Ta konstrukcja zdążyła się już zestarzeć. Główne argumenty przemawiające „za” to funkcjonalność i niskie ceny aut.
Największą zaletą Zafiry jest jej 7-miejscowe wnętrze. Bardzo łatwo zmieniać jego aranżację, przesuwać i składać fotele. Jeśli ktoś faktycznie potrzebuje tak funkcjonalnego samochodu i ma ograniczony budżet – niczego lepszego nie znajdzie.
Gama silnikowa jest spora, ale największym zainteresowaniem cieszą się odmiana wysokoprężna 1.9 CDTI. Ten silnik – niezależnie od wersji mocy jest trwały, stosunkowo tani (jak na diesla) w naprawach i podatny na tuning elektroniczny. W opinii mechaników to lepszy wybór niż jednostki benzynowe z instalacją LPG i sporym przebiegiem.
Pomijając powszechne problemy z filtrami cząstek stałych diesli, główną wadą Zafiry II jest... zużycie eksploatacyjne. Szwankują moduły elektroniczne, zużywają się skrzynie biegów (zwłaszcza wadliwa M32), pojawiają się wycieki oleju i płynu chłodniczego z silników.
Niskie ceny aut używanych, szeroki wybór niedrogich części zamiennych. To bez wątpienia samochód tani w zakupie i w eksploatacji.
Zafira II należy do najpopularniejszych samochodów używanych na naszym rynku wtórnym. Większość ogłoszeń dotyczy sprowadzanych diesli z przebiegiem powyżej 200 tys. km.
6000 zł – Stare Zafiry są rozklekotane i głośne. Mają także bardzo zużyte wnętrza. Nic dziwnego, że kosztują mało.
18 000 zł – 20 tys. zł to chyba górna granica kwoty, którą warto zapłacić za Opla Zafirę drugiej generacji.
33 000 zł – Z roku na rok coraz trudniej sprzedać Zafirę z końcówki produkcji. Ich ceny spadają.
SILNIK | 1.6 CNG | 1.6 | 1.8 | 2.2 | 2.0 T | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 2198 cm³ | 1998 cm³ | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbo, benz. | t.diesel | t.diesel | t.diesel | t.diesel | t.diesel |
Moc maks. | 94 KM | 115 KM | 140 KM | 147 KM | 200 KM | 110 KM | 125 KM | 100 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment obr. | 133 Nm | 155 Nm | 175 Nm | 203 Nm | 262 Nm | 240 Nm | 280 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 320 KM |
Przysp. 0-100 km/h | 17,0 s | 12,9 s | 11,5 s | 10,0 s | 9,0 s | 15,1 s | 12,3 s | 14,1 s | 12,5 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 185 km/h | 197 km/h | 200 km/h | 225 km/h | 169 km/h | 189 km/h | 174 km/h | 182 km/h | 198 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,9 l/100 km | 9,5 l/100 km | 5,8 l/100 km | 7,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,2 l/100 km |
2005 - debiut opisywanego Opla Zafiry B
2008 - modernizacja – nowe zderzaki, lepsza jakość wnętrza, nowe wersje silników
2011 - Zafira C (Tourer), starszy model pozostaje w produkcji jako Zafira Classic lub Family (w zależności od rynku)
2014 - zakończenie produkcji Zafiry B
+ Udane silniki wysokoprężne zapożyczone z Fiata.
+ Niektóre wersje benzynowe nadają się do LPG.
+ Duże zaplecze tanich części zamiennych.
- Przeciętne wyciszenie.
- Pojawiają się pierwsze problemy z korozją.
Optymalny wybór to zadbane diesle z końcowego okresu produkcji. Można także rozważyć zakup „benzyny” do LPG.
Zajeżdżone egzemplarze. Jest ich pełno, mają cofnięte liczniki i nadają się do kapitalnego remontu.
Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6
SUMA: 21/24 pkt