Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
laweta z samochodami używanymi tył

Jak wygląda polski rynek samochodów używanych po trudnym 2022 roku? Analiza, trendy, prognozy

Jak wygląda polski rynek samochodów używanych po trudnym 2022 roku? Analiza, trendy, prognozy

Analizujemy polski rynek wtórny. Jakie samochody używane sprowadzamy do Polski, z których krajów i w jakim wieku? Czy czasy dominacji diesla mamy już ostatecznie za sobą? Które marki i modele są najpopularniejsze wśród aut używanych?

Jesteśmy świadkami jednego z najbardziej burzliwych okresów w historii motoryzacji. Wszystko zaczęło się w latach 2018-2019, kiedy koncerny samochodowe musiały sprostać kwestiom przejścia w homologowaniu emisji spalin z normy NEDC na urealnioną WLTP. Od stycznia 2020 r. konieczne stało się utrzymanie średniej emisji dwutlenku węgla w gamie modelowej na poziomie 95 g CO2/km pod groźbą kar finansowych. Niedługo później świat został dotknięty pandemią, która zmniejszyła zainteresowanie nowymi autami, co spowodowało ograniczenie produkcji oraz przyczyniło się od przerwania łańcuchów logistycznych. Następstwem były niedobory używanych aut na rynku i ich rosnące ceny.

Niestety świat wciąż nie wyszedł na prostą. Efekty są wyraźnie widoczne na polskim rynku wtórnym. Samar podał, że w grudniu 2022 r. zarejestrowano u nas zaledwie 54 923 sprowadzone auta osobowe i lekkie dostawcze (o DMC do 3,5 t), co oznacza spadek na przestrzeni roku o 21,8%.

Pomijając pandemiczne miesiące (luty, marzec i kwiecień 2020 r.), niższy wynik odnotowano ostatnio w grudniu 2013 r. (54 779 szt.).

W ubiegłym roku łączny import samochodów o DMC do 3,5 t wyniósł 772 348 szt. Mniejszy rezultat Samar odnotował poprzednio w 2013 r. (759 455 sztuk).

Import aut używanych do Polski

Ograniczenia związane z pandemią i niedobory nowych samochodów istotnie spowolniły tempo importu używanych aut. Drugim ciosem dla rynku okazały się zawirowania gospodarcze, będące m.in. pokłosiem wojny w Ukrainie. Z danych Samaru wynika, że sprowadzane auta spalinowe są dość leciwe.

Import aut osobowych do Polski w latach 2019-2022

średni wiek importowanych aut

Liczba rejestracji aut używanych z importu w latach 2021-2022

Liczba rejestracji sprowadzonych używanych samochodów w poszczególnych miesiącach zawsze podlega wahaniom, ale trend spadkowy w latach 2021-2022 jest już wyraźnie widoczny. Na razie nic nie zapowiada, by miał ulec zatrzymaniu.

import aut osobowych rejestracje 2021-2022

Typ silnika a import

Udział sprowadzanych aut z silnikami benzynowymi stale się powiększa. Ma to korelację z ich wiekiem – nawet starsze auta benzynowe zwykle mają mniejszy przebieg od diesli, a do tego powinny być łatwiejsze i tańsze w serwisowaniu. W 2022 r. Samar odnotował nieznaczny wzrost importu używanych aut elektrycznych. Na boom będziemy musieli poczekać. Trzeba pamiętać, że prawdziwy wysyp modeli na prąd miał miejsce dopiero kilka lat temu.

import aut używanych z podziałem na rodzaje silnika

Typy importowanych pojazdów używanych o DMC do 3,5 t

W przypadku samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg, a więc takich, które można prowadzić, mając prawo jazdy kategorii B, udział poszczególnych typów pojazdów pozostaje stabilny. Dla lepszego zobrazowania sytuacji warto dodać, że według Samaru w 2021 roku auta osobowe miały 90,25% udziału w imporcie, dostawcze – 8,39%, minibusy – 1,03%, a specjalne – 0,34%. 

import aut osobowych typy pojazdów

Kraje pochodzenia używanych samochodów

Główne źródło używanych aut dla polskiego rynku, czyli Niemcy, systematycznie wysycha – import z tego kraju uległ jednej z najpoważniejszych zmian względem 2021 r. W czołówce państw, z których przywozimy samochody, nie doszło do znacznych przetasowań w porównaniu z 2021 rokiem – Austria wyprzedziła Szwajcarię, natomiast Szwecja znalazła się przed Danią. Samar odnotował duży skok liczby pojazdów przywożonych z Norwegii. Ten kraj jest doskonałym źródłem aut zasilanych prądem, ich zakupy od lat są tam wspierane ulgami podatkowymi.

Kraj Liczba sztuk Zmiana 2022 vs 2021
Niemcy 415 784 -24,00%
Francja 97 898 -1,40%
Belgia  49 638 -19,00%
Holandia 39 875 -3,50%
Stany Zjednoczone  38 592 6,60%
Włochy 22 124 -28,10%
Austria 20 126 -18,40%
Szwajcaria 18 838 -23,90%
Szwecja  18 556 4,40%
Dania 17 720 -4,50%
Kanada 4984 -11,00%
Norwegia 4654 67,70%
Wielka Brytania 4045 -51,70%
Czechy 3538 -10,50%
Luksemburg  2815 24,60%
Finlandia 2587 12,30%
Hiszpania 2327 -12,20%
Japonia 1302 -2,30%
Litwa 1072 14,30%
Słowacja  809 0,00%
 

Samochody używane – top 20 marek

Kolejne roczne zestawienia Samaru potwierdzają, że preferencje importerów, które odzwierciedlają też potrzeby zakupowe Polaków, od lat pozostają stabilne – Volkswagen utrzymał pozycję lidera, a na pozostałych pozycjach na liście najpopularniejszych marek doszło najwyżej do drobnych korekt względem 2021 r. – na przykład BMW wyprzedziło Renault.

Marka Import (szt.) Zmiana 2022 vs 2021
Volkswagen 71 836 -18,50%
Opel 69 106 -20,80%
Ford 65 511 -18,40%
Audi 60 284 -20,00%
BMW 44 752 -17,30%
Renault 38 749 -15,60%
Peugeot 36 968 -13,90%
Citroen 30 860 -16,20%
Mercedes 31 074 -14,10%
Toyota 25 506 -17,10%
Hyundai 24 454 -20,50%
Volvo 19 854 -15,40%
Seat 19 153 -20,80%
Nissan 19 092 -18,50%
Kia 18 598 -18,10%
Fiat 17 923 -19,30%
Skoda 17 892 -18,20%
Mazda 13 456 -17,20%
Honda 11 744 -30,20%
Suzuki 10 639 -17,30%

Samochody używane –top 20 modeli

Rzutem na taśmę, a do tego minimalnie (o zaledwie 33 szt.), Astra wyprzedziła wieloletniego lidera, czyli Audi A4. Sytuacja może się utrzymać, bo Astra jest jednym z ostatnich modeli z silnikami łatwymi do wyposażenia w instalację LPG.

1. Opel Astra – 21 237 szt. (-20,8%)

Opel Astra przód i bok

2. Audi A4 – 21 204 szt. (-24,7%)

Audi A4 przód i bok

3. Volkswagen Golf – 20 648 szt. (-18,2%)

Volkswagen Golf przód i bok

 
Model Import (szt.) Zmiana 2022 vs 2021
Opel Astra 21 237 -20,80%
Audi A4 21 204 -24,70%
Volkswagen Golf 20 648 -18,20%
BMW serii 3 15 791 -19,70%
Audi A3 14 068 -19,10%
Ford Focus 13 189 -14,30%
Opel Corsa 13 121 -18,80%
Ford Fiesta 11 626 -17,20%
Volkswagen Passat 11 170 -24,70%
Volkswagen Polo 11 055 -13,40%
Audi A6 10 005 -23,90%
BMW serii 5 9744 -22,20%
Ford Mondeo 9636 -24,40%
Nissan Qashqai 8532 -22,20%
Opel Meriva 8293 -22,50%
Renault Clio 8181 -15,30%
Opel Insignia 8004 -21,20%
Renault Megane 7823 -14,70%
Seat Ibiza 7360 -17,20%
Mercedes klasy C 7055 -15,00%

Top 20 marek używanych aut dostawczych

W przypadku lekkich samochodów dostawczych sytuacja od lat również pozostaje stabilna, a palmę pierwszeństwa dzierży Renault, które ubiegły rok zamknęło ze sporą przewagą nad Volkswagenem. W przypadku wszystkich marek Samar odnotował duże spadki importu.

Marka Import (szt.) Zmiana 2022 vs 2021
Renault 11 739 -18,60%
Volkswagen 8188 -18,50%
Fiat 7808 -18,50%
Opel 6445 -18,70%
Citroen 5486 -17,60%
Mercedes 5415 -20,20%
Peugeot 5390 -14,10%
Ford 5285 -17,40%
Iveco 4262 -30,80%
Nissan 1987 -18,30%
Dodge 928 -8,80%
Toyota 542 -2,70%
Renault Trucks 537 -5,50%
Mitsubishi 240 -9,40%
Hyundai 199 -30,20%
Dacia 194 -13,40%
Fuso 162 -1,20%
Isuzu 145 -2,70%
Chevrolet 129 -12,20%
Suzuki 119 -20,10%

Top 20 modeli używanych aut dostawczych

Również w kwestii najczęściej sprowadzanych modeli sytuacja w segmencie aut dostawczych pozostaje stabilna. Do braku znaczących przetasowań przyczyniły się m.in. duże i zbliżone spadki liczby rejestracji najpopularniejszych modeli. Warto zauważyć, że są nimi pojazdy francuskie i włoskie .

1. Renault Master – 5640 szt. (-21,8%)

Renault Master przód i bok

2. Fiat Ducato – 4803 szt. (-23,3%)

Fiat Ducato przód i bok

3. Iveco Daily – 4260 szt. (-30,8%)

Iveco Daily przód i bok

Sprzedaż samochodów używanych w AAA Auto

Rynek wtórny niejedno ma imię, co doskonale widać, gdy porówna się prezentowane wyżej statystyki dotyczące importu i rejestracji używanych samochodów z innych państw z danymi pochodzącymi z sieci sprzedaży – o ich udostępnienie poprosiliśmy AAA Auto, będące wiodącym dealerem używanych pojazdów w naszej części Europy.

W przypadku sieci AAA Auto znaczący udział w sprzedaży w 2022 r., poza Oplami, miały m.in. Renault, Toyoty, Fordy i Skody, które pochodziły z krajowych salonów.

W 2023 r. sektor samochodów używanych nadal będzie borykał się z niedoborem aut na rynku, jednak ceny nie powinny już rosnąć zbyt gwałtownie. Biorąc pod uwagę niedobór aut używanych, nadal będzie rósł popyt na prawie nowe pojazdy używane. Zainteresowanie popularnymi samochodami z drugiej ręki również prawdopodobnie wzrośnie, ponieważ, jak wynika z naszego wieloletniego doświadczenia, dzieje się tak zawsze wtedy, gdy pogarsza się sytuacja ekonomiczna rodzin. Spodziewamy się również stopniowego wzrostu udziału samochodów elektrycznych, ale wciąż nie w znaczących ilościach.

Karolina Topolova, prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto

Top 10 marek aut używanych

Wiele marek z czołówki sprzedaży w AAA Auto pokrywa się z obecnymi w strukturze importu z Zachodu. Kolejność jest jednak znacząco różna.

Marka Udział w sprzedaży
Opel 11,50%
Renault 7,10%
Ford 6,90%
Toyota 6,90%
Volkswagen 6,60%
Skoda 6,20%
Hyundai 5,50%
Kia 4,90%
Fiat 4,20%
Peugeot 4,20%

Top 10 modeli aut używanych

Klienci ewidentnie stawiali na modele godzące rozsądną cenę zakupu z funkcjonalnością i ograniczonymi kosztami utrzymania.

Model Udział w sprzedaży
Opel Astra 4,70%
Ford Focus 2,30%
Opel Insignia 2,10%
Skoda Octavia 2,00%
Renault Megane 1,90%
Volkswagen Passat 1,90%
Skoda Fabia 1,80%
Renault Clio 1,60%
Volkswagen Golf 1,60%
Ford Mondeo 1,40%

Typ skrzyni biegów a udział w sprzedaży

Skrzynia 2022 vs 2021
ręczna 82% -2,50%
automatyczna 18% 4,80%

Typ silnika a udział w sprzedaży

Podczas gdy samochody hybrydowe każdego roku są coraz bardziej pożądane przez kupujących, zapotrzebowanie na auta napędzane LPG w polskiej sieci AAA Auto okazało się bliskie zeru. Do niskich należała też sprzedaż „elektryków”. W 2022 r. AAA Auto odnotowało wyższe zainteresowanie autami na prąd w Czechach.

Typ silnika Import (szt.) 2022 vs 2021
Benzynowy 71,03% 3,30%
Wysokoprężny 28,52% -11,07%
Hybrydowy 0,40% 41,67%
Elektryczny 0,02% -33,33%
Pb+LPG 0,01% -82,35%

Samochody używane – top 10 benzynowych

Wiele aut z silnikami benzynowymi pokrywa się z czołówką modeli, ale nowych, wybieranych przez klientów indywidualnych.

Model Udział w sprzedaży
Opel Astra 4,70%
Dacia Duster 2,40%
Skoda Fabia 2,20%
Opel Corsa 2,10%
Toyota Yaris 2,10%
BMW serii 3 2,00%
Renaut Clio 2,00%
Renault Megane 2,00%
Ford Focus 1,90%
Hyundai i30 1,90%

Samochody używane – top 10 diesli

W przypadku diesli również nie ma mowy o zaskoczeniu – wiodą modele nierzadko uchodzące za typowo flotowe propozycje.

Model Udział w sprzedaży
Opel Insignia 4,90%
Opel Astra 4,60%
Volkswagen Passat 3,80%
Ford Focus 3,40%
Skoda Octavia 3,00%
Ford Mondeo 2,80%
BMW serii 3 2,20%
Audi A4 2,10%
Kia Sportage 1,90%
Ford Kuga 1,80%

Samochody używane – top 10 hybryd

Strukturę sprzedaży hybryd w AAA Auto trudno uznać za zaskoczenie – króluje Toyota, która od lat rozwija spalinowo-elektryczny napęd.

Model Udział w sprzedaży
Toyota Auris 26,90%
Toyota Yaris 20,50%
Toyota C-HR 15,40%
Toyota RAV4 11,50%
Toyota Corolla 11,50%
Hyundai Ioniq 2,60%
Toyota Camry 1,30%
BMW serii 5 1,30%
Suzuki Swift 1,30%
Suzuki Ignis 1,30%

Polski rynek samochodów używanych – podsumowanie

Zamykając 2020 rok, można było przypuszczać, że najtrudniejszy czas rynek wtórny ma już za sobą. Niestety, historia napisała inny, znacznie gorszy dla kierowców scenariusz.

Używanych aut coraz bardziej brakuje, a ich ceny rosną – niestety przy kurczących się budżetach zakupowych wielu klientów. Ale nawet w takiej sytuacji można się doszukać pozytywnych aspektów. Obecna sytuacja sprawia, że używane, zadbane auto będzie wolno traciło na wartości (a czasem nawet w ogóle, bo ceny wciąż rosną) i szybko znajdzie kolejnego właściciela.

Czytaj także