Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Kia Carens III

Kia Carens III

Bardzo interesująca propozycja na rynku wtórnym. Popyt jest niewielki, bo wielu potencjalnych klientów zapomina o istnieniu tego modelu.

  • Lata produkcji: 2013-2018
  • Silniki: benz. 1.6-2.0 (135-166 KM), diesle 1.7 (115-141 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 453/275 cm, szerokość/wysokość: 180/161 cm, bagażnik: 536 l (5 os.), 492 l (7 os.)

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Jedna długość nadwozia, ale dwie wersje – pierwsza 5-miejscowa, druga przystosowana do przewozu 7 pasażerów. Z uznaniem należy wypowiedzieć się o pomysłowym systemie składania i przesuwania foteli. Obejmuje wszystkie siedziska, łącznie z trzecim rzędem i fotelem pasażera z przodu. Samochód jest technicznie spokrewniony z popularnym modelem Cee'd. Jakość karoserii, a tym bardziej jej stylizacja, nie pozostawiają niczego do życzenia.

Kia-Carens-III_3
Pod każdym względem interesujące wnętrze: ładne, ergonomiczne i wykonane z niezłych materiałów.

SILNIKI

Wszystkie silniki benzynowe są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Oznacza to że są nowoczesnymi, oszczędnymi konstrukcjami, jednak nie przepadają za zasilaniem LPG i na dłuższą metę nie będą tanie w serwisowaniu. Gama diesli to tak naprawdę jeden silnik 1.7 CRDi, tyle, że w różnych wersjach mocy. Polecamy tę ze środka palety.

AWARYJNOŚĆ

Poważne usterki praktycznie się nie zdarzają. Ilość tych drobnych jest także ograniczona.

KOSZTY

Rozsądna cena zakupu i niewygórowane koszty serwisowania (poza ASO).

SYTUACJA RYNKOWA

Ograniczona podaż samochodów, umiarkowany popyt. Z drugiej strony – cieszy wysoka jakość oferty rynkowej. Dominują auta zadbane, często od pierwszych właścicieli. Udział diesli i „benzyn” – pół na pół.

Kia-Carens-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Poziomy wyposażenia Kii Carens to S, M, L i XL. Każda wersja ma klimatyzację (automatyczną od poziomu L). W standardzie tej ostatniej przednie światła są wykonane w technologii ksenonowej a tylne – w technologii LED.
  • Opisywana Kia Carens jest o 20 mm krótsza, 15 mm węższa i 40 mm niższa od poprzedniczki. Auto lepiej się prezentuje i – co ciekawe – nie straciło nic na funkcjonalności.

CENY

33 000 zł – Najtańsze egzemplarze wcale nie są najgorsze. Sporo sprowadzonych aut w niezłym stanie.
40 000 zł – Taki budżet pozwala już na zakup samochodu z polskiej sieci sprzedaży z 2014 roku.
99 000 zł – 70-99 tys. zł – to widełki cenowe najdroższych Carensów dostępnych w ogłoszeniach.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 GDI 2.0 GDI 2.0 GDI 1.7 CRDI 1.7 CRDI 1.7 CRDI
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³ 1685 cm³ 1685 cm³ 1685 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 135 KM 166 KM 166 KM 115 KM 136 KM 141 KM
Maks. moment obr. 164 Nm 210 Nm 213 Nm 260 Nm 331 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,3 s 9,7 s 10,8 s 13,0 s 10,4 s 10,4 s
Prędkość maks. 185 km/h 203 km/h 198 km/h 193 km/h 191 km/h 193 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,8 l/100 km 7,5 l/100 km 7,8 l/100 km 4,5 l/100 km 5,1 l/100 km 4,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - prezentacja opisywanej generacji w Paryżu
2013 - debiut handlowy
2016 - modernizacja modelu; nowy pas przedni bogatsze wyposażenie z systemem multimedialnym HMI z nawigacją, kamerą cofania system audio JBL
2018 - koniec produkcji

Kia-Carens-II_5
Poprzednia generacja Kii Carens (2006-2013).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Drobne awarie elektryki i elektroniki pokładowej
    Problemy zaczynają się zwykle od zużycia akumulatora. Później instalacja zaczyna żyć własnym życiem.
    Nowy akumulator: od 500 zł
  • Zużyte łączniki stabilizatora
    Koszt wymiany: 400 zł
  • Luz w przekładni kierowniczej
    Usterka pojawia się w wybranych egzemplarzach. Pomaga regeneracja.
    Koszt: 1200 zł
  • Nierównomierne zużycie klocków hamulcowych
    W tym wypadku wystarczy po zakupie rozebrać przednie zaciski i je oczyścić.

ZALETY I WADY

+ Funkcjonalne wnętrze, wiele aut ma dwa dodatkowe fotele w bagażniku.
+ Ogólnie niezła jakość wykonania.
+ Bardzo wysoka jakość oferty rynkowej.
+ Oszczędne silniki.

- Brak silnika odpowiedniego do LPG.
- Skromna oferta jednostek wysokoprężnych.

Kia-Carens-III_4
Wszystkie silniki benzynowe Carensa mają bezpośredni wtrysk paliwa.

WARTO KUPIĆ

Żadna wersja nie jest czarną owcą, trudno także wskazać najlepszą. Warto szukać aut w idealnym stanie – jest ich dużo.

UWAŻAJ NA

Egzemplarze ze skrzyniami dwusprzęgłowymi DCT – nie są złe, ale po 150 tys. km wymagają często regeneracji.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także