Z generacji na generację gaśnie gwiazda Scenica, ale to wciąż bardzo funkcjonalny samochód rodzinny.
Do wyboru dwie wersje nadwozia. Ta dłuższa może (ale nie musi!) mieć 7 miejsc. Auto modernizowano dwukrotnie – w 2012 i 2013 roku. Stylizacja ma znaczenie drugorzędne. Znacznie ważniejsze były natomiast modyfikacje multimediów i wprowadzenie (jako opcji) systemu R-Link z nawigacją i dotykowym ekranem. Od czasu do czasu w ogłoszeniach pojawia się uterenowiona odmiana XMod. Niestety, auto ma napęd tylko na przód i za niski prześwit, nawet jak na crossovera.
Lista dostępnych jednostek napędowych jest bardzo długa. Polecamy diesle 1.6 dCi oraz 2.0 dCi (oba z łańcuchem rozrządu). Pierwszy pojawił się dopiero w 2011 roku, drugi dostępny był przez cały okres produkcji. Znakomitym wyborem są także niezawodne silniki benzynowe 1.6 oraz 2.0 (ten drugi konfigurowano z automatem, oba nadają się do zasilania gazem). Na uwagę zasługuje również 1.4 TCe. Pozostałe propozycje są takie sobie. Odmianę 1.5 dCi wręcz odradzamy.
Scenic III nie jest wzorem jakości, ale i tak wypada lepiej niż np. VW Touran.
Atrakcyjne ceny aut używanych, szeroki wybór nowych i używanych części zamiennych w rozsądnych cenach.
Spory wybór aut, duży udział egzemplarzy bezwypadkowych, także tych z polskich salonów.
15 000 zł – 15 tys. zł to absolutne minimum na zakup Scenica III. Zazwyczaj będzie to zużyty 1.5 dCi.
25 000 zł – Realna szansa na zakup zadbanego, dobrze wyposażonego egzemplarza z lat 2011-2013.
40 000 zł – Najdroższe egzemplarze tego modelu. Za Scenica IV trzeba zapłacić 15-20 tys. zł więcej.
SILNIK | 1.2 TCe | 1.4 TCe | 1.6 16V | 2.0 16V | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.9 dCi | 2.0 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1198 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1870 cm³ | 1995 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 115 KM | 130 KM | 110 KM | 140 KM | 110 KM | 130 KM | 130 KM | 160 KM |
Maks. moment obr. | 190 Nm | 190 Nm | 151 Nm | 195 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 380 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,7 s | 10,5 s | 11,7 s | 10,6 s | 12,3 s | 10,3 s | 10,6 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 185 km/h | 190 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,9 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,6 l/100 km |
2009 - premiera Scenica III
2012 - modernizacja, seryjne światła LED do jazdy dziennej; z niewielkim opóźnieniem do gamy trafiły także nowe silnikii wersja uterenowiona XMod
2013 - drugi mały lifting, w opcji system multimedialny R-Link
2016 - nowa generacja modelu
+ Przemyślane, ustawne wnętrze.
+ Szeroka gama silników benzynowych i wysokoprężnych.
+ Wysoka jakość oferty rynkowej. Dość łatwo o zadbany egzemplarz z krajowej sieci sprzedaży.
- Mocna i trwała wersja benzynowa 2.0 jest łączona tylko z automatem.
Warto poszukać dobrze wyposażonych wersji specjalnych np. TomTom czy Bose. Godne uwagi są też Tech Run i Privilege.
Stare diesle 1.5 dCi oraz 1.9 dCi. Niestety nie są to silniki, które wytrzymują 500 tys. km „bez dotykania”.
Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6
SUMA: 21/24 pkt