Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Yaris III 1.4 D-4D

Używana Toyota Yaris III 1.4 D-4D (2013) – test długodystansowy

Używana Toyota Yaris III 1.4 D-4D (2013) – test długodystansowy

„Czysta” hybryda, prosta wersja benzynowa? A może warto rozważyć niezawodnego Yarisa z oszczędnym dieslem?

Toyota Yaris III 1.4 D-4D – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport z 65 tys. km: start – 111 tys. km, meta – 176 tys. km
  • rok produkcji: 2013
  • obecny przebieg: 176 tys. km
  • obecna wartość: 24 tys. zł

Toyota Yaris P13 – o modelu

  • lata produkcji: 2011-2019
  • silniki benzynowe: 1.0-1.8 (69-212 KM)
  • silnik Diesla: 1.4 (90 KM)

Toyota aktualnie bardzo mocno promuje auta hybrydowe. Wprawdzie globalnie diesle nadal są popularne w gamie tego producenta, szczególnie w autach terenowych i użytkowych, ale w Europie, również na rynku wtórnym, klienci coraz wyraźniej poszukują hybrydowych Toyot. I trudno się dziwić – te auta uchodzą za niezawodne, bardzo ekonomiczne (szczególnie w mieście), a do tego mniej szkodzą środowisku.

Z tych powodów oraz przez wysoką cenę odmiana wysokoprężna Yarisa nie cieszyła się powodzeniem jako nowa i nie inaczej jest w przypadku aut używanych.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_8

Przejrzysty i niezwykle łatwy w obsłudze kokpit wykonano z twardych tworzyw. 

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_9

Na butelki i kubki jest sporo miejsc, ale brakuje zamykanych schowków.  

Toyota Yaris III 1.4 D-4D: diesel kontra hybryda

Pani Małgorzata swoją przygodę z motoryzacją rozpoczęła od pierwszej generacji Yarisa. Następca nie przypadł jej do gustu. Ale kilka lat później wróciła do tego modelu.

Handlowcy w firmie, w której pracowała, użytkowali Yarisy trzeciej generacji z silnikami wysokoprężnymi. Miały posłużyć co najmniej cztery lata, ale nowe kierownictwo firmy postanowiło wzorem zachodnich oddziałów spółki wymienić flotę aut na bardziej ekologiczne Yarisy z napędem hybrydowym. Skutkiem tego pracownicy mogli odkupić auta z silnikami 1.4 D-4D, które miały niewiele ponad trzy lata.

Pani Małgorzata stwierdziła, że może i faktycznie hybrydy są „czystsze”, ale jednocześnie nie przekonywał jej argument o pozytywnym wpływie na środowisko zastępowania w pełni sprawnych aut zupełnie nowymi. Między innymi dlatego zdecydowała się na zakup jednego z oferowanych Yarsiów, mimo że sama pierwotnie rozważała kupienie hybrydy.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_14

Wysoka pozycja za kierownicą, krótkie siedzisko, mało wygodna regulacja.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_15

Przestronnie, ale niestety kanapy nie można przesuwać jak u poprzedników.

Toyota Yaris III 1.4 D-4D: silnik, zużycie paliwa, niezawodność

Zbiegło się to w czasie z przeprowadzką na przedmieścia. Podczas długich i zakorkowanych dojazdów do pracy Yaris z dieslem pod maską sprawdził się wyśmienicie. Być może w takich warunkach odmiana hybrydowa byłaby bardziej ekonomiczna.

Ale Pani Małgorzata z czasem zmieniła pracę i teraz również dojeżdża daleko, ale jedynie lokalnymi drogami, bez żadnych korków. W takich warunkach Yaris spala w ciepłe dni nawet mniej niż 4 litry paliwa na 100 km, a średnio silnik D-4D zużywa 5 l ropy na „setkę”.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_12

Jednostka 1ND-TV to jeden z najlepszych małych diesli. Łączy bardzo niskie zużycie paliwa z niezłą dynamiką i dobrą kulturą pracy. W tym egzemplarzu okazała się bezawaryjna.

I co chyba najistotniejsze, okazał się całkowicie bezawaryjny. Nie jest to zaskoczenie – ta jednostka ma świetną opinię, jednak z czasem stawała się coraz bardziej skomplikowana.

Przede wszystkim pojawił się układ DPF, ale w tym egzemplarzu ani razu nie dał o sobie znać. Od 2008 roku w silniku 1.4 D-4D stosuje się też wtryskiwacze piezoelektryczne – ich naprawa jest trudniejsza, fabrycznie regenerowane kosztują od 650 zł za sztukę. Jednak układ wtryskowy też dotąd nie sprawił problemów.

DANE TECHNICZNE Toyota Yaris III 1.4 D-4D
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1364 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8
Moc maksymalna 90 KM
Maks. moment obrotowy 205 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Średnie zużycie paliwa 4,1 l/100 km

Toyota Yaris III 1.4 D-4D: sprzęgło

Za to do końca produkcji w 2015 roku producent nie zdecydował się na montaż dwumasowego koła zamachowego. Niedawno właścicielka zleciła wymianę kompletnego sprzęgła. W nieautoryzowanym warsztacie zapłaciła niewiele ponad 600 zł za części i 400 zł za robociznę.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_7

Precyzja skrzyni jest przeciętna, sprzęgło okazuje się trwałe oraz dosyć tanie. 

Wszystkie pozostałe wizyty w serwisie również dotyczyły spraw eksploatacyjnych, a jedyna powtarzająca się usterka to przepalające się żarówki.

Toyota Yaris III 1.4 D-4D:  wykończenie wnętrza i ergonomia

Choć właścicielka jest zachwycona niezawodnością auta, ma sporo uwag dotyczących wykończenia i ergonomii. Kabina prezentuje się nieźle z daleka, ale z bliska materiały wykończeniowe okazują się niezbyt urodziwe i twarde. Jednak właścicielce najbardziej przeszkadza ich dobór – są miejsca, gdzie obok siebie jest pięć różnych rodzajów tworzywa, a każde innej jakości, o zupełnie innej fakturze i często innej barwie.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_11

Niezbyt ładnie – pięć rodzajów plastiku o różnej fakturze obok siebie.

Na szczęście w tej generacji Yarisa zegary są już umieszczone przed kierowcą, ale zabrakło wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Co gorsza, nie ma też przesuwanej kanapy, którą pani Małgorzata tak ceniła w pierwszej generacji modelu. W tym egzemplarzu kanapa jest w zasadzie nieużywana i szkoda, że nie można jej kosztem powiększyć bagażnika.

Właścicielkę jednak najbardziej drażni pojedyncza wycieraczka przedniej szyby. Podczas mocnych opadów deszczu, a w tym bardziej mokrego śniegu spora cześć szyby na górze po prawej stronie pozostaje nieoczyszczona. Do tego co chwila powtarza się problem z niedostatecznym doleganiem pióra wycieraczki. Wymieniano już nawet całe ramię, ale niewiele to pomogło.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_10

Pojedyncza wycieraczka obejmuje zbyt mały obszar – irytujące zimą.

Jednak najgorsze jest co innego – pojedyncza wycieraczka jest spora, gdy pracuje, zasłania lwią część tego, co kierowca powinien widzieć i rozprasza. Dla Pani Małgorzaty długa jazda w deszczu jest bardzo niekomfortowa.

Za to nie można narzekać na widoczność do przodu i na boki. Spore szyby wzmagają też efekt przestronności. A ta jak na auto miejskie jest niezła, nawet z tyłu nie zabraknie miejsca dla dorosłych osób.

Toyota Yaris III 1.4 D-4D: komfort, układ jezdny

Nie wszyscy będą za to zadowoleni z foteli. Wyraźnie brakuje regulacji odcinka lędźwiowego, a siedziska są twarde i zbyt krótkie. Do tego kiepska okazuje się tapicerka – łatwo się wygniata i jest podatna na zabrudzenia.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_6

Tapicerka nie jest ani ładna ani odporna na zużycie. Niestety łatwo ją też zabrudzić, nawet krople deszczu mogą zostawić plamy.

Sporo uwag otrzymuje też układ jezdny – ciężko nazwać go komfortowym, ale nieszczególnie lubi też dynamiczną jazdę.

Toyota Yaris III 1.4 D-4D: bilans

Yaris z silnikiem 1.4 D-4D na pewno nie jest tak ekologiczny jak wersja hybrydowa. Ale jego nieduże spalanie wprost przekłada się na niewysoką emisję, a do tego okazuje się bardzo niezawodny. Długie użytkowanie jednego auta też może być ekologiczne, przynajmniej dopóki układy DPF czy recyrkulacji spalin są sprawne.

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_4

Bezpiecznie i nudno. Yaris jest sztywno zawieszony, ale nie daje zbyt wiele frajdy.

Toyota Yaris III 1.4 D-4D: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Bardzo dobra zwrotność
  • Brak tunelu środkowego
  • Prosta obsługa kokpitu

To się nam nie podoba

  • Brak przesuwanej kanapy
  • Praca pojedynczej wycieraczki
Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_13

Wlewając płyn do spryskiwaczy, ciężko nie zalać wszystkiego wokoło.

Toyota Yaris III 1.4 D-4D: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
119 100 km Pierwszy przegląd przeprowadzony po zakupie auta. Ponieważ skończyła się już gwarancja, wykonano go w nieautoryzowanym warsztacie specjalizującym się w naprawach Toyot. Wymieniono olej silnikowy, komplet filtrów (wraz z paliwowym), oczyszczono układ klimatyzacji. Zamontowano też nowe tarcze i klocki hamulcowe.  1050 zł
135 000 km Przegląd w niezależnym serwisie, wymiana oleju silnikowego, oleju w skrzyni biegów, filtrów powietrza oraz kabinowego. Na życzenie właścicielki ponownie oczyszczono układ klimatyzacji ze względu na mocne parowanie szyb. 700 zł
148 900 km Przegląd w niezależnym serwisie, wymiana oleju silnikowego i filtra paliwa, tylnych klocków hamulcowych i paska wieloklinowego. Jeden z tylnych amortyzatorów był już zapocony, zdecydowano o wymianie kompletu z tyłu. Z historii serwisowej wynika, że przednie amortyzatory były wymienione na przeglądzie przy 105 tys. km. Dodatkowo zamontowano nowe ramię wycieraczki przedniej szyby. 1450 zł
165 200 km Przegląd, wymiana oleju, filtrów powietrza i kabinowego. Dodatkowo wymieniono sprzęgło, które stało się już dość twarde, oraz profilaktycznie uszczelniacz tyłu silnika.  1520 zł
SUMA WYDATKÓW   4720 zł

Używana Toyota Yaris III 1.4 D-4D: podsumowanie

Toyota-Yaris-III-1.4-D-4D_1

Na rynku wtórnym wybór diesli jest skromny, ale podobnie prezentuje się popyt – warto mocno negocjować ceny. 

Silnik Diesla w miejskim aucie wydaje się przeżytkiem. Ale trwałość Yarisa z takim źródłem napędu robi wrażenie, tak jak i jego skromne zużycie paliwa. Warto rozważyć taką kombinację, ale zwracając szczególną uwagę na stan blacharki.

Czytaj także