Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
komis

Rośnie import samochodów używanych do Polski

Rośnie import samochodów używanych do Polski

Dużo mniejsze niż przed rokiem ograniczenia sprawiają, że kupujemy coraz więcej nowych samochodów, ale także importujemy używanych.

Pandemia zmniejsza swoją dokuczliwość, a co za tym idzie, odradza się także rynek samochodów używanych. W kwietniu tego roku, jak podał Samar, zarejestrowano w Polsce 81 413 używanych pojazdów osobowych i dostawczych sprowadzonych z zagranicy. To wprawdzie mniej niż w marcu bieżącego roku (90 717 szt.), ale za to aż o 152,4% więcej niż w kwietniu 2020 r. (wtedy było to 32 250 egzemplarzy).

W ciągu czterech miesięcy 2021 r. liczba rejestracji wspomnianych wyżej pojazdów z importu wyniosła z kolei 308 947 szt., co oznacza wzrost o 24,4% w porównaniu z takim samym okresem 2020 r. Nie jest to wynik znacząco odbiegający od tego zanotowanego w ciągu 4 miesięcy przedpandemicznego 2019 r. (335 482 szt., czyli o 8,5% więcej). Dla porównania, warto przypomnieć, ile od stycznia do kwietnia 2021 r. kupiliśmy aut nowych – to 158 014 szt., czyli niemal dwa razy mniej niż „używek”.

Nadal bezapelacyjnie krajem, z którego importujemy najwięcej samochodów z drugiej ręki są Niemcy. Od naszego zachodniego sąsiada przywieźliśmy już w tym roku blisko 180 tys. aut – to 60% całego importu używanych samochodów.

Wśród marek wciąż najchętniej wybierane są te z Niemiec – w pierwszej dziesiątce zestawienia stanowią połowę. Warto zaznaczyć, że auta trzech najpopularniejszych firm – Volkswagena, Opla i Forda – to niemal 1/3 całego tegorocznego importu.

Ze wspomnianych 308 tys. samochodów gros, czyli 89,55% stanowią auta osobowe, 8,99% dostawcze, 1,07% minibusy, a 0,39% – pojazdy specjalne. Najchętniej sprowadzane są samochody z silnikami benzynowymi (52,58%). Udział tych z dieslami wynosi 47,22% i systematycznie maleje (jest najniższy od trzech lat). Pozostałe rodzaje napędu wśród aut używanych są zaledwie marginesem.

Pod względem średniego wieku sprowadzanych pojazdów nadal nie mamy się czym chwalić – wynosi on 12 lat (dla tych z jednostkami benzynowymi to 13 lat i 2 miesiące, a z wysokoprężnymi – 10 lat i 10 miesięcy).

Oto dziesięć krajów, z których sprowadziliśmy najwięcej używanych aut w okresie I-IV 2021 r. (wszystkie dane Samar)

Miejsce Państwo Liczba sprowadzonych aut I-IV 2021 r. (szt.) Różnica w stosunku do I-IV 2020 r. (%)
1. Niemcy 179 895 +29,4
2. Francja 32 870 +27,4
3. Belgia 20 285 +16,8
4. Holandia 13 191 +24,4
5. USA 10 672 +9,0
6. Włochy 10 464 +16,2
7. Szwajcaria 8259 +24,1
8. Austria 7683 +25,5
9. Dania 6441 +2,2
10. Szwecja 5904 +7,6

Top 10 sprowadzanych marek (I-IV 2021 r.)

Miejsce Marka Liczba sprowadzonych aut I-IV 2021 r. (szt.)
1. Volkswagen 31 856
2. Opel 31 045
3. Ford 28 518
4. Audi 24 523
5. Renault 20 345
6. BMW 17 528
7. Peugeot 16 223
8. Citroen 14 608
9. Mercedes 13 974
10. Fiat 10 672

Top 10 modeli sprowadzanych do naszego kraju (I-IV 2021 r.)

Miejsce Marka/model Liczba sprowadzonych aut I-IV 2021 r. (szt.)
1. Audi A4 9207
2. Opel Astra 8523
3. Volkswagen Golf 7986
4. BMW serii 3 6581
5. Audi A3 5516
6. Opel Corsa 5159
7. Ford Focus 5042
8. Volkswagen Passat 4849
9. Ford Fiesta 4538
10. Audi A6 4409
_MG_8112
Audi A4 pozostaje najchętniej sprowadzanym do Polski samochodem używanym.

Czytaj także