Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Toyota Land Cruiser

Nie dla Europy – nowa generacja Toyoty Land Cruiser

Nie dla Europy – nowa generacja Toyoty Land Cruiser

Oto nowy Land Cruiser 300 – następca modelu z dużej serii. Z gamy znikają silniki V8.

Land Cruiser to w zasadzie marka sama w sobie i – obok Jeepa oraz Land Rovera – synonim samochodu terenowego. Pierwsza terenowa Toyota BJ pojawiła się w 1951 r., a w 1954 r. została jej nadana nazwa Land Cruiser. Od tego czasu sprzedano już na świecie ponad 10 milionów wszystkich rodzajów i wcieleń tej genialnej terenówki (oficjalnie na 170 rynkach).

Land Cruiser – w dwóch rozmiarach

Zasadniczo gama Land Cruisera dzieli się na trzy linie – samochody mniejsze (obecnie seria 150 zaprezentowana we wrześniu 2009 r. i która nadal jest oferowana w Europie), większe tzw. Station Wagon (seria 200, która była także kiedyś sprzedawana w UE, a teraz nadal można ją kupić np. w Rosji) oraz serię prostszych modeli Heavy Duty przeznaczonych w założeniu do pracy i bardziej profesjonalnych zastosowań (pokazany w 1984 r. model 70 jest wciąż modernizowany i nadal produkowany).

Właśnie zaprezentowany Land Cruiser 300 to auto z linii dużych modeli, bezpośredni następca produkowanej w latach 2007-2021 r. serii 200. Toyota nie planuje jednak wprowadzić go do oferty na Starym Kontynencie. Szkoda, bo LC 300 jest bardzo interesującym autem – i pewnie niejeden egzemplarz zostanie sprowadzony do naszego kraju w ramach prywatnego importu. Warto podkreślić, że obecny Land Cruiser 150 pozostanie natomiast w ofercie. Pojawi się także jego następca. Na razie nie podano konkretnej daty debiutu, udało nam się jedynie ustalić, że na pewno nie nastąpi to ani w tym, ani w 2022 roku.

Nowa płyta podłogowa i zawieszenie

Land Cruiser 300 został zbudowany od podstaw, z wykorzystaniem nowej platformy GA-F, pierwszej  z serii TNGA (Toyota New Global Architecture), w której użyto konstrukcji ramowej. Jednym z jej atutów jest to, że wpłynęła na bardzo znaczne zmniejszenie masy auta. Nowy Land Cruiser jest lżejszy od poprzedniego aż o 200 kg. Ma także niżej położony środek ciężkości, lepszy rozkład mas między osiami, a jego karoseria jest sztywniejsza niż poprzednio.

Jednym z celów, jaki przyświecał konstruktorom, było radykalne udoskonalenie właściwości jezdnych na asfalcie (od nowa zaprojektowano układy zawieszenia z większym skokiem i kierowniczy) wraz z jednoczesną poprawą zdolności terenowych.

W aucie zastosowano system aktywnych, elektronicznie sterowanych stabilizatorów (E-KDSS: Electronic-Kinetic Dynamic Suspension), które w zależności od sposobu jazdy i warunków (szosa lub teren) albo są zablokowane, zmniejszając przechyły nadwozia podczas szybkiej jazdy, lub odblokowane – zwiększając skok kół i poprawiając zdolności pokonywania przeszkód terenowych.

Ponadto w wyposażeniu znalazł się system kamer Multi-Terrain Monitor pokazujących obraz wokół auta, także w ten sposób, jakby cały przód samochodu był przezroczysty. Kolejnym systemem ułatwiającym jazdę terenową jest wpływający m.in. na działanie napędu 4x4 Multi-Terrain Select wyposażony w kilka trybów pracy (w tym automatycznie dostosowujący działanie układów auta do warunków).

Wyższy poziom bezpieczeństwa

Wraz z debiutem nowej generacji wprowadzono do wyposażenia zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego (Toyota Safety Sense). Znajdują się wśród nich np. asystent pasa czy znaków drogowych oraz adaptacyjny tempomat. Układ zapobiegający kolizjom wykrywający pieszych (w dzień i w nocy) oraz rowerzystów (w dzień) został wyposażony w dodatkową funkcję pomagającą uniknąć zderzenia na skrzyżowaniach (w tym potrącenia pieszych). Ponadto pojawił się system system Parking Support Brake, automatycznie hamujący auto podczas manewrów parkingowych (gdy zachodzi ryzyko uderzenia w przeszkodę).

Nowe silniki Land Cruisera

Wraz z nadejściem Land Cruisera 300 do lamusa odchodzą ośmiocylindrowce. Teraz do wyboru są nowe silniki V6 biturbo. Benzynowy ma pojemność 3,5 l i rozwija 415 KM i 650 Nm. Z kolei... wysokoprężny (tak, Toyota nie pozbyła się wszystkich diesli) ma 3,3 l i generuje 309 KM i 700 Nm. Obie jednostki standardowo współpracują z nową automatyczną przekładnią o 10 przełożeniach.

Land Cruiser 300 Series zadebiutuje na rynku latem 2021 roku. Co ciekawe, wśród wersji pojawi się także GR Sport.

Toyota Land Cruiser przód
Land Cruiser 300 jest bezpośrednim następcą modelu 200.
Toyota
Toyota Land Cruiser bok
Rozmiarami nowy model odpowiada poprzednikowi, czyli nie przekracza 5 m długości.
Toyota
Toyota Land Cruiser tył
Potężne opony 265/55 założone na 20 calowe felgi zdają się ginąć w przepastnych nadkolach. 
Toyota
Toyota Land Cruiser deska
Centralny dotykowy ekran ma przekątną 12,3 cala. System multimedialny obsługuje Apple CarPlay i Android Auto.
Toyota
Toyota Land Cruiser siedzenia
W dużym Land Cruiserze nigdy nie można było narzekać na brak miejsca. Nie wydaje się, by w nowym sytuacja się zmieniła. 
Toyota
Toyota Land Cruiser kanapa
System rozrywki z tyłu z dwoma dużymi monitorami – nawet w SUV-ach z wyższej półki nie jest to szczególnie częsty widok.
Toyota
Toyota Land Cruiser  klimatyzacja tył
Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji „własny” panel klimatyzacji. Kanapa także jest wentylowana i podgrzewana.
Toyota
Toyota Land Cruiser monitor
Kamery systemu Multi-Terrain Monitor gwarantują m.in. taki wirtualny widok. 
Toyota
Toyota Land Cruiser rama
Land Cruiser 300 ma nową, sztywniejszą ramę.
Toyota
Toyota Land Cruiser zawieszenie
Układ elektronicznie sterowanych stabilizatorów (oddzielnie przedni i tylny) ma za zadanie poprawiać właściwości jezdne zarówno w terenie, jak i na asfalcie. 
Toyota
Toyota Land Cruiser  silnik
Nowy biturbodiesel 3.3 V6 ma 309 KM. 
Toyota
Toyota Land Cruiser silnik
Benzynowa jednostka 3.5 V6 biturbo rozwija 415 KM.
Toyota

Czytaj także