Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Zafira II (B)

Opel Zafira II (B)

Archiwum

Opel Zafira II (B)

 

Ta konstrukcja zdążyła się już zestarzeć. Główne argumenty przemawiające „za” to funkcjonalność i niskie ceny aut.

  • Lata produkcji: 2005-2014
  • Silniki: benz. 1.6-2.2 (94-240 KM), diesle 1.7-1.9 (105-150 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 447/270 cm, szerokość/wysokość: 180/165 cm, bagażnik: 645-1820 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Największą zaletą Zafiry jest jej 7-miejscowe wnętrze. Bardzo łatwo zmieniać jego aranżację, przesuwać i składać fotele. Jeśli ktoś faktycznie potrzebuje tak funkcjonalnego samochodu i ma ograniczony budżet – niczego lepszego nie znajdzie.

Opel-Zafira-B_3
Na zdjęciach wnętrze wygląda ładnie. W praktyce okazuje się, że jest niestarannie zmontowane.

SILNIKI

Gama silnikowa jest spora, ale największym zainteresowaniem cieszą się odmiana wysokoprężna 1.9 CDTI. Ten silnik – niezależnie od wersji mocy jest trwały, stosunkowo tani (jak na diesla) w naprawach i podatny na tuning elektroniczny. W opinii mechaników to lepszy wybór niż jednostki benzynowe z instalacją LPG i sporym przebiegiem.

AWARYJNOŚĆ

Pomijając powszechne problemy z filtrami cząstek stałych diesli, główną wadą Zafiry II jest... zużycie eksploatacyjne. Szwankują moduły elektroniczne, zużywają się skrzynie biegów (zwłaszcza wadliwa M32), pojawiają się wycieki oleju i płynu chłodniczego z silników.

KOSZTY

Niskie ceny aut używanych, szeroki wybór niedrogich części zamiennych. To bez wątpienia samochód tani w zakupie i w eksploatacji.

SYTUACJA RYNKOWA

Zafira II należy do najpopularniejszych samochodów używanych na naszym rynku wtórnym. Większość ogłoszeń dotyczy sprowadzanych diesli z przebiegiem powyżej 200 tys. km.

Opel-Zafira-B_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Każda Zafira ma seryjnie 7 miejsc. Dwa dodatkowe są idealnie schowane w podłodze bagażnika.
  • Fakt, że jedna z wersji 1.8 ma fabryczną instalację LPG nie oznacza, że gaz pasuje do każdego silnika 1.8. Wręcz przeciwnie, zwykłe silniki 1.8/140 KM nie lubią gazu.
  • Radzimy uważać na wyeksploatowane Zafiry po taksówkach oraz dostawcze odmiany Flexivan przerobione na osobowe.

CENY

6000 zł – Stare Zafiry są rozklekotane i głośne. Mają także bardzo zużyte wnętrza. Nic dziwnego, że kosztują mało.
18 000 zł – 20 tys. zł to chyba górna granica kwoty, którą warto zapłacić za Opla Zafirę drugiej generacji.
33 000 zł – Z roku na rok coraz trudniej sprzedać Zafirę z końcówki produkcji. Ich ceny spadają.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 CNG 1.6 1.8 2.2 2.0 T 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 2198 cm³ 1998 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbo, benz. t.diesel t.diesel t.diesel t.diesel t.diesel
Moc maks. 94 KM 115 KM 140 KM 147 KM 200 KM 110 KM 125 KM 100 KM 120 KM 150 KM
Maks. moment obr. 133 Nm 155 Nm 175 Nm 203 Nm 262 Nm 240 Nm 280 Nm 260 Nm 280 Nm 320 KM
Przysp. 0-100 km/h 17,0 s 12,9 s 11,5 s 10,0 s 9,0 s 15,1 s 12,3 s 14,1 s 12,5 s 10,7 s
Prędkość maks. 165 km/h 185 km/h 197 km/h 200 km/h 225 km/h 169 km/h 189 km/h 174 km/h 182 km/h 198 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,0 l/100 km 7,1 l/100 km 7,6 l/100 km 7,9 l/100 km 9,5 l/100 km 5,8 l/100 km 7,2 l/100 km 5,9 l/100 km 6,5 l/100 km 7,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - debiut opisywanego Opla Zafiry B
2008 - modernizacja – nowe zderzaki, lepsza jakość wnętrza, nowe wersje silników
2011 - Zafira C (Tourer), starszy model pozostaje w produkcji jako Zafira Classic lub Family (w zależności od rynku)
2014 - zakończenie produkcji Zafiry B

Opel-Zafira-B-OPC_4
Zaskakująca Zafira OPC (200-240 KM).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z filtrem cząstek stałych
    Filtry cząstek stałych w starych wysokoprężnych Zafirach nie nadają się do użytku.
    Koszt wymiany: od 1500 zł
  • Zużyte koła dwumasowe
    Wybór starego diesla oznacza często konieczność wymiany koła dwumasowego.
    Koszt wymiany: od 2300 zł
  • Adaptacyjne amortyzatory IDS
    Jedną z opcji były amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Po latach generują koszty.
    Koszt regeneracji: od 600 zł/szt.
  • Zużyte skrzynie biegów M32
    Popularny problem Zafiry B to głośna praca skrzyni. Zużywają się w niej łożyska.
    Koszt regeneracji: od 2000 zł

ZALETY I WADY

+ Udane silniki wysokoprężne zapożyczone z Fiata.
+ Niektóre wersje benzynowe nadają się do LPG.
+ Duże zaplecze tanich części zamiennych.

- Przeciętne wyciszenie.
- Pojawiają się pierwsze problemy z korozją.

WARTO KUPIĆ

Optymalny wybór to zadbane diesle z końcowego okresu produkcji. Można także rozważyć zakup „benzyny” do LPG.

UWAŻAJ NA

Zajeżdżone egzemplarze. Jest ich pełno, mają cofnięte liczniki i nadają się do kapitalnego remontu.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także