Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
pusta laweta

Sprowadzamy coraz mniej używanych samochodów

Chcesz kupić dobrą „używkę”? Lepiej się pospiesz, bo będziesz miał problem!

Sprowadzamy coraz mniej używanych samochodów

Chcesz kupić dobrą „używkę”? Lepiej się pospiesz, bo będziesz miał problem!

Przez lata zakup auta na rynku wtórnym nie stanowił większego wyzwania. Teraz import wyraźnie hamuje, ceny rosną i jest coraz trudniej o dobre auto używane. A będzie jeszcze gorzej! W I kwartale 2023 r. sprowadziliśmy 189 364 auta osobowe i dostawcze. To wynik o 4,3% gorszy niż w analogicznym okresie 2022 r.

W marcu w Polsce zarejestrowano 73 356 sprowadzonych z zagranicy używanych aut osobowych i lekkich dostawczych (o DMC do 3,5 t).

Samar informuje, że po raz pierwszy od 15 miesięcy spadków marcowy wynik wykazał wzrost – jednak tylko minimalny, bo na poziomie 1,0%. Taka zmiana nie wystarczyła do przełamania ogólnego trendu spadkowego. Raportowany przez Samar import w pierwszym kwartale (189 364 aut) był o 4,3% niższy niż w 2022 roku.

Import aut uzywanych

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 172 866 sztuk – stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 3,8%. Tegoroczny import aut użytkowych (16 498 szt.) jest o 9,6% mniejszy niż przed rokiem, przy czym w marcu spadek wyniósł 1,4%.

Kraje pochodzenia używanych aut

Kraj Liczba rejestracji Zmiana
1. Niemcy 100 244 -8,10%
2. Francja 23 675 -4,60%
3. Belgia 12 629 0,30%
4. Holandia 10 707 12,10%
5. Stany Zjednoczone 8641 0,10%
6. Szwecja 5649 30,40%
7. Włochy 5366 -7,30%
8. Dania 4813 9,00%
9. Austria 4761 -12,30%
10. Szwajcaria 4543 -10,00%
11. Norwegia  1396 35,70%
12. Czechy 1089 25,90%
13. Kanada 1085 -19,50%
14. Wielka Brytania 864 -20,00%
15. Finlandia  790 26,20%
16. Luksemburg 656 -11,40%
17. Hiszpania 482 -19,40%
18. Litwa  329 45,60%
19. Japonia 308 0,70%
20. Słowacja 236 14,60%

Niemcy pozostają głównym źródłem używanych samochodów dla Polski. Ich udział w rynku jednak spada – przez lata wynosił ok. 60%, a obecnie – 52,9%. Importerzy otwierają się na nowe źródła pojazdów. W I kwartale br. wyraźnie wzrósł import z Litwy (+45,6%), Norwegii (+35,7%), Szwecji (+30,4%), Finlandii (+26,2%) oraz Czech (+25,9%).

Rejestracje sprowadzonych aut w I kwartale kolejnych lat

rejestracje sprowadzonych aut w I kwartale kolejnych lat

Liczba rejestrowanych, sprowadzonych w poszczególnych miesiącach pojazdów nie jest stała, ale trend staje się już wyraźny – od czasu pandemii tempo importu zauważalnie słabnie. Na razie nic nie wskazuje, by miało ulec zmianie.

Top 15 sprowadzanych modeli i marek aut używanych

Audi A4
Audi A4

Od dłuższego czasu sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych modeli i marek pozostaje stabilna. Oczywiście zdarzają się zamiany miejscami – np. Audi A4 powróciło na pozycję lidera, którą utraciło w 2022 roku, minimalnie przegrywając z Oplem Astrą. Warto zauważyć, że w czołówce jest tyko jeden SUV – Nissan Qashqai.

Marka i model Rejestracje aut (I-III 2023)
1. Audi A4 4896
2. Opel Astra 4867
3. Volkswagen Golf 4820
4. Ford Focus 3653
5. BMW serii 3 3636
6. Audi A3 3270
7. Opel Corsa 3196
8. Ford Fiesta 2949
9. Volkswagen Passat 2738
10. Volkswagen Polo 2685
11. Ford Mondeo 2389
12. Audi A6 2377
13. Nissan Qashqai 2265
14. BMW serii 5 2177
15. Opel Meriva 2099
 

Ogólny trend pozostaje jednak niezmienny – Polacy są zainteresowani zakupem używanego auta niemieckiej marki, więc właśnie takie auta są przywożone. 

Marka Rejestracje aut (I-III 2023)
Volkswagen 17 531
Ford 16 966
Opel 16 556
Audi 14 328
BMW 10 459
Renault 9311
Peugeot 8873
Citroen 7369
Mercedes 7080
Toyota 6472
Hyundai 6360
Volvo 5509
Kia 4975
Skoda 4887
Nissan 4787

Używane samochody z importu – rodzaje napędu

uzwyane samochody z importu rodzaje napędów

Szala systematycznie przechyla się w stronę silników benzynowych, które uchodzą za prostsze i tańsze w naprawach. Jeżeli zapowiedzi dotyczące Stref Czystego Transportu w większych miastach Polski wejdą w życie, zainteresowanie dieslami – zwłaszcza starszymi – może dodatkowo osłabnąć.

silnik boxer diesel

Średni wiek sprowadzanych aut 

  • benzynowe – 13,86 roku
  • diesle – 11,97 roku
  • elektryczne – 5,21 roku

Statystycznie najświeższymi sprowadzanymi pojazdami są te z napędem elektrycznym. Samar zauważa, że ogólny średni wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie już tak drastycznie, jak rok wcześniej. W marcu statystyczny sprowadzany samochód miał 12,8 roku. Średnia dla pierwszych trzech miesięcy 2023 r. wynosi 12,92 roku.

Czytaj także