Analizujemy polski rynek wtórny. Z danych firmy Carfax wynika, że blisko 60% oferowanych na nim samochodów pochodzi z importu. Jaki jest średni przebieg i wiek sprowadzanych do Polski pojazdów i jak wiele z nich ma powypadkową przeszłość? Czy krajowe samochody są pod tymi względami atrakcyjniejsze? Sprawdzamy także, jakie auta można kupić za średnią krajową – jak się okazuje, w zasięgu są czasem dość oryginalne propozycje.
Z danych z bazy Carfax wynika, że aż 59% samochodów na polskim rynku wtórnym pochodzi z zagranicy. To czyni nas jednym z największych rynków aut używanych w Europie, a import wciąż rośnie. Trudno się dziwić. Koszty pracy na Zachodzie wciąż są dużo wyższe niż w Polsce, więc tam naprawy eksploatowanych samochodów przestają się opłacać wcześniej niż u nas.
Dokładnie to samo można powiedzieć o autach uszkodzonych w zdarzeniach drogowych. Okazyjnie kupując samochód wymagający napraw, importerzy są w stanie wypracować zysk. Niestety tworzy to też zagrożenia. Naprawy niezgodne ze sztuką, „przekręcanie” liczników kilometrów czy próby maskowania przeszłości pojazdu nie należą do rzadkości.
Dla nieuczciwego sprzedającego zwiększa to szansę na wypracowanie wyższego zysku. Z tego powodu przedzakupowa kontrola auta to konieczność. Da się zrobić to w warsztacie czy stacji kontroli pojazdów. Wstępny pakiet wiedzy można pozyskać, korzystając z raportów Carfaxu czy innych firm gromadzących informacje o pojazdach, w tym szkodach ubezpieczeniowych czy przebiegach. W obliczu wszystkich wydatków na auto ich koszt jest w zasadzie pomijalny.
By zarobić na sprowadzonym aucie, pośrednik musi je możliwie tanio kupić. Za zaskoczenie trudno więc uznać, że jest bardziej zaawansowane wiekiem i przebiegiem od krajowych.
Auto używne | Średni przebieg | Wypadkowa przeszłość | Średni wiek |
---|---|---|---|
Z polskiego salonu | 219 000 km | 38% | 17 lat |
Importowany | 238 000 km | 36% | 19 lat |
Sprowadzone używane auta są popularne na polskich drogach. Pojazdy najpopularniejszych marek mają wysokie średnie przebiegi. Są też dosyć leciwe. Ale park maszyn nieco się odmładza – średni wiek aktualnie sprowadzanego auta to ok. 13 lat.
Marka | Udział w rynku | Średni wiek | Średni przebieg |
---|---|---|---|
Volkswagen | 15% | 20 lat | 274 000 km |
Opel | 10% | 18 lat | 235 000 km |
Audi | 9% | 18 lat | 273 000 km |
Ford | 8% | 15 lat | 214 000 km |
Renault | 7% | 17 lat | 242 000 km |
Główny Urząd Statystyczny podał niedawno wyliczenia dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w III kwartale 2024 roku. Osiągnęło poziom 8161,62 zł brutto, co oznaczało wzrost o 13,4% rok do roku.
Z analizy AAA Auto wynika, że w III kwartale 2024 r. w przedziale 8000-8200 zł brutto można było wybierać spośród 1405 ofert sprzedaży aut na rynku samochodów używanych. Wybrane z nich prezentujemy poniżej.
Oczywiście należy pamiętać, że od kwoty wynagrodzenia brutto należy odjąć podatki, więc rzeczywista swoboda wyboru aut za jedną pensję jest mniejsza. Także w przypadku tanich aut polecamy wnikliwą kontrolę stanu – koszt niezbędnych napraw może łatwo przekroczyć ich wartość.
Moda na małe coupe-cabrio przeminęła. Wiele z nich jest też w złym stanie technicznym. Na rynku są też Tigry I, zwykle mocno skorodowane.
Mikrovany też są zanikającym segmentem. Kto szuka auta przestronnego i praktycznego, łatwego w zakupie i taniego, powinien rozważyć Modusa.
Jeszcze kilkanaście lat temu szybko taniejące vany były marzeniem wielu rodzin. Teraz częściej wybierają one crossovery i SUV-y.
Fanów aut z epoki PRL nie brakuje, co przekłada się na relatywnie wysokie ceny aut. Przebiegi Samary są niskie, ale jej licznik ma tylko pięć cyfr.
Bliźniak Citroena C8, Fiata Ulysse i Peugeota 807. Ceny ofertowe ciągną w dół egzemplarze zaniedbane lub z bardzo wysokimi przebiegami.
Model | Liczba ofert | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (w latach) |
---|---|---|---|---|
Rover 216 | 5 | 8 150 | 154 333 | 29 |
Acura NSX | 2 | 8 000 | 123 456 | 2 |
Moskwicz 403 | 1 | 8 000 | 87 000 | 62 |