First Edition. Auto powstanie w liczbie około 3000 egzemplarzy i będzie sprzedawane wyłącznie w dwóch wariantach kolorystycznych: Sand i Smoky Blue. Co istotne, oba będą dwukolorowe.
Z kolei następne egzemplarze Land Cruiserów nowej generacji skorzystają już z lamp w kształcie prostokątnym. Reszta auta jest praktycznie taka sama w obu przypadkach. Jego nadwozie mierzy 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm.
Jak twierdzą twórcy nowej terenowej Toyoty, w trakcie jej opracowywania skupili się oni na zapewnieniu jak najlepszej widoczności z miejsca kierowcy. Stąd m.in. niska linia szyb bocznych.
Nowa Toyota Land Cruiser, jako pierwsze wcielenie tego modelu, korzysta z elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Jak donoszą przedstawiciele japońskiej marki, jego zastosowanie bezpośrednio wpływa na poprawę płynności pracy, lepsze sterowanie oraz łatwiejsze manewrowanie.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego to również ukłon w stronę bezpieczeństwa. Dzięki jego zastosowaniu nowa Toyota Land Cruiser może skorzystać z licznych systemów wsparcia kierowcy (Toyota Safety Sense), w tym także z asystenta pasa ruchu.
Auto, podobnie jak poprzednika, oparta na ramie. Dzięki zastosowaniu platformy GA-F jest ona teraz o 50% sztywniejsza niż we wcześniejszym wcieleniu. Sztywność nadwozia i ramy wzrosła z kolei o 30%.
Według przedstawicieli Toyoty poprawa powyższych parametrów wpływa pozytywnie na reakcje samochodu oraz komfort jazdy. „Udoskonalono również podstawowe parametry zawieszenia, zwłaszcza w celu zapewnienia zwiększonego przegubu kół – kluczowego czynnika w zakresie możliwości jazdy w terenie” – czytamy w informacji prasowej.
Zupełną nowością w Land Cruiserze jest odłączany przedni stabilizator (Stabiliser with Disconnection Mechanism). Jego zastosowanie poprawia właściwości terenowe i zwiększa komfort w czasie jazdy po bezdrożach. Steruje się nim za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.
W terenie kierowcę nowej Toyoty Land Cruiser wspierają również funkcje Multi-Terrain Monitor oraz Multi-Terrain Select. Pierwsza zapewnia widok obszaru wokół przednich kół i pod autem. Multi-Terrain Select to system, który automatycznie dostosowuje działanie samochodu do aktualnych warunków.
Na Starym Kontynencie do napędu nowej Toyoty Land Cruiser początkowo posłuży 2,8-litrowy turbodiesel o mocy 204 KM. Do współpracy otrzyma zupełnie nową 8-biegową przekładnię automatyczną.
W 2025 roku ofertę jednostek napędowych uzupełni zelektryfikowany silnik wysokoprężny. Skorzysta on z 48-woltowej instalacji elektrycznej oraz układu miękkiej hybrydy.
Osoby, które często przewożą przyczepy ucieszy fakt, że nawet z podstawowym turbodieslem Land Cruiser wyróżnia się solidnymi możliwościami transportowymi. Uciągnie bowiem przyczepę o masie sięgającej 3500 kg.
Toyota Land Cruiser do tej pory znalazła 11,3 mln nabywców na całym świecie. Auto w najnowszym wydaniu do sprzedaży trafi w pierwszej połowie 2024 roku.
Bliżej jego rynkowej premiery poznamy też więcej szczegółów technicznych.