Przez lata zakup auta na rynku wtórnym nie stanowił większego wyzwania. Teraz import wyraźnie hamuje, ceny rosną i jest coraz trudniej o dobre auto używane. A będzie jeszcze gorzej! W I kwartale 2023 r. sprowadziliśmy 189 364 auta osobowe i dostawcze. To wynik o 4,3% gorszy niż w analogicznym okresie 2022 r.
W marcu w Polsce zarejestrowano 73 356 sprowadzonych z zagranicy używanych aut osobowych i lekkich dostawczych (o DMC do 3,5 t).
Samar informuje, że po raz pierwszy od 15 miesięcy spadków marcowy wynik wykazał wzrost – jednak tylko minimalny, bo na poziomie 1,0%. Taka zmiana nie wystarczyła do przełamania ogólnego trendu spadkowego. Raportowany przez Samar import w pierwszym kwartale (189 364 aut) był o 4,3% niższy niż w 2022 roku.
Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 172 866 sztuk – stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 3,8%. Tegoroczny import aut użytkowych (16 498 szt.) jest o 9,6% mniejszy niż przed rokiem, przy czym w marcu spadek wyniósł 1,4%.
Kraj | Liczba rejestracji | Zmiana |
---|---|---|
1. Niemcy | 100 244 | -8,10% |
2. Francja | 23 675 | -4,60% |
3. Belgia | 12 629 | 0,30% |
4. Holandia | 10 707 | 12,10% |
5. Stany Zjednoczone | 8641 | 0,10% |
6. Szwecja | 5649 | 30,40% |
7. Włochy | 5366 | -7,30% |
8. Dania | 4813 | 9,00% |
9. Austria | 4761 | -12,30% |
10. Szwajcaria | 4543 | -10,00% |
11. Norwegia | 1396 | 35,70% |
12. Czechy | 1089 | 25,90% |
13. Kanada | 1085 | -19,50% |
14. Wielka Brytania | 864 | -20,00% |
15. Finlandia | 790 | 26,20% |
16. Luksemburg | 656 | -11,40% |
17. Hiszpania | 482 | -19,40% |
18. Litwa | 329 | 45,60% |
19. Japonia | 308 | 0,70% |
20. Słowacja | 236 | 14,60% |
Niemcy pozostają głównym źródłem używanych samochodów dla Polski. Ich udział w rynku jednak spada – przez lata wynosił ok. 60%, a obecnie – 52,9%. Importerzy otwierają się na nowe źródła pojazdów. W I kwartale br. wyraźnie wzrósł import z Litwy (+45,6%), Norwegii (+35,7%), Szwecji (+30,4%), Finlandii (+26,2%) oraz Czech (+25,9%).
Liczba rejestrowanych, sprowadzonych w poszczególnych miesiącach pojazdów nie jest stała, ale trend staje się już wyraźny – od czasu pandemii tempo importu zauważalnie słabnie. Na razie nic nie wskazuje, by miało ulec zmianie.
Od dłuższego czasu sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych modeli i marek pozostaje stabilna. Oczywiście zdarzają się zamiany miejscami – np. Audi A4 powróciło na pozycję lidera, którą utraciło w 2022 roku, minimalnie przegrywając z Oplem Astrą. Warto zauważyć, że w czołówce jest tyko jeden SUV – Nissan Qashqai.
Marka i model | Rejestracje aut (I-III 2023) |
---|---|
1. Audi A4 | 4896 |
2. Opel Astra | 4867 |
3. Volkswagen Golf | 4820 |
4. Ford Focus | 3653 |
5. BMW serii 3 | 3636 |
6. Audi A3 | 3270 |
7. Opel Corsa | 3196 |
8. Ford Fiesta | 2949 |
9. Volkswagen Passat | 2738 |
10. Volkswagen Polo | 2685 |
11. Ford Mondeo | 2389 |
12. Audi A6 | 2377 |
13. Nissan Qashqai | 2265 |
14. BMW serii 5 | 2177 |
15. Opel Meriva | 2099 |
Ogólny trend pozostaje jednak niezmienny – Polacy są zainteresowani zakupem używanego auta niemieckiej marki, więc właśnie takie auta są przywożone.
Marka | Rejestracje aut (I-III 2023) |
---|---|
Volkswagen | 17 531 |
Ford | 16 966 |
Opel | 16 556 |
Audi | 14 328 |
BMW | 10 459 |
Renault | 9311 |
Peugeot | 8873 |
Citroen | 7369 |
Mercedes | 7080 |
Toyota | 6472 |
Hyundai | 6360 |
Volvo | 5509 |
Kia | 4975 |
Skoda | 4887 |
Nissan | 4787 |
Szala systematycznie przechyla się w stronę silników benzynowych, które uchodzą za prostsze i tańsze w naprawach. Jeżeli zapowiedzi dotyczące Stref Czystego Transportu w większych miastach Polski wejdą w życie, zainteresowanie dieslami – zwłaszcza starszymi – może dodatkowo osłabnąć.
Statystycznie najświeższymi sprowadzanymi pojazdami są te z napędem elektrycznym. Samar zauważa, że ogólny średni wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie już tak drastycznie, jak rok wcześniej. W marcu statystyczny sprowadzany samochód miał 12,8 roku. Średnia dla pierwszych trzech miesięcy 2023 r. wynosi 12,92 roku.