Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Zafira III (C)

Opel Zafira III (C)

Archiwum

Opel Zafira III (C)

Najwygodniejsza Zafira w historii modelu nie przetrwała próby czasu. W 2019 roku zastąpił ją dużo większy model – Zafira Life.

  • Lata produkcji: 2012-2019
  • Silniki: benz. 1.4-1.8 (115-200 KM), diesle 1.6-2.0 (110-195 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 466/276 cm, szerokość/wysokość: 193/169 cm, bagażnik: 710-1860 l (5 os.), 152-642-1792 l (7 os.)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Zafira C jest pod każdym względem lepsza od poprzedniczki. Przez pewien czas Opel oferował klientom oba modele. Starszy i tańszy nazywał się Family a nowszy – Tourer. Auto jest przemyślane, dobrze wykonane i zazwyczaj świetnie wyposażone. Ubogie wersje sprzedawano chyba tylko firmom taksówkowym.

Opel-Zafira-C_3
Wiele elementów pochodzi z Astry, ale to indywidualny projekt, któremu wiele nie można zarzucić.

SILNIKI

Nowoczesne nadwozie idzie w parze z nowoczesną gamą silnikową. Trzeba przyznać, że jest naprawdę olbrzymia. Nasz typ to sprawdzony silnik benzynowy 1.4 Turbo – ma pośredni wtrysk paliwa i może współpracować z LPG (jest nawet taka fabryczna wersja). Odradzamy jednostkę 1.8 – nie jest zła, ale nie ma hydrauliki zaworowej i nie nadaje się do tańszego paliwa. Najlepsze diesle mają pojemność dwóch litrów. Silnik 1.6 CDTI to konstrukcja młodsza i nieco droższa w serwisowaniu.

AWARYJNOŚĆ

Zafira C prezentuje całkiem niezły poziom jakościowy. Jeśli ktoś trafi na zadbany egzemplarz, będzie zadowolony.

KOSZTY

Główną wadą modelu są wciąż wysokie koszty zakupu tego auta. Zniechęcać mogą także prawdopodobne problemy z filtrem cząstek stałych diesli (jeśli ktoś jeździ głównie po mieście).

SYTUACJA RYNKOWA

Idealna równowaga pomiędzy podażą i popytem. Udział wersji benzynowych i wysokoprężnych jest wyrównany.

Opel-Zafira-C_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Po raz pierwszy w historii modelu pojawiła się wersja 5-miejscowa. Warto się zatem zawsze upewniać o jaką odmianę chodzi dzwoniąc na ogłoszenia.
  • Gamę silnikową uzupełniają dwie wersje na paliwa alternatywne – 1.4 LPG oraz 1.6 CNG.
  • Wersje z systemem Flex-Fix mają dodatkowy, rowerowy (ładowność 80 kg) bagażnik wysuwany z tylnego zderzaka.

CENY

27 000 zł – Najtańsze egzemplarze – zwykle po flotach lub taksówkach z przebiegiem ok. 300-400 tys. km.
60 000 zł – Idealny budżet na zakup serwisowanej Zafiry C w bardzo dobrym stanie z przebiegiem ok. 200 tys. km.
95 000 zł – Idealne Zafiry z końcówki produkcji. Przebiegi 50-100 tys. km. Dominują diesle.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.6 SIDI Turbo 1.6 SIDI Turbo 1.8 1.6 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność skokowa 1364 cm³ 1364 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1598 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Zasilanie benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 120 KM 140 KM 170 KM 200 KM 115 KM 120 KM 110 KM 130 KM 170 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 200 Nm 260 Nm 280 Nm 175 Nm 320 Nm 260 Nm 300 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,9 s 10,8 s 9,2 s 8,8 s 12,9 s 12,7 s 12,5 s 11,5 s 9,5 s
Prędkość maks. 190 km/h 200 km/h 212 km/h 220 km/h 185 km/h 186 km/h 183 km/h 192 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 6,6 l/100 km 7,0 l/100 km 7,2 l/100 km 4,5 l/100 km 5,1 l/100 km 5,7 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2011 - prezentacja modelu
2012 - dodatkowa nazwa Tourer (dla odróżnienia od starej Zafiry oferowanej pod nazwą Family)
2016 - koniec sprzedaży Zafiry Family
2018 - redukcja wersji wyposażenia i silników
2019 - koniec produkcji

Opel-Zafira-Life_4
Następca: Opel Zafira Life.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z filtrem cząstek stałych
    To efekt jazdy tylko w mieście.
    Koszt regeneracji filtra: od 500 zł
  • Problemy z głowicą silnika 1.8 z LPG
    Wielu nabywców myśli, że to stara jednostka z hydrauliką zaworową. Tymczasem to delikatny silnik, który nie przepada za LPG.
    Koszt naprawy: od 3000 zł
  • Pękanie obudów turbosprężarek
    Zdarza się, że pękają elementy dolotu lub wylotu z turbosprężarek. Objawami są brak mocy i zapalnie się kontrolek awarii silnika.
    Koszt naprawy: od 3000 zł
  • Problem z ciśnieniem oleju w 2.0 CDTI
    Trzeba wymienić uszczelkę smoka pompy oleju.
    Koszt naprawy: od 600 zł

ZALETY I WADY

+ Wzorowa przestronność i funkcjonalność. Pod tymi względami jest jednym z najlepszych samochodów w segmencie.
+ Kompletna gama silnikowa. Są udane wersje benzynowe, wysokoprężne, dobre do LPG i CNG.

- Wysokie ceny aut używanych

WARTO KUPIĆ

Polecamy 7-miejscowe odmiany 1.4 Turbo lub dwulitrowe diesle. Wersje mocy są bez znaczenia.

UWAŻAJ NA

Wersje 1.8 z instalacją gazową. Wydają się pancerne, tymczasem mogą mieć problemy z głowicą.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także