Analizujemy polski rynek wtórny. Auta jakich marek najczęściej sprowadzaliśmy w ubiegłym roku, które konkretnie modele? Jaki jest średni wiek pojazdu i jak kształtuje się udział poszczególnych rodzajów napędu?
Samar poinformował, że w okresie I-XII 2021 r. w Polsce zarejestrowano niemal milion, a dokładnie – 939 906 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów. Oznacza to wzrost o 10,8% względem 2020 r.
Samar podał również, że średni wiek sprowadzonych aut osiągnął 12 lat i 6 miesięcy. Statystycznie najstarsze były auta z silnikami benzynowymi (13 lat i 6 miesięcy). Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowiły 1/3 rejestracji pojazdów z takimi silnikami.
Diesle miały średnio 11 lat i 4 miesiące. Zainteresowanie nimi topnieje. W 2020 r. wśród pojazdów osobowych (z pominięciem minibusów) miały udział na poziomie 44,1%. W ubiegłym roku spadł on do 43,4%.
Samar zauważa, że trzy czołowe marki stanowią łącznie blisko 30% całorocznego importu.
Prawie 60% używanych aut sprowadziliśmy z Niemiec. W czołowej „10” krajów pochodzenia pojazdów z importu spadek dotyczył dwóch krajów – Danii i Szwecji.
Odległa pozycja Skody, doskonale sprzedającej się w polskich salonach, czy brak Dacii w czołowej dwudziestce marek to znak, że import używanych aut uzupełnia braki na rynku, jakie są związane z ograniczoną sprzedażą nowych niemieckich samochodów – nierzadko z półki premium. Polacy chętnie wybierają auta kompaktowe i klasy średniej.