Oto nowy Land Cruiser 300 – następca modelu z dużej serii. Z gamy znikają silniki V8.
Land Cruiser to w zasadzie marka sama w sobie i – obok Jeepa oraz Land Rovera – synonim samochodu terenowego. Pierwsza terenowa Toyota BJ pojawiła się w 1951 r., a w 1954 r. została jej nadana nazwa Land Cruiser. Od tego czasu sprzedano już na świecie ponad 10 milionów wszystkich rodzajów i wcieleń tej genialnej terenówki (oficjalnie na 170 rynkach).
Zasadniczo gama Land Cruisera dzieli się na trzy linie – samochody mniejsze (obecnie seria 150 zaprezentowana we wrześniu 2009 r. i która nadal jest oferowana w Europie), większe tzw. Station Wagon (seria 200, która była także kiedyś sprzedawana w UE, a teraz nadal można ją kupić np. w Rosji) oraz serię prostszych modeli Heavy Duty przeznaczonych w założeniu do pracy i bardziej profesjonalnych zastosowań (pokazany w 1984 r. model 70 jest wciąż modernizowany i nadal produkowany).
Właśnie zaprezentowany Land Cruiser 300 to auto z linii dużych modeli, bezpośredni następca produkowanej w latach 2007-2021 r. serii 200. Toyota nie planuje jednak wprowadzić go do oferty na Starym Kontynencie. Szkoda, bo LC 300 jest bardzo interesującym autem – i pewnie niejeden egzemplarz zostanie sprowadzony do naszego kraju w ramach prywatnego importu. Warto podkreślić, że obecny Land Cruiser 150 pozostanie natomiast w ofercie. Pojawi się także jego następca. Na razie nie podano konkretnej daty debiutu, udało nam się jedynie ustalić, że na pewno nie nastąpi to ani w tym, ani w 2022 roku.
Land Cruiser 300 został zbudowany od podstaw, z wykorzystaniem nowej platformy GA-F, pierwszej z serii TNGA (Toyota New Global Architecture), w której użyto konstrukcji ramowej. Jednym z jej atutów jest to, że wpłynęła na bardzo znaczne zmniejszenie masy auta. Nowy Land Cruiser jest lżejszy od poprzedniego aż o 200 kg. Ma także niżej położony środek ciężkości, lepszy rozkład mas między osiami, a jego karoseria jest sztywniejsza niż poprzednio.
Jednym z celów, jaki przyświecał konstruktorom, było radykalne udoskonalenie właściwości jezdnych na asfalcie (od nowa zaprojektowano układy zawieszenia z większym skokiem i kierowniczy) wraz z jednoczesną poprawą zdolności terenowych.
W aucie zastosowano system aktywnych, elektronicznie sterowanych stabilizatorów (E-KDSS: Electronic-Kinetic Dynamic Suspension), które w zależności od sposobu jazdy i warunków (szosa lub teren) albo są zablokowane, zmniejszając przechyły nadwozia podczas szybkiej jazdy, lub odblokowane – zwiększając skok kół i poprawiając zdolności pokonywania przeszkód terenowych.
Ponadto w wyposażeniu znalazł się system kamer Multi-Terrain Monitor pokazujących obraz wokół auta, także w ten sposób, jakby cały przód samochodu był przezroczysty. Kolejnym systemem ułatwiającym jazdę terenową jest wpływający m.in. na działanie napędu 4x4 Multi-Terrain Select wyposażony w kilka trybów pracy (w tym automatycznie dostosowujący działanie układów auta do warunków).
Wraz z debiutem nowej generacji wprowadzono do wyposażenia zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego (Toyota Safety Sense). Znajdują się wśród nich np. asystent pasa czy znaków drogowych oraz adaptacyjny tempomat. Układ zapobiegający kolizjom wykrywający pieszych (w dzień i w nocy) oraz rowerzystów (w dzień) został wyposażony w dodatkową funkcję pomagającą uniknąć zderzenia na skrzyżowaniach (w tym potrącenia pieszych). Ponadto pojawił się system system Parking Support Brake, automatycznie hamujący auto podczas manewrów parkingowych (gdy zachodzi ryzyko uderzenia w przeszkodę).
Wraz z nadejściem Land Cruisera 300 do lamusa odchodzą ośmiocylindrowce. Teraz do wyboru są nowe silniki V6 biturbo. Benzynowy ma pojemność 3,5 l i rozwija 415 KM i 650 Nm. Z kolei... wysokoprężny (tak, Toyota nie pozbyła się wszystkich diesli) ma 3,3 l i generuje 309 KM i 700 Nm. Obie jednostki standardowo współpracują z nową automatyczną przekładnią o 10 przełożeniach.
Land Cruiser 300 Series zadebiutuje na rynku latem 2021 roku. Co ciekawe, wśród wersji pojawi się także GR Sport.