Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
auto komis

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze auta. Co drugie ma aż 16 lat!

Tygodnik Motor

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze auta. Co drugie ma aż 16 lat!

Eksperci z porównywarki ubezpieczeniowej rankomat.pl przeanalizowali dane dotyczące wieku samochodów, jakie ubezpieczali Polacy. Nie dość, że średni wiek w ciągu ostatnich dwóch lat mocno wzrósł, to jeszcze co drugi samochód zgłaszany do ubezpieczenia w 2022 roku miał 16 lat!

Dokładnie było to 44% aut osobowych, co oznacza wzrost względem poprzednich lat. O ile w 2020 roku 40% ubezpieczanych samochodów miało 16 lat, o tyle w 2021 roku – 41%. W grupie najstarszych pojazdów dominowały dwie marki: Volkswagen i Audi (16,4 lat). Z kolei najmłodsze zgłaszane do ubezpieczenia auta to Toyoty (12,1 lat) i Skody (12,3 lat).

Średni wiek samochodów jeżdżących po polskich drogach w ciągu dwóch lat wzrósł z 13,4 do 14,2 lat. To najgorszy wynik, jaki eksperci z porównywarki ubezpieczeniowej rankomat.pl odnotowali od 5 lat. 

Wiek (lata) Marka samochodu
16,4  Volkswagen
16,4  Audi
15,0  BMW
15,0  Fiat
14,7  Opel
14,1  Renault
14,0  Peugeot
13,6  Citroen
13,4  Ford
12,3 Skoda
12,1 Toyota

Co za tym stoi? Rosnące ceny nowych i używanych samochodów oraz ograniczona oferta. „W efekcie Polacy kupili za granicą o 18% mniej aut używanych i o 6% mniej nowych aut w Polsce. Niechętnie wystawiali też samochody na sprzedaż lub decydowali się na ich złomowanie. Jeśli podobna tendencja utrzyma się w przyszłości, to rynek zapełni się głównie starymi pojazdami. Już dziś ich średni wiek przekracza 14 lat” – czytamy w raporcie rankomat.pl. 

Wzrost cen samochodów to pokłosie nie tylko inflacji, ale też problemów w świecie motoryzacji. Czyli m.in. braku surowców, wysokich kosztów prądu i gazu, które odbijały się na działalności poddostawców, a także zakłóconego łańcuch dostaw, szczególnie odczuwalnego tuż po wybuchu wojny na Ukrainie. 

Z danych Samaru wynika, że w 2022 roku samochody drożały z miesiąca na miesiąc. Pod koniec roku padł rekord – średnia ważona cena sprzedaży nowego auta wyniosła ponad 167 tys. zł. W całym 2022 roku było to 155 338 zł, a więc o 14,9% więcej niż przed rokiem.

rankomat_wiek
Wiek samochodów w Polsce mocno wzrósł w ciągu ostatniego roku. 
rankomat.pl

Co więcej, w ubiegłym roku do naszego kraju sprowadzano głównie kilkunastoletnie samochody. Średni wiek pojazdów, jakie trafiały do naszego kraju, wyniósł 13,1 lat, z czego w przypadku aut osobowych były to 13,2 lata.

Łącznie do Polski z zagranicy przywieźliśmy 772,3 tys. sztuk aut, co oznacza spadek względem 2021 roku o 17,8%. To też najgorszy wynik od 9 lat (2013 roku), kiedy to sprowadziliśmy 759 455 pojazdów. 

Przekłada się to bezpośrednio na ograniczenie oferty aut używanych, dostępnych w naszym kraju. Z danych firmy AAA Auto wynika, że pod koniec 2022 roku (listopad) w Polsce oferowano ok. 194,5 tys. aut używanych, a więc o 8% mniej niż przed rokiem w tym samym okresie (210,9 tys.).

Jakby tego było mało, samochody są po prostu coraz droższe. Dane, specjalizującej się w kredytach konsumenckich, firmy Cofidis wskazują, że w okresie od stycznia do marca 2022 roku jej klienci kupowali auto przeciętnie za ok. 53 tys. zł. W 2021 roku średnia wartość kredytowanego samochodu wynosiła niecałe 50,5 tys. zł, a w 2020 roku było to 42,5 tys. zł, a w 2019 roku – około 38 tys. zł. 

Ale to nie wszystko. W poprzednim roku znacznie rzadziej niż w 2021 roku właściciele aut decydowali się oddać je do stacji demontażu. Przez cały 2022 roku trafiło tam około 422 tys. samochodów osobowych, co oznacza spadek o 13,1% rok do roku. To najgorszy wynik od 5 lat, jeśli nie liczyć roku 2020. 

wiek a OC
Im starszy samochód, tym wyższe składki OC.
rankomat.pl

„Starszy wiek samochodu obciąża niestety finanse jego właściciela. Za OC kilkunastoletniego auta trzeba z reguły zapłacić najwyższą składkę. W 2022 roku obowiązkowe ubezpieczenie auta w wieku 16-20 lat kosztowało średnio 529 złotych, podczas gdy za ubezpieczenie samochodu do 5 lat kierowcy płacili o 12% mniej (467 zł). Ceny polis obniżały się dopiero w przypadku pojazdów najstarszych” – mówi Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Czytaj także