Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Opel Meriva II (B)

Meriva B to jeden z ostatnich przedstawicieli wymierającego segmentu mikrovanów. Auto idealnie nadaje się do miasta.

  • Lata produkcji: 2010-2017
  • Silniki: benz. 1.4 (100-140 KM), diesle 1.3-1.7 (95-130 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 429/264 cm, szerokość/wysokość: 181/162 cm, bagażnik: 400-1500 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Nadwozie jest funkcjonalne i dobrze zabezpieczone przed korozją. To współczesna konstrukcja, która powstała na sztywnej płycie podłogowej Astry IV.

Opel-Meriva-B_3
Estetyczne, przestronne i ergonomiczne wnętrze przypomina to z Astry IV i Insignii.

SILNIKI

Gama silników benzynowych powstała na bazie jednego, udanego silnika – 1.4. Bazowa, 100-konna odmiana nie ma turbodoładowania, pozostałe (120-140 KM) tak. Jedna z nich ma fabryczną instalację LPG. Paletę diesli tworzą trzy silniki – 1.3 CDTI (oszczędny, ale trochę za słaby), 1.7 CDTI (najpopularniejszy, polecany) i 1.6 CDTI – wprowadzony po liftingu, jak najbardziej godny uwagi. Wszystkie diesle mają niestety filtr DPF.

AWARYJNOŚĆ

Meriva to samochód dość niezawodny. Ewentualne usterki nie są przesadnie drogie w naprawach. Czasem trzeba wymienić zatkany zawór EGR, czasem rozciągnięty łańcuch rozrządu (chodzi o silnik 1.3 CDTI).

KOSZTY

Meriva wciąż wygląda bardzo nowocześnie i być może z tego względu nie jest najtańsza w zakupie. Narzekać nie można natomiast na ceny części. Do wyboru – oryginały (także na promocjach), zamienniki, części używane.

SYTUACJA RYNKOWA

Meriva nie jest hitem rynku wtórnego. Umiarkowana podaż jest jak najbardziej wystarczająca w obliczu umiarkowanego popytu. W ogłoszeniach dominują wersje benzynowe.

Opel-Meriva-B_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Cechą charakterystyczną modelu są tylne drzwi otwierane w przeciwnym kierunku niż przednie. To gadżet, który nie wpływa znacząco na funkcjonalność auta.
  • FlexFix to opcjonalny bagażnik na rowery, który wysuwa się z tylnego zderzaka.
  • Lifting z 2013 roku przyniósł m. in. szereg drobnych zmian stylizacyjnych. Pojawił się także nowy turbodiesel 1.6 CDTI (95, 110 i 136 KM).

CENY

18 000 zł – Ceny najtańszych egzemplarzy nie chcą spadać. To odpowiedź na spory popyt na małe, ekonomiczne auta.
25 000 zł – Optymalna kwota na zakup używanej Merivy II to 25-30 tys. zł. W ogłoszeniach jest duży wybór aut.
50 000 zł – Za ładnie utrzymane auta z końcówki produkcji trzeba zapłacić ok. 45-50 tys. zł. Przebiegi: ok. 50 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 1.4 T 1.4 T 1.3 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność skokowa 1398 cm³ 1364 cm³ 1364 cm³ 1248 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 100 KM 120 KM 140 KM 95 KM 110 KM 130 KM
Maks. moment obr. 130 Nm 175 Nm 200 Nm 180 Nm 280 Nm 300 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,9 s 11,5 s 10,3 s 13,8 s 11,8 s 9,9 s
Prędkość maks. 177 km/h 188 km/h 196 km/h 168 km/h 182 km/h 196 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,1 l/100 km 6,1 l/100 km 6,7 l/100 km 4,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2010 - debiutuje Opel Meriva B
2011 - w ofercie pojawia się wersja z fabryczną instalacją LPG (1.4 Turbo, 120 KM)
2013 - face lifting – odświeżony pas przedni, nowy system multimedialny
2017 - zakończenie produkcji Merivy B, jej miejsce zajmuje uterenowiony Crossland X

Opel-Crossland-X_5
Następca Merivy - Opel Crossland X.

 

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Rozciągnięty łańcuch rozrządu w 1.3 CDTI
    Jego żywotność skraca jazda z niskim poziomem oleju.
    Koszt wymiany: od 1200 zł
  • Pęknięty zbiorniczek wyrównawczy
    Ubytki płynu chłodzącego mogą być spowodowane pęknięciem zbiorniczka.
    Koszt wymiany: od 300 zł
  • Zapchany filtr sadzy w dieslach
    W dieslach eksploatowanych wyłącznie w mieście zapychają się filtry DPF.
    Koszt regeneracji: od 500 zł
  • Awarie czujników
    Zdarza się, że zawodzą czujniki parkowania, a także ciśnienia powietrza w kołach.
    Koszt zakupu używanych: od 70 zł/szt.

ZALETY I WADY

+ Nowocześnie stylizowane nadwozie i wnętrze, które jest bardzo przestronne.
+ Niezawodne silniki benzynowe i wysokoprężne.
+ Szeroka dostępność części.

- Wysokie ceny zadbanych aut.
- Szerokie słupki dachu, małe szyby.
- Przeciętna dynamika diesla 1.3 CDTI.

WARTO KUPIĆ

W gamie silnikowej nie ma jednoznacznie złych wersji. Polecamy uwadze doładowane odmiany benzynowe 1.4 Turbo.

UWAŻAJ NA

„Okazje” odbudowane po wypadkach. Jeśli Meriva, to tylko z pewnego źródła, w możliwie jak najlepszym stanie.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA 20/24 pkt

Czytaj także