Ten model ma już dwadzieścia lat, ale nadal jest bardzo ciekawą propozycją – czas obchodzi się z nim łagodnie.
Honda Civic VII 1.6 Sport – egzemplarz w teście
Honda Civic VII – o modelu
Wybór Civica był oczywisty. Pan Marcin przez kilka lat jeździł starszą, piątą generacją modelu. Wprawdzie auto miało już wyraźne problemy z korozją, ale mimo to było bezawaryjne i dawało sporo przyjemności z jazdy. Dlatego zamierzał pozostać wiernym modelowi.
Zdecydował się szukać Civica siódmej generacji, z silnikiem benzynowym 1.6 i trzydrzwiowym nadwoziem, najlepiej z pakietem wyposażenia Sport. Niestety okazało się, że mimo dużej podaży znalezienie auta w naprawdę dobrym stanie stanowi spory problem.
Co może zaskakiwać, najlepszy egzemplarz z oglądanych oferował handlarz. Pochodząca z Niemiec Honda była w świetnym stanie mechanicznym i wizualnym, a sprzedający posiadał pełną dokumentację auta, w tym robiący wrażenie stos faktur z ASO. Jedyne niedomaganie dotyczyło układu klimatyzacji. Okazało się, że wymiany wymaga chłodnica, ale sprzedający zobowiązał się do usunięcia usterki i słowa dotrzymał, trzeba było jednak chwilę zaczekać na nową część.
Civic z pakietem Sport wygląda prawie jak odmiana Type R. Do tego ma niższe, sztywniejsze zawieszenie i dodatkowe rozpórki, ale producent nie zdecydował się na żadne zmiany pod maską. W tym egzemplarzu pracuje 110-konny silnik 1.6, który zapewnia niezłe osiągi, ale tylko wtedy, gdy korzysta się z całego zakresu obrotomierza. Na przyspieszenia narzekać nie można, ale na elastyczność już tak, szczególnie w porównaniu do nowoczesnych, turbodoładowanych aut. Czuć to podczas jazdy autostradowej.
Ale wolnossący silnik ma też niezaprzeczalne zalety. Jest bezawaryjny i oszczędny. W tym drugim nie przeszkadzają mu nawet krótkie przełożenia skrzyni biegów.
Mimo to w zeszłym roku jednostkę napędową trzeba było z auta wyjąć. Właściciel zlecił wymianę rozrządu i pompy wody. Jednak podczas montażu nowych elementów okazało się, że uprzednio wymieniający rozrząd warsztat w Niemczech uszkodził gwint śruby mocującej rolkę napinacza. Pan Marcin usłyszał dwie propozycje – montaż śruby z użyciem specjalnego kleju lub wykonanie naprawy zgodnie ze sztuką. Druga opcja przewidywała wstawienie tulei w blok i nagwintowanie jej pod fabryczny rozmiar śruby. I na to zdecydował się właściciel, pomimo znacznych kosztów – żeby wykonać naprawę fachowo, trzeba było wyjąć z auta silnik. Oznaczało to niemałe koszty, ale właściciel wyszedł z założenia, że jeśli ma autem nadal jeździć, chce być pewien jego stanu. Poza tym jednak jednostka napędowa nie sprawiła żadnych niespodzianek.
DANE TECHNICZNE | 1.6 Sport |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1590 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 110 KM |
Maks. moment obrotowy | 152 Nm |
Osiągi (dane fabryczne) | |
Prędkość maksymalna | 187 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l/100 km |
Zawiódł za to alternator, co skutecznie unieruchomiło auto. Drugi raz Civic zawiódł na drodze, gdy pękła półoś. To po latach dość powszechna usterka w tym modelu. Za to uwag nie można mieć do całej reszty układu napędowego. Od dłuższego czasu słychać delikatnie pracę łożyska oporowego, ale sprzęgło nadal pracuje dobrze. Podobnie skrzynia biegów, a nie jest to oczywiste w tym modelu. Producent zaleca częste zmiany oleju w przekładni, a do tego dopuszcza stosowanie tylko specyficznego oleju MTF. Ten Civic jest kolejną Hondą udowodniającą, że w tej sprawie najlepiej słuchać producenta.
Zresztą pan Marcin zauważa też, że warto dowiadywać się o ceny części w ASO. Nie wszystkie są przystępne, ale zdarzają się zaskakujące oferty. W opisywanym aucie w czasie jazdy delikatnie postukuje przekładnia kierownicza. Kompletny zestaw naprawczy w ASO kosztuje zaledwie ok. 250 zł.
Jeśli ktoś oczekuje od Civica komfortu, powinien zapomnieć o odmianie Sport. Jej zawieszenie ma prawie tak sztywne nastawy jak w odmianie Type R. Dzięki temu auto jest bardzo stabilne, daje przyjemność na krętych drogach, ale bardzo nie lubi dziur w jezdni.
Mimo takiego charakteru układ jezdny jest trwały. Do dzisiaj w tym egzemplarzu pracują oryginalne amortyzatory. Obecny właściciel musiał wymienić jedynie łączniki stabilizatora. Trzeba było też zmienić jeden z przednich zacisków hamulcowych. Początkowo wymieniono uszczelniacze tłoczków, ale szybko okazało się, że to nie wystarczy i wymieniono cały zacisk na regenerowany.
W dość przestronnej kabinie najpoważniejszą usterką jest dość częste przepalanie się żarówek podświetlających bardzo czytelne zegary oraz konsolę środkową. W ostatnim czasie zaczął jednak szwankować centralny zamek. Za pomocą pilota można otworzyć drzwi, ale klapy już nie.
Niestety producent jest wierny niechlubnej tradycji – niezbyt dobrze zabezpieczono blachy Civica przed korozją. Ponieważ auto nie sprawia większych problemów, właściciel nie zamierza się go pozbywać. Będzie jednak musiał zlecić oczyszczenie z rdzawego nalotu progów i elementów płyty podłogowej, a następnie wykonanie porządnego zabezpieczenia antykorozyjnego. Wydaje się, że gdyby nie problemy z blacharką, Hondy Civic tej generacji mogłyby bezproblemowo jeździć następne 20 lat.
To nam się podoba
To się nam nie podoba
Przebieg | Opis czynności | Koszt |
---|---|---|
154 000 km | Przegląd po zakupie, wymiana oleju silnikowego, filtrów, oleju w skrzyni biegów (MTF Honda), świec i przewodów wysokiego napięcia oraz klocków hamulcowych na obu osiach. Ustawiono też luz zaworowy. | 1080 zł |
158 000 km | Wymiana nieszczelnej chłodnicy klimatyzacji. | 660 zł |
164 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego. | 440 zł |
175 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtra powietrza oraz obu przednich łączników stabilizatora, spawanie układu wydechowego (był skorodowany przed tylnym tłumikiem). | 900 zł |
184 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtra kabinowego, przednich tarcz oraz klocków hamulcowych. Zregenerowano też jeden z przednich zacisków hamulcowych. | 690 zł |
185 000 km | Wymiana jednego z zacisków hamulcowych. | 280 zł |
192 000 km | Regeneracja alternatora, wymieniono też pasek klinowy. | 600 zł |
195 000 km | Przegląd, wymiana oleju, filtra powietrza, tylnych łączników stabilizatora oraz rozrządu z pompą wody. Okazało się, że gwint śruby mocującej rolkę napinacza jest uszkodzony. Wyjęto silnik, wstawiono nową tuleję i nagwintowano ją pod oryginalną śrubę. Wymieniono też uszczelkę pokrywy zaworów. | 1730 zł |
204 000 km | Wymiana pękniętej półosi wraz z przegubem. | 620 zł |
206 000 km | Przegląd, wymiana oleju silnikowego, filtrów, oleju w skrzyni biegów i świec, ustawienie luzu zaworowego. | 760 zł |
SUMA WYDATKÓW | 7760 zł |
Zadbane Hondy Civic siódmej generacji nie kosztują mało. I nic dziwnego – mimo swojego wieku nadal oferują godną pozazdroszczenia bezawaryjność. Wersja Sport z silnikiem 1.6 po latach osiągami nikogo nie zaskoczy, ale nadal dobrze wygląda i ma poważne atuty.