Najwygodniejsza Zafira w historii modelu nie przetrwała próby czasu. W 2019 roku zastąpił ją dużo większy model – Zafira Life.
Zafira C jest pod każdym względem lepsza od poprzedniczki. Przez pewien czas Opel oferował klientom oba modele. Starszy i tańszy nazywał się Family a nowszy – Tourer. Auto jest przemyślane, dobrze wykonane i zazwyczaj świetnie wyposażone. Ubogie wersje sprzedawano chyba tylko firmom taksówkowym.
Nowoczesne nadwozie idzie w parze z nowoczesną gamą silnikową. Trzeba przyznać, że jest naprawdę olbrzymia. Nasz typ to sprawdzony silnik benzynowy 1.4 Turbo – ma pośredni wtrysk paliwa i może współpracować z LPG (jest nawet taka fabryczna wersja). Odradzamy jednostkę 1.8 – nie jest zła, ale nie ma hydrauliki zaworowej i nie nadaje się do tańszego paliwa. Najlepsze diesle mają pojemność dwóch litrów. Silnik 1.6 CDTI to konstrukcja młodsza i nieco droższa w serwisowaniu.
Zafira C prezentuje całkiem niezły poziom jakościowy. Jeśli ktoś trafi na zadbany egzemplarz, będzie zadowolony.
Główną wadą modelu są wciąż wysokie koszty zakupu tego auta. Zniechęcać mogą także prawdopodobne problemy z filtrem cząstek stałych diesli (jeśli ktoś jeździ głównie po mieście).
Idealna równowaga pomiędzy podażą i popytem. Udział wersji benzynowych i wysokoprężnych jest wyrównany.
27 000 zł – Najtańsze egzemplarze – zwykle po flotach lub taksówkach z przebiegiem ok. 300-400 tys. km.
60 000 zł – Idealny budżet na zakup serwisowanej Zafiry C w bardzo dobrym stanie z przebiegiem ok. 200 tys. km.
95 000 zł – Idealne Zafiry z końcówki produkcji. Przebiegi 50-100 tys. km. Dominują diesle.
SILNIK | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo | 1.6 SIDI Turbo | 1.6 SIDI Turbo | 1.8 | 1.6 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1364 cm³ | 1364 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 1598 cm³ | 1956 cm³ | 1956 cm³ | 1956 cm³ |
Zasilanie | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 120 KM | 140 KM | 170 KM | 200 KM | 115 KM | 120 KM | 110 KM | 130 KM | 170 KM |
Maks. moment obr. | 200 Nm | 200 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 175 Nm | 320 Nm | 260 Nm | 300 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,9 s | 10,8 s | 9,2 s | 8,8 s | 12,9 s | 12,7 s | 12,5 s | 11,5 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 200 km/h | 212 km/h | 220 km/h | 185 km/h | 186 km/h | 183 km/h | 192 km/h | 205 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,6 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,2 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,1 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,9 l/100 km |
2011 - prezentacja modelu
2012 - dodatkowa nazwa Tourer (dla odróżnienia od starej Zafiry oferowanej pod nazwą Family)
2016 - koniec sprzedaży Zafiry Family
2018 - redukcja wersji wyposażenia i silników
2019 - koniec produkcji
+ Wzorowa przestronność i funkcjonalność. Pod tymi względami jest jednym z najlepszych samochodów w segmencie.
+ Kompletna gama silnikowa. Są udane wersje benzynowe, wysokoprężne, dobre do LPG i CNG.
- Wysokie ceny aut używanych
Polecamy 7-miejscowe odmiany 1.4 Turbo lub dwulitrowe diesle. Wersje mocy są bez znaczenia.
Wersje 1.8 z instalacją gazową. Wydają się pancerne, tymczasem mogą mieć problemy z głowicą.
Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6
SUMA: 20/24 pkt