Analizujemy polski rynek wtórny. Jakie samochody używane sprowadzamy do Polski, z których krajów i w jakim wieku? Czy czasy dominacji diesla mamy już ostatecznie za sobą? Które marki i modele są najpopularniejsze wśród aut używanych?
Jesteśmy świadkami jednego z najbardziej burzliwych okresów w historii motoryzacji. Wszystko zaczęło się w latach 2018-2019, kiedy koncerny samochodowe musiały sprostać kwestiom przejścia w homologowaniu emisji spalin z normy NEDC na urealnioną WLTP. Od stycznia 2020 r. konieczne stało się utrzymanie średniej emisji dwutlenku węgla w gamie modelowej na poziomie 95 g CO2/km pod groźbą kar finansowych. Niedługo później świat został dotknięty pandemią, która zmniejszyła zainteresowanie nowymi autami, co spowodowało ograniczenie produkcji oraz przyczyniło się od przerwania łańcuchów logistycznych. Następstwem były niedobory używanych aut na rynku i ich rosnące ceny.
Niestety świat wciąż nie wyszedł na prostą. Efekty są wyraźnie widoczne na polskim rynku wtórnym. Samar podał, że w grudniu 2022 r. zarejestrowano u nas zaledwie 54 923 sprowadzone auta osobowe i lekkie dostawcze (o DMC do 3,5 t), co oznacza spadek na przestrzeni roku o 21,8%.
Pomijając pandemiczne miesiące (luty, marzec i kwiecień 2020 r.), niższy wynik odnotowano ostatnio w grudniu 2013 r. (54 779 szt.).
W ubiegłym roku łączny import samochodów o DMC do 3,5 t wyniósł 772 348 szt. Mniejszy rezultat Samar odnotował poprzednio w 2013 r. (759 455 sztuk).
Ograniczenia związane z pandemią i niedobory nowych samochodów istotnie spowolniły tempo importu używanych aut. Drugim ciosem dla rynku okazały się zawirowania gospodarcze, będące m.in. pokłosiem wojny w Ukrainie. Z danych Samaru wynika, że sprowadzane auta spalinowe są dość leciwe.
Liczba rejestracji sprowadzonych używanych samochodów w poszczególnych miesiącach zawsze podlega wahaniom, ale trend spadkowy w latach 2021-2022 jest już wyraźnie widoczny. Na razie nic nie zapowiada, by miał ulec zatrzymaniu.
Udział sprowadzanych aut z silnikami benzynowymi stale się powiększa. Ma to korelację z ich wiekiem – nawet starsze auta benzynowe zwykle mają mniejszy przebieg od diesli, a do tego powinny być łatwiejsze i tańsze w serwisowaniu. W 2022 r. Samar odnotował nieznaczny wzrost importu używanych aut elektrycznych. Na boom będziemy musieli poczekać. Trzeba pamiętać, że prawdziwy wysyp modeli na prąd miał miejsce dopiero kilka lat temu.
W przypadku samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg, a więc takich, które można prowadzić, mając prawo jazdy kategorii B, udział poszczególnych typów pojazdów pozostaje stabilny. Dla lepszego zobrazowania sytuacji warto dodać, że według Samaru w 2021 roku auta osobowe miały 90,25% udziału w imporcie, dostawcze – 8,39%, minibusy – 1,03%, a specjalne – 0,34%.
Główne źródło używanych aut dla polskiego rynku, czyli Niemcy, systematycznie wysycha – import z tego kraju uległ jednej z najpoważniejszych zmian względem 2021 r. W czołówce państw, z których przywozimy samochody, nie doszło do znacznych przetasowań w porównaniu z 2021 rokiem – Austria wyprzedziła Szwajcarię, natomiast Szwecja znalazła się przed Danią. Samar odnotował duży skok liczby pojazdów przywożonych z Norwegii. Ten kraj jest doskonałym źródłem aut zasilanych prądem, ich zakupy od lat są tam wspierane ulgami podatkowymi.
Kraj | Liczba sztuk | Zmiana 2022 vs 2021 |
---|---|---|
Niemcy | 415 784 | -24,00% |
Francja | 97 898 | -1,40% |
Belgia | 49 638 | -19,00% |
Holandia | 39 875 | -3,50% |
Stany Zjednoczone | 38 592 | 6,60% |
Włochy | 22 124 | -28,10% |
Austria | 20 126 | -18,40% |
Szwajcaria | 18 838 | -23,90% |
Szwecja | 18 556 | 4,40% |
Dania | 17 720 | -4,50% |
Kanada | 4984 | -11,00% |
Norwegia | 4654 | 67,70% |
Wielka Brytania | 4045 | -51,70% |
Czechy | 3538 | -10,50% |
Luksemburg | 2815 | 24,60% |
Finlandia | 2587 | 12,30% |
Hiszpania | 2327 | -12,20% |
Japonia | 1302 | -2,30% |
Litwa | 1072 | 14,30% |
Słowacja | 809 | 0,00% |
Kolejne roczne zestawienia Samaru potwierdzają, że preferencje importerów, które odzwierciedlają też potrzeby zakupowe Polaków, od lat pozostają stabilne – Volkswagen utrzymał pozycję lidera, a na pozostałych pozycjach na liście najpopularniejszych marek doszło najwyżej do drobnych korekt względem 2021 r. – na przykład BMW wyprzedziło Renault.
Marka | Import (szt.) | Zmiana 2022 vs 2021 |
---|---|---|
Volkswagen | 71 836 | -18,50% |
Opel | 69 106 | -20,80% |
Ford | 65 511 | -18,40% |
Audi | 60 284 | -20,00% |
BMW | 44 752 | -17,30% |
Renault | 38 749 | -15,60% |
Peugeot | 36 968 | -13,90% |
Citroen | 30 860 | -16,20% |
Mercedes | 31 074 | -14,10% |
Toyota | 25 506 | -17,10% |
Hyundai | 24 454 | -20,50% |
Volvo | 19 854 | -15,40% |
Seat | 19 153 | -20,80% |
Nissan | 19 092 | -18,50% |
Kia | 18 598 | -18,10% |
Fiat | 17 923 | -19,30% |
Skoda | 17 892 | -18,20% |
Mazda | 13 456 | -17,20% |
Honda | 11 744 | -30,20% |
Suzuki | 10 639 | -17,30% |
Rzutem na taśmę, a do tego minimalnie (o zaledwie 33 szt.), Astra wyprzedziła wieloletniego lidera, czyli Audi A4. Sytuacja może się utrzymać, bo Astra jest jednym z ostatnich modeli z silnikami łatwymi do wyposażenia w instalację LPG.
Model | Import (szt.) | Zmiana 2022 vs 2021 |
---|---|---|
Opel Astra | 21 237 | -20,80% |
Audi A4 | 21 204 | -24,70% |
Volkswagen Golf | 20 648 | -18,20% |
BMW serii 3 | 15 791 | -19,70% |
Audi A3 | 14 068 | -19,10% |
Ford Focus | 13 189 | -14,30% |
Opel Corsa | 13 121 | -18,80% |
Ford Fiesta | 11 626 | -17,20% |
Volkswagen Passat | 11 170 | -24,70% |
Volkswagen Polo | 11 055 | -13,40% |
Audi A6 | 10 005 | -23,90% |
BMW serii 5 | 9744 | -22,20% |
Ford Mondeo | 9636 | -24,40% |
Nissan Qashqai | 8532 | -22,20% |
Opel Meriva | 8293 | -22,50% |
Renault Clio | 8181 | -15,30% |
Opel Insignia | 8004 | -21,20% |
Renault Megane | 7823 | -14,70% |
Seat Ibiza | 7360 | -17,20% |
Mercedes klasy C | 7055 | -15,00% |
W przypadku lekkich samochodów dostawczych sytuacja od lat również pozostaje stabilna, a palmę pierwszeństwa dzierży Renault, które ubiegły rok zamknęło ze sporą przewagą nad Volkswagenem. W przypadku wszystkich marek Samar odnotował duże spadki importu.
Marka | Import (szt.) | Zmiana 2022 vs 2021 |
---|---|---|
Renault | 11 739 | -18,60% |
Volkswagen | 8188 | -18,50% |
Fiat | 7808 | -18,50% |
Opel | 6445 | -18,70% |
Citroen | 5486 | -17,60% |
Mercedes | 5415 | -20,20% |
Peugeot | 5390 | -14,10% |
Ford | 5285 | -17,40% |
Iveco | 4262 | -30,80% |
Nissan | 1987 | -18,30% |
Dodge | 928 | -8,80% |
Toyota | 542 | -2,70% |
Renault Trucks | 537 | -5,50% |
Mitsubishi | 240 | -9,40% |
Hyundai | 199 | -30,20% |
Dacia | 194 | -13,40% |
Fuso | 162 | -1,20% |
Isuzu | 145 | -2,70% |
Chevrolet | 129 | -12,20% |
Suzuki | 119 | -20,10% |
Również w kwestii najczęściej sprowadzanych modeli sytuacja w segmencie aut dostawczych pozostaje stabilna. Do braku znaczących przetasowań przyczyniły się m.in. duże i zbliżone spadki liczby rejestracji najpopularniejszych modeli. Warto zauważyć, że są nimi pojazdy francuskie i włoskie .
Rynek wtórny niejedno ma imię, co doskonale widać, gdy porówna się prezentowane wyżej statystyki dotyczące importu i rejestracji używanych samochodów z innych państw z danymi pochodzącymi z sieci sprzedaży – o ich udostępnienie poprosiliśmy AAA Auto, będące wiodącym dealerem używanych pojazdów w naszej części Europy.
W przypadku sieci AAA Auto znaczący udział w sprzedaży w 2022 r., poza Oplami, miały m.in. Renault, Toyoty, Fordy i Skody, które pochodziły z krajowych salonów.
W 2023 r. sektor samochodów używanych nadal będzie borykał się z niedoborem aut na rynku, jednak ceny nie powinny już rosnąć zbyt gwałtownie. Biorąc pod uwagę niedobór aut używanych, nadal będzie rósł popyt na prawie nowe pojazdy używane. Zainteresowanie popularnymi samochodami z drugiej ręki również prawdopodobnie wzrośnie, ponieważ, jak wynika z naszego wieloletniego doświadczenia, dzieje się tak zawsze wtedy, gdy pogarsza się sytuacja ekonomiczna rodzin. Spodziewamy się również stopniowego wzrostu udziału samochodów elektrycznych, ale wciąż nie w znaczących ilościach.
Karolina Topolova, prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto
Wiele marek z czołówki sprzedaży w AAA Auto pokrywa się z obecnymi w strukturze importu z Zachodu. Kolejność jest jednak znacząco różna.
Marka | Udział w sprzedaży |
---|---|
Opel | 11,50% |
Renault | 7,10% |
Ford | 6,90% |
Toyota | 6,90% |
Volkswagen | 6,60% |
Skoda | 6,20% |
Hyundai | 5,50% |
Kia | 4,90% |
Fiat | 4,20% |
Peugeot | 4,20% |
Klienci ewidentnie stawiali na modele godzące rozsądną cenę zakupu z funkcjonalnością i ograniczonymi kosztami utrzymania.
Model | Udział w sprzedaży |
---|---|
Opel Astra | 4,70% |
Ford Focus | 2,30% |
Opel Insignia | 2,10% |
Skoda Octavia | 2,00% |
Renault Megane | 1,90% |
Volkswagen Passat | 1,90% |
Skoda Fabia | 1,80% |
Renault Clio | 1,60% |
Volkswagen Golf | 1,60% |
Ford Mondeo | 1,40% |
Skrzynia | 2022 | vs 2021 |
---|---|---|
ręczna | 82% | -2,50% |
automatyczna | 18% | 4,80% |
Podczas gdy samochody hybrydowe każdego roku są coraz bardziej pożądane przez kupujących, zapotrzebowanie na auta napędzane LPG w polskiej sieci AAA Auto okazało się bliskie zeru. Do niskich należała też sprzedaż „elektryków”. W 2022 r. AAA Auto odnotowało wyższe zainteresowanie autami na prąd w Czechach.
Typ silnika | Import (szt.) | 2022 vs 2021 |
---|---|---|
Benzynowy | 71,03% | 3,30% |
Wysokoprężny | 28,52% | -11,07% |
Hybrydowy | 0,40% | 41,67% |
Elektryczny | 0,02% | -33,33% |
Pb+LPG | 0,01% | -82,35% |
Wiele aut z silnikami benzynowymi pokrywa się z czołówką modeli, ale nowych, wybieranych przez klientów indywidualnych.
Model | Udział w sprzedaży |
---|---|
Opel Astra | 4,70% |
Dacia Duster | 2,40% |
Skoda Fabia | 2,20% |
Opel Corsa | 2,10% |
Toyota Yaris | 2,10% |
BMW serii 3 | 2,00% |
Renaut Clio | 2,00% |
Renault Megane | 2,00% |
Ford Focus | 1,90% |
Hyundai i30 | 1,90% |
W przypadku diesli również nie ma mowy o zaskoczeniu – wiodą modele nierzadko uchodzące za typowo flotowe propozycje.
Model | Udział w sprzedaży |
---|---|
Opel Insignia | 4,90% |
Opel Astra | 4,60% |
Volkswagen Passat | 3,80% |
Ford Focus | 3,40% |
Skoda Octavia | 3,00% |
Ford Mondeo | 2,80% |
BMW serii 3 | 2,20% |
Audi A4 | 2,10% |
Kia Sportage | 1,90% |
Ford Kuga | 1,80% |
Strukturę sprzedaży hybryd w AAA Auto trudno uznać za zaskoczenie – króluje Toyota, która od lat rozwija spalinowo-elektryczny napęd.
Model | Udział w sprzedaży |
---|---|
Toyota Auris | 26,90% |
Toyota Yaris | 20,50% |
Toyota C-HR | 15,40% |
Toyota RAV4 | 11,50% |
Toyota Corolla | 11,50% |
Hyundai Ioniq | 2,60% |
Toyota Camry | 1,30% |
BMW serii 5 | 1,30% |
Suzuki Swift | 1,30% |
Suzuki Ignis | 1,30% |
Zamykając 2020 rok, można było przypuszczać, że najtrudniejszy czas rynek wtórny ma już za sobą. Niestety, historia napisała inny, znacznie gorszy dla kierowców scenariusz.
Używanych aut coraz bardziej brakuje, a ich ceny rosną – niestety przy kurczących się budżetach zakupowych wielu klientów. Ale nawet w takiej sytuacji można się doszukać pozytywnych aspektów. Obecna sytuacja sprawia, że używane, zadbane auto będzie wolno traciło na wartości (a czasem nawet w ogóle, bo ceny wciąż rosną) i szybko znajdzie kolejnego właściciela.