Meriva B to jeden z ostatnich przedstawicieli wymierającego segmentu mikrovanów. Auto idealnie nadaje się do miasta.
Nadwozie jest funkcjonalne i dobrze zabezpieczone przed korozją. To współczesna konstrukcja, która powstała na sztywnej płycie podłogowej Astry IV.
Gama silników benzynowych powstała na bazie jednego, udanego silnika – 1.4. Bazowa, 100-konna odmiana nie ma turbodoładowania, pozostałe (120-140 KM) tak. Jedna z nich ma fabryczną instalację LPG. Paletę diesli tworzą trzy silniki – 1.3 CDTI (oszczędny, ale trochę za słaby), 1.7 CDTI (najpopularniejszy, polecany) i 1.6 CDTI – wprowadzony po liftingu, jak najbardziej godny uwagi. Wszystkie diesle mają niestety filtr DPF.
Meriva to samochód dość niezawodny. Ewentualne usterki nie są przesadnie drogie w naprawach. Czasem trzeba wymienić zatkany zawór EGR, czasem rozciągnięty łańcuch rozrządu (chodzi o silnik 1.3 CDTI).
Meriva wciąż wygląda bardzo nowocześnie i być może z tego względu nie jest najtańsza w zakupie. Narzekać nie można natomiast na ceny części. Do wyboru – oryginały (także na promocjach), zamienniki, części używane.
Meriva nie jest hitem rynku wtórnego. Umiarkowana podaż jest jak najbardziej wystarczająca w obliczu umiarkowanego popytu. W ogłoszeniach dominują wersje benzynowe.
18 000 zł – Ceny najtańszych egzemplarzy nie chcą spadać. To odpowiedź na spory popyt na małe, ekonomiczne auta.
25 000 zł – Optymalna kwota na zakup używanej Merivy II to 25-30 tys. zł. W ogłoszeniach jest duży wybór aut.
50 000 zł – Za ładnie utrzymane auta z końcówki produkcji trzeba zapłacić ok. 45-50 tys. zł. Przebiegi: ok. 50 tys. km.
SILNIK | 1.4 | 1.4 T | 1.4 T | 1.3 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1398 cm³ | 1364 cm³ | 1364 cm³ | 1248 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 100 KM | 120 KM | 140 KM | 95 KM | 110 KM | 130 KM |
Maks. moment obr. | 130 Nm | 175 Nm | 200 Nm | 180 Nm | 280 Nm | 300 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 13,9 s | 11,5 s | 10,3 s | 13,8 s | 11,8 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 188 km/h | 196 km/h | 168 km/h | 182 km/h | 196 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,7 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km |
2010 - debiutuje Opel Meriva B
2011 - w ofercie pojawia się wersja z fabryczną instalacją LPG (1.4 Turbo, 120 KM)
2013 - face lifting – odświeżony pas przedni, nowy system multimedialny
2017 - zakończenie produkcji Merivy B, jej miejsce zajmuje uterenowiony Crossland X
+ Nowocześnie stylizowane nadwozie i wnętrze, które jest bardzo przestronne.
+ Niezawodne silniki benzynowe i wysokoprężne.
+ Szeroka dostępność części.
- Wysokie ceny zadbanych aut.
- Szerokie słupki dachu, małe szyby.
- Przeciętna dynamika diesla 1.3 CDTI.
W gamie silnikowej nie ma jednoznacznie złych wersji. Polecamy uwadze doładowane odmiany benzynowe 1.4 Turbo.
„Okazje” odbudowane po wypadkach. Jeśli Meriva, to tylko z pewnego źródła, w możliwie jak najlepszym stanie.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6
SUMA 20/24 pkt