Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
samochody używane na placu autokomisu

Jak wygląda polski rynek samochodów używanych, ile z nich ma powypadkową przeszłość?

fot. archiwum/Motor

Jak wygląda polski rynek samochodów używanych, ile z nich ma powypadkową przeszłość?

Analizujemy polski rynek wtórny. Z danych firmy Carfax wynika, że blisko 60% oferowanych na nim samochodów pochodzi z importu. Jaki jest średni przebieg i wiek sprowadzanych do Polski pojazdów i jak wiele z nich ma powypadkową przeszłość? Czy krajowe samochody są pod tymi względami atrakcyjniejsze? Sprawdzamy także, jakie auta można kupić za średnią krajową – jak się okazuje, w zasięgu są czasem dość oryginalne propozycje.

  • Większość aut jeżdżących po polskich drogach sprowadzono
  • Średni wiek auta importowanego jest wyższy od krajowego

Z danych z bazy Carfax wynika, że aż 59% samochodów na polskim rynku wtórnym pochodzi z zagranicy. To czyni nas jednym z największych rynków aut używanych w Europie, a import wciąż rośnie. Trudno się dziwić. Koszty pracy na Zachodzie wciąż są dużo wyższe niż w Polsce, więc tam naprawy eksploatowanych samochodów przestają się opłacać wcześniej niż u nas.

Dokładnie to samo można powiedzieć o autach uszkodzonych w zdarzeniach drogowych. Okazyjnie kupując samochód wymagający napraw, importerzy są w stanie wypracować zysk. Niestety tworzy to też zagrożenia. Naprawy niezgodne ze sztuką, „przekręcanie” liczników kilometrów czy próby maskowania przeszłości pojazdu nie należą do rzadkości.

Dla nieuczciwego sprzedającego zwiększa to szansę na wypracowanie wyższego zysku. Z tego powodu przedzakupowa kontrola auta to konieczność. Da się zrobić to w warsztacie czy stacji kontroli pojazdów. Wstępny pakiet wiedzy można pozyskać, korzystając z raportów Carfaxu czy innych firm gromadzących informacje o pojazdach, w tym szkodach ubezpieczeniowych czy przebiegach. W obliczu wszystkich wydatków na auto ich koszt jest w zasadzie pomijalny.

Statystyczny używany samochód w Polsce

By zarobić na sprowadzonym aucie, pośrednik musi je możliwie tanio kupić. Za zaskoczenie trudno więc uznać, że jest bardziej zaawansowane wiekiem i przebiegiem od krajowych.

Statystyczne auto używane na polskim rynku wtórnym
Auto używne Średni przebieg Wypadkowa przeszłość Średni wiek
Z polskiego salonu 219 000 km 38% 17 lat
Importowany 238 000 km 36% 19 lat

Udział w polskim rynku marek importowanych samochodów

Sprowadzone używane auta są popularne na polskich drogach. Pojazdy najpopularniejszych marek mają wysokie średnie przebiegi. Są też dosyć leciwe. Ale park maszyn nieco się odmładza – średni wiek aktualnie sprowadzanego auta to ok. 13 lat. 

Marki z największym udziałem na rynku wtórnym
Marka Udział w rynku Średni wiek Średni przebieg
Volkswagen 15% 20 lat 274 000 km
Opel 10% 18 lat 235 000 km
Audi  9% 18 lat 273 000 km
Ford 8% 15 lat 214 000 km
Renault 7% 17 lat 242 000 km

Auta za średnią miesięczną pensję

Główny Urząd Statystyczny podał niedawno wyliczenia dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w III kwartale 2024 roku. Osiągnęło poziom 8161,62 zł brutto, co oznaczało wzrost o 13,4% rok do roku.

Z analizy AAA Auto wynika, że w III kwartale 2024 r. w przedziale 8000-8200 zł brutto można było wybierać spośród 1405 ofert sprzedaży aut na rynku samochodów używanych. Wybrane z nich prezentujemy poniżej.

Oczywiście należy pamiętać, że od kwoty wynagrodzenia brutto należy odjąć podatki, więc rzeczywista swoboda wyboru aut za jedną pensję jest mniejsza. Także w przypadku tanich aut polecamy wnikliwą kontrolę stanu – koszt niezbędnych napraw może łatwo przekroczyć ich wartość.

Opel Tigra

  • liczba ofert: 320 szt.
  • Mediana ceny: 7998 zł
  • Mediana przebiegu: 177 000 km
  • Mediana wieku: 19 lat
opel tigra – przód
fot. Opel

Moda na małe coupe-cabrio przeminęła. Wiele z nich jest też w złym stanie technicznym. Na rynku są też Tigry I, zwykle mocno skorodowane.

Renault Modus

  • liczba ofert: 859 szt.
  • Mediana ceny: 8000 zł
  • Mediana przebiegu: 176 403 km
  • Mediana wieku: 18 lat
reanult modus – tył
fot. archiwum/Motor

Mikrovany też są zanikającym segmentem. Kto szuka auta przestronnego i praktycznego, łatwego w zakupie i taniego, powinien rozważyć Modusa.

Chrysler Voyager

  • liczba ofert: 174 szt.
  • Mediana ceny: 8017 zł
  • Mediana przebiegu: 266 333 km
  • Mediana wieku: 20 lat
chrysler voyager – przód
fot. archiwum/Motor

Jeszcze kilkanaście lat temu szybko taniejące vany były marzeniem wielu rodzin. Teraz częściej wybierają one crossovery i SUV-y. 

Łada Samara

  • liczba ofert: 15 szt.
  • Mediana ceny: 8158 zł
  • Mediana przebiegu: 66 333 km
  • Mediana wieku: 30 lat
lada samara – przód
fot. Łada

Fanów aut z epoki PRL nie brakuje, co przekłada się na relatywnie wysokie ceny aut. Przebiegi Samary są niskie, ale jej licznik ma tylko pięć cyfr.

Lancia Phedra

  • liczba ofert: 29 szt.
  • Mediana ceny: 8200 zł
  • Mediana przebiegu: 257 552 km
  • Mediana wieku: 19 lat
lancia phedra – przód
fot. archiwum/Motor

Bliźniak Citroena C8, Fiata Ulysse i Peugeota 807. Ceny ofertowe ciągną w dół egzemplarze zaniedbane lub z bardzo wysokimi przebiegami.

Modele mniej licznie występujące na rynku

Model Liczba ofert Mediana ceny (zł) Mediana przebiegu (km) Mediana wieku (w latach)
Rover 216 5 8 150 154 333 29
Acura NSX 2 8 000 123 456 2
Moskwicz 403 1 8 000 87 000 62

Czytaj także