Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi S4 w ruchu

Nieprzemijające zalety

Używane Audi S4/RS4 B5 – solidne i ciągle zaskakują osiągami

archiwum

Nieprzemijające zalety

Używane Audi S4/RS4 B5 – solidne i ciągle zaskakują osiągami

Wiele usportowionych aut traci po latach swoje atuty. Ale najmocniejsze odmiany popularnego A4 wciąż potrafią zaskoczyć osiągami, a to ich niejedyne dobre strony.

Audi S4 i RS4 (B5)

  • Lata produkcji: 1997-2001
  • Ceny od: 29 000 zł (S4)

Nazewnictwo mocnych odmian pierwszej generacji A4 było z początku dla klientów mylące. Oznaczenia S4 używano wcześniej dla najmocniejszej wersji ostatniego Audi 100 (C4). Wraz z przemianowaniem tego modelu na A6 zmieniono nazwę mocnej odmiany na S6. W gamie producenta z Ingolstadt S4 i RS4 zastąpiły S2 i RS2 oparte na modelu 80 (B4).

uzywane audi s4_tyl
Napęd quattro w S4 i RS4 sprawia, że nawet w najgorszych warunkach oba auta imponują trakcją.

Używane Audi S4 i RS4 – wygląd

Z zewnątrz laikom ciężko odróżnić S4 od słabszych odmian A4, choć częściej niż w przypadku „zwykłych” A4 trafiają się egzemplarze w niepospolitych kolorach, np. w żółtym (Imola) czy charakterystycznym niebieskim (Nogaro). Nikogo nie zadziwi też kabina, w zasadzie taka jak w lepiej wyposażonych odmianach A4. Zaskakuje za to odporność materiałów wykończeniowych na upływ czasu. Podobnie jest z ocynkowanymi nadwoziami. Ale nie można zapominać, że to już ponad 20-letnie auta.

uzywane audi s4_rs4
Szerokie nadkola sprawiają, że RS4 nie jest tak subtelne jak słabsze S4.
uzywane audi s4_deska
Nic tutaj nie porywa, ale też nie rozczarowuje. Rządzą prostota oraz naprawdę odporne na upływ czasu tworzywa.
uzywane audi s4_fotel
Te fotele zawstydzają wiele młodszych konstrukcji. Dobrze trzymają, są wygodne. Do tego tapicerki okazują się trwałe. 
uzywane audi s4_kanapa
Dzisiaj kompakty mają więcej miejsca, ale wygodzie nie można nic zarzucić.

uzywane audi s4_bagaznik
Bagażnik wersji avant mieści bardzo skromne 390 l. Ale jest ustawny i dobrze wykończony.

Używane Audi S4 – silnik

uzywane audi s4_silnik
2,7-litrowe biturbo świetnie znosi modyfikacje, nieźle spore przebiegi.

Gwoździem programu jest jednak zespół napędowy. Legendarne rzędowe pięciocylindrowe silniki S2 i RS2 zastąpiło tutaj 2.7 V6 z pięcioma zaworami na cylinder, a co najważniejsze – z dwiema turbosprężarkami. V6 ma zadziorne brzmienie, ale co najbardziej cieszy, wciąż zapewnia naprawdę dobre osiągi. Do tego wiele S4 jest dzisiaj znacznie szybszych, niż gdy opuszczało fabrykę. W rzeczywistości ciężko o całkowicie seryjne egzemplarze.

Sporo S4 ma zmodyfikowane mapy sterujące silnikiem, ale nie wszyscy się na tym zatrzymywali. I ciężko się dziwić, bo wytrzymałość podwójnie doładowanego V6 jest ponadprzeciętna. Okolice 350 KM są łatwe od osiągnięcia i jest to moc dość bezpieczna. Ale zdarzają się auta, które mają ponad 500 KM. I jeśli modyfikacjami zajęli się profesjonaliści, wcale nie trzeba skreślać takich egzemplarzy.

Używane Audi RS4 – silnik

RS4 to mimo pokrewieństwa z S4 inne „zwierzę”. Poszerzone nadwozie skrywa trochę zmian mechanicznych. W tym np. potężniejsze hamulce (te w S4 często są modyfikowane, sporo im brakuje do ideału). Odmienny charakter ma też silnik. Inne są turbosprężarki, a przede wszystkim głowice, w których projektowaniu udział brał brytyjski Cosworth. RS4 osiąga o 116 KM więcej niż S4, ale ma bardziej wysokoobrotową naturę. I nie zachwyca aż taką elastycznością.

Zupełnie inny jest też status rynkowy tej odmiany. Nigdy nie była tania, chociaż nie jest aż tak kultowa i poszukiwana jak rzadkie RS2. Zupełnie inny jest też koszt wielu części specyficznych dla RS4.

DANE TECHNICZNE S4 RS4
Silnik benzynowy, biturbo benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa 2671 cm3 2671 cm3
Układ cylindrów/zawory 6.05.1930 6.05.1930
Moc maksymalna 265 KM/5800 381 KM/6100
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1850 440 Nm/2500
Osiągi
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,6 s 4,9 s
Średnie zużycie paliwa 11,3 l/100 km 12,0 l/100 km

Używane Audi S4 i RS4 - trwałość

Obie mocne odmiany A4 B5 zaskakują trwałością. Sporo S4 ma jednak znaczne przebiegi, a nie miały łatwego życia. Główne problemy generuje układ doładowania. Często trzeba zająć się turbosprężarkami, przepływomierzami, intercoolerami i ich orurowaniem oraz poduszkami silnika. Jednostki są podatne na wycieki, a porządne uszczelnienie wymaga demontażu silnika. Nie trzeba za to wyjmować jednostki do wymiany napędu rozrządu jak w młodszych S4 z V8. Pracuje tu pasek, ale jego wymiana ze względu na konieczność demontażu przodu auta też nie jest tania.

Używane Audi S4 i RS4 (B5) – historia

  • 1996: Koniec produkcji RS2, rok wcześniej wycofano z oferty S2 (B4)
  • 1997: Debiut S4 (B5) w wersji sedan i Avant, tylko w USA wersja z automatem, o mocy zmniejszonej do 250 KM
  • 1999: Facelifting S4, debiut odmiany RS4 oferowanej tylko w wersji Avant
  • 2001: Koniec produkcji S4 i RS4 B5, tego drugiego wersji powstało 6030 sztuk
  • 2003: Na rynku pojawia się S4 B6
audi_rs2_
Poprzednicy: S2 i RS2. To drugie (fot.) od lat jest kultowe i bardzo drogie.
audi_s4_sedan
Audi S4 B5 oferowano też jako sedana. Bagażnik mieścił 440 litrów.  
uzywane audi s4_b6
Następca (B6): bez turbo, za to z 4.2 V8 (344 KM). RS4 powróciło w B7. 

Używane Audi S4 i RS4 (B5) – typowe usterki

  • Zużycie turbosprężarek
  • Wypalone piksele na wyświetlaczach
  • Awarie mechanizmów wycieraczek
  • Wycieki z jednostek napędowych
  • Pękające kolektory wydechowe
  • Awarie zwrotnic (objawem jest stukanie)
  • Nieszczelne orurowanie lub rozszczelnione same intercoolery
uzywane audi s4_wyswietlacz
W tych modelach Audi na wszystkich wyświetlaczach często wypalają się piksele.
uzywane audi s4_zawieszenie
Przednie wielowahaczowe zawieszenie – trwałe, ale kosztowne. 
uzywane audi s4_przeplywomierz
Częste są awarie przepływomierzy czy nieszczelności intercoolerów.
uzywane audi s4_kolo
Modyfikuje się też często hamulce, te w S4 mogłyby być wydajniejsze. 

Używane Audi S4 i RS4 (B5) – sytuacja rynkowa

Podaż S4 w Polsce jest skromna, RS4 – praktycznie żadna. Dużo aut jest po modyfikacjach mechanicznych. Raczej nie ma co liczyć na małe przebiegi, ale też nie należy się obawiać większych. Ceny tych aut nigdy nie były niskie, wiele więc naprawiano po mocnych wypadkach.

ORIENTACYJNE CENY RYNKOWE (zł)  
40 000-45 000 Niezłe, często w miarę seryjne S4 B5 bez większych problemów mechanicznych.
60 000-80 000 Można znaleźć S4 w doskonałym stanie lub bardzo mocne i szybkie egzemplarze.
od 160 000 RS4 nigdy nie było tanie i staje się autem kolekcjonerskim. Najdroższe kosztują 400 tys. zł.

PODSUMOWANIE

uzywane audi s4_przod
Jak na Audi ze wzdłużnym silnikiem S4 jest całkiem zwinne. Seryjne zawieszenie to niezły kompromis. 

Sporo aut, które kiedyś podziwiano za osiągi, po latach rozczarowuje. Może S4 nie angażuje jak niektórzy konkurenci, ale nadal jest niezwykle skuteczne na drodze, niezależnie od warunków. A do tego całkiem trwałe.

Czytaj także