Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Renault Scenic III

Z generacji na generację gaśnie gwiazda Scenica, ale to wciąż bardzo funkcjonalny samochód rodzinny.

  • Lata produkcji: 2009-2017
  • Silniki: benz. 1.2-2.0 (110-140 KM), diesle 1.5-2.0 (86-160 KM)
  • Wersje: minivan
  • Długość/rozstaw osi: 434-456/270-277 cm, szerokość/wysokość: 185/162 cm, bagażnik: 437-1837 l, Grand 228-2083 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Do wyboru dwie wersje nadwozia. Ta dłuższa może (ale nie musi!) mieć 7 miejsc. Auto modernizowano dwukrotnie – w 2012 i 2013 roku. Stylizacja ma znaczenie drugorzędne. Znacznie ważniejsze były natomiast modyfikacje multimediów i wprowadzenie (jako opcji) systemu R-Link z nawigacją i dotykowym ekranem. Od czasu do czasu w ogłoszeniach pojawia się uterenowiona odmiana XMod. Niestety, auto ma napęd tylko na przód i za niski prześwit, nawet jak na crossovera.

Renault-Scenic-III_3
Jak w poprzedniku – centralny zestaw wskaźników. Tym razem są to dwa ekrany LCD.

SILNIKI

Lista dostępnych jednostek napędowych jest bardzo długa. Polecamy diesle 1.6 dCi oraz 2.0 dCi (oba z łańcuchem rozrządu). Pierwszy pojawił się dopiero w 2011 roku, drugi dostępny był przez cały okres produkcji. Znakomitym wyborem są także niezawodne silniki benzynowe 1.6 oraz 2.0 (ten drugi konfigurowano z automatem, oba nadają się do zasilania gazem). Na uwagę zasługuje również 1.4 TCe. Pozostałe propozycje są takie sobie. Odmianę 1.5 dCi wręcz odradzamy.

AWARYJNOŚĆ

Scenic III nie jest wzorem jakości, ale i tak wypada lepiej niż np. VW Touran.

KOSZTY

Atrakcyjne ceny aut używanych, szeroki wybór nowych i używanych części zamiennych w rozsądnych cenach.

SYTUACJA RYNKOWA

Spory wybór aut, duży udział egzemplarzy bezwypadkowych, także tych z polskich salonów.

Renault-Scenic-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Scenic I (1996-2003) podbił Europę, stając się ikoną segmentu kompaktowych minivanów. Sukcesu nie odniosła jedynie jego podwyższona odmiana RX4 z napędem 4x4.
  • Scenic II (2003-2009) był najlepszym minivanem w swoim czasie. Takie auta można kupić w dobrym stanie za niespełna 10 tys. zł.
  • Opisywany Scenic III nie wyróżnia się, bo ma już silną konkurencję.

CENY

15 000 zł – 15 tys. zł to absolutne minimum na zakup Scenica III. Zazwyczaj będzie to zużyty 1.5 dCi.
25 000 zł – Realna szansa na zakup zadbanego, dobrze wyposażonego egzemplarza z lat 2011-2013.
40 000 zł – Najdroższe egzemplarze tego modelu. Za Scenica IV trzeba zapłacić 15-20 tys. zł więcej.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 TCe 1.4 TCe 1.6 16V 2.0 16V 1.5 dCi 1.6 dCi 1.9 dCi 2.0 dCi
Pojemność skokowa 1198 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1997 cm³ 1461 cm³ 1598 cm³ 1870 cm³ 1995 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 115 KM 130 KM 110 KM 140 KM 110 KM 130 KM 130 KM 160 KM
Maks. moment obr. 190 Nm 190 Nm 151 Nm 195 Nm 240 Nm 320 Nm 300 Nm 380 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,7 s 10,5 s 11,7 s 10,6 s 12,3 s 10,3 s 10,6 s 9,1 s
Prędkość maks. 180 km/h 190 km/h 185 km/h 190 km/h 180 km/h 195 km/h 195 km/h 205 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,9 l/100 km 7,3 l/100 km 7,4 l/100 km 8,1 l/100 km 5,8 l/100 km 5,2 l/100 km 5,5 l/100 km 5,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 - premiera Scenica III
2012 - modernizacja, seryjne światła LED do jazdy dziennej; z niewielkim opóźnieniem do gamy trafiły także nowe silnikii wersja uterenowiona XMod
2013 - drugi mały lifting, w opcji system multimedialny R-Link
2016 - nowa generacja modelu

Renault-Scenic-IV_4
Renault Scenic IV.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Niska trwałość silnika 1.5 dCi
    Współczesne wersje są dużo lepsze od starszych, ale i tak zdarzają się przypadki zatarcia panewek. Jedynym rozwiązaniem jest wówczas wymiana silnika na inny, używany w lepszym stanie.
    Koszt: od 4 tys. zł
  • Zużycie głowic w 1.4 TCe z LPG
    Użytkownikom 1.4 TCe z LPG przypominamy o konieczności regulacji luzu zaworowego. Zaniedbania przyspieszają zużycie głowicy.
    Koszt: od 300 zł
  • Stukanie w 1.6 16V
    Głośna praca benzynowego silnika 1.6 (początkowo tylko na zimno) to objaw zużycia wariatora faz rozrządu.
    Koszt kompletnej naprawy: ok. 1000 zł

ZALETY I WADY

+ Przemyślane, ustawne wnętrze.
+ Szeroka gama silników benzynowych i wysokoprężnych.
+ Wysoka jakość oferty rynkowej. Dość łatwo o zadbany egzemplarz z krajowej sieci sprzedaży.

- Mocna i trwała wersja benzynowa 2.0 jest łączona tylko z automatem.

WARTO KUPIĆ

Warto poszukać dobrze wyposażonych wersji specjalnych np. TomTom czy Bose. Godne uwagi są też Tech Run i Privilege.

UWAŻAJ NA

Stare diesle 1.5 dCi oraz 1.9 dCi. Niestety nie są to silniki, które wytrzymują 500 tys. km „bez dotykania”.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także