Dużo mniejsze niż przed rokiem ograniczenia sprawiają, że kupujemy coraz więcej nowych samochodów, ale także importujemy używanych.
Pandemia zmniejsza swoją dokuczliwość, a co za tym idzie, odradza się także rynek samochodów używanych. W kwietniu tego roku, jak podał Samar, zarejestrowano w Polsce 81 413 używanych pojazdów osobowych i dostawczych sprowadzonych z zagranicy. To wprawdzie mniej niż w marcu bieżącego roku (90 717 szt.), ale za to aż o 152,4% więcej niż w kwietniu 2020 r. (wtedy było to 32 250 egzemplarzy).
W ciągu czterech miesięcy 2021 r. liczba rejestracji wspomnianych wyżej pojazdów z importu wyniosła z kolei 308 947 szt., co oznacza wzrost o 24,4% w porównaniu z takim samym okresem 2020 r. Nie jest to wynik znacząco odbiegający od tego zanotowanego w ciągu 4 miesięcy przedpandemicznego 2019 r. (335 482 szt., czyli o 8,5% więcej). Dla porównania, warto przypomnieć, ile od stycznia do kwietnia 2021 r. kupiliśmy aut nowych – to 158 014 szt., czyli niemal dwa razy mniej niż „używek”.
Nadal bezapelacyjnie krajem, z którego importujemy najwięcej samochodów z drugiej ręki są Niemcy. Od naszego zachodniego sąsiada przywieźliśmy już w tym roku blisko 180 tys. aut – to 60% całego importu używanych samochodów.
Wśród marek wciąż najchętniej wybierane są te z Niemiec – w pierwszej dziesiątce zestawienia stanowią połowę. Warto zaznaczyć, że auta trzech najpopularniejszych firm – Volkswagena, Opla i Forda – to niemal 1/3 całego tegorocznego importu.
Ze wspomnianych 308 tys. samochodów gros, czyli 89,55% stanowią auta osobowe, 8,99% dostawcze, 1,07% minibusy, a 0,39% – pojazdy specjalne. Najchętniej sprowadzane są samochody z silnikami benzynowymi (52,58%). Udział tych z dieslami wynosi 47,22% i systematycznie maleje (jest najniższy od trzech lat). Pozostałe rodzaje napędu wśród aut używanych są zaledwie marginesem.
Pod względem średniego wieku sprowadzanych pojazdów nadal nie mamy się czym chwalić – wynosi on 12 lat (dla tych z jednostkami benzynowymi to 13 lat i 2 miesiące, a z wysokoprężnymi – 10 lat i 10 miesięcy).
Oto dziesięć krajów, z których sprowadziliśmy najwięcej używanych aut w okresie I-IV 2021 r. (wszystkie dane Samar)
Miejsce | Państwo | Liczba sprowadzonych aut I-IV 2021 r. (szt.) | Różnica w stosunku do I-IV 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1. | Niemcy | 179 895 | +29,4 |
2. | Francja | 32 870 | +27,4 |
3. | Belgia | 20 285 | +16,8 |
4. | Holandia | 13 191 | +24,4 |
5. | USA | 10 672 | +9,0 |
6. | Włochy | 10 464 | +16,2 |
7. | Szwajcaria | 8259 | +24,1 |
8. | Austria | 7683 | +25,5 |
9. | Dania | 6441 | +2,2 |
10. | Szwecja | 5904 | +7,6 |
Top 10 sprowadzanych marek (I-IV 2021 r.)
Miejsce | Marka | Liczba sprowadzonych aut I-IV 2021 r. (szt.) |
---|---|---|
1. | Volkswagen | 31 856 |
2. | Opel | 31 045 |
3. | Ford | 28 518 |
4. | Audi | 24 523 |
5. | Renault | 20 345 |
6. | BMW | 17 528 |
7. | Peugeot | 16 223 |
8. | Citroen | 14 608 |
9. | Mercedes | 13 974 |
10. | Fiat | 10 672 |
Top 10 modeli sprowadzanych do naszego kraju (I-IV 2021 r.)
Miejsce | Marka/model | Liczba sprowadzonych aut I-IV 2021 r. (szt.) |
---|---|---|
1. | Audi A4 | 9207 |
2. | Opel Astra | 8523 |
3. | Volkswagen Golf | 7986 |
4. | BMW serii 3 | 6581 |
5. | Audi A3 | 5516 |
6. | Opel Corsa | 5159 |
7. | Ford Focus | 5042 |
8. | Volkswagen Passat | 4849 |
9. | Ford Fiesta | 4538 |
10. | Audi A6 | 4409 |