Koszty transportu używanych pojazdów systematycznie (a z niektórych krajów – wręcz drastycznie) rosną. Jeżeli sprowadzamy samochód, warto znać stawki, by nie przepłacić za usługi.
Używane, sprowadzone już auto z Zachodu można kupić u handlarza w Polsce. Wówczas trzeba zdać się na dostępne egzemplarze, nieraz z mroczną przeszłością. Kto chciałby mieć większy wybór, musi poszukać samochodu na własną rękę, a następnie zorganizować jego transport.
W grę wchodzą trzy rozwiązania – wykupienie tablic wywozowych, samodzielna wyprawa z lawetą lub zlecenie transportu. W ostatnim przypadku jednym z możliwych rozwiązań jest skorzystanie z pomocy serwisu Clicktrans.pl, który łączy przewoźników z osobami i firmami poszukującymi sposobu na przewiezienie dużych przedmiotów – w tym używanych samochodów.
Serwis Clicktrans właśnie podsumował ubiegły rok, udzielając precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje transport aut. Zainteresowanym ułatwia to oszacowanie całkowitego kosztu importu używanego auta.
Informacja o stawkach przewoźników jest przydatna nie tylko w przypadku importu. Jeżeli nasze auto zepsuje się np. podczas wakacyjnego wyjazdu, zlecenie transportu do kraju może się okazać znacznie korzystniejsze od naprawy na miejscu czy korzystania z usług firm specjalizujących się w pomocy drogowej.
W ubiegłym roku w przeliczeniu na kilometr najniższa była cena transportu z Holandii i Szwecji (1,5 zł/km), a najwyższa z Austrii (2,4 zł/km). Stawki wynikają m.in. z wysokości opłat autostradowych czy promowych na danych trasach oraz liczby jeżdżących po nich lawet. Im wyższa konkurencja, tym łatwiej o korzystniejszą cenę. Największe wzrosty stawek odnotowano na trasach ze Szwajcarii, Austrii, Włoch oraz z Francji.
Postępująca inflacja, wysokie ceny paliw oraz rosnące koszty usług dały się we znaki. Clicktrans podał, że w 2022 r. średnia cena całkowita transportu samochodu wzrosła 19% względem 2021 r.
Za sprowadzenie auta płaciliśmy średnio 1791 zł (rok wcześniej – 1504 zł). Największy wzrost odnotowała Szwajcaria – import auta z tego kraju podrożał aż o 46,5%. Najmniej wzrosła cena sprowadzenia auta ze Szwecji (o 2%) i Danii (o 12,5%).
W 2022 r. transport aut przez Clicktrans najczęściej organizowano z Niemiec (odnotowano jednak spadek o 4,5% względem 2021 r.) – było to 55,2% wszystkich zleceń. Z kolei import z Francji wzrósł o prawie 1%, osiągając 12,4%. Na kolejnych miejscach znalazły się Holandia (7,5%) i Belgia (4,8%). Szwecja, dzięki przyrostowi liczby zleceń o 1,4% i osiągnięciu poziomu 3,5%, wyparła ze ścisłej czołówki Wielką Brytanię.
Marka | Udział w imporcie |
---|---|
Volkswagen | 9,4% |
Audi | 9,1% |
BMW | 9,0% |
Ford | 8,1% |
Opel | 8,0% |
Mercedes | 6,8% |
Renault | 6,0% |
Peugeot | 4,8% |
Fiat | 4,1% |
Citroen | 3,9% |
Najpopularniejszą marką aut, których transport był organizowany przez serwis Clicktrans pozostał Volkswagen, tracąc 0,4% względem 2021 r. Kolejne Audi i BMW zyskały odpowiednio 0,9% i 0,7%.
Volkswageny, podobnie jak w 2021 roku, sprowadzaliśmy najchętniej z Niemiec, Szwecji oraz z Norwegii. W Clicktrans BMW najczęściej sprowadzano z Wielkiej Brytanii, a z Belgii – Ople. Włochy to kraj, z którego Polacy najchętniej sprowadzali Fiata, a z Francji – Renault.